onvriendelijk voor o.a. rare snoeshanen e.d. in de techniek

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Die diversiteit in de etikettenplakkerij is een modeverschijnsel en bovendien geënt op beter psychologisch inzicht.
Er waren vroeger wèl etiketten (40-er t/m 60-er jaren) alleen niet wetenschappelijk onderbouwd en er was nog geen Ritalin®.
Bovendien waren de benamingen wat vager en mogelijk minder pathogeen:

  • Niet schoolrijp
  • Lastig kind
  • Herrieschoppertje
  • Dromer
  • Snel afgeleid
  • Leesblind
  • LUI

En ga zo maar door....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Maar hoe gingen de leerkrachten van 60 jaar geleden daarmee om? Door zo'n kind extra aandacht te geven zodat ze zich aanpasten aan de meerderheid van de leerlingen.
En dat werkte.

En de klassen van die tijd waren groter dan tegenwoordig. 38 tot 45 leerlingen heb ik eens geteld op oude schoolfoto's.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Toen hadden de leerkrachten nog tijd, nu zouden ze eigenlijk een secretaresse moeten hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

adhd = Alle Dagen Heel Druk, werd voorheen gezegd.

nu is het autistisch spectrum heel breed, dat was 20 jaar geleden al bekend.
ikzelf heb daar ook iets van, maar dat het veel erger kan heb ik vaak genoeg gezien. de echt zware gevallen zijn ERG sterk als ze kwaad worden, die komen onder 5 man begeleiding formaat beveiliger nog los.

dan zit je eigenlijk goed in een technisch beroep, want daar heeft iedereen wel iets aparts heb ik gemerkt.

vroeger mochten leraren er nog op slaan met een lineaal. dat schrikt gewoon af. ik ken de verhalen van de baby boomers wel, toen de nonnen nog voor de klas stonden, maar weinig goede herinneringen komen daaruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2017 11:33:04 schreef evdweele:
Ligt deze toename dan aan het slechtere onderwijs, heerst er een virus of is het degeneratie?

De kinderen spelen niet meer, hebben het druk met allerlei sporten en moeten daarin presteren van de ouders. Kijk mijn kind eens, doet die van jou niets. Ook de PC was er vroeger niet, tegenwoordig zitten ze dag en nacht achter dat ding. En de mobile telefoon niet te vergeten.

Zelf vermoed ik dat het onderwijs de hoofdschuldige is. In 1968 werd de Mammoetwet ingevoerd en het hele onderwijs zoals dat tot dan toe had bestaan overhoop gegooid.

Ja, dat heeft er misschien ook geen goed aan gedaan. Maar vroeger was het ook niet alles, veel leerkrachten hadden altijd wel een paar lieverdjes, daar ging alle aandacht naar toe. En de rest van de aandacht werd dan verdeeld over de overige kinderen, en dat was niet veel meer is mijn ervaring.

Op 30 mei 2017 12:06:32 schreef maartenbakker:
Toen hadden de leerkrachten nog tijd, nu zouden ze eigenlijk een secretaresse moeten hebben.

Alleen werd die tijd niet eerlijk verdeeld, maar een secretaresse zou misschien helpen tegenwoordig.

Op 30 mei 2017 12:16:42 schreef testman:
vroeger mochten leraren er nog op slaan met een lineaal. dat schrikt gewoon af.

Dat was ook niet de weg natuurlijk. Als je tegewoordig met één vinger naar een leerling wijst, staat er binnen een uur een ouder voor de neus van de leerkracht. De mensheid is gewoon aan het veranderen, alles verhard.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
joopv

Golden Member

Op 30 mei 2017 11:56:13 schreef evdweele:...

De kinderen minder suikerhoudende rommel te drinken/eten geven, dat zou nu ook al veel schelen. Overmatig gebruik van suiker zou eigenlijk gezien moeten worden als een schadelijke verslaving.

Op 30 mei 2017 12:28:24 schreef Lambiek:
[...]

Dat was ook niet de weg natuurlijk. Als je tegewoordig met één vinger naar een leerling wijst, staat er binnen een uur een ouder voor de neus van de leerkracht. De mensheid is gewoon aan het veranderen, alles verhard.

de mensheid verzacht eerder, als je ziet hoe onhandelbaar kinderen zijn tegenwoordig, mogen veel te veel. de nieuwe generatie kan zelf niks dadelijk, want er als er al draden aanzitten is het gevaarlijk, daar bel je iemand voor. alles moet veilig, zelf dingen oplossen kunnen ze niet, want dat is niet geleerd op school of thuis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

de mensheid verzacht eerder,...

Daar verschillen we dan van mening over. :)

als je ziet hoe onhandelbaar kinderen zijn tegenwoordig, mogen veel te veel.

Daar ben ik het wel mee eens, maar komt dat ook niet omdat er geen tijd aan kinderen besteed wordt. Als ik hier in de buurt kijk, beide ouders werken en de kinderen zitten alleen thuis of lopen op straat. Dat is nu niet een opvoeding zoals het hoort, en dat ligt niet aan het verzachten van de mensheid. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

De kinderen minder suikerhoudende rommel te drinken/eten geven

Vroeger was de hoeveelheid suiker vast niet veel minder.
Bij het ontbijt: 2 kopjes thee met 3 scheppen suiker, een boterham met jam of hagelslag.
Bij de lunch: boterham met jam of hagelslag.
's Middags na school: 2 kopjes thee met 3 scheppen suiker en een koekje.
Bij het avondeten: een zoet nagerecht, pudding, vla, yoghurt met een flinke schep suiker. Zelfs over de aardbeien ging rijkelijk suiker.
's Avonds: koffie of chocolademelk met suiker.
En tussendoor een paar snoepjes.
In hoeverre dat mijn gedrag bepaalde weet ik niet zeker, maar druk was ik absoluut niet.

Toen ik 21 was heb ik suiker bijna volledig uitgebannen. Alleen omdat ik het niet meer lekker vond.
Met 1 kg suiker doe ik een jaar of 8, snoep en koek is er nooit in huis.

maar komt dat ook niet omdat er geen tijd aan kinderen besteed wordt

Dat denk ik dus ook. Ze worden als peuter voor de tv gezet terwijl moeder op internet zit te chatten, als ze groter worden mogen ze zelf de hele dag en avond achter die pokke computer gaan zitten.
Van de week zag ik een buurjongetje van een jaar of 4 die al druk bezig was met zijn smartphone. Geen ouder te bekennen en het joch maar druk aan het vegen op dat ding.

Edit:
En wat heeft dit nu te maken met de titel van dit topic? Ik denk bijna alles.
Een gebrek aan goede opvoeding, begeleiding en onderwijs zorgt voor onaangepaste vreemde snoeshanen die zich buiten de als normaal beschouwde omgangsvormen bewegen.
Ontstaan in de jaren 70 toen kinderen "zichzelf moesten ontdekken" en de opvoeders aan de kant bleven staan.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 30 mei 2017 13:27:31 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Het wordt in de wetenschap ook ernstig in twijfel getrokken of suiker bij kinderen zoveel bijwerkingen heeft als wel eens gezegd wordt. Ik denk dat caries de voornaamste bijwerking is en de rest niet of nauwelijks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

was er hier niet pas een topic van iemand met een zoon die mentale afwijking had, die pas handelbaar bleek na het geheel uitbannen van alle suiker uit zijn eten?

dat doet je denken dat het wel degelijk veel verschil maakt. zei het dat suiker al vele decennia meegaat, dus iedereen draait in meer of mindere mate op. tenslotte bevat het veel calorien, als stratenmaker of andere zware beroepen zou je met alleen brood en vlees veel minder energie hebben. in de wielersport wordt ook druivensuiker gebruikt, want dat geeft snel energie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

https://www.youtube.com/watch?v=Yh1NihohHIU

Ik heb er verder niet zo'n uitgesproken mening over, maar vond het wel een interessant filmpje.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op dinsdag 30 mei 2017 13:53:43 (48%)

Action expresses priorities LH

Ken ook enige autisten. Het is wat lastig kontakt met ze te hebben, maar voor de rest totaal ok. Er was net een bericht over Suramine, schijnt soms ?? te helpen en met minder bijwerkingen dan Ritalin én met positievere resultaten. Ooit in 1916 ontdekt tegen slaapziekte en rivierblindheid, maar nu opnieuw voor autisme. Hun wereld schijnt er duidelijk op te verruimen. Niet verkeerd lijkt me.

Bron: "Researchers Studying Century-Old Drug in Potential New Approach to Autism" - UC San Diego

en wat populairder: Scientias.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op dinsdag 30 mei 2017 14:05:13 (15%)

LiA (Leven is Avontuur)
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 mei 2017 11:56:13 schreef evdweele:
Maar hoe gingen de leerkrachten van 60 jaar geleden daarmee om? Door zo'n kind extra aandacht te geven [....]

Ja, door ze achteraan in de klas te zetten of op een tafeltje apart (Afhankelijk van het schooltype).

En dat werkte.

Niet dus.... 't werd gewoon 'achter het gordijn gestopt' :(

@testman, hieronder: "Van horen zeggen liegt men veel"

Daarmee wil ik ook weer niet zeggen dat de gebezigde aanpak correct en effectief was.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nou, 60+ jaar terug werden ze in het buitengebied ( de erge gevallen, zwaar syndroom van down, of zwaar autistisch ) gewoon thuis in een kooi opgesloten, dat was toen meer uit schaamte, heb dat iig vaker gehoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 30 mei 2017 10:05:32 schreef Tidak Ada:
Overigens wil ik hier nog aan mijn vorige post toevoegen dat in de psychiatrie geen duidelijk omlijnde beelden bestaan, iets wat voor veel mensen met een of ander min of meer autistisch beeld, moeilijk te bevatten zal zijn. Veel loopt in elkaar over.

Vandaar de richtlijnen om tot een juiste diagnose te komen
http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/mei-2013/autisme-spectrum-stoorni…

Op 30 mei 2017 11:56:13 schreef evdweele:
Maar hoe gingen de leerkrachten van 60 jaar geleden daarmee om? ...

Tegenwoordig is het alleen maar knipp'n, plakk'n en striek'n wat er op school wordt geleerd.

Vroeger kreeg je van de leerkracht een striek om de oren als je brutaal of vervelend was. Nu niet meer. Helaas.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op dinsdag 30 mei 2017 15:55:44 (19%)

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 mei 2017 14:55:00 schreef RAAF12:
[...]

Vandaar de richtlijnen om tot een juiste diagnose te komen
http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/mei-2013/autisme-spectrum-stoorni…

En zelfs over die DSM bestaan dan ook vele controversen en combinaties daarvan!

Vroeger bestonden er er grofweg twee 'scholen' in de psychiatrie, tegenwoordig een veelvoud daarvan, te beginnen met 'chemische' t.o.v. therapeutische behandeling....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

[overbodige kwoot verwijderd]
Is therapie niet een ander woord voor behandeling? Maar ik begrijp wat je bedoeld, de al of niet klinische behandeling door middel van praten, oefeningen in de praktijk en groepsinteracties vaak gecombineerd met medicatie. Ik meen dat platspuiten, vastbinden en spanlakens iets uit een niet zo ver verleden is. Te denken valt aan de periode waarin het boek Wie is van Hout van Jan Foudraine verscheen en natuurlijk de film One flew over the Cuckoo's nest, daar waren wel hele vreemde snoeshanen bezig.

Jinny

Golden Member

Dyslexie, ik heb er een in huis.
En haar moeder heeft het ook.
Alleen noemden ze dat vroegah gewoon dom.
Schoonma, 88, is er nog altijd van overtuigd dat ze dom is, omdat dat haar hele jeugd tegen haar is verteld.
Tegen mijn lief hebben ze dat ook 25 jaar gezegd.
Het heeft enige moeite gekost om dat uit haar hoofd te praten.

Autisme, heb ik er ook een van, PDD-NOS heet dat tegenwoordig, met verstandelijke beperking, ergens rond de 12 a 14 jaar.
Hij is nu bijna 20.
Lomp sterk, dat wel.
Vroeger werden ze ingezet als simpele boerenknecht.
Maar dat werk bestaat niet meer.

Er zijn er inderdaad die het gebruiken als excuus, maar dat zijn meestal niet degene die het hebben.

Mijn vader zaliger had waarschijnlijk een vorm van Asperger.
Een neef van me is overduidelijk een Asperger.
Zwaar intelligent en sociaal een ramp.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2017 14:14:28 schreef testman:
nou, 60+ jaar terug werden ze in het buitengebied ( de erge gevallen, zwaar syndroom van down, of zwaar autistisch ) gewoon thuis in een kooi opgesloten, dat was toen meer uit schaamte, heb dat iig vaker gehoord.

Jij hebt het gehoord, ik ken zo iemand. De jongen stond aan een ketting op de deel, het is in en in triest, maar het gebeurde vroeger wel vaker. Iedereen hier in de omgeving wist ervan, maar er werd niets aan gedaan. Is zo'n 50 jaar geleden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ik meen te herinneren dat er in de jaren 80/90 nog een rel was over een meisje met trisomie-21, dat naakt aan een tuigje vastgebonden, in de kliniek in Drenthe of Twente verbleef. Nederland stond bijna op z'n kop!!

Verder verwijs ik naar de schrijver/psychiater Frederik van Eeden en zijn boek "Van de Koele Meren des Doods". Er is ook een film van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Nu heb ik mijn oudste ook wel op de camping aan een touw gezet, maar toen was ie drie of vier oid...
Anders liep ie weg en raakte zoek. (echt gebeurd een keer)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten