kabelberekening of spanningsverlies berekenen

Ik ben bezig met een studie van een bestaand project wat getekent is in Eplan. hierbij zijn bepaalde keuzes gemaakt voor kabels met een bepaalde kabeldoorsnede. Nu als ik een online programma gebruik komen deze waarden niet overeen met de waarden in het project.

kan iemand helpen bij deze 2?
lengte 12 meter
zekering ervoor van 10A
spanning 24V
gebruikt in het project: 2.5mm²

lengte 13 meter
zekering ervoor van 16A
spanning 230V enkelfasig +PE
gebruikte kabel 3x2.5mm²

Dit zou een grote hulp zijn om toe te kunnen voegen aan mijn eindrapport

mel

Golden Member

Je moet uitgaan van de spanning die overblijft bij de afnemer.
Dan kan je dus de weerstand van de kabel uitrekenen.daar hangt de doorsnede van de aders aan vast.Welke zekering je nodig hebt, ligt weer aan de max stroom die door de kabel mag gaan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de spanning bij de eerste is voor schakelaars lampjes en een noodstop gestuurd door een PLC
Bij het 2de is het een stekker van 230V voor een puntlas systeem.
Het is ook een project dat al een tijdje afgerond is dus ik kan de spanning bij de afnemer niet meten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kabels kun je niet maar zo berekenen, daar is meer informatie voor nodig.
a: bepaling nav spanningsverlies
b: max lengte ivm kortsluiting
c: max lengte ivm aardsluiting
d: max belasting ivm warmteontwilleling

bij deze korte kabels is a en b niet van belang, vermoedelijk c ook niet, afhankelijk van aarding etc.

Voor d moet je nog weten:
aantal geleiders die voor warmteontwikkeling in de kabel kunnen zorgen, geleidermateriaal, soort isolatie, manier van aanleg, omgevingstemperatuur en nog een aantal zaken.

Maar als ik je verhaal zo zie, wat is er mis met de 2,5qmm, en wat had je zelf in gedachten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De waarden die ik uitkom bij het uitrekenen kom ik bij het eerste een kabel van 4mm² uit en bij de tweede 1mm² dus deze waarden komen niet overeen met de waarden uit het project.
Voor het rapport moet ik wel de juiste waarde uitkomen zodat ik het kan integreren en uitleggen hoe deze berekend zijn

mel

Golden Member

De lampjes en schakelaars gebruiken bijna niets.
2,5 mm is prima, zeker op de korte afstand.
En een puntlasmachine zal de stroom ook wel meevallen.Dus de kabels zijn prima geschikt :)Ik heb geen zin om te rekenen, maar je kan uitrekenen hoeveel spanning er overblijft bij de lampen.Ik denk zelfs dat de signalering met 0.75 al goed is.
wet van Ohm. maar wel de lengte van de kabel 2 keer nemen...

[Bericht gewijzigd door mel op 20 april 2017 14:11:59 (37%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

feit dat de kabels prima geschikt zijn is zeker want de schakeling is uitgevoerd en voldoet aan de normen alleen heb ik de manier nodig hoe er aan gekomen is. Dit is een van de punten die ik uit moet werken dus moet ik het wel op kunnen schrijven of van een programma een screenshot kunnen nemen

GJ_

Moderator

Op 20 april 2017 14:04:21 schreef sjefkeuh:
De waarden die ik uitkom bij het uitrekenen kom ik bij het eerste een kabel van 4mm² uit en bij de tweede 1mm² dus deze waarden komen niet overeen met de waarden uit het project.
Voor het rapport moet ik wel de juiste waarde uitkomen zodat ik het kan integreren en uitleggen hoe deze berekend zijn

De eerste kabel zal vast goed zijn, dat is niet 100% zeker te bepalen maar een paar ampere 24Vdc over 2,5mm2 lijkt me niks mis mee. De gekozen zekering heeft in principe niet perse veel te maken met de te verwachten stroom.
Een paar LED lampjes, schakelaartjes en een noodstop op 4mm2?? Kom op zeg :-) daar is 2,5 al reuze stoer.

De tweede kabel zal volgens jouw berekeningen best een stuk dunner kunnen maar een 230V voeding met 1mm2 is prutswerk. Het minimum dat we gebruiken is 1,5mm2 en liever nog 2,5mm2. Dat is mechanisch ook een stuk sterker.
Overigens kan er ook tot een keuze gekomen zijn om het aantal verschillende haspels op een project zo klein mogelijk te houden. Ik bestel ook nooit 10x0,75mm2 en 12x0,75mm2 voor een project, om maar wat te noemen.

jaa de waarden die ik uitkom vind ik ook niet kloppen vandaar mijn vraag of er een manier is om deze te berekenen. Want ik kan niet direct in men rapport zetten dat 2,5mm² meer dan genoeg is zonder enige reden zeg maar. Hetzelfde bij die aansluiting voor een puntlas ik moet deze waarden ergens vandaan zien te halen zodat deze overeenkomen of op een of andere manier berekenen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 20 april 2017 15:23:12 (55%)

GJ_

Moderator

Nou, de puntlas eerst. Ik reken zelf uit aan de hand van de DIN57100 wat voor kabel nodig is. Stel dat die puntlas 10A gebruikt dan kom ik uit op 0,75mm2. Maar ik hanteer hiervoor zelf een minimum van 1,5mm2. In dit geval is men uitgegaan van een minimum van 2,5mm2, ook goed.
En daarbij zoek je een passende automaat om de kabel te beschermen, 16A dus.

Wat bij die 24V de overweging geweest is weet ik niet. Als je verhaal lees gaat dat naar een bedieningskastje of een lasdoos of zo. Dan kunnen mechanische eisen ook tot die 2,5mm2 geleid hebben. Daar hebben ze alleen een kleinere automaat gekozen, maar dat had net zo goed een 16A kunnen zijn natuurlijk.

topic verplaatst naar schoolvragen.

ik denk dat ik het heb voor die van 24V

koper kwadratuur (mm2) = lengte draad (m) x 2 x stroom (A) x 0,0175
toelaatbaar verlies (Volt)
via deze formule kom je 2.08mm² uit dus afgerond naar boven 2.5mm²

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult je berekenig meer moeten specificeren.
In mn eerste postje hier heb im je al aangegeven waar je allemaal rekening mee moet houden, waarbij eigenlijk nog niet alles staat.
Wat voor een spanningsverlies mag of wil je maximaal hebben?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)