Li-Ion /Li-Po Wanneer afschakelen met laden?

De gemiddelde standaard spanning voor Li-Ion is 3,6 volt en voor Li-Po 3,7 volt.
Vraag; Wanneer moet een Li-Ion afschakelen met laden? Is dat 4,1 volt of 4,2 volt. ?? Voor een Li-po is dat 4,2 volt, dacht ik!
Waar ligt de bovengrens van de spanning?

Arco

Special Member

Spanningen houden niet echt verband met Li-Ion of Li-Po, maar met de interne constructie. Daarvoor moet je in de datasheet van de batterij kijken.
Bovengrens is zoals je al zegt 4.1 en 4.2v voor beide types. Bij die spanning gaat de lader over van CC in CV mode...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Hangt ook van de gewenste levensduur af. Samsung is erin geslaagd om lithiumcellen te maken die niet ogenblikkelijk stukgaan als je ze volstouwt tot 4,4V en vervolgens ontlaadt tot 3,0V ofzo. Niet ogenblikkelijk, maar een jaar is al lang. Als je voor een lange levensduur gaat dan blijf je minstens 0,1V boven de "leeg" limiet en 0,1V onder de "vol" limiet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je moet afschakelen als de stroom onder de 5% gekomen is.

5% van wat? Van de maximaal toegestane stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 1 mei 2017 23:16:19 schreef maartenbakker:
Hangt ook van de gewenste levensduur af. Samsung is erin geslaagd om lithiumcellen te maken die niet ogenblikkelijk stukgaan als je ze volstouwt tot 4,4V en vervolgens ontlaadt tot 3,0V ofzo. Niet ogenblikkelijk, maar een jaar is al lang. Als je voor een lange levensduur gaat dan blijf je minstens 0,1V boven de "leeg" limiet en 0,1V onder de "vol" limiet.

Dat lijkt mij redelijk speculatief, mijn Galaxy S6 heeft zo'n 'quick charging' accu en presteert nog prima en is inmiddels 21 maanden oud.

er is wel een verschil tussen quick charging en over-charging.

als je een accu van 1300mAh met 500mAh mag laden, dan is ze vol na ongeveer 3uur.
quick charging wil zeggen dat je er 1,5A gaat induwen om ze op 40min quasi vol te krijgen
je kan perfect met hogere stroom laden en bv tot 4,0V gaan (85% ongeveer) en nog altijd veilig blijven.
ik heb 3 samsungs gehad die binnen het jaar een kapotte of bolle accu hadden. allen laden ze op tot 4,33-4,35V (traagladen).

mijn huawei houd ermee op als de accu ontladen is tot 3,5V. opladen heb ik nog nie gechecked, ik trek die altijd uit als die tussen 80-95% geladen zit. eindelijk mijn eerste smartphone die na 2jaar nog steeds een week houdt met zijn accu.
vind het jammer dat fabrikanten je niet toelaten zo een powerstand te kiezen in de software (durability VS performance)

on topic: er bestaan verschillende soorten li-ion met verschillende oplaad/ontlaad karakteristieken. de meeste lader stoppen rond de 4,1-4,2V en bij sommige kan je het zelf instellen.hoe hoger je gaat, hoe meer energie je erin pompt, maar hoe sneller ze ook slijt. het verschil tussen "opladen tot 4,1V" en "opladen tot 4,2V" is haast nihil. idem voor ontladen. van 3,3 tot 3,0V haal je er amper nog energie uit (op een telefoon is dat misschien 1minuut nog), maar het verslijt de accu veel sneller. daarom verkies is altijd om tussen de 40 en 80% te blijven (3,6 tot 4,0V). ik hoef die 6uur beltijd niet, als die 3uur haalt laad ik die wel weer op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 mei 2017 06:09:14 schreef fcapri:
het verschil tussen "opladen tot 4,1V" en "opladen tot 4,2V" is haast nihil.

Haast nihil voor wat?

Ik denk dat je bedoelt "voor de hoeveelheid energie die je in de accu kan doen". Dat kan je aanvullen, met: "maar heeft een groot effect op de levensduur."

ALS je zegt: Ik ga voor levensduur, dan KAN je er voor kiezen om niet de standaard CC/CV curve te gebruiken, maar laden tot 4.2V en dan direct uitschakelen. Dan zakt de spanning terug, en heb je veel sneller geladen dan wanneer je een CC/CV profiel tot een lagere spanning had gevolgd, maar de accu zit niet uren/dagen op de hogere spanning. (Gisteren mijn fietsaccu opgeladen. Gewoon CC/CV naar 4.2V/cel, maar 3 uur later was er nog maar 4.1V/Cel over. Kennelijk aan de vroege kant van de lader gehaald. Voor de levensduur niets mis mee. Kwa capaciteit had er not een heel klein beetje extra ingeperst kunnen worden.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat bedoelde ik dus. het verschil in energie is verwaarloosbaar. als ik voor levensduur ga, zou ik zelf onder de 4,0V willen blijven

ik denk dat het normaal is dat die accu's terugvallen naar 4,1V hoor. alle accus die ik oplaad tot 4,2V zijn na een uurtje iets van 4,10-4,15V
ik verkies dan ook om op te laden tot 4,1V met CC/CV. zou eigenlijk eens moeten testen hoeveel verschil het geeft bij opladen tot 4,1V met CC/CV en opladen tot 4,2V en direct afkoppelen

dat zou eigenlijk het opladen veel kunnen veréénvoudingen. constante stroombron bouwen en laten afschakelen als je de celspanning bereikt. de lader pas weer inschakelen als je onder de 3,6V valt. peanuts om zoiets in een arduino te stoppen.
als die bijkomend na het laden op 4.0V of iets later terugvalt, is dat nog ideaal. misschien een idee om over te brengen naar mijn li-ion ups project (dat ook weeral veel te lang stil ligt)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

nou, liion cellen blijven lang nog in de buurt van hun laadspanning. heb er pas nog 1 uit de lade gepakt die nog 4,21V was na maanden liggen. juist die hoge laadspanning nekt de cellen sneller, dat zie je in laptop accu's wel waar ook de warmte een probleem is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vermoed dat er cellen zijn(*) met ingebouwd "balance circuit" wat dus
tot rond de 4.1V ontlaad als er niet een grote lader de boel op 4.2 houdt. Maar ik kan het (nog) niet aantonen.

(*) Waaronder dus die krengen op m'n fiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kunnen we dus besluiten dat over het algemeen (voor Li-Ion), de lading best afschakelt bij 4,1 volt, na een tijdje met CV te hebben geladen?
Laadt men echter tot 4,2 volt.... geen CV gebruiken en direct afschakelen wanneer 4,2 is gehaald?

Arco

Special Member

Je moet altijd bij lagere spanning met CC laden. Als de 4.1 resp. 4.2v is bereikt, met CV verdergaan tot de laadstroom onder een bepaald percentage valt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Li-ion laden.

Even over de Imax B6 multifunctionele lader.
De oude die ik had stopt laden met CC bij 4,1 volt. De nieuwe, pas gekocht, stopt echter pas bij 4,2 volt.

Denk niet dat deze afschakelspanningen in te stellen zijn?
Wat ik zou willen doen is... geen CV doen, maar direct op off.
Ben dit aan het uitzoeken.

Weet iemand hier meer

Dus je mag niet afschakelen zonder CV te gebruiken?

normaal kan je bij die intelligente laders wel instellen dat die op 4.1 of 4.2V stopt. althans bij de mijne toch.
k geloof dat je wel als celspanning daar 3.6 of 3.7 moet instellen zodat de lader stopt op 4.1 of 4.2V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 mei 2017 14:56:50 schreef ruts:
Dus je mag niet afschakelen zonder CV te gebruiken?

Da's onzin. Tuurlijk mag je afschakelen zonder CV te gebruiken. Alleen zit je accu dan niet vol. Als je denkt daardoor een langere levensduur te bereiken, dan kan dat prima.

Bij loodaccus speelt er iets met dat je zo nu en dan met hoge spanning moet laden om een bepaalde reactie te triggeren. Dat is niet bij lithium.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Imax B6 : instelling 3,6 volt > schakelt af bij 4,2 volt
instelling 3,7 volt > schakelt af bij 4,2 volt.

In het boekje staat dat bij 3,6 volt moet worden afgeschakeld bij 4,1 volt.

Als dit in te stellen is, dan is dit geen probleem. Maar denk dat dit niet kan.
Mail naar de verkoper hebben nog geen resultaat.
Gekocht via ALiExpress.