Samsung tv verbruikt heel veel op stanby

Heb een Samsung tv van zo'n 5 jaar oud en het is mij al een paar jaar opgevallen dat, als hij op standby staat er soms een gloed op het scherm te zien is.

Dit verschijnsel kwam steeds vaker voor, soms meerdere keren op een dag en 's morgens als ik beneden kwam. Hij is dan ook warm.
Met een energiemeter zag ik dat het verbruik even hoog was als wanneer hij gewoon aan staat.

De laatste maand heb ik telkens de stekker eruit getrokken (wanneer ik niet keek :) ).

Vanmorgen zat ik mijn energie van dit jaar eens te bekijken maar ik zit nu al, halverwege mijn energiejaar, al op zo'n 500 Kwh meer.
Als ik het verbruik van de laatste maand doortrek kom ik uit op een vergelijkbaar verbruik uit met dat van vorige jaren.
Hij staat dus flink te slurpen.

Is dit een bekend verschijnsel en belangrijker is er ( eenvoudig ) wat aan te doen ?

Ik denk dat je de stand-by van de voeding zal moeten nakijken, in het verleden heb ik enkele malen deze klacht in een bepaald type toestel gehad. Het kwam dan voor dat de processor van het toestel wel werd afgeschakeld, maar dat de voeding niet in stand-by ging, maar gewoon doorwerkte. In alle gevallen was het een SMD torretje wat lek was.
De stand-by voeding is de enige voeding die altijd in werking is. Deze start de hoofdvoeding, dus kijken naar wat zit er tussen beide voedingen.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zaterdag 15 april 2017 14:29:42 (17%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Zo'n vraag heeft weinig nut zonder typenummer. Het kan een mankement zijn, het kan ook een instelling of een foutje in de firmware zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de reacties.

@Zoef ...... dat zou mooi zijn. Dan lijkt er dus een (goedkope) oplossing.

@Maarten .... idd onvolledig.

Typennr is : UE40ES6530 ( staan ook nog modelnr en model code maar neem aan dat typennr voldoende is (?).

Nu kan ik solderen maar aan de hand van een schema het juiste onderdeel vinden is te hoog gegrepen voor mij.

Enige sturing zou zeer welkom zijn :)

bprosman

Golden Member

Als er een "gloed" te zien is lijkt het wel of de backlight niet afgeschakeld wordt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.