Sony KDL-40EX1 reparatie, wie kan helpen??

Hallo forumleden, ik ben uit hobby terug in de reparaties van TV toestellen.
Ooit zo'n 40 jaar geleden mijn werkbare leven mee gestart.
Ik ben nu bezig met een sony KDL-40EX1 combinatie van mediabox en monitor.
Het volgende is aan de hand.
Geen beeld,geen geluid.
Er is wel communicatie want ik kan het systeem met de box en de TV aan/uit zetten.
De achterverlichting brandt ook, dus de voeding lijkt me in orde. Ook de overige spanningen zijn aanwezig.Er is geen foutcode.Alleen de groene LED.
Ik heb de service manual, maar wat ik daar niet uithaal is een simpele manier om tot uitsluitingen te komen. Al beredenerend kom ik zelf op de main board. Die heb ik inmiddels besteld via Ebay.

Mijn vraag is of er een Sony expert is die mij wat richtingen kan geven voor dit systeem.
Alvast bedankt
Fred

maartenbakker

Golden Member

Eerste controle bij wel licht en geen beeld (en waarschijnlijk wel geluid?) is of de TCON spanning krijgt en of de zekering op de TCON goed is. Iets meer dan 50% kans dat er alsnog iets met de TCON is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor je reactie, ik heb ook geen geluid althans dat denk ik want ik kan niets instellen. De smd zekeringen op de tcon zijn goed. Dus daarom verdenk ik de main board.
Misschien nog andere suggesties?

Meet eens op tcon zekering of je wel spanning krijgt. Lijkt toch echt een tcon euvel.Mainboard reageert normaal zegt u

Hallo smd, of het main board normaal reageert weet ik niet want ik krijg geen geluid en ik kan ook niet goed bepalen of de zender , de mediabox wel geluid of beeld zendt.
Ik zal in ieder geval eens meten op de tcon of er spanning is.

Hallo, ik heb inmiddels de main board binnen en gewisseld, helaas geen verbetering. Gelukkig is wel op ebay wat meer keus gekomen in de tcon board die nu aanmerkelijk goedkoper te krijgen is.
Dan maar zoals de experts al aangeven de tcon vervangen.
Groet
Fred

Succes!! Vermoeden was al zo dat het mainboard niet defect zou zijn, gingen al niet zo vaak stuk...

Helaas ook de tcon is niet de oorzaak, het blijft donker , ik krijg steeds meer het idee dat er iets stoms klein aan de hand is wat ik over het hoofd zie. Is er een Sony kenner die mij verder kan helpen??

Help

Als je de voedingsspanning meet op de Tcon, is deze aanwezig?? Zoniet, kan er een zekering defect zijn op de voeding.

Ik moet het even uit het hoofd doen maar daar heb ik 15V geloof ik.

15V is wel aan de hoge kant geloof ik...