Netwerkbekabeling: patch panel of RJ45 stekkers crimpen?

Onlangs had ik een discussie met een vriend die hoog bij laag beweerde dat zelf RJ45 stekkers op een netwerkkabel crimpen "not done" is. Het zou slecht voor de signaalintegriteit zijn, onprofessioneel, enkel "amateurs" doen het zo.

Hij beweert dat de énige professionele manier om een netwerkkabel aan te sluiten, een patch panel (of het enkelvoudige equivalent) is. Bijvoorbeeld deze van Weidmüller. Hierop sluit je dan weer een kant-en-klare netwerkkabel aan. Enkel op die manier zou je de perfecte signaalkwaliteit kunnen bereiken...

Stel: je hebt een aantal netwerkkabels uit de muur komen die in een switch moeten. Wat is nu wijsheid?

A/ RJ45 erop crimpen en rechtstreeks in switch pluggen
B/ in patch panel of connector -> netwerkkabel -> switch

Mijns insziens heb je met oplossing A een betere signaalkwaliteit, want slechts 1 verbinding, tegenover 3 bij oplossing B. Ervan uitgaande dat je de juiste RJ45 stekker kiest voor de kabel.

Oplossing B is wél netter afgewerkt, maar daar gaat het hier niet om. :-)

Wat denken jullie?

evdweele

Overleden

Hierop sluit je dan weer een kant-en-klare netwerkkabel aan.

Die kant-en-klare netwerkkabel is toch ook voorzien van krimpconnectors?

Als het monteren van de RJ45-connectors zorgvuldig gebeurt, lijkt mij dat een kabel direct uit de muur naar de switch beter is dan via een patchpanel, want minder overgangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Belangrijk is dat je de 4 aderpaartjes bij elkaar houdt, en getwist houdt tot direct aan de connector, en dat je dus NIET 8 losse draden over een grote afstand van vele centimeters uit elkaar gaat vlechten en dan pas in de connector prutst.

Verder zullen er vast wel 10tallen websites en youtube filmpjes zijn om je te ondersteunen in het aankrimpen van een RJ45 plug. Het is een klusje wat zeker voor de eerste keer niet eenvoudig is - zeker niet als je met gigabit ethernet gaat werken en een goed signaal wilt overhouden.

ik zou toch gaan voor een patchpanel of voor 1 of 2 aansluitingen via rj45 aansluitingen op of in de muur. Een rj45 connector op die manier uitkableren is prutswerk. Je moet zien dat je de juiste connector hebt (stranded, solid, mixed) of de verbinding lukt niet goed.
op een pachpanel of rj45 wcd kan je best een krone/lsa tool gebruiken, dit levert een goede verbinding op.

etienne

er is nogal een verschil tussen patchkabels met rj45 connectoren, en cat5e of cat6 installatie kabel. patchkabels zijn van soepel draad samengesteld, maar installatiekabel is samengesteld uit stugge draad, vaker bewegen levert dan onderbroken aders op.

de netste manier is een patchpanel met inzet connectoren. rj45 stekkers aan de kabel knijpen is goedkoper, dat is de reden doorgaans. een rj45 kost iets van 1 euro, terwijl patchpanel connectoren rond de 6~7 euro de stuk zijn. komt het patchpanel nog bij. in bedrijven is het niet te doen om 180 aansluitingen te maken met alleen rj45 stekkertjes, zoek een bepaalde aansluiting maar eens uit een tros utp kabels.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alles valt of staat bij het juiste materiaal en gereedschap.

Mooiste is een patchpaneel. Bij 1-4 aansluitingen kun je bv ook 2 (opbouw)RJ45 doosjes pakken.
Bij wat meer poorten kun je bv een attema bouwkastje pakken met RJ45 jacks ( https://www.attema.com/nl_NL/products/infra/patchkast-data/ ) , of een kleiner (10") patchpaneeltje.

Kabels zelf knijpen kan prima en werkt ook goed, maar
- Juiste connectoren icm kabelsoort
- Correcte adervolgorde
- Goede tang

Bij opbouwdoosjes of patchpanelen geld ook: Goede kwaliteit spul. Ik heb ook genoeg plastic opbouwdoosjes gezien die al breken als je maar iets doet.

Goede kabel is zeker ook een ding, ik zie ook genoeg rotzooi (geen 100% koper, maar CCA of CCS). Dan kun je de duurste stekkers enz nemen, maar dan is 1gbit al een ramp bij >10m, laat staan 10Gbit.

Als je kijkt naar zo weinig mogelijk overgangen, dus minder verlies, dan direct aan de kabel krimpen. Inderdaad wel je juiste connector op de juiste kabel. Zo moeilijk is het niet, zelfs ik heb er een stuk of 100 foutloos gedaan. Maar ik doe er absoluut langer over dan een echte pro.
Bedrijfsmatig zie ik wel een voordeel in een patchpanel.

TonHek

Edit. Bij mij thuis gaan er 7 UTP kabels de meterkast in, daar heb ik direct de plug aangekrompen. Aan de andere kant van de kabel zit een keurig UTP aansluitkastje op de muur.

[Bericht gewijzigd door TonHek op dinsdag 16 mei 2017 11:39:23 (20%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Vrijwel alle crimp-connectoren zijn gemaakt voor soepele (stranded/patch) kabel. Als je deze aan stugge draad (cat5/6 installatiekabel) knijpt heb je kans op slechte verbindingen. Daarnaast is het een drama om alles te labelen en netjes aan te sluiten. Signaalverlies door overgangen is geen probleem aangezien de signaalniveaus van ethernet vele malen hoger zijn dan de RF signalen die over een antennekabel gaan.

Het advies, koop een opbouwdoosje (9 euro voor 2 poorten) of een desktop patchpaneel (30 euro voor 12 poorten). Dan kun je vanaf daar mooi met soepele patchkabel de verbindingen tussen je switch en vaste aansluitingen in huis maken.

In feite bevestigen jullie allemaal wat ik ook al aanvoelde, qua signaalintegriteit maakt het niet uit, als je maar het juiste materiaal gebruikt. :-)

Je ziet inderdaad al te vaak gewone RJ45 stekkertjes op stug installatiedraad, ik heb mezelf er ook al schuldig aan gemaakt. En inderdaad, erg stevig is dat niet, kans op aderbreuk, zeker als je niet netjes gepatcht hebt. Bij m'n volgende installatie zal ik een patch panel overwegen ;-)

denk er ook aan welke netwerkkabel je koopt .

Ik koop zelf 100% koper, vele goedkope webshops en chinezen sjoemelen of verzuimen te melden
CCS=Copper Clad Steel
CCA= Copper Clad Aluminium vooral bij langere lengtes snel problemen

Deze kabels voldoen meestal niet aan de standaarden, geven hogere demping en POE kun je vergeten.

Daarnaast zijn er nog chinese geweest met 4 koper, en 4 ijzerdraad.
je hebt pers connectors voor soepel en stug. Gooi ze niet bij elkaar verschil is bijna niet te zien.

Daarnaast kun je kwaliteitskabel ook nog kopen met dikkere aders AWG22 ipv AWG23 OF 24.