Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

miedema

Golden Member

Ha Roland,

Dat document kende ik nog niet. Dank je!
Wel komen de grafieken waarin de cellen vergeleken worden me bekend voor. Jammer dat de lood accu niet meegenomen is in dit onderzoek, ze zijn erg stil. Zo te zien lag hier de nadruk op het AA formaat.

Jouw uitwerking van de AD584 referentie is elegant: wel Li-Ion voeding, maar geen schakelende voeding.
Voedt je de AD584 wel met een gestabiliseerde spanning, en heb je geprobeerd het gedrag van jouw AD584 te karakteriseren?

DC?? Het wordt inderdaad wat vaag als je naar mHz zit te kijken...
Maar daar zit wel de praktische crux van mijn LF ruis: Je kijkt op een DC meter, en die verloopt iets. Maar het is geen drift, maar LF ruis, een paar seconden (of een minuut..) later verloopt het iets de andere kant op. Wat je op een lange termijn meting goed kunt zien.
Die ruis beperkt hier dus de (korte termijn) nauwkeurigheid van de referentie.

groet, Gertjan.

heb je de spanningen met je apparatuur ook gemeten

Met een HP3456 gemeten, dat is alweer 1 jaar geleden.

Voedt je de AD584 wel met een gestabiliseerde spanning

Nee, er zou nog een ruisarme LDO in moeten, suggesties ?

en heb je geprobeerd het gedrag van jouw AD584 te karakteriseren

Daar heb ik de meet apparatuur niet voor.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
miedema

Golden Member

Ha Roland,

Karakteriseren heeft natuurlijk alleen zin voor zover die eigenschappen zinnig en zichtbaar zijn binnen je eigen gebruik...

Als je b.v. met je HP3456 deze referentie weer meet, dan heb je een idee in hoeverre referentie en/of meter verlopen kunnen zijn. Is het verloop weinig (wat goed zou kunnen), dan is de kans groot dat beide mooi stabiel zijn. Als je dezelfde referentie ook met een andere meter gemeten had, dan kon je zelfs al aardig inschatten of het verloop in meter of referentie zat. Dat soort dingen.

Qua LDO heb ik zelf goede ervaringen met de LT1761. De variabele versie is instelbaar tot 20V. Maar er zijn er natuurlijk velen die ik niet ken...

groet, Gertjan.

Ha Roland van Leusden,

Is duidelijk dan weet je waarschijnlijk het verloop niet.
De voeding is bij dit soort referenties niet van groot belang een normale schone voeding tussen de 15V en 30V is prima de ruis is over het algemeen minder als de referentie zelf genereert.
Ook de filter capaciteit heeft alleen invloed veraf ver boven de 1/f knik en kan zelfs indien de print niet goed is ontworpen averechts werken.
Misschien is een filter aan de uitgang een betere oplossing.
Maar op zich compact gebouwd mooi doosje.
Nu nog een programmeerbare versterker en een ADC met een kleine processor in de controle lus achter en je kunt elke spanning maken die je wilt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Nog even de AD584 datasheet er op nageslagen. De spec is dat de output van de AD584 20ppm varieert per 1V voedingspanning variatie.
Dat is best veel voor een referentie die binnen een paar ppm stabiel is.... (korte termijn èn over een jaar)

Maar voedingsafhankelijk gedrag is prima zelf te karakteriseren met een HP3456. Zo kun je zelf uitmaken of een LDO zinvol is :-).

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Ik heb even mee gekeken of mijn gedachte kronkel in de knoop zat :S maar dat is de specificatie in het lage Vin bereik dus 2.5V groter als je tap uitgang welke je wil gebruiken en kleiner als 15V.
Maar een Vin groter dan 15V tot 40V is niet bekend en ook al is de AD584 al bejaard denk ik niet dat de afwijking groter is als het opwarmen van de chip.
Nu weet ik niet op welke spanning Roland zijn referentie laat werken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henk,

Er zijn meerdere versies van de AD584 datasheet in omloop.
Maar in alle versies die ik hier heb zie ik op dit punt hetzelfde:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/AD584-datasheet-line-regulation-600pix.png

Ik interpreteer dit als volgt:
- Voor voeding tussen 15V en 30V: 0,002%/V. Dus 20ppm variatie op de uitgang per volt voeding variatie.
- Voor voeding lager dan 15V, maar meer dan 2,5V boven de uitgang: 0,005%/V. Dus 50ppm ppm variatie op de uitgang per volt voeding variatie.

Groet, Gertjan.

@electron920

mijn Vref draait nu op 16V (4S LiPo) , met een LDO zou ik op 14V kunnen gaan zitten, hiermee voldoe ik aan de eis van de AD584 en aan de dropout van de LDO.

Ik kwam tijdens het zoeken thuis nog een TPS7A4901 LDO tegen, die gaat er waarschijnlijk in.

The TPS7A49 series of devices are positive, high-voltage (36 V), ultralow-noise (15.4 µVRMS, 72-dB PSRR) linear regulators that can source a 150-mA load.

Input Voltage Range: 3 V to 36 V
Noise:
12.7 µVRMS (20 Hz to 20 kHz)
15.4 µVRMS (10 Hz to 100 kHz)

http://www.ti.com/product/TPS7A49

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 23 april 2017 13:20:00 (54%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rbeckers

Overleden

Gertjan, bij Texas Instruments stond in de datasheets van sommige referentie ic's bij de app notes 2 interessante voorbeelden.
Een ging uit van een ref ic met een uitgang van 10V een 5V te voeden.
De ander gebruikte 3 ref ic's die hun uitgangen parallel hadden.

Ha heer miedema,

Ik had typisch een citaat gegoogeld niet compleet heb nu de originele (papier versie) er bij gepakt en het klopt wat u schrijft.
Dat is eigenlijk ook niet echt om aan de vlag een wimpel te hangen :( maar goed de voedingsspanning binnen 1V a 2V te houden is ook geen wereld wonder meer.

@ Roland van Leusden,

Op die manier moet het zeker lukken en voldoe je aan beide voorwaarden en stabiel en binnen het bereik van de Vin.
Voor de ruis als het gaat om DC kalibreren heb je met de ruis boven de 20Hz weinig van doen en anders een LP filter maar om dit zinvol te maken dat valt niet mee.
Anders is het als je een omzetter wil voeden of een audio versterkertje wel vreemd dat het allemaal redelijk veel ruist ik denk veel gemaakt in cmos kost niets is gemakkelijk te schalen maar ruist als de nete :(
Vraag aan de referentie mensen laat je nu ook een klein stroompje lopen aan de uitgang of zijn die printjes allemaal open klem.

@heer rbeckers,

Dat is wat @blackdog doet met zijn precisie referentie er meerdere parallel zetten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb met een van de nieuwe printjes gecontroleerd in hoevere de uitgang varieerde met verandering van de voeding,
dit was van 12V naar 15V rond 1PPM.

Als je en 6,5 digit meter bezit, is dit simpel te controleren.
Verder kan je ook een TL317 (TO92 uitvoering) als voorregelaar gebruiken, die je dan "low noise" opbouwd. (merk het liefst Fairchild)
En hierachter een serie weerstand en dan weer een elco, dan haal je een zeer lage ruis, maar weet niet wat ruis betreft of dit bij de AD584 echt nodig is.
Door de lage stroom die de AD584 verbruikt(rond 1mA), is die kleine serie weerstand als gebruikt, geen enkel probleem.
Ook ga ik er dan vanuit de de AD584 niet belast wordt, daar deze dan door de belasting zijn nauwkeurigheid voor een deel verliest.
Bij gebruik van drie 9V batterijen kan je zeer veel energie uit de batterijen halen, je kan dan zakken tot ongeveer 3x5V :-)
Ook de spanningsval over de LM317 is laag doordat de AD584 weinig verbruikt, meestal rond de 1,6V dropout bij de 1mA belasting van de AD584.

Maar een moderne LDO zoals hier al is voorgesteld, kan ook :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Dat de invloed van voedingspanning veel beter is dan de datasheet voorspelt verbaasd me niet. Ook op andere punten (tempco, verouderingsdrift) doet de AD584 het veel beter dan de specs.

Daarom stimuleerde ik Roland ook om zijn eigen AD584 te meten :-)
Ik denk dat Roland zijn knopen moet tellen, en zich moet afvragen wat die LDO voor hem toevoegt. Dat hangt natuurlijk ook van zijn toepassing af.

De LM317 is geen optie in het geval van Roland, daarvoor is de ruimte tussen zijn 3 Li-Ion cellen en de benodigde Ub (liefst 15V) te klein.

@Roland
Die TPS7A4901 lijkt me prima.
Wel vraag ik me af wat je met dat PowerPad onderop doet. Hier zal dat (thermisch) niet zo nodig zijn. In andere toepassingen, waar je wel stroom trekt, heeft dat powerpad me van soortgelijke IC's afgehouden. Geen idee hoe dat te solderen....

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Een LDO heeft vaak slechte, of minder goede, HF eigenschappen.
Als de referentie in een wat grotere kast komt, dan zou ik toch accu's gebruiken.

miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Moderne LDO's zij nu veel beter als hun zwakker begaafde voorvaderen.
Nieuwe generaties LDO's worden juist ontwikkeld als lineaire post-regulator na een schakelende voeding, en hoogfrequent gedrag is dus een primair aandachtspunt.
Bovenstaande TI regulator van Roland (TPS7A49) heeft bij 1Mz nog 40dB rimpelonderdrukking. Kom daar maar eens om bij een LM317(achtige)....

De "LF ruis van een loodacu meting met 8846A" loopt nog. Valt niet mee. Het duurde 24 uur voor de accu weer stabiel was, en ontdek nu dat ook een loodaccu een tempco heeft :-).

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Mee eens de moderne LDO wordt hier voor ontworpen en hier is nog veel te winnen maar ik ben er van overtuigt dat de schakel voeding het gaat winnen van de lineaire voeding.
Maar... er zijn altijd omstandigheden waar je niet de moeite wil nemen om een complex ontwerp toe te passen of waarvan je de eigenschappen van de belasting niet kent en dan bied de lineaire voeding uitkomst (in het lab dus).
Intelligente voedingen die communiceren met de verbruiker zitten eigenlijk al in de moderne smartphone en deze techniek gaat razendsnel door de komst van de elektrische auto.
Ik werk hier veel met accu's omdat dit als referentie de stabielste korte termijn bron is die wij kunnen bemachtigen 1x10-16 gedurende 3 a 4 uur daar kan geen enkele lab voeding tegenop.
Maar ook de accu heeft afscherming en filtering nodig en het nadeel van batterijen of accu's je kunt er een cel bij zetten om de spanning te verhogen maar dat is vaak te grof :( en een accu regelbaar maken is complex.
En voor het laden moet je twee systemen hebben laat ik zeggen in (ping pong) of flip flop mode het eerste set wordt geladen het tweede set is in gebruik en zo wissel je af een tussen buffer vangt de schakel tijd op dit is een goldcap.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

In een eerdere post liet ik een meting van de zeer laagfrequente ruis van m'n AD584 zien.
Blackdog merkte terecht op dat niet duidelijk was of die ruis nu uit de referentie, of eigenruis van de meter was.

Om dat uit te vinden dacht ik even de meting te herhalen met een loodaccu, omdat ik weet dat die accu's zeer ruisarm zijn. Dat "even" viel een beetje tegen....
De te meten accu stond op zijn kant, ingebouwd in een apparaat (playback speaker). Nadat hij weer rechtop op mijn werktafel stond duurde het 24uur voordat de spanning weer echt stabiel was. Toen kwam ik erachter dat ook loodaccu's een flinke tempco hebben, en die spanning nooit echt stabiel wordt :-)

Hier een meting van uur, waarbij ik de temperatuur zo stabiel mogelijk probeerde te houden. Alle settings hetzelfde als bij de eerdere Hao-Qi-Xin meting.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/loodaccu--LF-ruis-meting-24-04-2017-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Ondanks dat de temperatuur in dit uur minder dan twee tiende graad steeg, was dat toch goed voor vier laatste digits accu spanning stijging....

Maar goed, wat is er te zeggen over de ruis....
1 verticale divisie is 1 laatste digit van de meter. Wat je dus vooral ziet is dat, naarmate de accuspanning stijgt, die laatste digit steeds meer gaat aarzelen, en dan steeds vaker de opvolgende hogere waarde gaat aannemen.
Maar rond 22 min, en rond 38min, was de meetwaarde precies rond die laatste digit, en daar zie je bijna geen "ruis"
Ook is de amplitude van de curve bijna nooit hoger als 1 divisie (digit), die laatste twijfelende digit dus.

Terugkijkend naar de curve van m'n Hao-Qi-Xin LF ruis, dan is de amplitude daar meer rond 2 divisies, en meer willekeurig.

Dus ik denk dat de meeste ruis in die meting toch uit de AD584 komt. Al is het wel helemaal op de bodem (en grens) van de gebruikte Fluke 8846A....

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Duidelijke weergave maar.... de accu moet minstens nog 3 dagen rusten en omdat de accu helemaal leeg is geweest weet ik niet of het voor deze toepassing nog bruikbaar is.
Maar ook zonder filter kan je zien hoe rustig het wordt ik denk dan ook dat door de ruis op een correcte manier te meten je direct de stabiliteit van een DC spanning kan bepalen strekt te ver om daar nu dieper op in te gaan.
Weet u hoe hoog in frequentie van de Fluke in de DC stand gaat.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Het is een 6V accu, dus die spanning hoort zo.. Ik denk dat er aan deze accu al een half jaar niks geladen of ontladen is. (want apparaat niet gebruikt).
Of denk je dat de accu helemaal leeg was omdat hij op z'n kant stond? Het is een gel blokje :-).

Ik heb geen DC bandbreedte spec van mijn 8846A kunnen vinden, maar de AC bandbreedte spec is 300kHz.
Maar... Ik sample met 1Hz, dus mijn bandbreedte bij deze meting houdt bij 0,5Hz op. Behoudens eventuele aliasing producten dan ;-)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Of de accu nog goed is kan ik ook niet beoordelen helemaal leeg dat is nooit goed maar je laad tijd was nog lang genoeg.
Het kenmerk van een versleten accu is korte oplaad tijd maar daardoor ook weer snel leeg geen capaciteit meer :(
De spanning dat is duidelijk die is in orde maar de ruis daar twijfel ik aan of dit wel ruis is wat ik zie :+ ik zal deze week ook een een van mijn meters meten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Gertjan, een lood gel accu mag op kant liggend gebruikt worden.
Zelf ontlading is vrij hoog. In ongeveer 6 maanden is de accu leeg en beschadigd.

miedema

Golden Member

Heren, waar komen toch al die ideeën over een ontladen accu toch vandaan....
Kennelijk communiceer ik erg onduidelijk....

Ik zou zeggen dat die 6,43V in het ruisplot toch een mooie gezonde klemspanning is voor een onbelaste 6V loodaccu :-)

Lood accu's staan bij mij te boek als accu's met zeer lage zelf ontlading. Dat boxje met deze accu had ik rustig een jaar zo laten staan.

Dit zegt de fabrikant in z'n datasheet:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Gel-lood-self-discharge-25gr-600pix.png
En dat is ook mijn ervaring met deze accu's.

Wel is die zelfontlading sterk afhankelijk van temperatuur. Dus als je een accu in een UPS of naast een voeding hebt staan kan je ervaring heel anders zijn:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Gel-lood-self-discharge-45gr-600pix.png

Maar laten we ophouden over lood accu's. We zijn wel ver off-topic.
Terug naar het wel en wee van de AD584 :-)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Die accu is wel in orde vandaar mijn verbazing over de normale laad duur waarom ik aan heb aangenomen dat de accu helemaal leeg was weet ik niet een moment van..... ik dacht toch echt dat gelezen te hebben in uw post :? 8)7 en dat zou niet goed geweest zijn dit laat de grafiek ook zien.
Nu de meting ik heb hier als vergelijkbaar meetinstrument een HP34401 en een Keithley 2015 en twee PM2525 meters.
Wat te doen eerst zullen we de RMS ruis bandbreedte van de instrumenten moeten vast stellen.
Wat hebben we nodig een ruis generator en 2 of 3 LP-filters waarvan de ruis bandbreedte bekend is en gekalibreerde verzwakkers let op de bandbreedte welke een fabrikant opgeef is de -3dB bandbreedte dit is niet de ruis bandbreedte :o
Als we de bandbreedte van ons instrument weten kunnen we de ruis vloer uitrekenen en dus de gevoeligheid van ons systeem.
Nu weet ik een aantal waarden van mijn instrumenten zo is de ruis vloer van mijn HP3458A in 100kHz bandbreedte 16uV en van de HP3457A 12uV let op deze meetwaarden horen bij deze instrumenten en kunnen per apparaat verschillen.
Kleine voorspelling ik denk dat ik met niet een van de tafel modellen de ruis van een accu kan meten maar we zullen zien.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

En nu maar hopen dat de Forum Goden deze toevoeging zinnig vinden... :-)

Ik had al een tijdje terug mijn Hao Qi xin spanning referentie opgeblazen, een 12V adapter aangesloten op een 5V ingang,
wat een goed bewijs is dat ik nog steeds domme fouten maak *grin*

Ik had wat onderdelen op ebay besteld voor het repareren van deze unit, na het vervangen van drie IC's werkte hij nog niet goed.
Toen dacht ik, dit kost veel te veel tijd, kan net zo goed een nieuwe kopen!
Waarom eigenlijk, ik heb toch al voldoende mogelijkheden...
Maar het was me wel opgevallen dat ik hem regelmatig even pakte voor een snelle test, en dat ik de laatste drie maanden regelmatig mis greep.

Dus ik het schema er bij gepakt dat ik van Gertjan had gekregen om te zien wat ik met de defecte print kon doen.
Hier een link naar de pagina van Mark Hennessy die info heeft over verschillende ebay referenties.

https://www.markhennessy.co.uk/ad584_references/

Maaar waarom nu toch gaan frutten aan het defecte printje, omdat hij vrij stabiel gebleken is en het dus zonde is om het ter zijde te schuiven.
En als ik er aan ging sleutelen kon ik ook het vervelende gedrag aanpakken, en dat was de geschakelde voeding op de print.

Ik heb besloten alles wat met de voeding te maken heeft van het printje af te halen, hem dus "stil" te maken.

Toen ik de onderdelen die niet nodig waren had verwijderd, ben ik gaan meten aan de AD584.
Op het orginale printje hebben ze de voeding beperkt tot 13,5V en volgens de documentatie is 15V de optimale spanning.
De AD584 is een goed IC maar kan alleen wat betreft variatie van de voedingspanning niet meekomen met de moderne referenties.
Dus wat de doen... nu heb ik nog een handvol LT1021-5 in de referentie bak liggen, tja waarom niet. :-)

Dus zelf een Low Drop regelaar gemaakt en uiteindelijk besloten om het geheel uit drie 9V batterijen te gaan voeden.
Dan kan ik echt alle energie uit alle drie de batterijen trekken, tot beneden de 6V per batterij.

Dit is het schema dat ik in elkaar heb gefrut.
Het is een "gebootstrapte" voeding geworden, het referentie IC wordt gevoed uit de uitgang van zijn eigen schakeling.
Het heeft een dagje aangestaan en met normale weerstanden is de uitgangsspanning als zeer stabiel.
Dit is niet direct nodig, maar waarom zou ik de goede componenten die ik heb liggen niet gebruiken voor dit projectje denk ik dan.

Beetje uitleg betreffende de werking, het is een variatie op een schakeling die ik wel meer gebruik.
De opamp staat ingesteld op 3x versterking, de waarde van R1 en R3 zijn zo gekozen dat ik daarvoor mooie 10K weerstaden kan gebruiken die ik nog heb liggen(0.1%)
De opamp is gekozen voor zijn lage offset en bias stromen, het is al een oudje van van LT maaar nog steeds zeer goed en ook hier op voorraad.
De Fet J310 heeft twee doelen, dat is als eerste het bufferen van de opamp, de opamp is in dit schema vrijwel onbelast
en de J310 zorgt er voor dat de uitgangs commonmode van de opamp beter wordt.
De uitgang van de opamp is ongeveer 2,5V lager in waarde dan zonder de J310 in de schakeling.
Hierdoor is de dropout spanning van deze regelaar rond de 500mV , dus met 15,5V aan de ingang, komt er nog 15V aan de uitgang uit.
C4 en C5 dienen weer als filtering van de ruis uit de LT1021.
D1 en R5 in het groene kader zijn in mijn schakeling niet nodig, hij start altijd goed op, zou dat niet zo zijn dan helpen deze twee componenten
C5 een beetje te laden zodat de +ingang een klein beetje spanning zien en daarna is het geen probleem meer.
Deze schakeling is misschien ook voor jullie bruikbaar voor mooie ruisarme referenties.
Deze regelaar verbruikt iets minder dan 1,7mA.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-05.png

Dit is de schakeling op een breadboard, de opbouw is volgens mij goed te herkennen.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-01.png

Dit is de voor een goed deel leeg gesloopte print, er zit nu voor de test de 5V regelaar op de print er bij gesoldeerd, deze regelaar krijgt nog een ander plekje.
De LED's gaan van de print af en komen op het front ze zitten, ook komt er een extra weerstand in serie met de LED's.
Dit om het stroomverbruik te beperken, een paar knappe Low Current LED's er in en de stroom kan 4mA omlaag!
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-03.png

En dit is waar ik vanmiddag mee bezig ben geweest, kastje uitzoeken en een mooi frontje maken.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-04.png

Dit is het eerste sjabloon op het frontje om te zien of het allemaal past, je komt bij de eerste versie altijd zaken tegen die je beter kan doen.
Hier dus b.v. dat je voor je het sjabloon aanbrengt, het beter is de vier hoekgaten vast met een holpijpje aan te brengen, dat scheeld een hoop ge-etter met een scalpel.
Het kastje is van een Eurokaart formaat en er komt een stukje print in waar de extra regelaar op gemonteerd wordt en een gat in de print de de drie batterijen aan de achterzijde
netjes bij elkaar houden, daar komen natuurlijk later nog foto's van.
Tada! net echt :-)
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-06.png

Dit is het voor vanavond, tijd voor een tukkie.
Shoot @ IT!

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik dacht dat er een AD584 ipv een AD586 zoals op je front en AD884 in je schema in zat ?

Ik heb gisteren toevallig ook zo'n referentie in de Anniversary sale van AliExpress voor iets minder dan €12 inclusief post.nl shipping gekocht.

Het is een iets andere versie met micro usb aansluiting voor laden en ook andere onderdelen zijn anders. Even afwachten welke versie van de chip in de mijne zit.

Ik blijf het verdacht vinden dat alle gerecycled en oude voorraad AD584's in China zijn terecht gekomen.

miedema

Golden Member

Ha Bram,

Dat is wel de meest sjieke Hao-Qi-Xin die ik ooit gezien heb :-)

Het is een klassiek adagio: een schakeling is niet beter dan z'n voeding... Ook hier helemaal waar, maar jouw AD584 heeft niks (meer) te klagen :-)

Voeding is natuurlijk een beetje "over the top". Temeer omdat de ruwe voeding al schoon is (een stel batterijen). Maar waarom niet, het werkt uitmuntend, stabiel en low noise. (elegant schakelingetje trouwens!)

En in de nieuwe (leuke!) behuizing is de AD584 nog net zo portable en dus makkelijk te gebruiken als de originele Hao-Qi-Xin.
Als ik je frontje goed bekijk, dan zie ik dat je vindt dat de AD584 upgrade zo groot is dat hij een AD586 geworden is....
Edit: dat had flash2b ook al gezien, en die denkt korter na over z'n posts :-)

groet! Gertjan.