Elektromotor handstuk pedicuremotor

Blue Sky

Cableguy

Mijn vrouw heeft een Orthofex pedicuremotor waarvan het motortje in het handstuk het heeft begeven. Dat is een DC motor van 36 volt en 40000 rpm. Volgens Orthofex kost een nieuw motortje 110 € en dat vind ik een beetje te gortig. Nou zeiden ze dat het kwaliteits motor van zwitsers fabrikaat zou zijn onder de naam Maxwell maar ik kan daar niets over vinden. Bestaat dat fabrikaat en zo ja, waar zou ik deze kunnen krijgen? Alle onderdelen uit dat apparaat zijn gewoon standaard en via diverse groothandels te verkrijgen alleen op het motortje staat helemaal niets. Tsja, en dan begin je ook niets kwa zoektocht...
http://www.uploadarchief.net/files/download/motor40k.jpg

Lengte behuizing 32 mm, diameter 22 mm.

Waar rook is, is stroom

Heeft die verkoper zich misschien vergist in Maxon?
Dat wel precisie spul en komt uit Zwitserland. En inderdaad vrij prijzig.
maxonmotor.nl Een groot aantal motoren op hun site zijn meer dan 100 euro,
klopt dus wel.

Die 40000 rpm klopt denk ik niet.

Staat er een nummer op?

Als je mazzel hebt is het de 110127 (A-max serie) of zo die zijn "maar" zo'n 40-50 euro.

Heeft het met deze post te maken?: koolborsteltjes pedicuremotor of is dat een andere?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die 40k RPM kan best wel eens kloppen.

Ik weet niet wat voor schaal de foto is. Als je de maten van de motor met een nauwkeurige schuifmaat meet, kan iedereen helpen zoeken naar zo'n motortje. "Misschien past deze ook?".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 oktober 2014 18:53:01 schreef rew:
Die 40k RPM kan best wel eens kloppen.

Zal wel onbelast zijn. Het is vrijwel zeker een maxon en die specificeren lagere toerentallen, wel met belasting van een XXX Nm.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de antwoorden !

@henri62: maxon zou best kunnen, ik heb de man telefonisch gesproken dus het zou zo maar maxon kunnen zijn. De A-max serie die jij aangeeft komt erg dicht in de buurt. De koolborstel thread is van een een Hadewe motor, we zijn overgegaan naar Orthofex omdat daar bijna alle onderdelen voor te krijgen zijn in tegenstellinmg tot Hadewe. Ik repareer en onderhoud die dingen zelf omdat een onderhouds beurt al vrij prijzig is, vooral als er onderdelen moeten worden vervangen en dat is in mijn ogen vrij makkelijk te verdienen. Zo kost een lagertje 24,95 terwijl die bij Neita techniek maar 3,95 kost, zelfde kwaliteit.

@rew: de maten staan onder de foto.

Edit: het is inderdaad die A-max serie, de voorkant is exact hetzelfde. Ik zie nu dat ze zo slim zijn geweest om het type nummer van die motor af te schuren!!

http://www.uploadarchief.net/files/download/motor40k1.jpg

Waar rook is, is stroom

Ik heb op de maxon site zelfs een paar tekeningen gezien met zo'n busje op de as.

Kwestie van even een stuk of 8 modellen nalopen op de specificaties en je weet precies welke het is. Alle maat tekeningen staan per motorje op de site: Zwitserse precisie.......

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Blue Sky

Cableguy

Thanks henri62!

Ik zal binnenkort een Arduino toerenteller in elkaar zetten dan kan ik s kijken wat het werkelijke toerental is. Mijn vrouw heeft gelukkig nog zo een motor die wel goed werkt.

Waar rook is, is stroom

heb je de motor al eens open gehaald? veelal zijn de borstels gewoon versleten. die kun je uit een andere motor halen of bestellen voor eenzelfde soort motor. 40krpm is voor zo'n motoren niet abnormaal, die van de tandarts doet ook vlot 20krpm. ze zijn ook regelbaar dus je werkt meer op minder toerental..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interessant , heb onlangs 2x hetzelfde apparaat onder handen gehad waarvan de afzuig motor het niet meer deed .
reparatie zou op 400 euro komen .
ik heb in beide gevallen alleen de borstels hoeven te vervangen , die ik uit de link hiervoor heb gevonden , zelf had ik nog zo'n stel liggen .
heb zelfs de afzuigmotor nog liggen (goed en getest)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Blue Sky

Cableguy

Het motortje is nat geweest en heeft daardoor de geest gegeven dus koolborstels vervangen is in dit geval geen optie. (mocht dat uberhaupt kunnen want die dingen zijn erg klein)

@franssel: dit is een spray versie dus zonder afzuigmotor. Het gaat hier om het motortje in het handstuk.

Waar rook is, is stroom

Op 11 oktober 2014 09:59:05 schreef Blue Sky:
Ik zal binnenkort een Arduino toerenteller in elkaar zetten dan kan ik s kijken wat het werkelijke toerental is.

Dat heeft niet zo heel veel zin want onbelast gaan die dingen heel hard.
Je moet het motortje belasten om het nominale toerental te kunnen bepalen.

Allen heb je hier 2 problemen:
1- Wat is de nominale belasting.
2- Ook al zou je het weten, hoe wil je het ding belasten met die kracht?

Kortom, zoals ik al eerder zei: uit de beperkte hoeveelheid specificaties proberen te achterhalen wat het originele motortje geweest is.
Dat moet te doen zijn:

* Weet je wat het vermogen is van het ding (of een schatting)? Op de site zijn er maar 3 versies: 3.5/5/6 watt.
* Van de 36V uitvoering zijn er maar 6 typen die dezelfde maat hebben, dan blijft er niet veel over.
* Nog varianten met en zonder snoertje (kun je aan de tekening zien). (Terminal/wire) jij hebt er met een terminal.
* En nog met twee soorten koolborstels (graphite/precious metal).

Lijkt me stug dat je niet op 1 motor uitkomt.

Laat even weten welke het precies was??

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 oktober 2014 14:00:14 schreef Blue Sky:
Het motortje is nat geweest en heeft daardoor de geest gegeven dus koolborstels vervangen is in dit geval geen optie. (mocht dat uberhaupt kunnen want die dingen zijn erg klein)

@franssel: dit is een spray versie dus zonder afzuigmotor. Het gaat hier om het motortje in het handstuk.

Maar ook bij de droge uitvoering zit het motortje in de handvat met de aan/uit schakelaar .
maar kan toch wel verschillend zijn .
en is het motortje echt defect dan kun je gerust proberen de borstels te vervangen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Blue Sky

Cableguy

Ik kan het vermogen (onbelast) meten aan de goede motor want die heeft exact hetzelfde handstuk. Tja, en belasting: het is een freesmotor, je moet er een frees in doen en dan is het maar net hoe hard je drukt. Eigenlijk is het vergelijkbaar met een Dremel.

Er blijven inderdaad 2 typen over van 36 Volt in die lijst. In een pdf staat dit:
Graphite brushes are typically used:
– In larger motors
– With high current loads
– In start/stop operation
– In reverse operation
– While controlling at
pulsed power stage (PWM)

Precious metal brushes are typically used:
– In small motors
– In continuous operation
– With small current loads
– With battery operation
– In DC tachometers

aangezien de besturing de motor links en rechts kan laten draaien zou die met graphite brushes de juiste motor moeten zijn.

@Franssel: deze motor heeft geen aan/uit schakelaar in het handstuk, alleen op het apparaat zelf en een snelheidsregeling. Je zei dat je die koolborstels ook via die site had gevonden. Kun je met link aangeven waar dat staat? Ik kan het niet vinden.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Die site ken ik, ik dacht dat je maxonmotor.nl bedoelde. Daar kan ik ze niet vinden, op jouw site staan ze overigens ook niet. Ik denk ook niet dat er koolborstels voor te krijgen zijn, daar zijn die motortjes te klein voor.

Waar rook is, is stroom

Dag Blue Sky,
Ik heb ook precies dezelfde pedicure motor die stuk gegaan is.
Hoe is het bij jou afgelopen?
(Waar) heb je een motor (typenummer) kunnen bestellen?
Gr. Henri

Blue Sky

Cableguy

Sorry voor het late antwoord, ik zag hem nu pas staan...
Ik heb een 2e hands motor erbij gekocht en de defecte eerst laten liggen. Nu is die 2e handse inmiddels ook defect. Ik zal Orthofex nog eens bellen en vragen welk typenummer dat motortje heeft. Nee heb je, ja kun je krijgen :-) Als ik meer weet post ik dat hier Henri.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Even een oude discussie oprakelen ;-) Het is mij eindelijk gelukt om een losse motor te bemachtigen. Het is inderdaad een maxon a-max en het type nummer is 110147. Wanneer ik naar de specificaties (op de maxon site) kijk is deze motor geschikt voor 12 volt terwijl hij 36 volt maximaal aangeboden krijgt. Nu dacht ik eerst dat het om een verkeerd type ging maar als ik naar de bovenstaande foto kijk zie je dat het typenummer is afgeschuurd maar je kan nog wel wat herkennen en dat komt overeen met wat er op het nieuwe motortje staat. Dus het is wel de juiste.

Maar nu de vraag: hoe kan een voor 12 volt gespecificeerde motor op 36 volt draaien? ik dacht eerst dat het uitgangssignaal misschien PWM zou zijn maar als ik het op de scope bekijk is het gewoon een regelbare gelijkspanning. Rara...

Waar rook is, is stroom

Dat gaat op zich prima zonder regeling.
Echter voor een kortere periode.
Staat er niets in de manual in de trand van 10 minuten gebruiken, dan 20 minuten rust o.i.d. ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
vergeten

Golden Member

Zoja dan begrijp ik dat pedicure behandelingen zo prijzig zijn.:-)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 11 mei 2017 21:08:03 (60%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is historisch gebruikelijk om een spanning op te geven voor motoren, maar eigenlijk moet alleen een max stroom opgegeven worden.... geef je de motor meer spanning dan opgegeven, dan draait ie gewoon sneller. Daarnaast moet jij beter opletten dat je niet over de max stroom waarde heen gaat.

Click bij maxxon op downloads en catalog page is de hele spec. Deze motor zijn lagers hebben een max waar je zelfs met 12V al overheen kan..... van 40000 RPM gaat ie kapot, maar dat wist je al.....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 mei 2017 05:41:45 (52%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de antwoorden ! Othofex geeft wel 40.000 toeren aan in de specificaties maar dat haalt hij dus niet ;-) Misschien dat ze daarom het type nummer eraf schuren :-)

@ vergeten: als je ziet wat alles kost om een salon in te richten dan weet je waarom. En dat is ook de reden dat ik die spullen zelf repareer want dat scheelt enorm :-)

Waar rook is, is stroom

maar dat haalt hij dus niet ?

Nee, als ze hem op rond de 36V draaien, dan zal ie rond de 30k RPM draaien. Mogelijk hebben ze met maxxon overlegd of dat goed gaat en mogelijk iets aangepast, maar volgens spec kan die motor beter niet harder dan 9800RPM. Mogelijk dat daarom Maxxon liever niet heeft dat het echte typenummer er op staat.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 mei 2017 09:32:09 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 mei 2017 08:44:16 schreef Blue Sky: ..
als je ziet wat alles kost om een salon in te richten dan weet je waarom. En dat is ook de reden dat ik die spullen zelf repareer want dat scheelt enorm :-)

Scheelt dat dan enorm in de winst, of in hetgeen je klanten moeten betalen? :+

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
GJ_

Moderator

Het typenummer kan er ook vanaf gehaald zijn omdat de motor is aangepast door Maxon. Dat doen ze graag voor je.
Zonder alle informatie beschikbaar te hebben weet je niks van de specs en is het lastig oordelen.