LG 32LC25R beeld wordt steeds donkerder

korte vraag:

Van mijn LG 32LC25R wordt het beeld hoe langer hoe donkerder.
contrast/achtergrondverlichting staat voluit.

het beeld begint langzaamaan zo donker te worden dat het problematische begint te worden..de inverter laat duidelijk van zich horen en zoemt ook steeds luider.

toestel heeft 19000 uur op de klok.
In 2010 is het panel vervangen door een goede gebruikte met een onbekend aantal branduren.

Is dit een opgebrande backlight?

Vermoedelijk wel.Als je oude paneel nog heb,kan je evt backlight overzetten.

Oude panel heb ik niet meer.

Ik heb de lawaaige inverter ook even bekeken...3 trafo,s zijn erg heet geweest en ruiken ook aangebakken...verbaast me dat ze nog heel zijn.kan nooit goed zijn voor de levensduur.

Het lijkt erop dat het einde nu echt in zicht is voor deze tv
Ik laat hem in bedrijf tot ie het begeeft en dan naar de recycling.

Ondanks op leeftijd toch leuk om op te knappen??

2 jaar geleden heb ik de voeding gereviseerd het scherm heeft flink last van het inbrandendeffect.

Dat zal met nieuwe achtergrondverlichting niet verholpen zijn.

ik weet niet hoe lastig het is om de ccfl lampen te vervangen als ik aan nieuwe kan komen

Een andere reden om de tv niet meer op te knappen is het hoge energie gebruik van maar liefst 150watt voor een 32 inch scherm.net zoveel als een moderne grootbeeld plasma.

Hij doet dienst als monitor achter een raspberry pi en maakt veel branduren. Zolang ie nog speelt blijft ie in bedrijf daarna zie ik wel verder.

[Bericht gewijzigd door PL500 op zondag 16 april 2017 12:26:30 (29%)

Lampen zijn niet zo lastig te vervangen, als je redelijk goed kan knutselen.

Is het geen Chimei scherm?
Heb paar keer meegemaakt dat de spanningsregelaar op de TCON langzaam minder spanning ging leveren, volgens mij de 2V5.

Als ik me goed herinner ging het om een V315Bnogwat scherm...

Het panel is een AUO T315XW01_V5.

ik laat hem voorlopig nog ff zo zolang ie speelt speelt ie daarna zie ik wel verder.

behalve lampen zal ik ook wat met de inverter moeten doen..die 3 aangebakken trafo's zullen niet meer het eeuwige leven hebben.zal me niet verbazen dat dit de trafo's zijn die duidelijk hoorbaar piepen/zoemen

helaas heb ik destijds het oude panel en de printen naar de recycling gedaan

het horen janken van de inverter kan op een gezamelijk probleem duiden, rotte elco's op de inverter voedingslijn. die gaan in lcd schermen het meeste stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En die heb ik gecontroleerd en ze waren nog goed...op de inverter zitten enkele 220uf/35v elko's in parallel.ook allemaal nog goed.

de voeding zelf is nog goed...2 jaar terug zijn daar panasonic fm's in gekomen.

ik zat te denken dat door slijtage van de lampen de lampen meer stroom gaan trekken en de inverter daarom kokend heet wordt en langzaam aan ten onder gaat samen met de lampen..

misschien dat iemand dat kan bevestigen?

maartenbakker

Golden Member

Door slijtage gaat de brandspanning van de lampen omhoog, de stroom weet ik niet zeker maar wordt volgens mij niet hoger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alleen op einde levensduur van de lampen gaan ze een gelijkricht effect krijgen en dit verhoogt de stroom aanzienlijk. Inverter schakelt dan volledig af

Ik ben nog ff aan het testen geweest..als ik het scherm vol wit maakt is te zien dat in ieder geval 3 lampen achter blijven qua licht opbrengst..ze branden wel maar minder sterk dan de rest.

het toestel begint op zn einde te raken...hij is van 2006 en heeft geen klagen..was/is een goed toestel.tegen die tijd dat ie het begeeft komt er wel een ander 32inch scherm voor in de plaats.
behalve lampen heb ik ook een inverter nodig of trafo's. de aangebakken trafo's zullen niet heel blijven vrees ik.

dev tv is weer terug in bedrijf in een verduisterde kamer is het nog goed te doen.
zolang de tv speelt blijf ik hem gebruiken..het is maar een monitor achter een raspberry pi.

in ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken !

[Bericht gewijzigd door PL500 op donderdag 20 april 2017 18:00:31 (11%)

19000 uur is niet veel ( ook al is dit niet het originele paneel). Professionele CRT en LCD raken de 100.000 uur met gemak.

Klopt...ik heb de tv 2e hands gekocht als onderdeel van een partijtje slopers...deze had een gebroken panel.Er zat een JVC met onweersschade en exact hetzelfde panel tussen...ik heb toen het kale panel overgezet en de tcon en inverter van het gebroken panel erin gezet.
de rest is naar de stort gegaan en de overige goede delen verkocht.

voet ontbrak dus een mooie voet van een philips plasma op maat gemaakt en die eronder gezet..de tv heeft tot begin 2015 dienst gedaan in de woonkamer waar nu een philips staat.

Ik weet de verdere geschiedenis niet van het door mij gebruikte panel en deze lg. Maar om deze tv weer goed te krijgen heb ik 16 lampen en een andere inverter of 4 trafo's nodig of weer een compleet panel nodig.....

ik weet niet of ik dat geld wel wil inverteren in deze tv..dit is een doodgewone lcd tv geen professionele monitor dan was het een ander verhaal geweest.

[Bericht gewijzigd door PL500 op donderdag 20 april 2017 19:15:10 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Ik vind die aangebakken trafo's nog steeds vreemd want de lampstroom zou toch niet op moeten lopen als de lampen verouderen en vaak worden ze dan ook rossig van kleur in plaats van donker. Zou het kunnen dat de lampen nog goed zijn en de bijbehorende trafo's stuk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zit een darfon geval in...foto's ect heb ik maar de telefoon is leeg...trafo is iets met 4004 in het typenummer
je zou verwachten dat de inverter dan tript als zon trafo kuren heeft..

[Bericht gewijzigd door PL500 op donderdag 20 april 2017 21:43:14 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Die ken ik alleen van spontane onderbrekingen of hoogohmigheid, maar het zijn over het algemeen onbetrouwbare trafo's dus misschien gaan ze ook wel op onbetrouwbare manier stuk... Als je de letter achter 4004 eens laat weten kijk ik wel in mn sloopvoorraad. Nieuw is zonde maar als ik toevallig oude heb liggen kun je het misschien proberen. Geef voor de zekerheid ook het nummer van de inverter maar even door anders.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zal ik later vanavond of morgen ff doen...mijn telefoon is leeg en ligt nu op te laden

alvast bedankt!

edit:

trafo is een 4004L547087(gp) (een 4004L dus)

inverter is een Darfon 4H.V1448.219 /B1

edit:

aangebakken trafo's vindt ik niet zo heel vreemd....er is klein probleempje met deze tv's.....hitte...deze tv's produceren gigantisch veel warmte. dit is een vroege lcd met hdmi en hd ready....uit 2006.

het ding weegt 25 kilo zonder voet!..er zit een stalen frame in de kast met het lcd panel ingebouwd en de elektronica is afgeschermd met een net zo zware stalen bak.. het de behuizing volledig gemonteerd wordt ie heel erg warm..het zal me dan ook niet verbazen dat veel van deze tv's gesneuveld zijn aan hitte...vooral mooi ingebouwd in een wandmeubel o.i.d. waarbij ventilatie helemaal een probleem is.

mijn toestel draait sinds ik hem voor de hobby gebruik zonder achterwand en afscherming en nu straalt er nog erg veel warmte van af.

[Bericht gewijzigd door PL500 op vrijdag 21 april 2017 09:55:10 (65%)