Reparatie led controller

Goededag,

Voor mijn modelvliegtuigen maak ik gebruik van led verlichting voor de navigatie lichten zoals een echt vliegtuig. De aansturing van de leds wordt gedaan door een microcontroller. Helaas heb ik per ongeluk sluiting gemaakt in de controller waardoor deze niet meer werkt. Zit op dit forum iemand die deze eventueel kan nakijken en repareren? Uiteraard tegen een vergoeding. Het bedrijf achter de controller is helaas gestopt en een nieuw exemplaar is helaas niet meer te verkrijgen.

Het gaat om controller van Braincube Aeromodels. Zie bijlage.

Alvast bedankt.

als de controller zelf kapot is, ga je dat niet kunnen herstellen. er zal wel één of andere software in zitten die je niet hebt dan.

wat moet het echt doen in verlichting? is het niet makkelijker gewoon zelf iets te schrijven in arduino dat de lichtjes laat knipperen zoals het hoort

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Dat ding spect zo te zien 4A per output. Er zullen dus wel drivers tussen zitten.
Dat gezegd hebbende, zou je verwachten dat een sluiting 1 output stuk maakt. En dat de rest het dan dus gewoon nog doet. Wellicht kan de TS daar wat duidelijkheid in scheppen.
Verder zegt het ding dat er een switcher in zit. Ook die kan zijn gaan hemelen - waardoor waarschijnlijk niks het meer doet.

Het klinkt allemaal niet als rocket science, maar ja, als je commercieel wilt laten repareren, dan is het qua arbeidsloon vaak al snel meer dan de nieuwprijs - de componenten zijn het punt niet. En zonder documentatie ben je er toch zomaar een uur mee bezig - als het voor de hand liggend is.

Geen idee hoe handig TS zelf is. Met wat inzicht en een multimeter kom je vaak al een heel eind, in elk geval in het stellen van een diagnose.

Ik heb de krimpkous verwijderd en zag meteen al wat er kapot was.
Deze heb ik eraf gesoldeerd en de controller werkt weer.

Hoe noem je deze eigenlijk? En kan ik er eentje overzetten vanaf een poort die niet gebruikt wordt? De poort waar deze opzat moet ik namelijk wel gebruiken.

EricP

mét CE

Het zal wel een FETje zijn. Er staat vaak ook wel een nummer op. Niet makkelijk, wel herkenbaar.

En ja, als je een beetje kunt solderen, dan kan dat vast wel. Maar geef eens wat erop staat, kijk eens of het ding (bot gezegd) + of - schakelt. En waar de gate mee aangestuurd wordt.
Dan is er vast wel wat te vinden wat 'goed genoeg' in de buurt komt.

Het is heel moeilijk te lezen. Volgensmij staat er 3P 4a op

Wat Eric vraagt is: Meet van de drie pootjes van de ex-fet of die doorverbonden is met de plus of de min van de servo-aansluiting.

We verwachten 1x een doorverbinding met OF de plus OF de min. 1x een verbinding naar de bijbehorende led. En 1x een verbinding naar de CPU (grotere chip in het midden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je het smd code book bekijkt dan is de 3P een transistor van ZET. Equivalent van een MMBT2222 (smd versie van 2N2222A).

Lijkt me niet zo spannend die te vervangen.

Deze transistor haalt wel niet de 4A van EricP. Mogelijk schakelt deze een FET. Het bijna eeuwige probleem met SMD dat er geen volledig part nummer op kan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt voor jullie uitleg. Ik zal vanavond het één en ander doormeten. Waar kan ik eventueel dit component verkrijgen?