led backlight smamsung 32''

ik heb hier een 32' scherm met ledverlichting. Twee strips met telkens 12 led's. Op de ene 4 defecte led's op de andere 6 defecte. Ik neem aan dat wanneer 1 led kort ligt de andere meer spanning krijgen en door de hogere stroom ook vlug in kortsluiting gaan. Wordt het oplopen van de stroom dan niet gecontroleerd ?
Ik heb de indruk dat een backlight met TL-lampjes nog zo slecht niet is.

gn, marc

dat zijn wel een hoop defecte LEDs!! Weet je het echt zeker?? Meestal stopt er 1 led en net zoals kerstboom verlichting stopt alles. Je kan 1 LEDje wel overbruggen,maar zoveel creeert problemen. Nee, de opgelopen stroom word niet gecontroleerd, het is meestal dat de opgelopen eigenaar de verlichting niet lager programmeert, meestal ronde stand 6 nog verlichting zat. Samsung had het ook standaard kunnen doen, maar ja, hoe eerder stuk, hoe eerder een nieuwe kopen?? OK,CCFL lampen hadden ook nukken,maar minder vaak stuk en werden erg warm en had ook weer problemen.

was ik vergeten: betreft een UE32H5303

inderdaad een hoop led's defect. Ze liggen intern kort en er is niks aan te zien. Ik heb ze nu allemaal vervangen en de TV doet het weer. De verlichting stond op 20. Ik vermoed dat de eigenaar deze op 20 heeft geplaatst want standaard is 18 bij deze tv. Ik heb deze instelling nu op 6 geplaatst wat nog voldoende is.

gn, marc