wat hoor ik te meten bij een gebalanceerde digitale uitgang?

Hallo mensen,Hoeveel DC moet ik meten aan de uitgang van een gebalanceerde digitale uitgang van het cd loopwerk TL3N.
Groeten,Rik

Ik zou zeggen: digitale signalen, genaamd "bits"?

[edit] Ah, vraag niet helemaal gelezen :-) 0V dus, waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 23 april 2017 12:11:30 (42%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Flipflop,ik bedoel DC spanning.

0V; Deze signalen zijn DC-vrij, een uitgangstransformatortje is zeker voor AES/EBU een gebruikelijke constructie.

Aart,dank je wel voor je reaktie,ik meet aan de positieve kant mV en aan de negatieve kant 1,9V.[RCA uitgang 10mV].Maar als ik naar de specs kijk geven ze 2X 2,5V op voor gebalanceerd maar dan neem ik aan voor het trafo`tje?

miedema

Golden Member

Ha srpp,

Is wat jij als DC meet niet gewoon het gemiddelde van de blokgolf die er uitkomt?
Kijk eens met een scope....

groet, Gertjan,

Miedema,dank voor je reaktie,ik heb wel een oude scoop maar wat zou ik moeten meten dan?

miedema

Golden Member

Ha srpp,

Als je je scope op de uitgang aansluit, dan zie je de blok (digitale audio) die er uitkomt. De helft van de top-topwaarde van die blok zou goed jouw DC meting kunnen zijn :-).

Je ziet ook of dat signaal gesuperponeerd is op DC of niet.....

groet, Gertjan.

Zojuist de[hernia]scoop van beneden gehaald maar zie dat ik alleen ac kan meten.

Gaat dit om een reparatie of gewoon op een regenachtige zondagmiddag wat meten ?

Als er DC op staat is dat in ieder geval niet gebruikelijk. Het kan zijn dat er een Dc gekoppelde driver is toegepast. En ze kunnen ook vast stuk, maar in het algemeen is het wel zo gemaakt dat het heel blijft als iemand er 10 uF @ 48V (fantoom) in leeg blaasd. Bij Hifi weet je het echter maar nooit.
Een andere mogelijkheid is dat hij DC gekoppeld en idle is.

De clock is >6 MHz en het zal wel niet geweldig triggeren, maar op een scoop zou wel iets te zien moeten zijn.

Als het om een reparatie gaat zou je even kunnen kijken hoe het is opgebouwd.

Dit zie ik op de scoop.
Een tijdje geleden heeft de zo aardige electricien de stop van de groep waar mijn loopwerk[apart]op stond aan en uit en weer aan gezet
terwijl de rest ook aan stond.
En daar ik kamp met slecht geluid ben ik aan het zoeken.Even een aanvulling ik heb net een andere speler aan gesloten die heeft en rca digitale uitgang en daar meet ik 0,320Vdc.

Arco

Special Member

Lijkkt meer op een decorstuk uit een WWII film dan een scoop... :)

Zojuist de[hernia]scoop van beneden gehaald maar zie dat ik alleen ac kan meten

Hoezo? Er zit toch een DC stand op zo te zien?
Beeld is weinig nuttig; we weten niets van V/div, waar de '0' zit, en de golfvormen zijn niet te zien. (tijdbasis te grof ingesteld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Voorlopig meer vragen dan antworden. Op de gebalanceerde uitgang meet je op de ene pen de ene spanning en op de andere pen de andere spanning. Dus je meet naar massa? Is er ueberhaupt verbinding tussen de bus en massa of hoort hij potentiaalvrij te zijn? In dat laatste geval zijn de metingen volkomen betekenisloos.

Verder zegt een DC-meting die wel correct wordt uitgevoerd alsnog niets over het signaal. Hoe heb je de scope aangesloten en hoe staat hij inegsteld?

Verder bij troubleshooten altijd belangrijk: je hebt slecht geluid, maar wat hoor je dan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat er mij om of ik hem ter rep aan moet bieden of niet,want ik heb nog een probleem in mijn eindversterker welke ik 3x heb laten nakijken maar zou goed moeten zijn,maar geen van alle had een vervormingstest gedaan.Het geluid van de eind [met een goede cdspeler]is als hij bv 10minuten aan staat [ geen muziek] en je begint te draaien dan klinkt het fantastisch maar dat veranderd zienderogen minder dynamiek en minder bass minder open enz..En nee het is gemeten vanaf 0 die zit niet aan de kast.[maar ben even een paar uur weg]Ook denk ik nog aan wifi storing van de buren zelf heb ik geen wifi.

Arco

Special Member

Het aan/uitzetten van de stop geeft normaal voor een (gezonde) speler geen problemen. Kan natuurlijk zijn dat 'ie al wat kwakkelde met zijn gezondheid... ;)
Slecht geluid is inderdaad een nietszeggen iets, wat hoor je? (bij problemen met een digitaal signaal gaat het meestal van goed meteen naar onbruikbaar)

'Geluid verandert zienderogen' valt niet veel van te maken, misschien een geluidsfragment posten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een digitale fout ligt niet onmiddelijk voor de hand met deze symptomen. Je zou verwachten dat hij gaat jitteren of hakkelen of helemaal uitvalt als er een fout op de bus zit die je met een multimeter al zou kunnen zien. Ik zou eerst eens in het analoge deel zoeken. Mogelijk met een toonfiets en een THD-meter al iets te zien. Of de ruststroom van de eindtrap verloopt meetbaar. Ruststroom is in principe wel zelf te meten maar THD wordt lastig zonder meter. Misschien is er een ander forumlid dat daar spullen voor heeft en in de buurt zit, anders misschien een second opinion halen en er zelf bij blijven totdat de monteur (wel of niet) heeft gehoord wat je bedoelt zodat de fout voor hem reproduceerbaar is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 april 2017 18:57:29 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,Ik loop al een half jaar te knoeien met mijn eindversterker en ik moet eigenlijk eerst zeker zijn dat hij weer 100% is, als er al wat aan mankeert[heb al 120euro uitgegeven aan laten meten].Ik zal binnenkort eerst eens de buren vragen om hun wifi uit te zetten want ik weet dat dat vreselijk kan storen op audio.Morgen krijg ik het originele merk[fairchild] opamp LF353N binnen die in de hoogspannings voeding zit tezamen met de J310 en IRF710,misschien levert dat nog wat op. verder houd mijn kennis hierbij op.Wat betreft het loopwerk dat speelt gewoon zonder te haperen, maar ik kan door het slechte geluid niet beoordelen of daar ook wat aan mankeert.

Ik zal binnenkort eerst eens de buren vragen om hun wifi uit te zetten want ik weet dat dat vreselijk kan storen op audio.

Lijkt me een onredelijke vraag.

Het geluid van de eind [met een goede cdspeler]is als hij bv 10minuten aan staat [ geen muziek] en je begint te draaien dan klinkt het fantastisch maar dat veranderd zienderogen minder dynamiek en minder bass minder open enz..

Bij een storing door de WiFi zou je vanaf de eerste seconde slecht geluid hebben.

het klinkt mij allemaal in de oren dat je een redelijke audio purist bent. Een afgeschermde luister ruimte dmv een kooi van Faraday schermt je apparatuur af van WiFi, Mobiele telefoon, Radio + DAB en Digitenne signalen.Tevens al je apparatuur ombouwen naar gelijkspanning en accu's gaan gebruiken, dan ben je ook van alle netvervuiling af.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland,ja ik begrijp het maar ze zijn pas komen wonen,maar ik bedoel natuurlijk als test en dan misschien op een andere frequentie zetten.
Met dat bij de eerste seconde ben ik het niet eens,het ligt er natuurlijk aan hoe groot de filter condensators zijn ed. het duurt altijd even,ik heb het meegemaakt met een vriend van mij die had zijn wifi op zolder en die had het zelfde probleem,net de app. aanzetten klinkt goed maar al gauw stort de boel in.Ik denk ook meer aan draadloos spul als lichtnet vervuiling daar mijn eindversterker redelijk goed gefiltert is 188.000uF +4x 47uF condensators parallel.

Dit wordt een hopeloze discussie, TS legt niet uit wat er slecht wordt aan zijn geluid, heeft de meest aparte oplossingen en verklaringen. Hij geeft aan dat het probleem waarschijnlijk in zijn eindversterker zit, maar blijft zoeken naar een ander antwoord.

Als je op zolder gaat zoeken, dan vindt je de lekkage in de kelder nooit!

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Met dat bij de eerste seconde ben ik het niet eens,het ligt er natuurlijk aan hoe groot de filter condensators zijn ed.

Je condensatoren worden 100x per seconde bijgeladen, instraling van WiFi en andere radiosignalen merk je vanaf de eerste seconde.

Ik heb in het verleden zelf bij iemand zijn apparatuur omgebouwd naar accu voeding. Deze man had een akoestisch gebalanceerde luister ruimte met kooi van Faraday, samen met top apparatuur en accuvoeding gaf dit de beste luister ervaring die ik ooit gehad heb.

De meeste woonhuizen zijn tegenwoordig niet meer geschikt voor highend audio, er zijn simpel weg teveel stoorsignalen, zowel in de lucht als op het lichtnet. Een hutje op de hei aanschaffen ver weg van alle stoorbronnen is de beste oplossing.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland,ik kan mij daar wel wat bij voorstellen,maar een kooi van Faraday hoe doe je dat in een flat en dan een beetje betaalbaar.
Ik kan alleen maar op mijn oren afgaan,vanmiddag had ik even nieuwe buizen er in gedaan en 15min aan laten staan, daarna muziek aan en klinken als een klok zo dynamisch dat je er van schrikt maar na een paar minuten weg is de dynamiek en schraal en ingetogen is het geluid.In ieder geval geen statisch probleem maar een dynamisch probleem.Maar dit al heeft natuurlijk niets te maken met de vraag die ik stelde.

Om terug te komen op de beginvraag; https://en.wikipedia.org/wiki/AES3

Wat een gebalanceerd signaal is hoort een audio-liefhebber gewoon te weten.

[Bericht gewijzigd door Hunter op zondag 23 april 2017 20:40:24 (36%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

maar een kooi van Faraday hoe doe je dat in een flat en dan een beetje betaalbaar.

Vergeet het maar, ik woon ook in een flat, kan zo 20 WiFi netwerken van de buren ontvangen. Heb nu een volkstuintje met huisje gehuurd, naast het verbouwen van verse groenten kan ik het huisje mooi ombouwen tot luisterruimte.
De huisjes hebben geen stroom, dus accu voeding moet wel. Geen stroom betekend ook geen stoorsignalen van WiFi, schakelvoedingen en allerhande elektrische apparatuur.

Heb je een berging met stroom, dan zou je daar eens kunnen testen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2017 19:24:19 schreef srpp:
Maarten,Ik loop al een half jaar te knoeien met mijn eindversterker en ik moet eigenlijk eerst zeker zijn dat hij weer 100% is, als er al wat aan mankeert[heb al 120euro uitgegeven aan laten meten].Ik zal binnenkort eerst eens de buren vragen om hun wifi uit te zetten want ik weet dat dat vreselijk kan storen op audio.Morgen krijg ik het originele merk[fairchild] opamp LF353N binnen die in de hoogspannings voeding zit tezamen met de J310 en IRF710,misschien levert dat nog wat op. verder houd mijn kennis hierbij op.Wat betreft het loopwerk dat speelt gewoon zonder te haperen, maar ik kan door het slechte geluid niet beoordelen of daar ook wat aan mankeert.

Dit zijn geen problemen die door wifi veroorzaakt kunnen worden, net zoals het onwaarschijnlijk is dat het een simpel meetbaar probleem aan de digitale bron is. Als je je zo op dwaalsporen laat zetten gaat het nog wel een half jaar duren... 120 euro uitgeven voor een meting zonder resultaatgarantie is laaielichterij. Zoals gezegd zoek een vakman en luister net zo lang samen totdat het probleem hoorbaar is. Als hij het dan ook hoort, dan weet hij wat en wanneer hij moet meten. Originele of vervangende opamps zouden dit niet mogen veroorzaken tenzij er eentje met heel andere specificaties gebruikt geweest is.

In dit stadium van het foutzoeken lijkt het me trouwens handig om te weten om welk merk/type/schema versterker het gaat. Ik gok dat het een buizenversterker is, kennelijk dus met een D/A converter erin.

Op 23 april 2017 20:30:29 schreef srpp:
Ik kan alleen maar op mijn oren afgaan,vanmiddag had ik even nieuwe buizen er in gedaan en 15min aan laten staan, daarna muziek aan en klinken als een klok zo dynamisch dat je er van schrikt maar na een paar minuten weg is de dynamiek en schraal en ingetogen is het geluid.In ieder geval geen statisch probleem maar een dynamisch probleem.

Okay, inderdaad buizen. En een vervorming die zo duidelijk is dat hij onmiddelijk meetbaar moet zijn met de juiste meting. Dat bevestigt me in m'n advies om samen met een andere vakman even te luisteren en dan met goede afspraken over resultaat en betaling te laten nakijken.

Maar dit al heeft natuurlijk niets te maken met de vraag die ik stelde.

Nou, het heeft er heel veel mee te maken, want jouw vraag ging waarschijnlijk niet tot een oplossing leiden. In elk geval niet zonder meer informatie over de opbouw van de uitgang en je meting, en dan heb je goede kans dat het antwoord is: ja klopt wel.

Eigenlijk krijg je meer dan waarom je vroeg, en als je al een half jaar met een probleem loopt, lijkt me dat zeer positief.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 april 2017 22:00:57 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."