Vreemd geluid boost Buck converter

Hoi,
Onlangs kocht ik me de digitale boost Buck converter die heb ik vandaag ontvangen en direct getest. Maar die maak een krakend geluid. Dit geluid vermeerderd wanneer ik een hogere Voltage instel. Ik denk dat het van de rechtse spoel komt. Kan iemand me uitleggen waarom het een krakend geluid maakt en of dit schade doet of niet.
Alvast bedankt

Arco

Special Member

Afhankelijk van de opbouw van de schakeling (frequentie, topologie...) kunnen er allerlei geluiden optreden, zeker omdat je hier alles dubbel hebt.
Bij eco-mode systemen gaat de boel in een zeer lage frequentie bij zero power gebruik... Tikken/kraken is het aanschakelen van de spoel(en)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus het kan geen kwaad dat kraken en tikken bij hoger Voltage?

Arco

Special Member

Het blijft altijd lastig, zo'n diagnose op afstand, omdat vaak niet duidelijk omschreven wordt wat er nu precies te horen is... :)
Er is altijd veel misverstand over wat nu precies wordt bedoeld met: kraken, tikken, brommen, suizen, fluiten,...
(daar denkt niet iedereen hetzelfde over, wat voor de een suizen is, is voor een ander fluiten of nog wat anders)
Drupje siliconenkit tussen spoel en print wil vaak helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry hoor maar wat is siliconenkit

maartenbakker

Golden Member

Siliconenkit op electronica: uitsluitend zuurvrije gebruiken! Wat het is kun je op elke site over keukens, badkamers en acquaria terugvinden. De cowboy die de kitspuit bedient noemen we ook wel "siliconen kid".

Maar ik zou het spoeltje liever in de lak zetten als je er persé wat aan zou willen doen (niet echt nodig).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 april 2017 01:30:42 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik fixeer spoeltjes met nagellak,werkt perfect en het kwastje zit er ook al bij.
Edit\ Niet als man zijnde zelf in de winkel gaan kopen natuurlijk want dan gaan de wenkbrauwen bij de verkoopster 2 cm omhoog. ;-)

Dus met wat nagellak kan ik het gekraak stoppen? En waarom maakt de spoel zo'n krakend geluid??

Arco

Special Member

Als de spanning erop komt, 'zet' de boel zich (de onderdelen bewegen licht t.o.v. elkaar wat een soort tik geeft). Als ze jou onder spanning zetten ga je ook piepen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb net dezelfde hier thuis en wordt volop gebruikt ook!

Maar een krakend geluid heb ik nog nooit eerder gehad...
Wel soms een licht zingend geluid uit de spoelen vanwege de frequentie van de regelaar.

Zelfs op zijn Max die hij aan kan hoor ik helemaal niks.

Voorziet een laptop op 19.5V/3A van stroom.

Tja het hangt er ook vanaf welke voeding je gebruikt en welke belasting eraan hangt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 14 april 2017 00:49:04 schreef Hubie:
Niet als man zijnde zelf in de winkel gaan kopen natuurlijk want dan gaan de wenkbrauwen bij de verkoopster 2 cm omhoog

Nou, nou, in welk gat woon jij dan?! We zitten in 2017 inmiddels he. Er zijn zelfs vrouwen die elektronica als vak hebben :7

@TS, het zal in dit geval de spoel zijn die mechanisch in trilling komt,
maar het kan ook gebeuren bij ceramische condensatoren. Als die grote stromen te verwerken krijgen kunnen ze ook mechanisch vervormen. Ter info.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 april 2017 18:31:50 schreef flipflop:
[...]
Nou, nou, in welk gat woon jij dan?! We zitten in 2017 inmiddels he. Er zijn zelfs vrouwen die elektronica als vak hebben :7

Ga jij je mond maar eens spoelen... Liefst met zeeploog. :-p

@TS; Leg eens je vinger op die componenten terwijl je dat geluid hebt.
Dan weet je zo welke dat lawaai maakt. Die kan je dan eventueel een beetje fixeren.
Je kan ook eens proberen als je de converter voed met een netvoeding of een 12V accu welk resultaat dat geeft.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 15 april 2017 20:08:52 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Op 15 april 2017 18:31:50 schreef flipflop:
[...]
Nou, nou, in welk gat woon jij dan?! We zitten in 2017 inmiddels he. Er zijn zelfs vrouwen die elektronica als vak hebben :7

@TS, het zal in dit geval de spoel zijn die mechanisch in trilling komt,
maar het kan ook gebeuren bij ceramische condensatoren. Als die grote stromen te verwerken krijgen kunnen ze ook mechanisch vervormen. Ter info.

Joh,is het werkelijk al 2017? ;-)

Misschien zijn er ook wel mannen die met gelakte nagels printjes zitten te solderen,'t zal mij een worst wezen. ;-)

nou zeg, wat vliegt de tijd...

@TS Heb je dat geluid bij welke belasting dan?

Overigens zin ze zeker hun geld waard, met een voeding aan de ingang van 36V DC kan je aan de uitgang zelfs afregelen tot een klein ledje brand. Max. 20mA op 1.6 volt. Niks word warm of heet.

Een nadeel wil ik je wel even waarschuwen; Als je de ingang aan of los-koppelt krijg je aan de uitgang een behoorlijke spanningspiek gedurende zeer korte tijd, hou daar dus wel rekening mee. Een kleine led brand dan even heel fel in een flits, maar gaat niet stuk.

Heb inmiddels een nieuw model met nieuwe software versie erin die dat nadeel niet meer heeft.

Ik heb wel de condensators vervangen door low-esr typen van Wurth.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

flipflop schreef:
Nou, nou, in welk gat woon jij dan?! We zitten in 2017 inmiddels he. Er zijn zelfs vrouwen die elektronica als vak hebben,

Ja,die zijn er al een poosje hoor flipflop. ;-)
Ik verbaas mij elke keer weer hoe weinig techneuten iets van de (radio) historie afweten.Vroeger noemde ze dat radio want de term elektronica bestond toen(denk ik) nog niet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hedy_Lamarr

Lekker ding trouwens btw.

Typerend vind ik wel dat je de woorden "zelfs vrouwen" gebruikt.
OT\
Natuurlijk woon ik in een gat.
Maandagochtend steken wij de Merwede over in een uitgeholde boomstam om in de Biesbosch wilgen en riet te gaan hakken.
Zaterdagmiddag keren wij weer terug. ;-)

Not angry, but most amused,

Hubie ;-)

P.S. Verdorie, ik begin een beetje GD trekjes te krijgen merk ik. ;-)

Wat zo'n opmerking over nagellak al niet kan losmaken :-) Ik ga er maar vanuit dat de essentie van m'n opmerking duidelijk was. Zo niet, jammer.

Bottom line: gewoon een busje nagellak halen en de spoel daarmee wat fixeren. Klaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 april 2017 18:31:50 schreef flipflop:
Er zijn zelfs vrouwen die elektronica als vak hebben :7

Hoax, pics or it didn't happen.

Zingen is afkomstig van spoelen en keramische condensatoren als gevolg van discontinious mode i.c.m. magnetostrictie en het piezo effect.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op zondag 16 april 2017 09:56:25 (27%)

This is the world we know best, the world of madness
Hubie

Special Member

Op 16 april 2017 09:51:57 schreef flipflop:
Wat zo'n opmerking over nagellak al niet kan losmaken :-) Ik ga er maar vanuit dat de essentie van m'n opmerking duidelijk was. Zo niet, jammer.

Bottom line: gewoon een busje nagellak halen en de spoel daarmee wat fixeren. Klaar.

Hoi flipflop,
Als ik een potje nagellak wil hebben vraag ik het mijn dochter wel.
Ik zie mijzelf niet om een potje nagellak vragen bij de Hema.
Leuk detail is dat ik gisteren naar "Verborgen Verleden"zat te kijken met Jules Deelder,met blauwe nagellak. ;-)
Maar we dwalen weer af.
Mijn advies aan de TS is zuurvrije siliconenkit(Maarten) of nagellak.

fred101

Golden Member

Op 14 april 2017 00:49:04 schreef Hubie:
Ik fixeer spoeltjes met nagellak,werkt perfect en het kwastje zit er ook al bij.
Edit\ Niet als man zijnde zelf in de winkel gaan kopen natuurlijk want dan gaan de wenkbrauwen bij de verkoopster 2 cm omhoog. ;-)

Je kunt ook nagellak voor echte mannen kopen bij de echte mannen winkels gemaakt door locktite, een echte mannen merk ;-) Ik gebruik dat om schroefjes van trimmertjes etc te fixeren.

Ze gebruiken voor spoelen etc silastic maar ik weet verder niet wat dat voor soort kit is.

Ze gebruiken dat veel in voedingen voor stevigheid van zware componenten en waarschijnlijk ook om spoelen stil te krijgen.

Er zijn 2 manieren waarop je een converter kan horen. De werkfrequentie zakt naar het hoorbare gebied (bij nullast) of de spoel/trafo gaat in verzadiging (begint dan soms ook te piepen, bij mijn spoeltester hoef ik niet eens naar de scoop te kijken, daar hoor ik het verzadigingspunt. Maar dat fluit.

Dit is moeilijk zo te beoordelen, er kan van alles geluid maken maar kraken ken ik niet. Knetteren wel, bv van een spoel waar de isolatie doorslaat. Het beste hang je hem eerst eens een tijdje in test onder belasting. Monitor de temperatuur van onderdelen, de output V en I, en kijk in het donker of je ergens vonken ziet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

OT\ Mijn broer heeft een oude Harley Davidson,dus Locktite komt mij zeer bekend voor. ;-)

mel

Golden Member

Op 16 april 2017 11:16:07 schreef Hubie:
OT\ Mijn broer heeft een oude Harley Davidson,dus Locktite komt mij zeer bekend voor. ;-)

Daar heb je een magneet voor nodig,erachter binden, blijven de losse onderdelen tenminste hangen... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 16 april 2017 09:53:58 schreef Blackfin:
[...]

Hoax, pics or it didn't happen.

It happened 4 posts above yours ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb alles getest nog eens, maar een krakend geluid?

Dat zou je eerder verwachten van een deur of trap...

Misschien bedoelde de TS een knetterend geluid afkomstig van vonken door slechte soldering.

Het enige geluid die ik bij allerlei belastingen of verschillende DC power aan de ingang hoor is een soort hoge toon aan de spoelen.
A whining coil zoals je veel terug vind, iets wat overigens normaal is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Een wild met zijn handen zwaaiende snel pratende zenuwlijder over whining coils in SVGA cards en PC voedingen ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=T7HsXHqtxrI

evdweele

Overleden

Waar zijn het dwangbuis voor z'n armen en een poetslap om in z'n mond te proppen? >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.