Databus foutzoeken

fred101

Golden Member

Ik heb hier een apparaat met een waarschijnlijk databus probleem. Op de bus zit: 6802 uP, 2764 eprom, X2211 novram, 6840 timer, 2x 6821 pia

- Alle 8 de datalijnen hebben data pulsen van 630 ns, 1,3us en 2,7us.
- de pulsen zijn variabel in amplitude, grofweg tussen 4 en 5V met een getrapte bovenkant. bv halverwege de puls gaat hij van 4 naar 4,5V

- Maar (ik denk) ernstiger, vreselijk veel pulsen van smaller dan 30 ns ergens tussen 2 tot 5V in een spitse punt eindigen. De amplitude weet ik niet zeker. Het is een tamelijk traag systeem. De 6802 heeft een 6 MHz klok, maar de rest lijkt op 1,5 MHz en 100 Hz te lopen.

Wat werkt niet: de 6821 stuurt een aantal torren aan welke latching relais omzetten. En dat werkt niet goed waardoor sommige relais niet werken.
Er moeten daarvoor een aantal torren naar de relais spoelen in "standby gezet" worden (de emitter zweeft) waarna een darlington 20 ms lang aan gaat en de gezamelijke emitters aan gnd legt en de relais dus omgaan. De tweede 6821 is voor de IEEE optie die er niet inzit.
Kan ik die twee omwisselen ? (ze zijn blijkbaar programeerbaar maar volgens mij wordt dat steeds bij aanzetten gedaan)

Het is een calibrator, het Vref en spanning-genereer deel werkt weer (een feedback opto was dood en er waren twee condensatortjes en een elco short) Dat had ik zo gevonden. Ik heb hem eerder gerepareerd. Toen was de stroombron kapot, die is volgens de eigenaar weer kapot gegaan omdat de output max werd maar die blijkt gewoon goed. De aansturing is 0-2V uit de Vref en zonder feedback hing die vast op 2V waardoor de output max werd. Ik denk dat de kapotte condensators de boel genekt hebben.

Als hij aangaat geeft hij +0,1V aan op de display in de 100mV range. Dat klopt maar de output is -1V. Die kan ik keurig varieren maar Zodra ik een range knop indruk voor 1V of de polariteit springt de output naar -10V en op de polariteit en 10x te hoge amplitude na werkt alles nog steeds. De hogere ranges (10, 100 en 1200V) werken op de verkeerde polariteit na wel goed qua amplitude.

Hoe kom ik er achter of die spikes idd fout zijn (want ze zitten op alle 8 de lijnen) en welk IC ze mogelijk veroorzaakt. Ik denk aan een timing probleem.

(De voeding is goed, de relais ook)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

De 6821 is gewoon een parallelle PIA met twee 8 bits i/o poorten. Daar is niks aan geprogrammeerd en kun je zo omwisselen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het datasheet van de 6821 erbij pakken en nameten wat de timing doet. Zo uit mijn hoofd: De EN(able) pin is hoog als de zaak gelatched wordt, alle adres/cs signalen moeten dan stabiel zijn. Zo niet zit er een probleem VOOR de chip dus.

De data wordt gelatched op de negatieve flank van de enable, daarvoor (setup tijd) en daarna (hold tijd) moeten deze ook stabiel zijn. Makkelijkste te meten met een analoge scoop op de neg-flank van de E triggeren en de databus op elke lijn aanprikken.

Dat de databus er een beetje getrapt uit ziet hoeft geen probleem te zijn, dat kan door omschakelen van read naar write of andersom zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Een van de 6821's is kapot, pin 11. Ik heb voor de zekerheid een signatuur analyse op beide gedaan. De tweede blijkt niet voor IEEE te zijn maar voor de display en toets matrix.

Ik had gelukkig nog een 6821 liggen en met die erin werkt alles weer.
Ik heb nog niet naar de databus gekeken, dat doe ik straks nog even.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 26 mei 2017 13:41:16 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat van die trapjes in de signalen klinkt mij in de oren als "slecht getermineerde bus". Dat kon je je veroorloven toen de CPU nog op 6MHz draaide. (Zes??? Kan ie dat? Of is het er zo eentje die 6 kloks per instructie doet? Ik verwacht ongeveer 1MHz instructie clock.... Ik weet het niet meer uit m'n hoofd....[zoek...] Op wikipedia staat dat ie een 4MHz kristal gebruikt om z'n 1MHz clock te maken.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Normaal draaide een standaard MC6802 op een 4MHz kristal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zat ook aan reflecties op een verkeerd of niet afgesloten bus te denken, maar de trap zal halverwege een puls, en de kortste puls is 630ns. Dat geeft dus een looptijd van ongeveer 300ns, oftewel ongeveer 60 meter round-trip. Lijkt me niet erg waarschijnlijk...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Deze draait op een 6 MHz Xtal. De rest van de logic op 100 Hz en er staat ergens nog 1,5 MHz.

Het ding hoeft maar weinig te doen, het is maar een spanning en beperkte stroom calibrator. Geen volautomatische programmeerbare meter calibrator.

Knopjes uitlezen, 7 segment display weergeven en af en toe wat relais omzetten.

De trapjes zijn nu weg. Databus ziet er nu netjes uit. Vanmiddag de calibratie gecontroleerd en alles is goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs