onvriendelijk voor o.a. rare snoeshanen e.d. in de techniek

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Misschien meer een topic voor in de koffiecorner, maar ik denk ook van toepassing op forumgebruikers die daar niet in kunnen.

Ik merk de afgelopen tijd dat er vaker de draak wordt gestoken of knullig of flauw wordt gereageerd op mensen die duidelijk interesse of zelfs passie voor electronica hebben maar een beetje vreemd uit de hoek komen. Feitelijk niet belangrijk of ze misschien erg jong, wereldvreemd, sociaal onhandig, gewoon rare snoeshanen zijn of een ASS of iets dergelijks hebben (hoeveel van onze "normale" members hebben ook wel autistische trekjes? In de techniek is dat helemaal geen belediging en vaak ook geen handicap - trekjes van ASS, ADHD, etc. zijn bijvoorbeeld ook gratis bonuspunten die je bij hoogbegaafdheid krijgt om maar iets te noemen), wat wel belangrijk is, is dat wij een community zijn die zulke mensen niet moet aanmoedigen om dan maar te gaan bloemschikken als ze zich beter bij electronica op hun plaats voelen. Dat reserveren we voor mensen die dom en gevaarlijk bezig zijn of n00bs die denken dat ze alles weten, lijkt me... En in geval van twijfel is het beter om niets te zeggen inplaats van verkeerd uit de hoek te komen.

Concreet maak ik deze opmerking na te zien hoeveel en hoe lang er tegen diode-anode doorgezeken wordt over zijn eerdere (opzich ook gewoon serieuze) topics, echt een beschamende vertoning zo langzamerhand! Maak een keer een opmerking en kap er gewoon mee voordat het op pesten/met z'n allen erbovenop gaat lijken. Als je ziet dat hij zo'n opmerking over bolle elco's in een toetsenbord serieus beantwoordt weet je dat je op dat moment geen grapje hebt gemaakt. Als zo'n opmerking éénmalig gemaakt moet worden gebruik op zijn minst smiley's ofzo.

Ook in geval van pascalbythree dacht ik al wel, waar heeft zo'n jongen dat aan verdiend. Die berichten waren inderdaad makkelijk aan te zien voor die van een troll of bloemschikker, maar tussen de regels door is duidelijk geworden dat hij wel echt interesse en kennis heeft en serieus bezig is. Dat zal dus wel geen beschamende proporties aannemen.

Ik hoop niet dat de personen die ik noem het me kwalijk nemen dat ik hun berichten als voorbeeld gebruik van 'rare snoeshanen', waarbij nogmaals duidelijk moet zijn dat dat een eretitel is, ik zelf ook een rare snoeshaan ben en het forum verrekte saai zou worden met alleen helemaal normale mensen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik denk ook het snelle tikken zonder na lezen wat je zelf hebt getikt, missen van leestekens, en vele spelfouten daar aan bijdragen. er zijn leden die af en toe dingen posten waar ik na 8 jaar vage posts nog niets van kan snappen, dat zijn er gelukkig niet veel.

muggeziften over tikfouten is hier standaard, dat zie je zat voorbij komen in topics. m'n eerste posts waren ook amper leesbaar, zo nu en dan neem je daar wel iets over aan als een ander daar over begint.

edit: idd, somige ts willen eigenlijk alleen een bevestiging van wat ze zelf dachten dat het probleem was ( totaal in de verkeerde richting ) en verderrest niets aan oplossingen horen. echter weet je dat niet vanuit een startpost, komt er nog response terug dan weet je wat voor ts je hebt, en of je daar nog meer vrije tijd in moet gaan steken.

de ts die over een onderwerp beginnen welke elk jaar rond die tijd aan bod komen, verwijs ik ook naar de zoekfunctie, lees een camping koelkast, beste soldeerbout, of goedkope maar goede multimeter.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 29 mei 2017 19:57:18 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Opmerkingen over leesbaarheid van een post (zeker als het de TS betreft die graag hulp zou krijgen) vind ik nog wel terecht. Soms kun je er zo weinig van maken dat het op het randje van kansloos is. En dan is het ook prettig als je ziet dat iemand de volgende post beter z'n best doet. Voor iemand (zoals ik) die elk woord en elke zin in z'n eigen post 20 keer naleest is het soms wat moeilijk te begrijpen hoe weinig aandacht sommige mensen aan hun post geven. En dan gaat het heus niet om die vergeten hoofdletter aan het begin van de zin.

Maar ik denk dat maartenbakker daar niet zozeer op doelt, als wel het volledig overspoelen van een topic met neerbuigende reacties, waar de werkwijze van TS mensen niet aanstaat. Er kwam de afgelopen dagen nogal wat voorbij van die aard. En van mij hoeft dat ook niet zo. Er mag best een keer gewezen worden op bepaalde dingen (hoeft van mij ook niet met smiley als de kritiek serieus en onderbouwd is), maar het door blijven melken stoort mij ook.

Begrijp me niet verkeerd, ik stoor me eveneens vaak aan dergelijke topicstarters, en heb in het verleden weleens (teveel) tijd gestoken in het helpen zonder dat daar dan een fatsoenlijke respons op komt, maar dat heb je nu eenmaal op een forum. Als ik nu zo'n topic zie dan lees ik mee, en als ik een zonnestraaltje in de hopeloze brij zie dan reageer ik wellicht nog met wat korte tips, maar ik houd me verder afzijdig om m'n eigen frustraties niet (weer) op te laten lopen. Op een gegeven moment herken je de namen en kun je zelf een keuze maken of je reageert of niet.

En ik ben ook weleens meegetrokken met het uiten van negativiteit hoor (ik noem maar een topic van bertus1945 waar je je best doet om hem te helpen en dan opent hij maar weer een nieuw topic, eventueel onder een alias, en dat alles zonder op je tips en wedervragen in te gaan). Maar sommige leden lijken er een sport van te maken iemand de grond in te boren, en vooral van de regulars valt me dat een beetje tegen.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Met rare snoeshanen moeten we gewoon omgaan zoals het hoort. Op een forum is het vaak wat gemakkelijk om wat "heftiger" te reageren op een rare snoeshaan, maar je mag je wat mij betreft afvragen hoe je dat zou doen als je hem/haar tegenover je hebt.
Onder alle mensen, dus ook onder de rare snoeshanen, bevinden zich ook rotzakken. De omgang daarmee is meer een taak voor de mod's ;-) Als iemand door zijn gedrag, onafhankelijk van zijn snoeshaanstatus, niet houdbaar is op een forum word dat beloond met een ban. Gelukkig is dat maar zelden nodig hier.

High met Henk

Special Member

Tja, misschien kijk ik er anders tegenaan, maar als je doelbewust veel tips negeert en telkens met nieuwe projecten met vragen komt..

Dan jaag je gewoon mensen tegen je in het harnas...
Als ik bijv. Laatst de post van rew in dat topic zag was ik geschokt, dasr ik rew hier en irl ken als een soms te Geduldig persoon.

Wat zou schelen is als mensen hun beperking zouden kenbaar maken. Ik weet echter dat schaamte een grote beperking is, maar je zou zelf beter geaccepteerd worden..

Wij houden op school ook meer rekening met autistische mensen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien zijn die mensen die de "flauwe" opmerkingen maken zelf ook wel rare snoeshanen (of ASS'es, huh?).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Begrijp me niet verkeerd, ik stoor me eveneens vaak aan dergelijke topicstarters,

Wat zou schelen is als mensen hun beperking zouden kenbaar maken.

Dat moet je dat gewoon negeren en geeft je niet het recht hen te pesten.

Net zoals Maarten bakker zie ik ook al geruime tijd dat er nogal heftig gereageerd word op sommige personen. Als een Topic(starter) je niet bevalt dan moet je ook niet reageren.
Ik heb in het betreffende topic van diode ook een grapje gemaakt met mijn eigen oude toetsenbord maar je weet denk ik zelf het verschil wel tussen een grapje maken en iemand pesten.

Natuurlijk kan een grap ook verkeerd vallen.

Ik zou graag willen dat de mods bij sommige nieuwkomers er iets beter op letten en even een kleine correctie doen naar de mensen die wat te overdreven reageren. kleine beetjes kunnen uiteindelijk een groot verschil maken.
Noem het positiviteits-training :P

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Wat zou schelen is als mensen hun beperking zouden kenbaar maken.

Voordat iemand een een topic start of op een onderwerp reageert moet hij eerst DSM-5 raadplegen?
Dat gaat wel heel erg ver.

Als iedereen ervan is doordrongen dat hij zo moet schrijven dat het voor anderen begrijpelijk is is dat voldoende.
Dat er zo nu en dan een spelfout in staat of tegen de regels van de grammatica wordt gezondigd is niet erg.
Het volledig negeren van zinvolle adviezen of ter zake doende vragen is voor anderen dan weer wel hinderlijk. Dat daar opmerkingen over worden gemaakt is heel normaal.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 mei 2017 15:27:29 schreef High met Henk:
--
Wat zou schelen is als mensen hun beperking zouden kenbaar maken.
--

Geloof je nou echt dat iemand zijn/haar beperking zomaar etaleerd? Die voelt zijn/haar zielig doen alweer over zich heen komen. Daar heeft hij/zij in de loop wel mee leren leven. En soms ook niet.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Moderators hebben me - met geduld en afgewogen hardhandigheid - ertoe gebracht om enkel nog te reageren op berichten die én naar vorm én naar inhoud voldoende verzorgd zijn. En dat heeft zijn tijd gevergd... maar het werkt wel, voor mij dan toch.

Op berichten die niet over mijn zooidrempel komen - en die drempel bepaal ik dus zelf - reageer ik niet meer, zo simpel is dat.

Of iemand een beperking heeft interesseert me niet: er is hier een zeer prominente poster die met veel brio met een taalhandicap weet om te gaan, en de meest lezenswaardige berichten post. Dus het kan wel degelijk.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 28 mei 2017 17:46:45 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

En weer de bezem er door. Het is warm en ik heb nul zin in gezeur en gescheld.
Hier gaat een slotje op, het gaat vreselijk de verkeerde kant op en er is een ban voor een paar dagen uitgedeeld in de hoop dat het koelere weer dat daarna volgt weer voor wat normalere posts zorgt.

GJ_

Moderator

Zo, iedereen weer een beetje afgekoeld? :-)
Slotje maar weer verwijderd, uiteindelijk werd de ellende vooral door één persoon gestart. Hopelijk houden we het nu verder netjes.

Lambiek

Special Member

Ik lees het nu pas, maar ben het helemaal met Maarten eens. Soms wordt er wel eens wat cru gereageerd, en we zijn nu eenmaal niet allemaal het zelfde, of hebben de zelfde opleiding genoten.

En het is maar goed dat we niet allemaal het zelfde zijn, anders werd het zo saai. :)

Op 29 mei 2017 16:07:35 schreef GJ_:
Zo, iedereen weer een beetje afgekoeld? :-)

Het is nog wel broeierig buiten GJ. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
joopv

Golden Member

Over verbale vs non-verbale communicatie is al veel geschreven. De afstandelijkheid van tekst communicatie, het ontbreken van lichaamstaal.

Bij ons op kantoor hebben we een regel om mail verkeer niet te laten escaleren: kom je er na een paar mailtjes heen-en-weer nog niet uit: stop dan met mailen en plan een face-to-face meeting.
In dat kader zijn bijeenkomsten zoals op de Jutberg of de Bossche radiomarkt heel goed, maar helaas komen alleen de regulars daar.

maartenbakker

Golden Member

Da's best een goeie regel. Ik weet niet wie dit topic uit de hand liet lopen, maar als die een keer in Driebergen of Rosmalen een praatje met me wil maken (voel me toch verantwoordelijk als TS) dan wil ik best toelichten wat ik bedoelde en sta ik ook open voor wat hij erover wil zeggen.

@TonHek: ik ben er na nadenken toch nog steeds wel vóór dat je iets zegt over je 'beperking' als je er zelf van op de hoogte bent dat die van invloed is op de communicatie en manier van redeneren (niet iedereen weet dat, ik mantelzorg alweer een tijdje voor iemand die de hele wereld raar vindt en zich tot bejaarde leeftijd heeft gered met dat uitgangspunt). Nou weet ik van 1 iemand die er openlijk voor uitkomt op de fora. Die voelde zich hier alsnog niet thuis omdat hij teveel waarschuwingen kreeg voor hoogspanning e.d. maar negatieve effecten van zijn melding heeft hij denk ik niet of nauwelijks gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja idd, een geschreven tekst kan ook volledig verkeerd geïnterpreteerd worden aan de andere kant van de kabel.
op sommige topics werd het idd wat erg, en dan klik ik het tabblad gewoon dicht. als ik dan zie hoeveel ik nog gepost hebt de laatste weken,... ben ik precies veel weggelopen.

diode-anode is iemand die graag experimenteerd en soms verkeerde vaststellingen doet van wat hij heeft gevonden. ik was ook zo. het jammer aan het huidige internet is ook dat er zoveel onzin op youtube wordt gegooid dat je als beginneling vanalles zou gaan geloven. ik ben blij dat ik er nu niet aan begin.
beetje in de trent van: door het bos de bomen niet meer zien, maar iets preciezer is dan: door het onkruid het pad niet meer vinden (onkruid als zijnde gepubliceerde onzin).

over dat bekent maken van 'afwijkingen' kan ik maar één ding zeggen: weten die mensen dat ze afwijken? is het een beperking?
ik ben redelijk autistisch, vroeger hebben ze dat nooit gemerkt (ja, men ma merkte het wel, maar volgens iedereen was het 'normaal'). ik denk gewoon anders dan de rest.

mijn grote nadeel: ik denk al 3zinnen verder dan hetgeen mijn handen typen, en dan kan het soms voorvallen dat het begin van 1 zin aan het einde van een andere hangt. totale wartaal dus. ook spellingsfouten (en vooral dt) heb ik veel last van. ik zie de fouten gewoon niet, hoe vaak ik ook nalees. enkel als ik schrijf met een pen zie ik direct: 'dat woordje klopt niet'. bij getypte tekst lees ik erover. de helft van mijn familie is ook franstalig, en mijn vrouw is chinese. er wordt dus amper nederlands gepraat hier.
enkel mijn computer begrijpt mij :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

In geval van jou en mij zijn de afwijkingen niet zo duidelijk dat ze structureel voor problemen en onbegrip zorgen in de communicatie (van wat ik zo snel samenvat als dyslexie++ merk ik in jouw posts eigenlijk niets dus kennelijk valt het mee - ik heb zelf het omgekeerde, ik blijf soms teruglezen en editten omdat ik juist alle problemen zie in wat ik opschreef). Wij vallen zogezegd binnen de bandbreedte van wat in gezelschappen van beta-techneuten en families met hoogbegaafden e.d. vrij normaal is; dus een paar symptomen die je ooit cadeau hebt gekregen maar geen DSM5-waardige diagnoses. Ik was gister met mijn moeder en haar broers en dan praat je met zijn allen over alle mogelijke onderwerpen alsof je nooit anders gedaan hebt (ondanks dat er een paar tussenzitten die soms ook best ruzie kunnen maken of rare dingen zeggen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Kan mijn verwijderde post terug gezet worden, had geen relatie met bitch-fight in dit topic en was op meer dan 1 gebied een eigen ervaring

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rob040

Golden Member

@HmH: Mijn post is ook verwijderd en ik heb ook geen idee waarom...

GJ_

Moderator

Alles na het moment dat het schelden werd is weg. Ik had geen zin om het met deze hitte helemaal uit te vlooien. Het meeste dat weg is is gescheld, beledigingen en de te verwachten reacties hierop. Er zaten idd ook nog één of twee normale reacties tussen. Sorry daarvoor.

evdweele

Overleden

Op 29 mei 2017 18:05:05 schreef fcapri:
door het onkruid het pad niet meer vinden (onkruid als zijnde gepubliceerde onzin).

Al dat onkruid is voor beginners inderdaad een struikelblok.
Ik ben opgegroeid met tijdschriften als Radio Bulletin, Elektronica Wereld/Elektuur en Radio Elektronica. Daarin stond hooguit in het maartnummer eens een onzinverhaal ter gelegenheid van 1 april.

over dat bekent maken van 'afwijkingen' kan ik maar één ding zeggen: weten die mensen dat ze afwijken? is het een beperking?

Het plakken van etiketten op alles en iedereen is iets van de laatste decennia. 30 tot 20 jaar geleden hoorde je nooit dat iemand aan een of andere nu heel gangbare afwijking leed.
Ieder mens reageert op zijn eigen manier, dat heet volgens mij 'karakter'. Maar daarom is het nog geen afwijking.
<complotdenken>
Verzonnen door lieden die in het etikettenplakken en de therapieën een lucratieve bron van inkomsten zagen.
</complotdenken>

Mij is wel verweten dat ik bot uit de hoek kan komen. Zelf noem ik dat recht voor z'n raap iets zeggen. Ik houd er niet van om met veel woorden te proberen zo politiek correct mogelijk te zijn. Dan was ik wel diplomaat geworden.
Duidelijkheid is voor mij het belangrijkste. En dat bereik je niet door er zo veel mogelijk woorden aan te spenderen.

Verder heb ik een gruwelijke hekel aan onwaarheden, verzinsels of leugens.
Die hebben geen enkel doel, behalve voor de degene die ze opdist; hij wil zich interessant voordoen.
Als het hinderlijk is zal ik daar dan ook een opmerking over maken.

Ik heb nooit leren typen. Ik heb mezelf aangeleerd om met 2 vingers de toetsen op een ramplank in te drukken.
Daardoor denk ik veel sneller dan dat ik de tekst uit het toetsenbord weet te wringen. Met als gevolg heel veel fouten; verwisselde letters en vergeten woorden zijn daarvan de belangrijkste.
Het maakt een cruciaal verschil als in een zin het woordje NIET ontbreekt :)
Daarom lees ik een tekst wel 4 keer door voordat hem post. En dan zie ik achteraf alsnog fouten die ik dan herstel.
Ook komt het voor dat een uur later me iets te binnenschiet dat ik heb vergeten op te schrijven. Dan moet er nog een aanvulling komen.

Een stukje geschreven tekst moet altijd duidelijk zijn, vooral voor anderen die onbekend zijn met het probleem en de omstandigheden.
Een verward en onvolledig verhaal wordt of niet gelezen, of verkeerd opgevat en er zullen vragen over worden gesteld. Voor de schrijver zou dat aanleiding moeten zijn om het een volgende keer beter te doen.
Maar er zijn helaas mensen die niet beseffen dat anderen hun wartaal niet begrijpen, hoe vaak ze daar ook op worden geattendeerd. Zij plaatsen zichzelf buiten de gemeenschap waarvan ze nu juist deel uit wensten te maken.
Ik vrees dat daar geen remedie voor bestaat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bij ons op kantoor hebben we een regel om mail verkeer niet te laten escaleren: kom je er na een paar mailtjes heen-en-weer nog niet uit: stop dan met mailen en plan een face-to-face meeting.

dat zou in het algemeen helemaal geen slechte regel bij bedrijven zijn, ik heb mede door de slechte communicatie al vaker onderlinge frustraties zo op zien lopen, dat het op een felle scheldpartij uitliep tussen mensen. dat werkt wel, druk is van de ketel af en 20 min later is het alsof het nooit is gebeurd :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Ik vind het vreemd dat daar "regels" voor moeten worden uitgevaardigd.
Zeker binnen 1 en hetzelfde bedrijf of in hetzelfde pand bel je elkaar even of loop je even naar elkaar toe om de zaak op te helderen. Het lijkt me niet meer dan een normale menselijke reactie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Soms lijkt het ook wel alsof we hier een stel overgevoelige ....(ehm) zijn hoor. Maak mij niet wijs dat bij jullie op het werk niet regelmatig de "waarheid" geroepen wordt. Niks mis mee, wen er aan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Als iemand een vraag stelt op CO staan er tig mensen klaar om de TS te helpen.
Maar soms is het antwoordt er gewoon niet in te rammen omdat de TS gewoon een eigenwijs stuk vreten is en een plank voor zijn harses heeft.
Hier een voorbeeld:https://www.circuitsonline.net/forum/view/129711/1

Zelfs de subtiele hint van fred101 komt niet aan.
Wat moet je dan doen met zo'n TS?

P.S.Ikzelf vlieg hier ook aardig uit de bocht nu ik het zo herlees.
Sorry.

Dit topic is gesloten