SMD eeprom programmeren, 8 pins

Wie kan mij helpen een 8 pins eeprommetje uit te lezen en een andere ermee te programmeren?

Arco

Special Member

De gebruikelijke missende info: merk, type, behuizing,... ;)

Zit 'ie ergens in of is het een losse eeprom?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik zie het, arco, de batterij van je kristallen bol is leeg.. :)
Das de oorzaak... :7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mag ik gokken? Een 24LC128 of zo. I2C, tussen de 128 bit en de 1Mbit. Zitten in 8 pin SOIC behuizing.

Ik heb een keer wat gemaakt om die uit te kunnen lezen. Bij mij was het nooit de bedoeling om er ook in te kunnen schrijven. Maar goed, dat zou niet al te lastig moeten zijn. Maar ik ben slordig met dat soort opstellingen. Als het werkt dan verlies ik wat van m'n interesse en verstoft het als ik het een jaar niet gebruik. Ik zou het nu opnieuw maken op basis van de ZIF socket van toen en een raspberry pi.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heren, ik mag een nitwit zijn op eeprom programmeren, maar u krijgt uw antwoord. Toch lijkt het me heel gek als ik u van uw sokken blaas qua behuizing. 2 x 4 pootjes...hoe wild moet het worden qua behuizing en SMD?

Arco

Special Member

Er zijn honderden soorten en vele behuizingen. Als je wilt dat iemand er een programmeert zul je toch wat zinvollers als 'heeft 8 pootjes' moeten geven... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, ik denk dat er weinig keuze is in 8 pootjes smd, maar ik ben een nitwit. Beste is dat ik hier op terugkom dan. En het is SMD die nergens inzit. Ik dacht dat SMD stond voor surface mounted device, maar dat het ook nog in een voet past...maar wie ben ik.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op maandag 29 mei 2017 18:31:42 (73%)

pa3gws

Golden Member

Heeft het beestje een naampje?
En zo ja hoe heet hij dan dat is namelijk ook een niet geheel onbelangrijk gegeven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

8 pootjes SMD, dan is er nog steeds keuze uit tientallen types, een handvol programmeer protocollen, en een handvol behuizingen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
pa3gws

Golden Member

SMD zit in de regel niet in een voetje maar is er wel in verschillende uitvoering zoals maat en type verschillen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

SMD zit ZELDEN in een voetje. Maar ze bestaan wel. Bijvoorbeeld als je EEPROMS hebt die ergens in moeten waar je ze niet "in circuit" kan programmeren.

In 1986 heb ik een "WYSE 50" terminal moeten repareren. Een eeprom (toen nog DIP in een voetje!) was de boosdoener: als we die wisselde van de werkende naar de niet-werkende terminal verhuisde het probleem. Nieuwe gekocht... Zelfde probleem als de kapotte.... Kennelijk moest er in de fabriek IETS in de EEPROM.

Anyway, hoewel juist NIET bedoeld om in voetjes gezet te worden. heb je dus toch voetjes waar ze inpassen. Voor veel pootjes zijn die ook nog belachelijk duur. Soms richting de 1 euro per pootje. Voor 8 pootjes te doen, voor 48 of 56 pootjes al prijzig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zelfs een standaard SOIC8 eeprom bestaat al in meerdere uitvoeringen, o.a. in 150 mils en 208 mils wide...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heren, ik denk dat ik wat gevonden heb. Het zijn de eproms U10 met 250160VSIG en U12 met 25064FVS als opschrift. Het is van een uitvergrote foto, ik kan eventueel een 1 of I of een V of Y door elkaar halen. De merknaam is WINBOND.

N.B. zoeken op internet doet me denken dat ik te maken heb met de 25Q16BVSIG en de 25Q64FVS.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op maandag 29 mei 2017 23:31:37 (17%)

Arco

Special Member

Dat zijn in ieder geval 208 mils wide SOIC's. Daar heb ik helaas geen ZIF voet voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 29 mei 2017 23:22:15 schreef Nikolai Tesla:
Heren, ik denk dat ik wat gevonden heb. Het zijn de eproms U10 met 250160VSIG en U12 met 25064FVS als opschrift. Het is van een uitvergrote foto, ik kan eventueel een 1 of I of een V of Y door elkaar halen. De merknaam is WINBOND.

N.B. zoeken op internet doet me denken dat ik te maken heb met de 25Q16BVSIG en de 25Q64FVS.

Waarom de foto niet gepost ? ik verbaas me er soms over wat voor info daar nog afgehaald kan worden, als er dan ook nog iets van een meetlat langs ligt is het helemaal mooi ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Wat dus flash is, en geen EEPROM (en ook geen EPROM). Toch net ff anders qua programmeren zeg maar. En je moet er dus ook maar net de programmer voor hebben, danwel de tijd om het zelf door een AVR ofzo te laten doen.

bprosman

Golden Member

De TL866 bezitters zouden m aan moeten kunnen.
http://www.autoelectric.cn/MiniPro/MiniProSupportList.txt

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 30 mei 2017 09:36:19 (40%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb de TL866, ik heb alleen niet de socket om soic chips in te stoppen. Ik kan je aanraden om er een te kopen, ze kosten niet veel en kunnen wel erg veel. Al kan ik me ook wel voorstellen dat je voor een zoon chippie geen zin hebt om een programmer te kopen.

Het is dat ik niet het juiste voetje heb, anders had ik het wel voor je willen doen. En van wat ik vind online zijn die krengen best wel prijzig. (Behalve in china, maar dat duurt weer een maand voordat het binnen is.)

PE2BAS

Het probleem is opgelost. Ik dank u voor het meedenken. Hoe en wat zal ik uit de doeken doen in het volgende topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/129892