AOP TRAS-2000 en Coax-9

Mijn schoonouders hebben nu al een tijdje last van slecht beeld (zeker bij onweer). Een paar jaar terug is hun antieke AOP na veel gezeik en tegenwerking van de kabelmaatschappij vervangen door een TRAS-2000 en waren de problemen over.

Nu is sinds enkele weken het euvel weer terug, Ziggo houdt de boot af en zegt uiteraard dat het aan de bekabeling in huis ligt, heeft u de decoder al aan en uit gezet en meer van dat call-centre gezwets.

Nu heb ik even een FEKAB-5 (4G proof Ziggo gecertificeerd en meer van dat soort termen) van Hirschmann direct tussen het AOP en de decoder gehangen en verder niets. Decoder via HDMI naar TV, signaal nog steeds maar 29% met wegzakkers naar 19%, super onstabiel.

Het AOP is gerealiseerd als een standaard opbouw systeem uit de jaren '80. De huizen stonden er toen al en via de achtertuin is de kabel naar binnen geboord in de woonkamer en direct op AOP afgewerkt (Coax-9). De nu aanwezige AOP is een TRAS-2000 met insteekverbinding. Binnengeleider en mantel zijn brandschoon en vrij van oxide. Echter als ik de kern in de steekverbinding beweeg schiet het signaal naar 60% en zijn er geen problemen meer. Tik ik echter tegen het doosje of steek ik de stekker erin dan is er weer een probleem. Probleem gevonden, maar niet opgelost, de steekverbinding is dus slecht (ondanks een vrij nieuw AOP). Een nieuwe TRAS-2000 heeft natuurlijk WEER zo'n steekverbinding wat wederom problemen gaat betekenen.

Nee er steken geen losse draadjes uit de mantel tegen de binnen geleider, ja er is genoeg klemdruk op de klem die de mantel vastzet, nee er is geen vocht of oxide aanwezig of sporen daarvan, ja de mantel en folie zijn volledig intact.

Dus dan nu de vraag: Heeft iemand enig idee of er nog fatsoenlijke AOP's met schroefverbinding te krijgen zijn ipv insteek, met kabelkeur en retourgeschikt?

Dominic

EDIT: !!! COAX 9 !!! excuses, 8 mm dik, groen direct uit de grond het huis in. Kan een mod de titel even aanpassen?

Als het daadwerkelijk een C6 is, is de kans groot dat er in de eindversterker kast nog een F-connector overgang naar C9 of C12 zit. die zou ook problemen kunnen geven, vooral als hij al een jaar of 20 oud is.

Overigens is het volgens mij fysiek onmogelijk om een C6 zonder schade in een Tras-2000 WCD, te monteren. maar ik kan me vergissen, heb die dingen al een jaar of 5 niet meer gemonteerd. toendertijd honderden van die dingen verwerkt in de nieuwbouw. maar dat was allemaal met C9 of C12. voor C6 dien je al sinds jaar en dag eerst een overgangs-las te plaatsen.

Kun je een foto van het geheel plaatsen ?

Dit is trouwens het meest recente model AOP dat Ziggo voorschrijft bij nieuwe CAI installaties : https://www.coaxkabelwinkel.nl/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-01-up…

herstel, bovenstaande is trouwens een WCD en geen AOP, de laatste moet geaard worden, en kan dus eigenlijk alleen in de meterkast gemonteerd worden. dit is dus een "echte" AOP : https://www.coaxkabelwinkel.nl/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-1iec-…

Nog een aanvulling, Bovenstaande AOP maakt gebruik van een schroefklem voor de kern, en de WCD van een veerklemsysteem, vraag me niet naar het waarom.

RAAF12

Golden Member

Open deur, als het niet aan de binnenbekabeling ligt, Ziggo bellen. Groene grondkabel zonder dozen direct in de TV receiver stoppen als test.
Hoeben hieronder:

Yeah coax kabelaars komen er bij mij niet meer in. Maar er zijn mensen die geen Digitenne willen, geen glasfiber hebben, geen schotel, of kiezen voor ADSL <G> Tjsa.
Er zijn zat horror verhalen over ADSL via Tele2. Btw. Ik zit op glas van Telfort met data 50Mbps up/down

We hadden Chello (dat is nu Ziggo) en jarenlang hetzelfde gezeur. Maar liefst 7 modems/routers versleten. En telkens weer "als het aan u ligt moet u betalen" om af te schrikken. Maar altijd lag het aan hen. Ik heb nooit betaald.

Op een gegeven moment hadden we telkens storingen. Let op: 2 jaren lang!

Dus ik ben gaan trace-routen. Diverse tools op de verbinding losgelaten, alle knooppunten getraceerd, onderzocht op packet loss, en jawel hoor. In een verdelerkast in de buurt zat een versterker die niet goed was, slecht contact, variërende signaalsterktes. Omgewisseld en alles werkte weer. Je moet als klant dit blijkbaar voor hen uitzoeken. Ik denk zo dat die versterker nu wel bij iemand anders zit te storen....

Toen op een gegeven moment op telefonie van Chello/Ziggo overgestapt. Dat werkt echt wel hoor. Soms kon je wel 2 minuten bellen voordat de verbinding verbroken werd.

Ik had er genoeg van. Over op KPN, ADSL. Sindsdien is alle gezeur voorbij. Telefoons vallen niet meer uit en TV doet het gewoon.

Sterker nog: ik had dezelfde bitrate bij Chello/Ziggo als bij KPN. Maar dan is KPN toch nog veel sneller. De delays zijn veel minder. Ik zit nu op 100 MBit, werkt prima.

Moraal: slechte providers en hun bagger eruit knikkeren. Stap over op een goede.

evdweele

Overleden

Op 11 mei 2017 22:32:41 schreef Dominic:
Mijn schoonouders hebben nu al een tijdje last van slecht beeld (zeker bij onweer).

Wat zou de relatie kunnen zijn tussen kabel-tv en onweer?
De Nederlandse zenders komen - zover ik weet - via glasvezel bij de kabelboer aan die het vervolgens via coax naar zijn klanten distribueert.
De weersomstandigheden zouden geen enkele invloed mogen hebben omdat de signalen niet via de "ether" gaan.
Bij een verzopen kabel is er natuurlijk wel last van vocht, maar dat staat los van onweer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

als er een ontlading op het cainet is geweest, kun je last hebben van AOP dozen die gaar zijn geworden, dat kan ruis in analoog beeld geven, maar ook gammel internet.

de makkelijkste test is het aop eruit mikken en proberen wat een ander cai doosje doet, evt een stel goede stekkers gebruiken ipv het AOP. is er dan wel signaal wat stabiel is, zorgen dat ze een nieuwe komen monteren of 1 AOP opsturen.

kabel internet en tv is een brok ellende, ze maken er niet voor niets zoveel reclame voor. met die fusie zijn ze al zat klanten kwijt geraakt. alles draait op het randje om de beloofde waarden te kunnen halen, met warm weer haperen sommige eindversterkers. met wat pech is het deel waar je opzit nog in de 80's aangelegd, meer ellende mee doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

OT/
Zekers, ik was hier een van de 50 pilot deelnemers voor het nieuwe Internet via de kabel project. In samenwerking met provider Euronet. Alles gratis, natuurlijk <G> Eerst een Amerikaans Zenith modem, daarna een COM21. Nou dat was een avontuur, regelmatig monteurs die in de straatkast gingen bijregelen (gaat nu allemaal remote) en zelfs een probleem met een amateur in de buurt die instraalde op de coaxmantel. Toen UPC de boel van Chello had overgenomen waren de kinderziektes overwonnen. Maar van coaxkabelaars heb ik de laatste > 10 jaar geen last meer. Er zijn betere alternatieven.

C6 direct in een wand-AOP heb ik ook nooit gezien. Dat wordt ook een beetje lastig fysiek.

Wat wel kan is een koppeling van C6 naar C12 en die in de kast, dat zie je nog wel eens tegenkomen. De nieuwere AOP's zijn de eerder genoemde Braun dingen, maar ook de DIO-01 kom je veel tegen

'vroeger' waren er ook AOP's (Tratec TRIS/TRPR) die een F-connector ingang hadden, en 2 uitgangen (TV en een modempoort, waarbij alleen de laatste retour had)
Daar kon je wel een C6 met F-connector op krijgen

Foutje van mijn kant, het is C9 van 8mm dik. Het is al laat excuses.

Neemt niet weg dat ik met de TRAS-2000 met veercontact een schommelende 29% heb tenzij ik de kern klem druk in het veercontact. AOP is dus gewoon een brak ding.

Ik zal die van Braun Telecom met schroefverbinding eens bestellen voor hun en hopen dat daarmee de ellende over is. Het gezeik met Ziggo zijn ze inmiddels meer dan zat (duurt nu al 2 weken, niemand komt met een oplossing alleen een betaalde monteur willen ze sturen). Voor de kosten hoef je het niet te laten en met een beetje geluk heb ik hem zaterdag nog binnen.

@testman zoals in mijn openingspost al stond; jaren '80. Huizen zijn van 1970, netwerk is in 1981 aangelegd. Sleuf door alle achtertuinen gegraven, kabels erin en bij elk huis een gat door de fundering schuin naar binnen geboord de woonkamer in en binnen de groene coax direct op een opbouw-wcd (huizen hebben betonnen vloeren zonder kruipruimte). Afstand tot de verdeler +- 20 meter, staat in de brandgang achter de huizen en zo te zien is het stuk antiek al minimaal 3x overgeschilderd.

Blue Sky

Cableguy

Sommige aop's van dat type hebben wel vaker last van slechte verbinding door dat veercontact.

Bij ziggo (en dan specifiek in het oude upc deel) worden alle c6 naar c12 overgangen in de versterker vervangen door nieuwe koppelingen. Dat gebeurt tijdens een upgrade waarbij ook de multitaps, c3 jumper kabel, versterker en f-connectors worden vervangen. De bandbreedte gaat dan naar 1200 Mhz.

Waar rook is, is stroom
Hugo Welther

Moderator

Zit er geen breuk(je) in de binnengeleider vlakbij het AOP?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

iets wat je ook vaak ziet is de cai doos die sterk oxideert door de coax die aan de achterzijde condensvocht meebrengt van buiten. die kabel afdichten alvorens een nieuwe doos erop te zetten scheelt ook wel wat. als de coax mantel al oxideert dan is 1 of 2cm inkorten wel aan te bevelen, voornamelijk data zenden geeft dan snel problemen.

ook weleens gehad dat de cai kabel steeds problemen gaf doordat deze te kort was, geen doos fatsoenlijk op te krijgen, ging na een tijdje weer problemen geven doordat de doos loskwam door uitzetten en krimpen van de kabel en gebouw.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 mei 2017 01:12:08 schreef DJSmiley:
C6 direct in een wand-AOP heb ik ook nooit gezien. Dat wordt ook een beetje lastig fysiek.

Wat wel kan is een koppeling van C6 naar C12 en die in de kast, dat zie je nog wel eens tegenkomen. De nieuwere AOP's zijn de eerder genoemde Braun dingen, maar ook de DIO-01 kom je veel tegen

'vroeger' waren er ook AOP's (Tratec TRIS/TRPR) die een F-connector ingang hadden, en 2 uitgangen (TV en een modempoort, waarbij alleen de laatste retour had)
Daar kon je wel een C6 met F-connector op krijgen

Nu ik er aan denk, In de jaren '90 zijn er ook een tijdje in de nieuwbouw (van ik dacht Hirschmann) ronde AOP's in een vierkant opbouwrand gebruikt die de invoer voor de kabel aan de achterzijde hadden, de uitgang was 1 x IEC Male. op die invoer kon je ook direct een C6 aansluiten. tegenwoordig geven die wel problemen door slecht kontakt. ik heb er al meerdere moeten vervangen die niet meer goed werkten.

Op 12 mei 2017 17:51:26 schreef testman:

ook weleens gehad dat de cai kabel steeds problemen gaf doordat deze te kort was, geen doos fatsoenlijk op te krijgen, ging na een tijdje weer problemen geven doordat de doos loskwam door uitzetten en krimpen van de kabel en gebouw.

Dat kan ook komen door verzakkingen in de grond, Ik heb het meegemaakt in Haarlem, Leiden, Schipluiden, en Schiedam. de huizen blijven staan, alles eromheen verzakt, de kabels worden dan letterlijk uit de gevels getrokken. ik heb wel eens een aantal huizenblokken in een straat om deze reden opnieuw moeten aanleggen.

evdweele

Overleden

Op 12 mei 2017 17:51:26 schreef testman:
iets wat je ook vaak ziet is de cai doos die sterk oxideert door de coax die aan de achterzijde condensvocht meebrengt van buiten. die kabel afdichten alvorens een nieuwe doos erop te zetten scheelt ook wel wat. als de coax mantel al oxideert dan is 1 of 2cm inkorten wel aan te bevelen,

Dat zal geen 'condens' zijn maar inwatering van de coaxkabel. De mantel van de coax zorgt door de capillaire werking dat het water over een grote afstand wordt getransporteerd.
Daarvoor is maar 1 remedie: de hele kabel vernieuwen en aan de 'natte' zijde goed afdichten.

Op 12 mei 2017 01:41:14 schreef Dominic:
Huizen zijn van 1970, netwerk is in 1981 aangelegd. Sleuf door alle achtertuinen gegraven, kabels erin en bij elk huis een gat door de fundering schuin naar binnen geboord de woonkamer in en binnen de groene coax direct op een opbouw-wcd

Dat klinkt als een gemeentelijk CAI-netwerk, nog voordat er sprake was van Casema, UPC of Ziggo.
Zolang de klanten niet massaal weglopen naar een andere provider zal er niets aan onderhoud aan zo'n oud kabelnet worden gedaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

hier ( oud upc gebied ) zitten in de wat nieuwere huizen ook opbouw dozen in de meterkast met aan weerszijden F connector aansluitingen. die dingen zijn galvanisch gescheiden.

in oud ziggo gebied kom ik juist vaker AOP tegen die niet galvanisch gescheiden zijn.

ook weleens een geval slecht beeld gehad, kabels naar de tv al vervangen, maar het werd niet beter. bleek de caidoos al 25 jaar oud te zijn, roestig geval wat nog uit 1980 was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 mei 2017 19:14:27 schreef evdweele:

[...]Dat klinkt als een gemeentelijk CAI-netwerk, nog voordat er sprake was van Casema, UPC of Ziggo.
Zolang de klanten niet massaal weglopen naar een andere provider zal er niets aan onderhoud aan zo'n oud kabelnet worden gedaan.

Toch wel, men is bezig met een grootschalig upgrade project, dat is ook wat Blue Sky schreef :

Op 12 mei 2017 09:06:08 schreef Blue Sky:

Bij ziggo (en dan specifiek in het oude upc deel) worden alle c6 naar c12 overgangen in de versterker vervangen door nieuwe koppelingen. Dat gebeurt tijdens een upgrade waarbij ook de multitaps, c3 jumper kabel, versterker en f-connectors worden vervangen. De bandbreedte gaat dan naar 1200 Mhz.

Zie ook : https://www.vwtelecom.com/nl/projecten/detail/optimalisatie-netwerk-up…

ik weet ook nog wat straten hier in de stad waar vroeger men vroeger een centrale antenne had. echter heeft upc geen van die oude systemen overgenomen, die kabels liggen nog los in de kruipruimte, upc trok een nieuwe kabel in al die huizen. die kabels waren vaak 20 jaar oud, dunner als wat upc gebruikt dus beter nieuw leggen waar je geen ellende mee hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie dat de TS een aanpassing heeft gedaan. eerst was er sprake van een C6 kabel, Nu een C9.
Ook dit vind ik vreemd, TS geeft aan dat het CAI netwerk begin jaren '80 is aangelegd en dat er sindsdien niks meer is gewijzigd. wat op zich heel goed kan kloppen. puntje is echter dat C9 pas een jaar of 10 a 15 in gebruik is. C9 bestond dus nog helemaal niet 35 jaar geleden.

- Donkergroene kabel met heldere kunststof (polyetheen) diëlektricum : C12.
- Lichtgroene kabel met heldere kunststof (polyetheen) diëlektricum : C12.
- Groene kabel met witte streep en witte schuimplastic (PUR) diëlektricum : C9.
- Groene kabel met oranje streep en witte schuimplastic (PUR) diëlektricum : C9.

(er zijn weliswaar nog meer soorten en fabrikaten, maar dit zijn de meest gebruikte in NL)

Het kan best dat er daadwerkelijk C9 binnenkomt, dan is er sprake van een "prikkertje". de oude kabel was dan binnen te kort of ingewaterd, deze is dan bij de gevel gevel opgelast, opnieuw ingevoerd en afgemonteerd. Zeer waarschijnlijk dat er dan een F-connector-las in de grond is gestopt, een bekende probleem gever. officieel moet dan dezelfde kabel worden gebruikt om meetfouten te vermijden, (C12 word nog steeds gemaakt en gebruikt) in de praktijk gebeurd dit niet altijd...

Dus wederom het verzoek aan TS om een paar foto's.

evdweele

Overleden

Op 12 mei 2017 21:27:54 schreef testman:
ik weet ook nog wat straten hier in de stad waar vroeger men vroeger een centrale antenne had. echter heeft upc geen van die oude systemen overgenomen,

Er is een groot onderscheid tussen een CAI (Centrale Antenne Installatie) en een GAI (Gemeenschappelijke Antenne Installatie).
De eerste systemen waren GAI's. 1 antennesysteem voor een woonwijk of een flatgebouw. Dat waren vrijwel altijd rijgsystemen.
De CAI's werden later gebouwd, meestal door de gemeenten. 1 antennesysteem voor de hele gemeente. Dat waren over het algemeen sternetwerken.

De CAI's konden meestal 1 op 1 worden aangesloten op de UPC/Casema/Ziggo infrastructuur. De GAI's niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

oa in waalre heeft men nog een GAI netwerk dat ik weet. rijgsystemen zijn prut, dat upc daar afstand van heeft genomen en nieuwe kabels heeft getrokken kan ik me indenken.

op een vorige baan had men een eigen GAI net, medio 90's werd de CAI daar aangelegd zijn er 2 kabels richting het AOP gelegd van upc. dat voldeed maar net, 100 meter coax3. je betaalt wel voor het aantal gebruikers, dus die maandelijkse kosten zijn niet mals. dat had niet eens gehoeven, want er was ook een coax 0 koppeling vanuit dat GAI met een pand wat een eigen UPC aansluiting had >:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer