Puls generator / verlenger

Hallo MGP,

Op 26 april 2017 11:38:17 schreef MGP:
Ik bezit een functiegenerator en dat is iets makkelijker.

Kijk, dat wist ik natuurlijk niet! (Nu dus wel)

Op 26 april 2017 11:38:17 schreef MGP:
Eerst uw proefnemingen analyseren. ;)

Doe ik! Even geduld weer.

Hallo MGP,

Voor de duidelijkheid: Led 1, 6 en 18 = led op uitgang 1, 6 en 18 van de 16F628A.

Hier de eerste resultaten.

Eerst het circuitje aangesloten op een 5V voeding om te kijken wat er zou gebeuren. Als ik het aanzet gaat led 1 gelijk het aantal ingestelde seconden knipperen en daarna gaan led 1 en 18 continu branden. Dit heb ik een aantal keer gedaan met telkens hetzelfde resultaat.

Toen het circuitje op de fiets aangesloten en gedaan zoals je had geadviseerd. Daar ook zodra ik de spanning erop zet: led 1 knipperen en na het aantal seconden led 1 en 18 continu.

Edit (01-05-2017): Vanaf hier moet ik even wat rechtzetten. Op één of andere rare manier was ik ervan overtuigt aan de trapsensoraansluiting bezig te zijn. Later blijkt dat ik gewoon aan de handgasaansluiting bezig te zijn!?!? Ik heb me 1000x afgevraagd hoe zo iets simpels kan gebeuren maar ja!?!? ? ?

Dus wat hier en een stuk hierna allemaal staat doorgestreept is gewoon (onbedoeld) onzin! De trapsensor werkt gewoon zoals SparkyGSX hiervoor had geschreven. Vanaf hier had gewoon kunnen staan: Hij doet het! Maar omdat ik even erg lomp bezig was duurt dat wat langer. Tja wat kan er met een mens allemaal gebeuren hé! (Gelukkig heb ik dat alleen maar, dus wees niet bang!)

Nogmaals dank aan MGP voor het geduld en sorry voor onbedoeld extra werk.

Daarna gekeken of de ledjes zouden reageren op de trapsensor. Helaas blijven alle 3 de leds tijdens het trappen continu branden. Toen viel het mij op dat ook led 6 continu brand terwijl dat eerst niet was. Een paar keer dit gedaan met hetzelfde resultaat, dus: Spanning erop --> Led 6 continu, led 1 knipperen daarna alle 3 de leds continu. Ook tijdens het trappen.
Ik dacht dat is niet zoals het zou moeten maar er veranderde niets. Dus buitenom je advies toch de drain aangesloten op de fietscontroller om te kijken wat er gebeurde. En wat blijkt? Spanning erop --> Led 6 continu, led 1 knipperen daarna alle 3 de leds continu. Tijdens het heel langzaam trappen een lichte vorm van motorondersteuning! Bij sneller trappen valt de motor weg.

Dus het is niet helemaal niks maar kijk maar wat je er mee kan.

Hier nog wat extra info over de trapsensor (voor de duidelijkheid: het onderstaande is dus zonder het aangesloten circuitje!).

Het blijkt dat de fietscontroller herkent of de trapsensor is aangesloten of niet. Namelijk toen ik de trapsensor loskoppelde deed het handgas het niet meer, dus ik dacht: hoe kan dat? Trapsensor aansluiten en alles werkte weer goed. Daarna een "meetopstelling" gemaakt voor de trapsensor.

Opstelling 1: Spanningen van de fietscontroller zonder aangesloten trapsensor.
Over + en - is 4,28V, Over + en puls is 4,25V, Over - en puls is 0,00V

Opstelling 2: Spanningen van de fietscontroller met aangesloten trapsensor.
Over + en - is 4,26V, Over + en puls is 3,42V, Over - en puls is 0,84V

Tijdens het langzaam trappen kon ik geen spanningsverschillen meten.

Op 27 april 2017 15:29:04 schreef Hans van M.:
Opstelling 1: Spanningen van de fietscontroller zonder aangesloten trapsensor.
Over + en - is 4,28V,

De pic verwacht een stabiele 5V maar ik ga eens proberen hoe laag je kan gaan zonder dat deze reset.
Als de spanning te laag is heeft het testen geen zin, de pic reset zich gedurig.

Opstelling 2: Spanningen van de fietscontroller met aangesloten trapsensor.
Over + en - is 4,26V, Over + en puls is 3,42V, Over - en puls is 0,84V

De motorcontroller verwacht een 0 als er een sensor aanwezig is, dat ga ik vanavond ook eens bekijken en de rest eens goed overlezen.

Maar dat eerste baart mij meer zorgen, misschien het BOR bit op 0 zetten. Je hoort nog van mij.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Ja als je vragen hebt over het verhaal dan hoor ik het natuurlijk wel. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, maar ik probeer ook om er niet een enorm verhaal van te maken.

Nog even dit:[quote]Op 27 april 2017 17:07:18 schreef MGP:
De motorcontroller verwacht een 0 als er een sensor aanwezig is, dat ga ik vanavond ook eens bekijken en de rest eens goed overlezen.

[/quote]
Ik weet niet helemaal zeker wat je hier mee bedoeld. Maar de opgegeven meetwaardes (in V) zijn de waardes die de motorcontroller en sensor geeft in normale toestand (dus als je gewoon kan fietsen).

Dus zou ik zeggen: als er een sensor aanwezig is geeft de pulsdraad minimaal en continu 0,84V (tov -) af aan de motorcontroller (oftewel de motorcontroller verwacht 0,84V als er een sensor aanwezig is (opstelling 2)). Misschien is dit ook het sein aan de motorcontroller dat er een sensor aanwezig is en daardoor "aanschakelt en bruikbaar" is. De 0 (op de pulsdraad) aan de motorcontroller is er alleen als er geen sensor aanwezig is (Opstelling 1)

O ja, wat niet heel belangrijk is maar wat ik wel heb gemeten is dat als je de remhendel inknijpt de spanning op de sensor 0,21V wordt dus daardoor uitschakeld en geen trapondersteuning meer kan geven.

Van die remhendel moet wachten, maar daar zie ik geen problemen in.

Dat zijn eigenlijk allemaal gegevens die je zou moeten geven voordat er een programma gemaakt wordt.
Dat is ook de reden waarom ik niets verkoop en verzend, de verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij de TS.
Het voordeel hiervan is dat je ook iets leert, oa. een pic programmeren :)

Software maken voor iets wat je niet kunt zien en waarvan je weinig of niks weet of kunt meten, is heel moeilijk.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Klopt allemaal wat je zegt en je hebt het al een paar keer eerder gezegd.
Nogmaals mijn excuses voor de af en toe onvolledige info. Ik weet wel dat ik zo goed mogelijk de info heb opgezocht die je had gevraagd, maar soms wordt je daardoor op het verkeerde pad gestuurd. Daarom was ik ook op het idee gekomen om een trapsensor naar je op te laten sturen dan heb je gelijk de werkelijkheid (kan alsnog). Toch heb ik nog steeds het idee dat we beetje bij beetje vooruit komen en op de goede weg zijn en dat het uiteindelijk gaat lukken. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tijd die je er al in hebt gestopt en dat je er nog mee aan de gang wilt blijven.

Misschien nog even geduld met de vooruitgang. Ik heb aan de leverancier van de motorcontroller nog gevraagd hoe nu precies die sensor werkt en wat hij doet icm de motorcontroller. Nog geen antwoord op, maar ik hoop dat hij nog meer weet en als ik iets weet komt het gelijk hier.

En inderdaad al veel geleerd tot nu toe!

Hallo MGP,

Wat ik nog wel heeeeelemaal vergeet te zeggen is dit: Bij de eerste resultaten van het circuitje had ik gezegd dat de motor een beetje reageerde op het vooruit trappen. Bij het achteruit trappen gebeurde er helemaal niets. Dus het lijkt erop dat dat juist vanzelf goed gaat!

Dus: [quote]Op 15 april 2017 15:20:01 schreef MGP:

En ook nog het achteruittrappen, iets wat mijn programma niet detecteert :([/quote]
is niet waar hij doet het wel goed, want er gebeurd niets als je achteruit trapt!

Maak u niet ongerust ik zal mij zo goed mogelijk inzetten om het tot een goed einde te brengen.

Tussendoor eerst zelf nog wat simuleren met de gekregen gegevens, als het bij mij goed gaat krijg eerstdaags je nieuwe programma.

edit: misschien kun je eerst proberen met het doorlussignaal op pin 6 ipv pin17 of 18 te gebruiken, als je alles goed hebt aangesloten zou dat zonder problemen moeten werken zoals voorheen, laat die BS170 even achterwege.

Sensor aan pin9 en motorcontroller aan pin 6. Als dat goed werkt zijn we zeker dat het aan het programma ligt want de pic werkt niet meer als de Vcc lager is dan 4V.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Oké, doe ik. Nee wacht even, ik bedenk ineens dat ik de spanning op uitgang pin 6 een keer heb opgemeten omdat ik het raar vond dat in rusttoestand de led 6 continu bleef branden. Toen bleek daar, met de 5V voeding, dus gewoon continu 5v op te staan. Eerst was dat dus niet en ik heb alleen de kabeltjes aan de print gesoldeerd. al honderd keer nagekeken of daar niets is misgegaan maar kan niets vinden.

Toen de spanning eraf gehaald en gekeken of er een verbinding is met de +5V aansluiting door het solderen, maar die is er dan niet.

Eerst nog eens goed naar kijken dus.

Op 28 april 2017 08:31:13 schreef Hans van M.:
ik bedenk ineens dat ik de spanning op uitgang pin 6 een keer heb opgemeten omdat ik het raar vond dat in rusttoestand de led 6 continu bleef branden. Toen bleek daar, met de 5V voeding, dus gewoon continu 5v op te staan.

Dat is goed zo, pin 9 is in rust hoog omdat de interne pullup geactiveerd is .
Als pin 9 hoog is moet ook pin 6 hoog zijn en de led moet dus oplichten als er niks op aangesloten is.
Gaat de led dan uit als je de sensor aansluit? ik vermoed van wel gezien uw eerdere metingen.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 28 april 2017 11:01:10 (12%)

LDmicro user.

Hallo MGP,

O gelukkig, ik dacht even dat er iets fout ging maar blijkbaar haal ik wat dingen door elkaar. Vanavond zal ik het eens aansluiten met pin 9 en 6 en kijken wat er gebeurt, dus of ik dan "normaaL" kan fietsen. Ik meet het wel op maar als het goed is moet pin 9 (en dan ook pin 6) met aangesloten sensor dan de 0,84V (is de led dan nog aan met deze spanning?) geven, eens kijken of dat klopt.

Hallo MGP,

Nou hier dan de resultaten van de metingen.

1 - Circuitje aangesloten op motorcontroller zonder sensor:
over pin 9 / - = 4,23V , over pin 6 / - = 4,21V, over + / - = 4,24V

2 - Circuitje aangesloten op motorcontroller met sensor:
over pin 9 / - = 2,73V , over pin 6 / - = 4,20V, over + / - = 4,24V

Als ik het circuitje heb aangesloten en ik trap rond dan gebeurd er niets. En gezien de spanning op pin 6 is het logisch dat de led 6 netjes blijft branden.

! Ik heb nog wat metingen gedaan zonder circuitje! maar met sensor. Dus zoals je "normaal" kan fietsen.

Ik heb geprobeerd om zelf met de hand pulsen te simuleren om te kijken of de motor daar op reageert. Eerst heb ik het geprobeerd met een weerstand van 10k te pulsen over de + en de puls-draad. Daarna deed ik hetzelfde met een weerstand van 220. Wat bleek? Met de weerstand van 10k reageerde de motor echt veel beter dan met de 220. (Ging natuurlijk niet heel soepel maar het werkte wel) Dus ik dacht: misschien zijn de pulsen helemaal niet zo'n hoge spanning. Toen heb ik mijn voltmeter lager gezet en toen nog eens de spanning gemeten over de - en de puls-draad. Wat bleek? In rust heb je dan 0,840V en tijdens het trappen gaat de meter naar continu 0,855V!

Nu zit ik te denken: de puls is al "hoog", dus moet ik pulsen over - en de pulsdraad? (dat heb ik dus nog niet gedaan) Of zou dan de spanning juist lager moeten worden dan 0,840V? Nog eens de blokgolf (zie bijlage) bekeken maar dan denk ik: nee dat zal niet zo zijn want de linkse blok (dat weet ik zeker dat we die hebben) begint laag en gaat dan naar hoog. De vraag is dan: hoe hoog?

Hebben we hier wat aan?

Sensor.docx

Op 28 april 2017 21:19:40 schreef Hans van M.:
2 - Circuitje aangesloten op motorcontroller met sensor:
over pin 9 / - = 2,73V , over pin 6 / - = 4,20V, over + / - = 4,24V

Volgens mij zeggen die absolute spanningen niet veel omdat het volgens mij digitale signalen zijn.
Die 0.84V is een "0" en >3V = "1"

Nu zijn we terug bij het begin, we hebben meer info nodig over de sensor en welke uitgangschakeling heeft die, pushpull, NPN, PNP, met of zonder weerstand....

Uw nieuw programma heb ik deze morgen op enkele punten aangepast maar wachtte om deze te posten tot je meer info gegeven had.
Zolang we niet in staat zijn om met de schakeling ertussen resultaat te boeken heeft het geen zin om dat te posten.

Pin6 in de kopie van pin9 en dat moet eerst werken en dat zullen we maar kunnen als we meer info hebben over de sensor zodat de pic ingangsschakeling op pin9 gelijk is aan de ingang van de motorcontroller.

Het programma is zo veranderd dan het weet of je vooruit trapt of achteruit, je zal het kunnen zien met een led op pin 16.
De controller werkt nu met voedingsspanningen van 2V tot 5V.
Uitgang pin 18 is laag bij het opstarten zodat de motordriver weet of de sensor is aangesloten en dit op voorwaarde dat het echt zo is, maar dat kan makkelijk worden aangepast als het niet zo is.

Ik ga ook eens zoeken naar meer info.

LDmicro user.

Het lijkt erop dat die sensors een startpuls geven bij powerup, zie deze datasheet
Dat kunnen we erbij programmeren maar dat verklaart nog niet waarom de doorschakeling niet werkt.

De uitgang zou een open collector/drain moeten zijn.

Misschien ook nog eens de sensor uitmeten zonder dat de uitgang ergens aangesloten is en eens kijken wat die doet als er magneetjes van de trapper passeren.

Daarna nog eens meten met een 10K aan de OUT naar de +, ook weer traag aan de trappers draaien.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Nu mag je heeeeeel erg boos op me worden want nu ben ik wel heeeeeel lomp bezig geweest!!! 1000x sorry voor misschien al het overtollige werk wat je hebt gedaan, want wat is er gebeurd? Op de fiets zit ook handgas (wisten we al) en nu zit ik (hoe bestaat het) continu aan de handgas-uitgang te meten!! Vandaar natuurlijk dat de meetwaardes helemaal niet bij het circuitje passen.

En inderdaad, iedereen mag nu even lachen. (Hoe lomp kun je af en toe zijn hé!)

Dus je hebt nu weer even tijd om rustig te worden (of te stoppen met lachen) en dan doe ik de metingen nu overnieuw. En misschien doet "ie ut" dan gewoon. Tot straks.

Ik word niet rap boos, we zitten nog maar aan bericht 65 en ik heb al ergere dingen meegemaakt ;)
Als de sensor werkt zoals in die laatste link dan heb je wel een ander programma nodig alsook een andere PIC want die moet analoog kunnen meten.

Dus eerst uw metingen doen zoals in die link, analoge spanning meten naargelang de trapsnelheid.
Als het dat niet is kun je meten op impulsen.

Ik wacht de resultaten af van uw metingen om te zien wat er moet gebeuren.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Op 29 april 2017 13:48:50 schreef MGP:
Ik word niet rap boos,

Pff, gelukkig maar! Ja dat is het "leuke" als je één keer een verkeerde keuze maakt en dan denkt dat je goed bezig bent. (gewoon de verkeerde stekkertjes gekozen natuurlijk, trapsensor en handgas zijn ook dezelfde soort stekkertjes, alleen omgedraaid. En in het kleine bakje zit alles bovenop elkaar.(is dit een mooi excuus?))Het grappige ervan is dat je toch de hele tijd met het gevoel rondloopt dat er iets niet klopt, maar je weet even niet wat.

Dus nogmaals 1000x1000x1000x sorry voor mijn lompigheid!!

Maar ook 1000x1000x1000x bedankt zover want:

!!! HIJ DOET HET !!!

Dus vergeet even al mijn onzin en metingen vanaf de post van "Gepost donderdag 27 april 2017 15:29:04"

Nou nu weer even met twee benen op de grond. De resultaten:

Eerst de stekkertjes omgedraaid op de printplaat want die zaten op standje "handgas". Toen alles netjes aangesloten om te proberen en toen...? Deed "ie ut" nog niet! Weer alles eens controleren en toen bleek dat ik door niet al te netjes werken keurig een sluiting had gesoldeerd tussen de + en puls draad. Even gerepareerd en voila een prachtige trapsensor verlenger!!

Op 15 april 2017 15:20:01 schreef MGP:

En ook nog het achteruittrappen, iets wat mijn programma niet detecteert :(

Wil je daar nog een keer naar kijken aub, want inderdaad achteruitrappen resulteert nu in netjes vooruit rijden.

De veiligheid gaat ook goed want als het circuitje "aan het rijden" is en je remt dan stopt netjes de ondersteuning! Hij schakelt gewoon even de spanning af van de trapsensor dus van het circuitje. Dus daar hoef je niks aan te doen!!

Nu dan even wachten op het frame onderdeel en dan de boel weer in elkaar schroeven. Daarna kunnen we praktijktesten doen en kijken of we nog wat moeten finetunen.

We zijn heel blij :)

Deze voormiddag tijdens mijn fietsuurtjes al een nieuw programma in gedachten gemaakt maar het is niet nodig en dat is best zo.

Snel, snel iets proberen is ook niet goed dan maak je hardware fouten, spreek van ondervinding.

Als alles goed werkt maak dan een nieuw printje want tijdens het fietsen krijg je veel trillingen waardoor uw verbindingen breken.
Misschien heb je dan al een idee welke instellingen (% en Tijd) het beste zijn zodat die dipswitchen wegkunnen door de waarden vast in te programmeren, weeral iets wat niet meer kan fouten door vocht ed.

Hieronder hetzelfde programma met detectie vooruit/achteruit trappen en dat kun je zien door een led aan pin 16, ON is vooruit.
Bij achteruittrappen loopt ook de ingestelde tijd zoals je de trappers zou stilhouden.

De rest is allemaal hetzelfde gebleven.

edit: en post dan eens een foto van die fiets met dat sensordoosje.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Volgende week hoop ik weer verder te gaan aan het projectje. Ik ga er nu eerst even van uitrusten en blij wezen dat we al zo ver zijn. Hier alvast 2 foto's. 1 met pulsdraad hoog is led 6 aan en een met pulsdraad laag is led 6 uit. Ik heb ook nog twee filmpjes gemaakt. Eén met en één zonder circuitje. Maar daar ga ik volgende week pas mee aan de slag dus daar moet je nog even op wachten.

Als je goed kijkt (het zijn niet zulke beste foto's) zie je op de foto's precies boven het circuitje het gebroken frame. Daarom de fiets al deels ontmanteld zodat ik gelijk aan de slag kan als het nieuwe onderdeel binnen is.

En inderdaad: eerst de kabellengte bepalen en dan alles netjes in elkaar solderen.

Goh..je hebt heel wat doorstreept in dit topic maar dat was absoluut niet nodig.
Eenmaal dat dit topic niet meer actief is gaat het heel snel richting kelderopslagplaats ;)

Op 29 april 2017 21:27:01 schreef Hans van M.:
Maar daar ga ik volgende week pas mee aan de slag dus daar moet je nog even op wachten.

Doe maar op uw gemak, je krijgt gratis "lifetime updates" en dank voor de foto's, dan zien we waar het geïnstalleerd wordt.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Hier zijn we weer. Even wat druk gehad en het frameonderdeel laat ook nog op zich wachten.

Ik heb wel je nieuwe programmaatje geprobeerd maar het lijkt erop dat het nog niet werkt. Dus hij werkt nog zoals eerst: bij trappen vooruit en achteruit gaat de ondersteuning netjes aan. Nog even goed gekeken of de PIC het nieuwe programma "gepakt" heeft en dat lijkt allemaal goed. Heb je nog nieuwe ideeën?

Zopas mijn scherm hersteld, 2 dagen zonder pc gezeten en geen tijd om mijn monitor te herstellen, maar doet het nu weer prima (rotte elco).

Ideeën genoeg maar te weinig info over het probleem :p

Wat ik zou willen weten is, licht de led op aan pin16 als je langer dan 5sec. achteruit trapt?
Het zou kunnen dat bij de eerste 2 pulsflanken de tijd begint te lopen en fiets toch vooruit rijdt.
Als je geen led aan pin16 hebt zou je mij misschien eerst een beschrijving kunnen geven wat de led aan pin1 doet als je vanuit stilstand achteruit trapt.

De bedoeling was dat als de fietser tijdens het rijden een klein stukje achteruit trapt, dat de tijd bijspringt zodat de motor niet onmiddellijk stilvalt.

Als je mij meer info zou kunnen geven kunnen we dat misschien oplossen.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Onderdelen voor de fiets ook binnen dus werk genoeg.

Ik heb wel een led aan pin 16 gemaakt dus kan ik kijken wat er gebeurd. Uit mijn hoofd gezegd weet ik nog van de test dat de led aan pin 16 heel zwak blijft branden welke kant je ook trapt. Maar ik ga nog tijd maken om beter te kijken en je vragen te beantwoorden.

Als je dan toch aan het meten bent, kun je misschien eens de spanning meten tussen pin 9 en de massa, bij gelijkmatig traag vooruit en achteruit draaien.

Bij het simuleren heb ik het programma geen enkele keer op een fout kunnen betrappen en daarom zoek ik het weer bij de werking van de trapsensor.

Is het werkelijk zoals in uw sensor.docx document?
Vooruit trappen = lang hoog(5v) en kort laag(0V)
Achteruit trappen = kort hoog(5V) en lang laag(0V)

edit: pinnummer was verkeerd, meten aan pin 9 of eens kijken met de led erop aangesloten.

LDmicro user.