Pic 16f628a reset soms

Hallo ik heb het probleem dat soms mijn pic zich reset,het gebeurde onlangs toen ik de radio uitplugde uit het stopcontact .OP dezelfde voedingslijn hangt ook de voeding van mijn pic.HEt is een geschakelde voeding van 12 volt met daarachter een 7805.Zowel op de ingang als op de uitgang van de 7805 staan 100 nf condensators.OVer de voedingspinnen van de pic staat ook een 100 nf
Speelt de grote van de elco,s een grote rol aan in of uitgaande zijde van de 7805?
Ik heb al rondgesnuffeld op het forum hier en lees allerlei oplossingen zoals byv.een spoel op een ferrietkern zetten aan de ingang van de 7805.Ik weet eigenlijk niet in welke orde van grootte ,hoeveel henri, deze spoel zou moeten zijn om de voeding te ontstoren tegen deze stoorpulsen.
Heeft iemand dit al eens opgelost door zo een filter te maken,welke componenten en welke waardes heb ik hiervoor nodig
Ik ben er zeker van dat de pic reset want ik heb voor mijn while wend loop een ledje laten oplichten en terug uitgaan bij opstart van het programma.
De mclre staat op uit en een 10k op deze pin gezet naar de 5 volt,brown out staat uit
Alvast bedankt

Elco boy

Shiptronic

Overleden

Hoe heb je de MCLR aan gesloten? Die heeft bij mij al eens kopzorgen geleverd, op het gebied van spontaan resetten, met name als je met je vingers in de buurt van de PIC kwam.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het help ook wel eens om een diode in serie met de regelaar te plaatsen, vooral bij een spanningsdip tijdens het inpluggen van een Switched Mode voeding, zie bijlage.
De elco's vangen dan de dip op.

LDmicro user.

Hallo shiptronic,de mclre is softwarematisch uitgezet en voor de zekerheid heb ik dus al een 10k weerstand van de mclre pin naar de 5 volt gebracht omdat deze soms reset echter zonder verbetering,resetten als ik met mijn vingers in de buurt kom gebeurt er niet, vooral al ik byv de radio uittrek uit het stopcontact welke op.dezelfde voedingslijn bevindt als de pic gebeurt de reset soms.

Hallo MGP,ik wil de diode wel eens proberen maar in mijn geval gebeurde het als ik de radio uittrek,is er dan sprake van een spanningsdip of eerder een extra storing op het net?

Groetjes en bedankt voor het meedenken

Elco boy

Eerst proberen met een diode, uittrekken kan ook kort insteken worden als er slechte contacten zijn.

edit: aan de ingang van die 7805 moet er zeker ook een >100µF elco staan, enkel een 100nF is niet voldoende.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 18 mei 2017 11:49:15 (36%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Staat LVP ook op 'off'? (zoniet, dan moet er een pull-down aan de PGM pin (RB4) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aan Arco,lvp staat ook op off

Aan MGP,voor de 7805 staat een elco van 470uf en een 100 nf,deze 100 nf is geen sebatiet type maar een kleine rode condensator van het merk wima,ik heb eens een lot gekregen van een 100 stuks,deze condensators staan ook aan de pic en aan de uitgang van de 7805.Zijn deze condensators geschikt of zal ik er sebatiet versies insteken

Groetjes
Elco boy

Arco

Special Member

Als je brown-out aanzet, kun je bij resetten zien of reset door een spanningsdip kwam (/POR en /BOR bit in PCON register)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een sebatiet C is niet nodig, keramisch is prima.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 18 mei 2017 11:47:17 schreef Arco:
Staat LVP ook op 'off'? (zoniet, dan moet er een pull-down aan de PGM pin (RB4) )

Dat moet toch een pull up zijn?

Ik zet bij alle pic's een pull up bij PGD, PGC en Vpp. Waarde van de weerstand 10K, werkt hier prima nooit last. Ik breng die pinnen altijd naar buiten om onboard/in circuit te programmeren, voor de rest gebruik ik ze nergens voor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Nee, uit datasheet:

In LVP mode, the RB4/PGM pin is dedicated to the programming function and ceases to be a general purpose I/O pin.
The device will enter programming mode when a ‘1’ is placed on the B4/PGM pin.

Dus de PGM pin moet (indien actief) altijd een pull-down weerstand hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Dat is in LVP MODE, die gebruik ik nooit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik denk hier meer aan een EMI/EMC probleem.
Zorg voor korte verbindingen, afscherming, ontstoring in je radio, een netfilter kan ook helpen, probeer eens zonder schakelende 12v voeding.
Ben benieuwd naar oorzaak en oplossing van deze storing. Suc6

Hallo,het probleem van de storing waardoor de pic reset is voorlopig niet meer voorgekomen,ik heb dus zoals aangegeven een diode geplaatst voor de spanningregelaar 7805 en voor de zekerheid de voedingskabels van de powersupply,230v ac,gedraaid rond een ferrietring.Bedankt voor het meedenken

Elco boy

Toon je layout eens? De routing van je voeding is kritiek evenals de plaatsing van de 100nF. Ik zou zelf ook nog een buffercapaciteitje toegevoegd hebben.

Als je nog I/O hebt die graag ook beschrijven. En met schema/layout kunnen we ook beoordelen of en andere signalen als antenne's voor storingen kunnen funcgeren.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Afstand tussen MCU en voeding mag niet meer als 15cm zijn, anders heb je inderdaad een extra elco nodig...
(ik zou dan een 10...47uF nemen. Grotere capaciteiten beinvloeden het regelgedrag van de 78xx...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 26 mei 2017 13:37:41 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com