Accus AAA voor Gigaset C610 - Eneloop en laad patroon?

Willie W

Golden Member

Heb vorige week de batterijen van 2 dect S4 toestellen vervangen,
Heb er varta NiMH 1000mA in gezet met het idee dat varta nog steeds goed was.
Die er uit kwamen waren van GP 700mA, en hebben het 4 jaar volgehouden.
Nu maar afwachten wat de varta's doen.

We zijn nu iets meer dan een jaar verder, en zowel de eneloop als de panasonic Ni-MH 1000 hebben het begeven. de Eneloops gisteren en de Panasonics een week of drie geleden. Zijn ook niet meer op te laden met m'n iMax b8.
Wat kan ik doen als adapter?
Zou ik iets kunnen maken tussen de trafo en de telefoon die het laden wat meer onder control kan houden? Had vorig jaar al gezocht naar een schema, maar tot op heden niets gevonden.

zet er nicd cellen in, die kunnen er veel beter tegen. ik heb gemerkt dat veel dect toestellen met nimh cellen die niet veel gebruikt worden, in 2 jaar alweer gare cellen hebben. oude toestellen met AA cellen halen zo 10 jaar met hun nicd cellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Giegelsetjes zijn niet echt batterijvriendelijk. Ik heb goede accu-ervaringen gehad (in een veeleisende camera) met een setje OEM-NiMH cellen van BYD uit een muis van Logitech maar ik weet niet of ze die nog maken en of die ergens te vinden zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oude gigasetjes of veelgebruikte hebben er veel minder last van. meet de laadspanning maar eens, als die hoog is dan laden de cellen vanzelf verrot.

een nadeel van die setjes is, dat sommige bij een rotte accu compleet vastlopen als de telefoon overgaat. het bellen laat het display aangaan en reset de handset omdat de accuspanning inkakt, omdat het basistoestel in de gaten houdt of er 1 handset wordt opgenomen loopt die dan ook vast. heb dat al vaker aan de hand gehad bij een basis met meerdere handsets erop. 2,5 jaar later begon de ellende weer met de accu's, er waren panasonic AAA ingezet.

ik weet nog van die setjes in gebruik uit de 3000 reeks, dat zijn dingen die de 17 jaar al halen, maar toch pas de 2e set accu's erin hebben zitten. AA nicd cellen zaten er origineel in..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 april 2017 23:25:08 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

klopt, het vorige tel van Siemens setje werkte uitmuntend kwa accu gebruik. Jaren lang gewerkt.

als het basis station stuk was, en je hebt de handsets nog, kun je die ook aanmelden hierop. dect is compatibel met elkaar, een toestel van 1997 werkt nog op een basis station van 2017. heb er in het verleden genoeg van geplaatst dat ik de manier van koppelen van de handsets uit de 2000 en 3000 reeks zonder menu sturing nog weet. vooral de 1000, 3000 en 4000 reeks, alsmede de eerste C200 reeks waren degelijk.

toen kwamen de A en E reeksen die lang niet zo goed zijn. de S reeks is de enige waar je mee kunt doorverbinden met flash, en de beller ook weer terug kunt nemen als het andere nummer niet oppakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat dact ik ook. Totdat ik zelf mijn dect upgradde. De handleidingen van oud en nieuw verschillen op het punt of het inleren begint bij de handset of het station, maar beide werkte niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sets moeten dan wel GAP compatible zijn, anders heb je sommige functies niet. Volgens mij was het laten overgaan van de bel ook zo'n functie. Best essentieel. Verder zitten in de handsets ook vaak de instellingen van het basestation, en dat heb je dus ook niet als je een andere handset neemt.

Siemens is dus een no-go begrijp ik? Ericsson was zo slecht nog niet, DT260 doet al zo'n 15 jaar z'n werk hier en zover ik me herinner pas 1x het NiCd setje gewisseld :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

de manier van inleren verschilt per merk toestel idd. bij siemens was het standaard om een knop op het basisstation in te drukken, deze piepte dan een minuut waarin je kon aankoppelen met een handset.

zat het basisstation al vol met 6 of 7 handsets moest er 1 verwijderd worden alvorens er 1 bijgezet kon worden, ook handsets die al jaren geleden in de vuilbak waren gegaan staan nog in die lijst in het basisstation.

ook zit er naast die knop op het basis indrukken een code in de basis, die is standaard 0000 maar is heel soms door iemand aangepast. bij andere merken wilde die code in het boekje of onderop het basis staan, dat was een random code af fabriek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De vorige gebruikte ik ook met een los station, nu via mijn modem. Was ook zo gepiept, zonder de piep.
Maar helaas veranderd dat niets aan het (over)laden. Omdat ik geen idee heb wat er in zit als laad regelneef, is het misschien het enige waar ik op kan gokken is de spanning van de houder of trafo verlagen. Of zijn er andere suggesties?

de laad constructie zit niet in de cradle, maar in de handset zelf. voor wat ik weet staat er een volt of 8 op de cradle welke in de telefoon wordt omgezet. wrs laden de cellen met 1,55-1,6V per cel wat veel te veel is. de laadstroom bepereken kan genoeg zijn, als je niet veel belt is het niet erg dat volladen meer als een dag duurt. dat zou je al bereiken door een weerstand in serie met het laad deel te zetten. daar moet de set wel voor open, wat doorgaans niet zonder schade gaat..

een weerstand tussen accupool en klem in het accuvak werkt wrs niet, want het toestel ziet dat als een lege accu..

wat ook nog kan helpen is het display aan laten staan in de cradle. de accu heeft dan wat meer last dus blijft de klemspanning iets lager..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Die spanning kan eigenlijk alleen te hoog oplopen als er teveel stroom door reeds volle cellen gejaagd wordt. Spanning verlagen zal wel niet helpen als Siemsnd een fatsoenlijke stroomregeling gebruikt om te laden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een simpele oplossing: zet een klokje tussen de adapter en wcd in. als die dingen 6 uur per dag laden met amper gebruik in een woonhuis is het genoeg. alleen het basisstation heeft continu voeding nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman - gisteren 2 aangekocht, om het op deze manier tedoen. iedere uur 10 minuten laden. Van 23:00 tot 8:30 uit.

nou, testen voor de komende jaren dan :P

ik zou overigens denken om de toestellen in de nacht juist te laten opladen, anders steeds een piep tijdens tv kijken ed die het toestel geeft na het in de laadcradle zetten, die piep kan miss in het menu uitgezet worden.

je kunt er 12 uur mee bellen, en 180 uur stby staan op de accu's. 7 uur per nacht laden moet afdoende zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gebeurd dat s'nachts het apparaat begint te zoemen, hoge pitch. Mijn vrouw hoort het niet, zelfs niet als ze wakker is, maar ik wordt er gewoon wakker van.
En piep van het erin zetten is niet zo'n probleem.
Maar wel een idee om het in een keer te laden, heb tenslotte nieuwe accu's. Dus standby zou verbeteren tussen de oude situatie van 10 seconden tot een > dag.

Interessant topic, krijg veel draadloze telefoons van lokale telefoon winkel met meestal probleem accu defect, knoppen die niet meer werken of schermproblemen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste batterijen zijn in dit topic. Ik wil diverse werkende toestellen een 2de leven geven door nieuwe accu's maar welke nu? De speciale varta variant? De IKEA heeft ook oplaadbare AA/was met een laag capaciteit, zouden die gebruikt kunnen worden? Die zijn niet duur en schijnen van goede kwaliteit te zijn (sommige beweren uit de eneeloops of Panasonic fabriek uit Japan)
http://m.ikea.com/be/nl/catalog/products/art/30303883/
Ze hebben een levensduur van circa 1500 ladingen, ik weet niet hoe dat is met die speciale batterijen voor draadloze telefoons.
Zou het niet schelen als je de telefoon niet steeds terug in de cradle zet maar gewoon pas als de batterijen leeg dreigen te raken? Dan maar je ze niet constant bij. Of moet je gewoon voor lief nemen bij standaard oplaadbare batterijen dat ze maar een korte levensduur hebben IPV lange met speciale batterijen die wel veel opgeladen kunnen worden

maartenbakker

Golden Member

Het lijkt er op dat een lage capaciteit misschien voordelen heeft, je zou het allicht kunnen proberen en zelf ook een setje houden zodat je kunt zien hoe het gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga het zeker proberen, ik had al een setje batterijen gekocht voor vervanging voordat dit topic had gelezen. Maar kan het thuis niet proberen omdat we geen vaste telefoon hebben. Maar eentje zal naar een kennis gaan dus kan het wel in de gaten houden.

ik zal thuis eens kijken welke cellen in de mijne zitten. ik heb er nog steeds de eerste set batterijen in zitten en heb de telefoon nu al een jaar of 5. de telefoon staat CONTINUE in de lader en is zo een goedkope dect uit de carrefour (29€ dacht ik)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ha, fijn. Ik zat net ook even te kijken op de site van nkon.nl (moet daar nog steeds eens naar toe voor o.a. De bt-3100 lader) daar wordt expliciet eeneloops aangeraden voor dect telefoons. Deze hebben een laadcyclus van 2100. Die van de IKEA 1500. Dus misschien zijn die geen slechte keuze als je naar prijs/kwaliteit kijkt. Wel beetje verwarrend want de Topicstarter had juist eneeloops. Als iemand een plek weet waar je de juiste batterijen in bulk kan kopen rond 1 euro per stuk hou ik me ook aangeraden. Ik denk dat ik wel een stuk of 20-30 draadloze telefoons heb liggen die ik wel weggeven en of verkopen.
update
Ondertussen nog wat batterijen van dect telefoons gekregen uit de batterijenbak van de lokale telefoonwinkel. Soms zitter er nog bruikbare tussen. Ik had ook nog paar nodig om wat batterijenladers te testen die ik had gekregen/gevonden.
Even een foto gemaakt met de diverse merken die er in zaten.
De vorige keer zaten er ook gb's tussen.
Het zijn volgens mij allemaal grote oem merken b.v. suppo, http://www.haopengbattery.com/
http://www.sanikbattery.com/en/
Ik ben benieuwd naar hoeveel je deze batterijen kan herladen maar ik denk dat een spec sheet moeilijk te vinden is van deze batterijen. Estaat ook geen typenummer op.

Mag ik hier even op inpikken?

Ik heb hier een siemens a580ip met 2 toestellen. Beide toestellen vertonen dezelfde kuren. Batterij wordt geladen en zou 'vol' moeten zijn. Op het ogenblik dat de telefoon overgaat of dat je er mee wil bellen valt deze uit.
Ik heb de originele AAA accu's al eens vervangen door 1000mAh Panasonic's. Volgens mij zonder veel beterschap, of toch niet al te lang. Stop ik er gewone alkalines van duracell in dan werkt de telefoon perfect.
Stop ik de oplaadbare accu's nadat hij uitgevallen is in een universele lader dan geeft deze zelfs aan dat ze nog vol zijn.

Iemand tips?

Goede tip; eigen topic maken.

Dat kump er noe van....

Wil ik wel doen, maar gaat eigenlijk over het zelfde toch?