wat hoor ik te meten bij een gebalanceerde digitale uitgang?

Maarten,Ja die opamp[en de irf710]is stuk geweest alleen wist ik niet dat het hetzelfde merk moest zijn omdat[naar mij is verteld]het inwendige schema nog wel een afwijkt,ik had het kunnen weten want ik heb er een ST in gehad en die klonk vreselijk schel.Maar ook ik ging er van uit dat als het hetzelfde nummer is dat het zou moeten kunnen.
Zoals bv bij ST is het schamatisch toch anders meer weerstanden enz.
zie link
http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/datasheet/34…

[Bericht gewijzigd door srpp op woensdag 26 april 2017 09:13:27 (18%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er kunnen best inwendig verschillen zijn tussen opamps van hetzelfde type maar verschillende fabricaten. Maar voor een toepassing waarin de opamp binnen specs gebruikt wordt maakt dat natuurlijk niets uit.

Het zou goed kunnen dat het arme ding gewoon defect was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 april 2017 20:30:29 schreef srpp:
Ik kan alleen maar op mijn oren afgaan,vanmiddag had ik even nieuwe buizen er in gedaan en 15min aan laten staan, daarna muziek aan en klinken als een klok zo dynamisch dat je er van schrikt maar na een paar minuten weg is de dynamiek en schraal en ingetogen is het geluid.

Tsja, als die opamp het probleem was, had het vervangen van de buizen ook niets opgeleverd. Maar goed jij had een probleem wat je alleen hoort en niet te meten is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
evdweele

Overleden

Ik denk dat dit hele topic gebaseerd is op audiofiele voodoo.
Van mede voodoo beoefenaren horen zeggen dat een opamp van Fairchild beter "klinkt" dan eenzelfde opamp van National en nog meer van die ongrijpbare, onmeetbare en niet objectief aan te tonen beweringen.

Als de TS dan ook nog zonder voldoende kennis en al helemaal zonder meetinstrumenten weerstanden, diodes, opamps en dergelijke lukraak gaat vervangen, valt er voor een nuchtere technicus weinig meer over te zeggen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 april 2017 10:08:34 schreef Roland van Leusden:
[...]
Maar goed jij had een probleem wat je alleen hoort en niet te meten is.

Om een discussie de kop in te drukken (dus niet om hem te starten): Dat het niet meetbaar was schrijft de TS helemaal nergens! Het enige dat in die buurt komt is dat hij een of andere monteur een hele hoop geld heeft gegeven en dat die al dan niet ergens iets gemeten heeft. 90% kans dat het IC simpelweg defect was (probleem ontstond na opwarmen, typisch voor defecte halfegeliders) en dat dat prima meetbaar moet zijn geweest als je op het juiste moment de juiste meting verrichtte. Alleen de TS had niet de kennis en middelen om dat vast te stellen. De laatste 10% kans dat het buiten de specs werd gebruikt en het merk inderdaad uitmaakte. Er zitten wel degelijk verschillen in het interne schema in de datasheets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie hier de hele tijd aes/ebu als digitale interface. Ik denk echter niet dat die gebruikt wordt, dat kom je alleen tegen op professionele apparatuur met XLR plug. De kans is 99.9% dat het gewoon SP/DIF is. Daar is niks mis mee, de laag 2 definitie is ook bijna precies gelijk, alleen de electrische signalering is anders, asymmetrisch ipv symmetrisch. De twee polen zijn signaal en ground en niet symmetrisch of gebalanceerd. Officieel mag/kan het niet maar in de praktijk kon je er gewoon een rode led op aansluiten, en die in je versterker vrotten, werkte prima.