wat hoor ik te meten bij een gebalanceerde digitale uitgang?

daar mijn eindversterker redelijk goed gefiltert is 188.000uF +4x 47uF condensators parallel.

Lijkt me redelijk overkill als het idd een volledige buizenversterker is. Is het een hybride soms met buizen voortrap en transistor eindtrap ?

Wat maartenbakker ook al zegt, graag merk, type en shema

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland en TS, gaan jullie nou serieus beweren dat een WiFi signaal stoort op je high-end audio? Kom nou toch op zeg. Van die apparatuur mag je toch wel iets meer verwachten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Het moet toch wel een heel slecht ontworpen versterker zijn als deze last heeft van een wifi-signaal.
In mijn flat zie ik op mijn laptop circa 34 wifi accesspoints van de buren, maar ik heb nog nooit last ondervonden op mijn audio-apparatuur.

Daarbij zendt wifi op 2,4 gigahertz = 2.400.000.000 hertz of 5 GHz = 5.000.000.000 Hz
Een audioversterker geeft niet meer weer dan tussen 20 en 50.000 Hz. En onze oren stoppen bij hooguit 20.000 Hz.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

En als er al interferentie mogelijk zou zijn, zou zich dat niet uiten in dramatische vervorming zoals in dit geval gehoord wordt. Maargoed, maar even wachten tot de TS zich weer meldt met meer info.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,Ja hoor alle adviezen zijn welkom ben het meer dan zat het zoeken.Het is een Moscode401HR buizen stuurtrap en mosfet in het eindverst gedeelte[325W\4ohm].Ik zie ook liever een oplossing in bv mijn eindversterker.[schema is niet voorhanden].De LF353N heb ik van National gebruikt en heeft vrijwel het zelfde schema als die van fairchild maar niet helemaal het zelfde
De fabrikant zegt dat je 40volt uit een sinus golf bij 8ohm bij 20-10khz moet meten.Frequentie response bij 10volt uit moet zijn 10hz-200khz.En dat hebben ze ook gemeten in Rhenen,ook hebben ze er naar geluisterd en vonden het prima.

Alle anode weerstanden vernieuwt spanningen goed, IRF710 vervangen in beide kanalen ook de twee J310 per kanaal vervangen en de LF353N opamps.
Zelfs de LF351N in het eindversterker gedeelte voor de servo ook vervangen.Solderingen nagelopen.rustroom is stabiel 300mA en uitgang dc=0-1mV

Verder gebruik ik geen voorversterker maar een[digitale]passieve regelaar met s102 weerstanden van Vishay.

http://www.mouser.com/ds/2/149/LF353-889573.pdf
https://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/1278098.pdf

@flipflop, ik zeg juist dat WiFi mi niet het probleem is. De TS woont op een flat omringt door WiFi netwerken. Daarnaast heb je in een dergelijk gebouw nog vele andere stoorbronnen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
evdweele

Overleden

Op 23 april 2017 20:30:29 schreef srpp:
Ik kan alleen maar op mijn oren afgaan,vanmiddag had ik even nieuwe buizen er in gedaan en 15min aan laten staan, daarna muziek aan en klinken als een klok zo dynamisch dat je er van schrikt maar na een paar minuten weg is de dynamiek en schraal en ingetogen is het geluid.

Bij onduidelijke problemen met analoge audio ga je vanzelfsprekend eerst met een toongenerator en een oscilloscoop meten.
Het menselijk gehoor is volkomen onbetrouwbaar omdat onze hersenen van een geluid maken wat we WILLEN horen. Met de werkelijkheid en met techniek heeft dat weinig te maken.

Op 23 april 2017 22:37:34 schreef srpp:
En dat hebben ze ook gemeten in Rhenen,ook hebben ze er naar geluisterd en vonden het prima.

Dat is de enig juiste weg.

Alle anode weerstanden vernieuwt spanningen goed, IRF710 vervangen in beide kanalen ook de twee J310 per kanaal vervangen en de LF353N opamps.
Zelfs de LF351N in het eindversterker gedeelte voor de servo ook vervangen.Solderingen nagelopen.rustroom is stabiel 300mA en uitgang dc=0-1mV

Het is nutteloos om op goed geluk allerlei componenten te vervangen in de hoop dat het beter wordt als je niet kunt meten wat er verandert.
Meestal wordt een apparaat daar juist veel slechter van.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Roland ,waar denk jij aan als je andere stoorbronnen noemt?

evdweele:
Het menselijk gehoor is volkomen onbetrouwbaar omdat onze hersenen van een geluid maken wat we WILLEN horen. Met de werkelijkheid en met techniek heeft dat weinig te maken.

Hier ben ik een te door de wol geverfde en getrainde audiofiel voor.

evdweele

Overleden

Hier ben ik een te door de wol geverfde en getrainde audiofiel voor.

Maar geen technicus, zoveel is wel duidelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Andersom bekijken is in dit geval duidelijker en gestructureerder denk ik. Er is duidelijk een verschil hoorbaar, dus moet het ook door een ander hoorbaar zijn (de reparateur) en tevens meetbaar. Pas als het gemeten is, kun je er iets anders mee dan wild gokken waar het aan zou kunnen liggen. Uiteindelijk heb je de meting dus nodig om een succesvolle reparatie uit te voeren, omdat je gehoor niet betrouwbaar genoeg is om te weten _wat_ je precies hoort, alleen maar _dat_ je iets hoort.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,ben ik het helemaal mee eens,maar voorlopig ben ik even ridder te voet dus zal even moeten wachten om naar een vierde techneut te stappen en dan welke?Bedankt voor jullie reakties.

miedema

Golden Member

Beste srpp,

Even terug schakelen... Dit topic doorlezend ontstaat het volgende beeld bij mij:

- Je hebt een complex probleem, omdat je eigenlijk niet weet wat de oorzaak is.
- Je kennis van elektronica (en beschikbare meetapparatuur) is te gering om via die weg gericht naar een oorzaak te kunnen zoeken.

Mijn advies:
Een dergelijk probleem kun je alleen maar oplossen door systematisch te werk te gaan, en foutmogelijkheden 1 voor 1 uit te sluiten.
Gebruik daarbij het gereedschap waar je wél op kunt bouwen: je getraind gehoor.

Wat ik zou doen ik je verdachte componenten 1 voor 1 meenemen naar een audio-vriend, en hem in zijn installatie aansluiten. Zo hoor je vanzelf of die component een probleem heeft of niet.
Werken alle componenten goed bij die vriend, dan pas kun je aan externe omstandigheden gaan denken. Dan zou je ter controle je hele installatie bij die vriend neer kunnen zetten.

En , het is 1 van de meest leuke en leerzame dingen om audio componenten te vergelijken, en in een andere keten te horen :-)

groet, Gertjan.

Please note that all digital audio signal (not only AES/EBU) is alternating current (AC) and thus it is not possible to measure DC voltage. Even your voltmeter shows some figures, it means nothing.

If you wish to measure the AC AUDIO output voltage at AES/EBU, you may measure it between HOT and COLD, not GND. Any AC voltage between GND and HOT or COLD means noise voltage.

Best regards,

Ken Ishiwata,

CEC Japan

Gertjan,Ja ik ben bij iemand geweest een week of wat geleden toen had ik een stotter in mijn eind[L]want ik was bang dat ik belazerd was met mijn speakers die ik net gekocht had.maar had het zelfde probleem,nu heb ik dat opgelost er zat een dun draadje bij het linker kanaal waar de isolatie wat van weg was contact te maken met de stop weerstand van de powerfet

zie foto.Dus de stopweerstand heeft contact gemaakt met de source van de fets.Misschien dat er toch fets stuk zijn?[vermogen was goed 250W aan 8ohm]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 april 2017 20:30:29 schreef srpp:
[...] klinken als een klok zo dynamisch dat je er van schrikt maar na een paar minuten weg is de dynamiek en schraal en ingetogen is het geluid.

Als de hoogspanningsvoeding van de eindbuizen slecht zou zijn (bijvoorbeeld door een diode die, als hij warm wordt, slechter presteert), zou je hetzelfde horen. Die spanning kun je meten met je universeelmeter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick,Dat is wel een goeie hint dan zou het de gelijkrichtingsdioden kunnen zijn,nu heb ik altijd wel een 3 volt verschil gehad tussen links en rechts[gescheiden]maar ik zal ze voor de zekerheid vervangen[uf4007]Maar de hoogspanning is alleen voor de stuurtrap 6H30PI en 6Fq7

[Bericht gewijzigd door srpp op maandag 24 april 2017 12:22:19 (13%)

evdweele

Overleden

Om mee te beginnen moet je het advies van @miedema opvolgen: eerst vaststellen in welk deel van je installatie het probleem optreedt.

Je bent nu op diverse plaatsen bezig met ondoordachte vervanging van lukraak wat diodes, weerstanden en wat nog meer. Je probeert een meting uit te voeren aan een cd-speler zonder te weten hoe en wat je moet meten.
Dit lost niets op. Het wordt alleen maar onduidelijker omdat je wijzigingen aanbrengt die er in 99,99% van de gevallen helemaal niets mee te maken hebben.

Neem je cd-speler mee naar een kennis en sluit die aan op zijn installatie. Hoor je daar hetzelfde als bij je thuis? Mooi, opgelost. Het probleem zit in de cd-speler. Dan kan je die laten repareren of vervangen.
En probeer ook verschillende cd's. Misschien zit het probleem wel in die ene opname die je elke keer opnieuw draait.
Als je geen probleem hoort zit het dus niet in de cd-speler.

Dan pak je het volgende apparaat in de keten, bijvoorbeeld een voorversterker.
Weer naar diezelfde kennis toe en uitproberen.
En zo werk je het hele rijtje af tot en met de luidsprekers.

Heb je dan nog altijd niet de vinger op de zere plek weten te leggen ZOU het een probleem kunnen zijn door een externe bron bij je thuis. En dat hoeft niet eens iets "elektrisch" te zijn. Het kan ook met de akoestiek te maken hebben. Zit je op dezelfde plaats, wijzen je oren in dezelfde richting, zijn de gordijnen open of gesloten, zijn de deuren open of dicht.

Ga bij elke verandering die je aanbrengt exact na wat er is veranderd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik zal wel niet duidelijk genoeg geweest zijn,ik heb een goed werkende cd speler en een passieve regelaar dus blijft eindverst. nog over.En heb de eind ook ergens anders geprobeerd en klonk niet goed toen.En daar 3 techneuten het niet konden vinden ga ik stug door tot ik het wel gevonden heb.

[Bericht gewijzigd door srpp op maandag 24 april 2017 16:01:52 (37%)

evdweele

Overleden

Dan zet je wel iedereen op het verkeerde been met je openingspost en het vervolg daarop :(

Op 23 april 2017 11:22:04 schreef srpp:
Hallo mensen,Hoeveel DC moet ik meten aan de uitgang van een gebalanceerde digitale uitgang van het cd loopwerk TL3N.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nee dat is mijn bedoeling niet geweest,ik wist dat ik een probleem had met mijn eind en kwam terloops zo ter sprake.Mijn vraag ging over het loopwerk.[zie mail Ken ishiwata]

Hallo techneuten,Ik heb de fout gevonden in mijn eindversterker.Het was toch de opamp LF353N van het merk National die toch schematisch anders is,ik heb nu de LF353N van Fairchild er in gezet en nu is het weer als vanouds!Bedankt voor jullie steun en meedenken,Groeten Rik.

-modedit-

Als je niets nuttigs kunt posten post dan helemaal niets

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 26 april 2017 00:13:54 (100%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

TS is begonnen met niets nuttigs.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Op 25 april 2017 22:38:10 schreef srpp:
Hallo techneuten,Ik heb de fout gevonden in mijn eindversterker.Het was toch de opamp LF353N van het merk National die toch schematisch anders is,ik heb nu de LF353N van Fairchild er in gezet en nu is het weer als vanouds!Bedankt voor jullie steun en meedenken,Groeten Rik.

Dat vind ik wel heel interessant, die dingen horen (behalve dat ik niet snap wat schematisch anders inhoudt) namelijk zonder meer uitwisselbaar te zijn. Wordt hij buiten zijn specificaties gebruikt? Was hij misschien defect? Was het misschien een losse soldering of een vuiltje in het IC-voetje?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

De bevindingen van de TS bewijzen wel dat zogenaamde "High-End" versterkers van inferieure kwaliteit zijn.
Als zelfs het merk van een ic'tje al invloed heeft op het geluid is er iets heel grondig mis.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.