Elektromotor handstuk pedicuremotor

Dan zou je de weerstand van de wikkelingen kunnen meten.
Als het een aangepaste versie is voor een hogere spanning heb je meer windingen van dunner draad, dus een hogere weerstand.

GJ_

Moderator

Maxon heeft ook een uitgebreide keus aan lagers. Dat vind je ook niet terug in het typenummer.

Blue Sky

Cableguy

Als dat een speciale versie is dan zou het typenummer ook aangepast moeten zijn neem ik aan, anders krijg je verwarring.

Waar rook is, is stroom
GJ_

Moderator

Nee hoor, zelfde typenummer. Bij kleine DC motoren is er altijd verwarring. Zelfde met mini DC drives van bv KB. Nooit twee dezelfde gezien.

Blue Sky

Cableguy

Heb het motortje inmiddels in het handstuk gezet en werkt perfect :-)

Waar rook is, is stroom

Beste Heren,

Ik heb vandaag een offerte gekregen van Orthofex voor een handstuk
in orde te laten maken. Hij maakt een schurend geluid..

Nieuwe motor, nieuwe lagers en service beurt ruim 200 euro.

Ik vond dit idd wat aan prijzige kant en dacht dat moet goedkoper kunnen.
Zo doende kom ik op deze site terecht en lees jullie tips. Waarvoor alvast mijn dank. Min vrouw heeft een nat techniek motor (met spray dus).

Motor in handstuk is te bestellen bij maxon lees ik. Maar er schijnt ook een lager vervangen te moeten worden. Weten jullie hier ook het juiste lager van? En is het handstuk makkelijk zelf te servicen? Heb hem wel eens bekeken maar het is een vrij gesloten geheel of hebben jullie een makkelijke opening weten te vinden?

Hoor/ lees het graag

Alvast bedankt

Gr Igor

Blue Sky

Cableguy

Dat is inderdaad erg duur ! Een service beurt is eigenlijk bullshit bij nieuwe lagers en motortje want ze halen toch al alles uit elkaar. Aan het regelgedeelte wordt niets gedaan. Maar misschien heb je alleen maar nieuwe lagers nodig omdat je zegt dat je een schurend geluid hoort. Dat kun je testen door de motor zonder spanstuk (het geribbelde gedeelte) te laten draaien.

Het motortje is een Maxon a-max type 110147. Maar let op: op de maxon site staat dat dit type 12 volt is terwijl de uitgang spanning van de regelkast 36 volt is. Volgens sommige forum leden kan het zijn dat het een versie is die speciaal voor orthofex gemaakt is. Het kan ook zijn dat ie wel 12 volt is maar dat het voor dit motortje niet uitmaakt dat ie op 36 volt loopt. Orthofex geeft 40000 toeren aan, voor de 12 volt iets van 10000. Enfin, 40000 toeren haalt ie niet wat wel door Orthofex wordt beloofd.

De lagers die je moet hebben zijn: 2 stuks binnenkant 5mm, buitenkant 9mm en breedte 3mm (Neita typenummer MR95ZZ) en 1 stuk 5 x 11 x 4 (Neita typenummer MR115ZZ)

Het geribbelde gedeelte kun je (met kracht) van het gladde gedeelte afschroeven. Op dat geribbelde gedeelte zie je een schroefje, als je die eruit haalt kan je die bus eraf schuiven. Je heb wel een busje nodig om een holle ring naar achteren te duwen om een c-ring eruit te prutsen. Het is makkelijk te doen maar je moet wel alles op volgorde leggen ;-)

Hier een paar foto's:
https://www.uploadarchief.net/files/download/geheelok1.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/detailok1.jpg

Het complete handstuk (onderste foto, zonder motor) zie je boven, eronder die in onderdelen.

Waar rook is, is stroom

Hallo via google gevonden.

Hier ook een klusser die op zoek is naar onderdelen voor Ortohfex motor.
Het hele verhaal gelezen over het lager en motortje, dank je wel.

Nu heeft mijn vriendin hier een motor die lekt bij het slangetje wat ik rood heb omcirkeld op de foto.
Garantie is er niet meer en Orthofex verkoopt zon doorvoer niet, dan moeten we het opsturen ter reparatie € € €.

Nu is mijn vraag of iemand weet wie die pedicure motoren compleet maakt of waar onderdelen hiervoor te krijgen zijn ?

Alvast bedankt.

ps. misschien niet veel zin in een oud bericht, maar toch: https://www.allesvoordesalon.com/assortiment/onderdelen-1/pedicuremoto…
Link van motortje

Op 11 mei 2017 21:07:35 schreef vergeten:
Zoja dan begrijp ik dat pedicure behandelingen zo prijzig zijn.:-)

Ik heb ook wel eens zitten knutselen met de pedicure 'boor' van mijn schoonzus (onreparabel tenzij hele handstuk vervangen (>300euro iirc) en deed het weer uitstekend na een lagertje vervangen).
Lagertje was per ongeluk meegestuurd nadat ze hem hadden nagekeken, dus weet helaas niet waar deze los te krijgen zijn...

Dat is inderdaad waarom ze zo duur zijn ;)
Klushandboortje Gamma: 35euro.
Pedicure versie: >1000euro.

Om nog maar niet te spreken van flits-epileren waarbij je geloof ik cassette's met flitsen koopt (fotonen in een doosje?) en daar de hoofdprijs voor betaald...

Waanzinnige industrie...

Goedenavond,
Ook hier een probleempje met het handdruk van mijn vrouw.
Het betreft een Ortofhex Micro Air.
Het handstuk maakt een ratelend geluid en wordt warm.
Nu ben ik als witgoedmonteur vrij handig maar hoe krijg ik dit ding open?
Ik hoor het graag van iemand, wil de boel namelijk niet onnodig beschadigingen.

Fijne avond
Michel Hoek

Blue Sky

Cableguy

Dat zijn de lagers. Zo te zien is het handstuk gelijk als de spray dus kan je op de bovenste foto's zien hoe het moet. Als je het handstuk van de motorbehuizing afschroeft en het schroefje uit het geribbelde gedeelte haalt trek je het binnenste gedeelte er zo uit.

Lagers niet kopen bij de pedicure groothandel (betaal je 4 keer zoveel voor 1 lagertje) maar bij Neita in Utrecht.

Waar rook is, is stroom

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik had huls met dat schroefje er al vanaf gehaald maar kreeg dat binnenwerk er met geen mogelijkheid uit.
Is daar een truukje voor?

Groetjes Michel

Blue Sky

Cableguy

Als je dat geribbelde gedeelte eraf hebt kun je met een tang proberen het binnenwerk eruit te trekken. Dat kan soms erg vast zitten, anders even wat WD40 erin van beide kanten. Ook kan je proberen het spangedeelte, waar het freesje in komt, vlak met de behuizing te drukken en daarna verder met een tang eruit trekken.

Waar rook is, is stroom

Oke. Top.
Ga er het weekend mee aan de slag l.
Nogmaals bedankt

Kan iemand vertellen hoe de motor eruit kan? Ik krijg de as wel van het achterdeel, maar dan? Wie heeft er een trucje?

Ik wil er één ombouwen naar BLDC, in de hoop dat het handstuk dan minder herrie maakt.

Op 11 oktober 2014 11:10:11 schreef testman:
heb je de motor al eens open gehaald? veelal zijn de borstels gewoon versleten. die kun je uit een andere motor halen of bestellen voor eenzelfde soort motor. 40krpm is voor zo'n motoren niet abnormaal, die van de tandarts doet ook vlot 20krpm. ze zijn ook regelbaar dus je werkt meer op minder toerental..

Ik heb een Eneska machine, die doet 40K toeren, belast of onbelast, de nieuwe modellen 50K. Ik heb ook een luchtaangedreven freesje, opname 1,6 mm, dat draait 320K toeren onbelast.
Snelheid is alles!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Blue Sky

Cableguy

320K is 320.000 toeren. Dat is wel heel erg veel, ik denk dat de lagers (voor zover die er in zitten) je dan om de oren vliegen.

Ik heb een mini stiftslijper op perslucht, die haalt 50.000 toeren. Die gebruik ik om 2 takt cilinders te tunen, samen met een dremel met flexibele as, die haalt iets van 30.000 toeren.

Op 20 augustus 2019 23:22:49 schreef STNO:
Kan iemand vertellen hoe de motor eruit kan? Ik krijg de as wel van het achterdeel, maar dan? Wie heeft er een trucje?

Er zit een schroefje (inbus) bij de kabel, die moet je losdraaien, daarna de kabel erin drukken, dan komt het motortje naar buiten. Hij zit niet vast geschroefd.

Waar rook is, is stroom
Tidak Ada

Golden Member

Als ik dit allemaal zo lees, ga je meer denken of het niet verstandiger is om met een turbine syteem te werken (type tandasrtsboor) die zou je kunnen vinden bij dealesr voor tandtechniek. Dit spul draait op suspensielagers, lucht of water.... Dat laatste lijkt een knoeiboel, maar de hoeveelheid is maar gering.
Ik heb zelf ooit zoon ding opgescharreld, maar ben er niet toegekomen om de compressor op te scharrelen. Er is spul op ePay gesignaleerd voor redelijke prijzen. Natuurlijk uit China, maar ook originel Zwitsers spul.

Misschien een tip?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 21 augustus 2019 09:37:17 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo, ik ben ook bezig met dit handstuk, maar het is me nog steeds niet gelukt om het motortje uit de behuizing te krijgen. Het zit muurvast. Heeft iemand nog tips?

Blue Sky

Cableguy

Als dat motortje verder nog goed is zou ik hem laten zitten. Hij zit los in de behuizing, je kan hem, als het borg boutje van de kabel los is, zo naar buiten drukken door de kabel in de behuizing te duwen.

Waar rook is, is stroom

Op 10 oktober 2014 17:33:43 schreef Blue Sky:
Mijn vrouw heeft een Orthofex pedicuremotor waarvan het motortje in het handstuk het heeft begeven. Dat is een DC motor van 36 volt en 40000 rpm. Volgens Orthofex kost een nieuw motortje 110 € en dat vind ik een beetje te gortig. Nou zeiden ze dat het kwaliteits motor van zwitsers fabrikaat zou zijn onder de naam Maxwell maar ik kan daar niets over vinden. Bestaat dat fabrikaat en zo ja, waar zou ik deze kunnen krijgen? Alle onderdelen uit dat apparaat zijn gewoon standaard en via diverse groothandels te verkrijgen alleen op het motortje staat helemaal niets. Tsja, en dan begin je ook niets kwa zoektocht...
[afbeelding]

Lengte behuizing 32 mm, diameter 22 mm.

Ziet er naar uit dat het inderdaad de Maxon A-Max is die wordt aangeboden op: https://www.allesvoordesalon.com/assortiment/onderdelen-1/orthofex-mic…

Op 12 mei 2017 21:00:40 schreef Blue Sky:
Heb het motortje inmiddels in het handstuk gezet en werkt perfect :-)

Motortje zit er al bijna 4 jaar in blijkbaar.

[Bericht gewijzigd door Arlina op dinsdag 1 februari 2022 19:46:02 (24%)

Dat kump er noe van....
Sine

Moderator

Op 1 februari 2022 17:34:52 schreef Mr.Cluster:
[...]

Ziet er naar uit dat het inderdaad de Maxon A-Max is die wordt aangeboden op:

Aandelen Mr.Cluster?