Vraag over signaalsterkte Internet enz.

Ben een paar maanden geleden overgestapt van provider. Daar zijn aardig wat probleempjes te overwinnen geweest voordat alles enigszins werkte. Nog steeds niet helemaal ok.

Nu had ik laatst weer een heel slechte Skyp/verbinding, zowel op beeld als op geluid.
Ok kan gebeuren, maar heb toch de provider gebeld om het signaal eens te controleren. Zij vertelden mij dat mijn signaalsterkte 13 ( dB?) was. Mag, zeggen ze van -8 tot +11 zijn. Nul zou?? ideaal zijn. Bij mij was dat dus +13 en nergens een versterker ertussen. Kabels (doe niet aan WiFi) zijn 5G kabels, kompleet met stekkers.

Tja weet er zelf te weinig van en echt een goede uitleg krijg je niet, dus is mijn vraag: Kan het liggen aan dat te sterke signaal?
En wat is daar aan te doen, dan?

LiA (Leven is Avontuur)
maartenbakker

Golden Member

Ik begrijp tussen de regels door dat je internet via de televisiekabel hebt? Misschien ook handig om te vermelden welke provider en welk modemtype. Hoe is je televisie-ontvangst (zowel analoog als digitaal)? En haal je normaal goede pingtijden en snelheden (speedtest)? En de problemen die je hebt overwonnen, zouden die hier nog relevant zijn? Als je modem niet tegen een te sterk signaal zou kunnen, kun je eventueel een verzwakker proberen maar als het signaal buiten specificatie is zou de kablemaatschappij je simpelweg op een andere tap moeten zetten in de straatkast. Wel een mooi probleem om te hebben, meestal zijn de klachten dat het kabelsignaal te zwak is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Inderdaad even alle relevante informatie vermelden anders kan er geen goed antwoord worden gegeven. Overigens kan een te sterk signaal bij TV ontvangst ook voor problemen zorgen. Bij digitale TV is vaak de signaalkwaliteit en sterkte te monitoren op de TV zelf.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zij vertelden mij dat mijn signaalsterkte 13 ( dB?) was.

Wel een mooi probleem om te hebben, meestal zijn de klachten dat het kabelsignaal te zwak is.

Dat zijn twee verschillende richtingen.
Als de eerste quote zou kloppen, zou het betekenen dat de modem van @TS dat signaalniveau ('13') op de kabel zet.

(Ik zou trouwens denken dat zo'n kabelmodem zijn niveau op 'verzoek' aan de verbinding kan aanpassen, dus misschien wordt toch het tweede wel bedoeld; maar dan zou het ongelukkig verwoord zijn.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

OK. Ziggo(via UPC) is de provider en het modem is de (standaard?)Ziggo-connect box.
Nooit de snelheid gemeten, maar aangezien er morgen een monteur komt zal ik dat vragen om ook te meten. Maar vandaar ook mijn vraag, over dat te sterke signaal,want wil hem wel de juiste vragen kunnen stellen als ie wat gaat doen. Is het hun schuld? dan is het gratis en anders 40 E.

TV klachten? Ja, maar of dat hieraan ligt? Soms als ik een aflevering opvraag via hun XL-series weet ik veel, dan stokt het beeld soms even. Maar ja, dat had ik ook wel eens met DVD's, is niet echt storend. Wel dat bij de E-mail (outlook) regelmatig storing is en meestal is even synchroniseren dan ok en de server valt regelmatig weg, zelfs na 4 sec. soms. Echter niet op Internet, alleen bij Outlook.

Vroegere klachten relevant? Ja misschien. Een maand of 2 geleden was alles plat doordat mijn benedenbuur de UPC kabel had doorgeknipt, ivm een verbouwing en zonder enig overleg. Voordat ik dat raadsel had "opgelost", was ik ook een dag verder. Werd bijna oorlog, omdat ik dat prof. gerepareerd wilde hebben, ipv weer aan elkaar "knopen.
En één keer door verouderde software, waar ze pas gaan updaten als er klachten zijn. Dat was best vreemd, eerst werd de telefoon eenzijdig. Ik hoorde de tegenpartij en zij mij niet en een kwartier later lag internet plat, maar bleef de radio nog gewoon een half uur spelen, tot ie ook dood was.

TV is een Smart TV van Philips, ca 5 maanden oud. Computer werkt nog onder XP en doet het nog prima.

Maar toen ik Ziggo gisteren belde, bleek dat buren ook vreemde signaal waardes hadden, die hij niet direct plaatsen kon en er verder niet op in ging.

Daarnaast is er nog steeds een intern conflict in Ziggo met overgenomen UPC-klanten. Is ook zoiets raars. Je vraagt een 10 m coax-kabel, dat wordt je toegezegd en je ontvangt een 5 m kabel, want hun computer mag max 5 m leveren aan UPC-klanten. Raar.

LiA (Leven is Avontuur)

De signaalsterkte van het internet is hier fantastisch, kan alle webpagina's luid en duidelijk ontvangen.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Ik had ook eens internet via de kabel..werkte voor geen meter..
Het inkomende signaal werkte prima, maar zodra je een pagina ging opvragen, werkte het niet meer.
Het bleek, na 3 maanden bellen, dat de retour helemaal dicht stond...
Dus kon er geen ACK signaal terug gezonden worden...
Een monteur (van Hirchmann,zelf konden ze het niet) is het toen komen oplossen.
De helpdesk van Ziggo kijkt alleen maar of het signaal naar de abonnee er is. wat er terugkomt intereseerd ze niks...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Wegvalen van Outlook betekent zeer waarschijnlijk dat de internetverbinding (Outlook gebruikt ook gewoon internet) niet stabiel is. Bij het laden van pagina's is het wellicht kort genoeg om precies goed te gaan maar een verbinding open houden lukt dan niet.

Verder kun je met analoge TV soms aan de hand van beeldstoringen al heel snel een gooi naar het probleem doen.

Eerste verdachte is de reparatie van de doorgeknipte kabel. Is dat door/in opdracht van Ziggo zelf gebeurd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Analoge TV heb ik niet meer. Die kabel is niet in opdracht van Ziggo doorgeknipt, maar door de buurman zelf? of zijn aannemer/personeel enz. UPC heeft die coax-kabels ook niet echt netjes en soms vrij krap aangelegd, snap ik, dat dat dan in de weg kan zitten enz. Maar domweg iemand dan maar zonder TV/ computer enz. zetten? En niet te vergeten hoeveel tijd en moeite mij dat heeft gekost om de oorzaak uit te vinden en dan nog gaan protesteren tegen prof. reparatie?? Ik snapte het niet zo, zachtjes gezegd.
Maar deze E-mail storingen waren daarvoor ook al.
Ik denk, maar ok, dat een te sterk signaal oversturing kan geven enz.

@Mel, dank je. Retour checken. Goede vraag voor morgen, dank je.

LiA (Leven is Avontuur)

In je modem kun je de signaalwaardes uitlezen.

Downstream moet idealiter tussen de -5 en +5 zitten, upstream tussen de 45 en 50dBmV.
SNR moet >34dB zijn

De marges zijn wel wat groter, maar dat kan impact hebben (bij 53dBmV upstream heb je bijvoorbeeld minder upstream kanalen)

@DJS Ten eerste weet ik niet hoe. Ten tweede is dat ding van Ziggo, dus denk niet dat ze vrolijk worden als ik dat ding open schroef
en ten derde, dank voor de info en zal het neerleggen bij de monteur. Tenslotte heeft hij/zij de juiste meetapp. denk ik.

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Overleden

Je hoeft niks open te schroeven, je kan gewoon op de webpage van het modem inloggen en daar al je instellingen zien, en doen. En zeker dat laatste is niet geheel onbelangrijk, begin in ieder geval met het aan passen van het admin wachtwoord.

Daar kan je ook een tabblad vinden die aan geeft wat de gemeten signaal waarden zijn waar het modem mee werkt, hier ook al eens een rotte connector in de grond gehad.

Zoek op de computer(netwerk adapter, details) wat de gate way is, dan heb je het IP adres van de modem waarop je kan inloggen.

En als je Ziggo hebt, heb je altijd Analoge TV, en zelf digitaal via de coax, aleen even de netwerkcode QAM ed. instellen werkt beter dan die k*^ boxen van ze , digitaal kijken op netzoveel tv's in huis als je wil, zonder extra kastjes AB's en dito kosten :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 10 mei 2017 17:06:04 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat bericht ga ik nog maar eens een paar keer lezen. Dank je Shiptronic. Niet dat ik dat nu meteen doe, maar geeft oa wel weer extra vragen voor de monteur. Ik vind dit alles zo ingewikkeld, sorry. Maar er zijn duidelijk mogelijkheden. CO maakt wijzer.

O dus ik heb altijd analoge TV, is nieuw. Mij werd gezegd of/of. Dus ging de oude eruit.

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Overleden

Amsterdam is met net iets te ver , anders had ik wel eea. voor je in willen stellen, blijkbaar ben je ergens slecht ingelicht, of mag ik rustig zeggen goed voorgelogen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2017 15:03:08 schreef Kaspervlz:
Analoge TV heb ik niet meer. Die kabel is niet in opdracht van Ziggo doorgeknipt, maar door de buurman zelf? of zijn aannemer/personeel enz. UPC heeft die coax-kabels ook niet echt netjes en soms vrij krap aangelegd, snap ik, dat dat dan in de weg kan zitten enz. Maar domweg iemand dan maar zonder TV/ computer enz. zetten? En niet te vergeten hoeveel tijd en moeite mij dat heeft gekost om de oorzaak uit te vinden en dan nog gaan protesteren tegen prof. reparatie?? Ik snapte het niet zo, zachtjes gezegd.
Maar deze E-mail storingen waren daarvoor ook al.
Ik denk, maar ok, dat een te sterk signaal oversturing kan geven enz.

@Mel, dank je. Retour checken. Goede vraag voor morgen, dank je.

Je hebt ALTIJD analoge TV bij Ziggo, althans voorlopig nog wel. Ook als je je TV alleen digitaal hebt ingesteld.

Ik bedoel met die kabel niet het doorknippen maar het herstellen. Is dat wel door of in opdracht van Ziggo gedaan? Als daar het probleem blijkt te zitten is dat belangrijk om te weten.

Retour checken is sowieso wel handig, maar als je er geen versterker tussen hebt is dat vooral een kwestie van kijken of er retourgeschikte splitters gebruikt zijn (als je die wel hebt). Een ander probleem kan zijn een ontbrekende aarding op het abonnee-overnamepunt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Het belangrijkste is , het modem moet direct aan het AOP zitten! en zo kort mogelijke coax met F-connectoren er naar toe. De meeste problemen die ik heb gezien is dat de modem/router ergens word neer gezet omdat vanaf daar de wifi beter is :) dar word dan beriekt met t-splitters verlengers en versterkers = No GO ! beter ergens een AP neer zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

problemen met outlook riekt me naar problemen met het zenden van data, dan komt de mail het snelste in beeld als je amper iets met internet doet ( een pc met xp erop laat dat denken iig )

jaren gelden eens gehad, daar lag het aan een geoxideerde f-connector op de EV spitter in de straatkast. internet pagina's die langer moesten laden viel nog niet zo erg op toen eigenlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry, met alle afkortingen kan ik niet omgaan. Schrijf ze op en maak zo een lijst voor de monteur morgen. Plus alle andere suggesties. Die persoon zal wel schrikken. Maar ik houd jullie op de hoogte.

@MB De kabel is hersteld door 2 monteurs van Ziggo. De buurman reageerde agressief, dus 2 waren daar. Heb het niet gezien, dus moet het aannemen.

Voorlopige lijst voor morgen:

1 Alle aansluitingen in huis laten nagaan
2 Signaal sterkte checken ev aanpassen in buitenkast ofzo?
3 Retour en snelheid checken
4 ACK, AOP (= Aarding abonnee overname punt?) , corrosie enz. Loop wel met hem mee naar die kast.
5 Opzoeken instellingen modem enz. Als ie daaraan wil meewerken?
6 ...?? enz

Dat er nog een analoog signaal op de kabel staat, ok, maar ik heb geen analoge TV meer, Hoewel misschien, nog zo'n campingding, moet ik zien.

En ik gebruik kabels, geen WiFi. Alle splitters zijn ook verwijderd.

Nog andere punten? En met mijn dank voor alle hulp.

LiA (Leven is Avontuur)
RAAF12

Golden Member

Op de bekabelde laptop of PC de browser starten en tik 192.168.100.1 in de balk en druk op enter. Dan volgt het inlogscherm van de settopbox. Na de pass is dan het scherm met de signaalkwaliteit en sterkte te zien. Btw. Windows XP is verouderd en krijgt geen security updates meer. Daarmee is er risico op hacks, botnets ect. Dit kan ook van invloed zijn op de als slecht ervaren internet snelheid. Wellicht ook een punt om met de Ziggo monteur te bespreken?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 11 mei 2017 00:54:56 (25%)

Blue Sky

Cableguy

Als ik je posts zo zie lijkt het erop dat jou kabel door de meterkast van de beneden buurman loopt.

Ik heb genoeg geintjes meegemaakt doordat iemand die toegang had tot een andermans kabel had deze gewoon via een splitter liet lopen zodat hij gratis tv had. Daardoor gaat jou retour signaal ook naar de kloten.

De kabel hoort met goede connectors gerepareerd te zijn en aangezien jou buurman nogal agressief is heb je best kans dat ie 'm weer doorknipt. Ik zou van ziggo eisen dat ze die kabel op een andere manier naar je huis laat lopen, je hebt er niets aan als je buurman ook aan je kabel kan prutsen.

Waar rook is, is stroom
evdweele

Overleden

Het is maar de vraag of de kabel via een andere route kan worden gelegd. In mijn flat loopt een plastic kabelgoot met daarin de kabels van Ziggo door alle boven elkaar gelegen woonkamers.
Het is heel eenvoudig om die kabelgoot open te wippen en op een kabel van een van de bovenburen een aftakking te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@ allemaal, Geen idee hoe de kabel beneden loopt. Maar kan ik misschien vragen aan of via de monteurs die daar geweest zijn en ze hebben me gezegd dat het op de juiste manier hersteld is.

Aftakken v/e kabel. Tja lijkt me zwaar verboden, maar is toch te meten, als ik mijn computer enz afkoppel?
Misschien niet geheel correct van mij, maar heb het gemeld bij de Politie, als vernieling enz. En een gesprek gehad met de buurtregisseur erover.Dus een tweede keer kan echt wel consequenties voor hem hebben.

Dat nummer ken ik wel, heb dat ooit in moeten typen bij een storing. Wat ik er verder mee kan doen, zal ik vragen.

Goed wacht het nu af en zie wel hoe het verloopt.

LiA (Leven is Avontuur)

in de stad zie je vaak zat die cai en glasvezel kabels door een rvs gootje over de gevels lopen. lang niet altijd even goed gemaakt, ik zie kabels zat die onder bij de stoep 8cm open de grond in gaan. steeds komt de staalborstel van de veegdienst over de stoep ertegen en na een tijd heb je cai storing in meerdere flats.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Monteur is net weg, dus update info, bij deze.

Het bleek dat deze storingen niet aan mij lagen en dus was de monteur gratis. Maar het was een huismonteur, met beperkte meetapp. en dus is nog niet alles duidelijk en volgende week is er een afspraak met een netwerk-monteur voor de rest v/d storing(en).

AOP (dat aansluitkastje in huis) is vervangen. De inkomende waarden waren extreem hoog. ca 14 mV waar het ca 5 mV hoort te zijn. (hoog 5,7 midden 18 en laag 13,6)

CPE??? >12, was rond 15/16.

Voorlopig is er een splitter geplaatst en de waardes liggen nu rond 10 mV, wat een deel v/d problemen zou moeten verhelpen. Hoop ik.

Retour kon hij niet meten en buiten ook niets doen, maar het wordt besproken en misschien kan de netwerk-monteur, die meer kan/mag, dat wel doen.

Situatie benedenbuur wordt verder bekeken en ook eventueel verlegging van kabel buiten. Van ACK had hij nog nooit gehoord.

Goed verder is de Horizonbox zo extreem afgesteld, zei hij, dat een te sterk signaal daar zeker invloed op kan hebben. Merk dat later wel.

Verder was bij mij alles, qua bekabeling ok aangelegd en zoals gezegd, de fout(en) liggen bij Ziggo.

Kan verder nog zelf wat doen, via dat codenr. v/h modem en dat zoek ik deze week wel uit.

Kortom wordt vervolgd en nogmaals mijn dank voor alle info enz.

LiA (Leven is Avontuur)
Blue Sky

Cableguy

Als het een flatje van 2 of 3 hoog is kan je makkelijk een stijgleiding aan de buitenkant van de gevel omhoog laten lopen.

Waar rook is, is stroom