[Vraag]condensator opladen door accu?

Beste elektrotechnici,

Nu ben ik voor school met een project bezig om een windturbine te maken. Om een elektrisch veld te maken hebben we een klein stroompje nodig van een condensator om hem op gang te brengen. Wij zijn van plan om de condensator steeds op te laden met een oude auto accu van 12V.

Mijn vraag luidt als volgt: “Kan ik de accu rechtstreeks op de condensator aansluiten zonder een extra weerstand er tussen te zetten?

Het gaat hier om de volgende condensator:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/condensator%20windturbine2.png

In afwachting op een juist antwoord, alvast hartstikke bedankt!

MvG,
2.0

maartenbakker

Golden Member

Da's 1 punt aftrek omdat de condensator ongeschikt is, beste 1.0 ;)

Wat je toont is een netfilter, veel te lage capaciteit om iets mee te doen in dit geval.

Je zou moeten uitzoeken hoeveel stroom je gedurende hoeveel tijd moet leveren om het veld op gang te krijgen. Dan reken je uit hoeveel uF je daarvoor nodig hebt. Dat zal wel in de tienduizenden lopen als ik een gok moet doen. Opladen zonder weerstand kan, maar als je een accu hebt, waarom gebruik je de accu dan niet rechtstreeks zonder energieverlies om het veld op gang te krijgen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom kan je de boel niet direct op gang brengen vanuit de accu?

We hebben een wasmachinemotor, waarvan een een klein stroompje op de spoel moet komen om een elektrisch veld te creëren. We willen niet dat de accu continue stroom gaat trekken en daarom dachten we om een condensator te gaan gebruiken. Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept.
https://cdn.discordapp.com/attachments/303639405841874954/304975738791133185/unknown.png

maartenbakker

Golden Member

Dan moet je eigelijk iets van een veldregelaar bouwen. Het ontstoorfilter op de foto zal wel uit dezelfde wasmachine komen als je motor, maar was sowieso al niet de motorcondensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De kleine stroom kan je uit de accu halen via een weerstand of een 12V (laadcontrole)lampje. Als de dynamo loopt dan moet je iets doen aan spanningsregeling van de dynamo. Dat wordt dus de veldregelaar van maartenbakker.
Probeer op internet iets te vinden over de werking van de dynamo van auto's uit de jaren '70 van de vorige eeuw. De autobouwers uit die tijd hadden hetzelfde probleem die jij nu hebt.

Oké bedankt voor de reacties, ik ga op zoek naar een veldregelaar!

Je kunt natuurlijk ook een dynamo/generator met permanente magneten pakken, dan ben je van een berg gezeur en extra werk af, en je hoeft er niets over in je verslag uit te leggen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hoeveel draden komen er uit Uw motor, Ik kan het fototje niet vergroten om te kijken wat voor motor we hier aan de hand hebben.
Normaliter een standaard universeel motor (zoals uit een standaaard budget) wasmachine gebruikt een veld winding al dan niet afgetapt.
Deze motoren hebben minimaal 6 of 7 draden, hoeveel heeft die van U, of heeft U mischien een type nummer.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II