onvriendelijk voor o.a. rare snoeshanen e.d. in de techniek

Dit topic is gesloten

Op 30 mei 2017 16:24:34 schreef RAAF12:
[...]

Is therapie niet een ander woord voor behandeling? Maar ik begrijp wat je bedoeld, de al of niet klinische behandeling door middel van praten, oefeningen in de praktijk en groepsinteracties vaak gecombineerd met medicatie. Ik meen dat platspuiten, vastbinden en spanlakens iets uit een niet zo ver verleden is.

die periode met platspuiten is al langer over, maar het vastzetten in bed is nog steeds zo. anders trekken ze het toch al vandaal proof gemeubelte gewoon kapot, let wel dat dit de echt zware gevallen zijn.

de zware gevallen zijn idd erg sterk, zeker als ze kwaad zijn. iemand met zwaar autisme die kwaad is kan zo onder 5 man personeel, formaat beveiliger uitkomen 5x zo sterk als normaal is niets bijzonders.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 30 mei 2017 20:44:35 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Klopt, ik heb als eens twee man gezien die alle macht nodig hadden om een kind (zwaar autisme) eronder te houden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Zoals op dit topic gevlogen wordt mag het duidelijk zijn dat onderwerpen over sociale gevoeligheden ook door techneuten tegenwoordig véél interessanter gevonden worden dan discussies over techniek.
Het verbaast me wel dat maartenbakker opeens in een pot stroop lijkt gevallen te zijn en dat de anderen even plots elkaar proberen de loef af te steken in correctdenkendheid.
Maarten heeft natuurlijk wel gelijk dat het grappen en grollen opeens uit de hand liep. Sommige opmerkingen over persoonlijke zaken van leden vond ik er ver over. Evenals het voortdurend belachelijk maken van iemand die eens een vraag stelde die echt absurd was uit het oogpunt van een techneut. Al lokte hij die reacties zelf uit door halsstarrig vast te houden aan zijn foute inzichten.
Anderzijds is een technisch forum een plaats waar mensen kennis over techniek uitwisselen en de gevoerde discussies kunnen hard zijn vanwege verschillen in ervaring en educatie.
ALhoewel een forum als dit geen drempel heeft voor deelname is het toch ook geen zoveelste therapeutische zelfhulpgroep waar allerlei karaktergestoorden moeten bepampeld worden en je op eieren moet lopen om toch maar niemand in zijn eigenwaarde te krenken.

Het is natuurlijk wel zo, dat ook veel jongeren zonder beperking een opgeblazen zelfbeeld hebben en niets willen aannemen van mensen met ervaring wat niet in hun kraam past.

De kloof wordt ook technisch groter.

Laatst vroeg het buurjongetje waarom een ledje (component)maar niet wilde branden op een 1.5V batterijtje. Toen ik hem dat probeerde uit te leggen met veel geduld, repliceerde hij, dat hij eens een tuinlampje op batterij opengevezen had en dat daar een witte led instak en dat die brandde op 1 batterijtje van 1.2V.
Ik zei toen dat daar veel meer dan een weerstand voor nodig was ttz een vrij complexe schakeling om de spanning op te krikken. Het antwoord was: maar der zit behalve de led en het batterijtje helemaal niks in. enkel een plastiek plaatje waar de draadjes aan de led verbonden zijn met een zwart teervlekje in het midden.
Na een halve middag zweten begon hij er eindelijk iets van te snappen. Probeer dat maar eens op een forum.
Dus kun je enkel naar best vermogen je kennis delen en als ze het niet kunnen of willen verstaan,ondanks diverse pogingen, zeg ik foert, lees eerst eens iets over het onderwerp en kom dan met je vraag terug.
Niet dat ik wil dwarsliggen, zo ben ik niet, :-) maar ik vind dat al te diepgaande discussie over autisme hier niet thuishoren. Daar zijn fora zat voor.

evdweele

Overleden

Op 30 mei 2017 14:11:11 schreef Tidak Ada:

Maar hoe gingen de leerkrachten van 60 jaar geleden daarmee om? Door zo'n kind extra aandacht te geven.
En dat werkte.

Ja, door ze achteraan in de klas te zetten of op een tafeltje apart (Afhankelijk van het schooltype).

Mijn ervaring is anders.
De schoolbank direct voor de onderwijzer werd vrijgehouden voor de leerlingen die extra aandacht vergden.
Achteraan zaten de leerlingen die weinig begeleiding nodig hadden. Als het minder goed ging werd je naar voren verhuisd.

Als er gestraft moest worden mocht je een kwartier of een half uur lang naast het bord gaan staan, met de blikken van 40 medeleerlingen op je gericht.

Niet dus.... 't werd gewoon 'achter het gordijn gestopt' :(

Dan heb jij het slechter getroffen met de onderwijzers dan ik.

@hieronder

wanneer ik thuis kwam met een pak strafwerk mijn ouwelui zeiden dan zal je het het wel verdient hebben.

Ik kreeg er nog eens extra straf van mijn ouders bovenop :-)
Toen vond ik dat niet leuk, maar later was ik niet rouwig om die strenge aanpak.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 30 mei 2017 20:45:22 (14%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Een van de grote verschillen is dat wanneer ik thuis kwam met een pak strafwerk mijn ouwelui zeiden dan zal je het het wel verdient hebben.
Nu stapt pappa of mamma boos naar school met de vraag waarom hun schatje strafwerk heeft.

En er zijn situaties waar de topic starter er om vraagt om eens stevig te worden aangepakt.
Niet reageren op een vraag CQ aanbieding en doodleuk een nieuw topic starten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137083
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137092
In zo een geval ben ik er wel klaar mee.
@Hierboven
We zijn uiteindelijk nog niet zo slecht opgedroogd. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Wel, nu grotedikken toch ook nog even komt buurten, gingen mijn gedachten even terug naar een forumlid waar GD ooit z'n "foert" tegen heeft laten horen. En mij ook even verrot schold, maar dat terzijde.
Hoe zou 't gaan met HV-boy?

Op 30 mei 2017 20:27:31 schreef pa3gws:
Een van de grote verschillen is dat wanneer ik thuis kwam met een pak strafwerk mijn ouwelui zeiden dan zal je het het wel verdient hebben.
Nu stapt pappa of mamma boos naar school met de vraag waarom hun schatje strafwerk heeft.

Gelukkig maar. Een van de meest schadelijke zaken is het klakkeloos vertrouwen leggen in 'autoriteit'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Het mag bekend zijn dat er grote verschllen tussen he ondewijs in BE en NL bestaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben verder wel blij met dit topic, daar dit aan ieder die het leest en toelaat tot zijn brein er iets van kan leren :-)
Dit topic geeft mooi aan hoe groot de verschillen zijn in de meningen die iedereen heeft.
En ik hoop dat de forumgebruikers inzien, dat hun mening meestal is opgebouwd uit "beperkte" informatie die ze hebben vergaart.
De mens is er goed in snel conclusies trekken, dit is ingebouw, "By Nature Design" ;-)
Hoe de mens met deze drift omgaat, is zeer verschillend, zoals op vele manieren zichtbaar als je de mens bestudeerd.

Natuurlijk is ook op dit forum goed te zien/lezen, dat tekst op een scherm vrij beperkt is voor het vormen van een mening en dat zonder correctie,
het snel uit de hand kan lopen. (valt erg mee op dit forum)

De lichaamstaal is erg belangrijk voor communicatie bij mens en dier en door het ontbreken hiervan op sociale media,
kan je als gebruiker van sociale media beter eerst nadenken dan typen.
Je kan dan altijd nog als je iets wil zeggen, dit iets later doen als de emotie bij je verdampt is...
Het sociale mediagebruik is geen wedstrijdje, er is niets mis mee als twee gebruikers bijna het zelfde zeggen op dit forum.
Ik ben mij er van bewust dat dit voor een aantal mensen erg moeilijk is, zie de bagger op Lulboek, NeuzelApp, BlahTwitter enz ;-)

Dan nog even over dyslexie, ik ben gezegend met een zuster die daarbij helpt en weet van haar dat er vele vormen van zijn
en dat je ook zoals bij zoveel zaken je er op verschillende manieren mee om kan gaan.
Ik ben een doorzetter en wil mijn communicatie voor de ander zo duidelijk mogelijk maken.
Dit houd voor dit forum ondermeer in, dat b.v. dit stukje mij een uur typen kost door alle correcties die nodig zijn om het enigzins leesbaar te maken.
Denk vooral niet te makkelijk over dyslexie, soms is dat een hel voorde gene die het heeft, bij mij als ik moe ben.
Dan is niet alleen het typen lastig, maar dan kan ik ook bij spraak regelmatig de woorden niet vinden of zeg kromme zinnen.

Er is trouwens geen mens in mijn omgeving die zegt dat ik mij aanstel of misbruik maak van mijn abberatie.
Ik vind ook dat dit niet te snel naar voren moet worden gebracht, dit versterkt het gedrag wat ik hierboven aangaf betreffende het te snel conclusies trekken (labeltjes plakken door mentale luiheid).

Mijn twee cent voor vandaag.

Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 30 mei 2017 20:05:04 schreef grotedikken:
Zoals op dit topic gevlogen wordt mag het duidelijk zijn dat onderwerpen over sociale gevoeligheden ook door techneuten tegenwoordig véél interessanter gevonden worden dan discussies over techniek.
Het verbaast me wel dat maartenbakker opeens in een pot stroop lijkt gevallen te zijn en dat de anderen even plots elkaar proberen de loef af te steken in correctdenkendheid.
Maarten heeft natuurlijk wel gelijk dat het grappen en grollen opeens uit de hand liep. Sommige opmerkingen over persoonlijke zaken van leden vond ik er ver over. Evenals het voortdurend belachelijk maken van iemand die eens een vraag stelde die echt absurd was uit het oogpunt van een techneut. Al lokte hij die reacties zelf uit door halsstarrig vast te houden aan zijn foute inzichten.

Als ik je goed versta heb je ook een lik meegekregen uit dezelfde pot stroop, want je constateert precies wat ik constateerde, het enige verschil is dat ik er een topic over startte ;)

Een voorzichtige hint dat het nou toch wel mooi geweest was met het grappen en grollen, werd genegeerd dus toen vond ik het tijd om het even aan te kaarten.

En tsja, sociale gevoeligheden zijn onvermijdelijk als je over techniek discussieert en de discussies soms vastlopen.

Anderzijds is een technisch forum een plaats waar mensen kennis over techniek uitwisselen en de gevoerde discussies kunnen hard zijn vanwege verschillen in ervaring en educatie.
ALhoewel een forum als dit geen drempel heeft voor deelname is het toch ook geen zoveelste therapeutische zelfhulpgroep waar allerlei karaktergestoorden moeten bepampeld worden en je op eieren moet lopen om toch maar niemand in zijn eigenwaarde te krenken.

Zo is het maar net, ik adviseer mensen geregeld om eelt op de ziel, tenen en pik te kweken, soms onder het uitkramen van EMC-wijsheden zoals "je moet zoveel mogelijk storing accepteren en zo min mogelijk storing uitzenden". Je zult er vast wel eens virtueel bijgeweest zijn als ik mijn geduld aan het verliezen was met een hork die bijvoorbeeld alles negeert wat hij niet snapt zodat een topic na 30 pagina's terug is op een advies dat al op pagina 1 werd gegeven, om maar eens wat te noemen.

Het is natuurlijk wel zo, dat ook veel jongeren zonder beperking een opgeblazen zelfbeeld hebben en niets willen aannemen van mensen met ervaring wat niet in hun kraam past.

En die mogen dat best goed te horen krijgen. Zie het als een test of ze hier blijven of toch maar gaan bloemschikken.

De kloof wordt ook technisch groter.

Laatst vroeg het buurjongetje waarom een ledje (component)maar niet wilde branden op een 1.5V batterijtje.
[...]
Na een halve middag zweten begon hij er eindelijk iets van te snappen. Probeer dat maar eens op een forum.
Dus kun je enkel naar best vermogen je kennis delen en als ze het niet kunnen of willen verstaan,ondanks diverse pogingen, zeg ik foert, lees eerst eens iets over het onderwerp en kom dan met je vraag terug.

Mee eens, ik ben ook blij als ik lees dat mensen zoals jij en MGP mensen in het echte leven of buiten het forum om zo nu en dan op weg helpen.

Niet dat ik wil dwarsliggen, zo ben ik niet, :-) maar ik vind dat al te diepgaande discussie over autisme hier niet thuishoren. Daar zijn fora zat voor.

Daarom dat ik ook over rare snoeshanen begon, het is niet aan mij om het label ASS aan mensen te hangen ook al zijn er dingen duidelijk herkenbaar (er zijn zoveel afwijkingen waarvan mogelijke symptomen op elkaar lijken en die alleen dan een storing zijn als je er last van hebt). Verder vind ik wel dat juist in de techniek wat basiskennis van ASS erg nuttig kan zijn, zie bijvoorbeeld het onderzoek dat er rond Eindhoven (TU en Philips) meer ASS voorkomen. In Delft heb ik er ook wel wat zien langstrekken geloof ik. Bij het lezen van de eerder aangehaalde site van Sylvia Stuurman over Asperger vielen er wel wat dingen op zijn plek. Bepaalde karaktertrekjes en symptomen waarvan ik niet doorhad dat ze onderdeel van het spectrum zijn maar die ik gewoon als bijkomend beschouwde bij de betreffende mensen of waardoor ik ineens snapte waarom iemand het echt niet thuis uit kon houden als puber in 1 huis met iemand met een ASS.

Op 30 mei 2017 21:21:58 schreef Ledlover:
[...]
Gelukkig maar. Een van de meest schadelijke zaken is het klakkeloos vertrouwen leggen in 'autoriteit'.

Daar zie ik wel een beer op de weg. Ik ben zelf bepaald niet iemand die zich neerlegt bij autoriteit (ik weet het bijna altijd beter dan die autoriteit :P), maar hier gaat het om ouders die vooraf beslissen dat de autoriteit ongelijk heeft en wel even hun gelijk zullen gaan halen. Dat is als het om opvoeden gaat een Heel Groot Probleem (tm).

M.i. is deze vorm van 'entitlement' iets dat voor het eerst bij 'babyboomers' als een lelijke ziekte de kop opsteekt (gelukkig lang niet bij allemaal!) dus niet alleen maar of zelfs minder bij de daaropvolgende generaties. Wat dat betreft zit ik in de unieke positie dat ik afhankelijk van de definitie (dat kan soms zomaar 10 jaar schelen) bij generatie X, 'patat' of Y behoor en ook nog eens een 'milennial' ben, maar dat ik ben opgevoed door de 'stille generatie' (dus in de voortplanting is een generatie overgeslagen en ik lig netjes op schema om dat kunstje bij m'n eigen kinderen later ook te flikken) maar daar dan weer wel een variant van die vraagtekens zette bij het gezag en altijd progressief was ingesteld. Ik ben dus zowel met fatsoensnormen opgevoed als met vrijheden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 30 mei 2017 21:50:02 schreef blackdog:
Ik ben verder wel blij met dit topic, daar dit aan ieder die het leest en toelaat tot zijn brein er iets van kan leren :-)
Dit topic geeft mooi aan hoe groot de verschillen zijn in de meningen die iedereen heeft.
En ik hoop dat de forumgebruikers inzien, dat hun mening meestal is opgebouwd uit "beperkte" informatie die ze hebben vergaart.
De mens is er goed in snel conclusies trekken, dit is ingebouw, "By Nature Design" ;-)
Hoe de mens met deze drift omgaat, is zeer verschillend, zoals op vele manieren zichtbaar als je de mens bestudeerd.

Het is ook door toekomen van nieuwe informatie dat er hier en daar wat kwartjes bij me vielen en ik vond dat het nuttig was om dit topic te starten. Dankzij jouw bericht heb ik nu ook weer wat meer geleerd over dyslexie; nooit bij stilgestaan dat dat ook verbaal zo werkt. Combinatie met vermoeidheid ken ik trouwens wel van iemand die een beroerte gehad heeft die de betreffende verbindingen in de hersenen heeft aangetast, die komt ook veel slechter uit haar woorden als ze moe is.

Er is trouwens geen mens in mijn omgeving die zegt dat ik mij aanstel of misbruik maak van mijn abberatie.

Nee allicht niet, als onder die omstandigheden blijkt dat je een uur over een post van uitstekende kwaliteit doet dan krijg je alleen maar zeer diep respect voor het werk dat je er extra in hebt gestoken. Het zou me ook nauwelijks opvallen als je er 3 kwartier over doet en er nog 1 of 2 slordigheidjes inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Officiële brieven en mails van mijn lief lees ik dan ook altijd even na.
En corrigeer ik met de vragen 'wat bedoel je hier?'
Maak ik er een leesbaar geheel van in haar woorden.
Kost me een minuut of tien waar ze een half uur (of langer) op heeft zitten zwoegen, maar dan begrijpt iedereen het iig.
Vriendin van ons appt met enige regelmaat de proza van mijn lief door naar mij met de vraag, wat bedoelt ze?

Ik begrijp Bram dan ook heel goed.
En waardeer de moeite die hij doet om leesbaar te zijn, omdat ik uit ervaring weet hoeveel moeite dyslecten dat kost.

Bloemetje voor Bram

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 30 mei 2017 20:49:15 schreef mvdk:
Wel, nu grotedikken toch ook nog even komt buurten, gingen mijn gedachten even terug naar een forumlid waar GD ooit z'n "foert" tegen heeft laten horen. En mij ook even verrot schold, maar dat terzijde.
Hoe zou 't gaan met HV-boy?

MVDK, ik heb het desbetreffende topic nog eens overlezen en ik heb (lees het maar na,) de moeite gedaan om een beleefde en welonderbouwde mening te geven over het feit dat het volkomen onverantwoord is dat complete beginners zonder de minste kennis gaan experimenteren met het allergevaarlijkste wat je in huis kan hebben, een MOT.
Ik geef toe dat ik nadat hij niet voor rede vatbaar bleek, en zijn ideeën met allerlei verzinselen probeerde te rechtvaardigen, ik er een beetje de gepaste antwoorden op gaf om hem op ludieke wijze te overtuigen dat ie verkeerd bezig was.. Een hobby is leuk, maar als iemand echt onverantwoorde dingen gaat doen, moet je alles in het werk stellen om die persoon daar vanaf te brengen en zeker niet het idee geven dat hij goed bezig is. Zo iemand naar de mond praten is crimineel gedrag.
Hoe zou het zijn met HV-boy? Hopelijk ligt hij niet dank zij onverantwoorde forumleden tussen 6 planken.
Je hoeft hier niet op te antwoorden, ik wil hierover geen polemiek starten.

Jouw bewering dat ik HV-Boy zou rotgescholden hebben is sterk overdreven. Ik blijf namelijkaltijd enigzins beleefd en gebruik nooit drieletterwoorden.. Iedereen kan het topic gewoon herlezen hoor.

In het echte leven ben ik een heel minzaam persoon, maar als ik mijn zoon achter mijn rug om met een MOT had zien spelen,dan kreeg hij een bolwassing, en als hij niet voor rede vatbaar zou zijn,een MOT voor zijn raap en vloog zijn hele gereedschapkistje inclusief de universele meter in de vuilnisbak. Ik heb een hekel aan het hedendaagse gepamper, maar het tegengestelde deugt evenmin. Liever enkele weken een pruillip dan elk jaar een pot bloemen op een steentje te zetten.

Hubie

Special Member

Een mooi betoog GD.
Alleen het woord 'bolwassing' moest ik even opzoeken.
Uitbrander of schrobbering zegt wiki.
Ik kende het woord niet,zo heeft CO ook nog een educatieve functie.

mvdk

Golden Member

@GD: dat verrot schelden deed je mij, ik had het woordje "ook" weg kunnen laten, zie ik nu. Het had iets met mijn vingers te maken.

De avond dat ik 't stukje schreef waar jij je kwaad om maakte, was ik bezig in te pakken, zo tussendoor keek ik nog zo even op wat sites rond, ik was een beetje in de mood, de dag daarop op reis. Pas twee dagen daarna keek ik weer eens op col, en las een en ander weer eens terug. Ik zou 't nu anders doen.

Ach. We zijn allemaal anders. Ik ben ADHD'er. Dat is vastgesteld door een professor waar ik mijn goedkeuring aan gaf om mee te doen aan een genetisch onderzoek.
Mijn dochter heeft het ook. Maar of we dat een handicap vinden ? Ik denk het niet echt.
Sterker nog, het schept een soort band. Wij kunnen opeens samen zomaar keihard beginnen lachen om iets, terwijl haar broers en mijn vrouw absoluut niet weten waar het om gaat.
En ja, we hebben allebei soms donkere periodes in ons leven. Maar wie heeft die dan weer niet.
Gelukkig zijn we allemaal anders. Het zou maar een saaie boel worden indien niet, toch ?
Fijne ochtend iedereen ! :D

Mvg Oswald
High met Henk

Special Member

Nou zal ik er dan even voor uit komen:

ik weet zeker dat ik de ENIGE normale persoon hier ben. Je dus als je dit leest; ook jij niet*.

[ :+ ]ik probeer mij aan te passen aan mijn omgeving, maar heb wat aanpassingsproblemen. [/ :+ ]

* normaal is hetgeen JIJ persoonlijk als normaal ervaart, dat ligt voor iedereen anders. Dus deze bewering kan iedereen op zichzelf toepassen.

Wat terug komt in mijn en anderen hun eerdere betoog, dat we naarmate we ouder worden groeien naar een sociale geaccepteerde norm!

simpel voorbeeld: als baby hebben we allemaal in ons broek geplast en gepoept; daar hadden de meeste luiers voor.
Iets later wordt het sociaal geaccepteerd als je op een Po in de woonkamer/slaapkamer gaat zitten en daar uw afvalstoffen loost.
Neem van mij aan als een volwassen persoon dat doet, dit niet geaccepteerd wordt. Dus ook voor je omgeving verandert de norm.
Denk anders ook even aan een kind wat slaat/schopt of een volwassene.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 31 mei 2017 07:21:59 (30%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De mensen zijn een beetje gek, allemaal.

This is the world we know best, the world of madness
GJ_

Moderator

Op 30 mei 2017 22:17:43 schreef maartenbakker:...Verder vind ik wel dat juist in de techniek wat basiskennis van ASS erg nuttig kan zijn, zie bijvoorbeeld het onderzoek dat er rond Eindhoven (TU en Philips) meer ASS voorkomen....

Tuurlijk, al die kinderen zijn hier naartoe verhuist. Natuurlijk komt dat hier niet meer voor, de cultuur van de stempeltjesdrukkers is hier wat actiever dan in andere delen van het land. En dat onderzoek was dan ook geen onderzoek naar de mensen zelf maar gewoon een telling van wat door die lokale deskundigen geconstateerd was en hoe met deze gegevens word omgegaan. De onderzoekers hebben zich alleen gericht op scholen. En dus was de uitslag niet dat er hier meer ASS voorkwam maar dat de diagnose hier vaker gesteld werd. Dat is iets compleet anders.

Intussen is het wel een beetje off-topic aan het worden, zelfs voor site-feedback. Helaas kan niet iedere deelnemer in deze discussie in de koffiecorner anders was het al lang verplaatst.
We begonnen met het gedrag ten opzichte van elkaar, dat heeft m.i. weinig met ADHD, autisme enz te maken.

fred101

Golden Member

Wordt dit een rerun van de summer of love (1969) ? :-) Make electronics, not war..

Ik heb een leuk voorbeeld maar via een ander forum. Iemand mailde mij nadat hij daar wat gelezen had. Je moest het 20 keer lezen en dan wist je nog niet wat hij bedoelde. Geen reacties op vragen etc . Hij zou hier waarschijnlijk gelijk worden afgeschoten. Later kwam ik hem toevallig in levende lijve tegen. Een vreselijk aardige man van in de 70 maar met niet meer dan lagere school. Toen was ik blij dat ik me in de mail discussie had ingehouden.

Er was hier een topic over een scoop waar de TS een (niet echt terecht) uitbrandertje van een moderator kreeg. Weer toevallig kwam ik wat later via mail met de (heel aardige) TS in contact. Die daarna langs kwam met de scoops, vriendin en baby. Helemaal van uit zwolle hier naartoe voor wat scooples. Daar hoorde ik dat hij de TS uit dat topic was en niet meer durfde te reageren.

Ik probeer me meestal in te houden, en meestal lukt het. Dan lees ik nog wel mee maar reageer gewoon niet meer. Dan denk ik, graag of niet.

Voor mij is schrijven niet moeilijker dan face to face, als autist (ADHD en Asperger) ben ik geen held in gezichts-uitdrukkingen ontcijferen.

Over school, mijn moeder was onderwijzeres, na van de havo te zijn geschopt kwam ik dankzij haar op de IVO-mavo, eigenlijk veel te makkelijk maar daar leerde ik wel zelf te studeren (deed een jaar in 6 maanden) wat uiteindelijk in HTS resulteerde. In de electronica zijn best veel autisten (in de light of full-flavour versie) aanwezig.

Voor dit vak geen handicap. Daarnaast ben ik "gezegend" met dis-calculus, en niet de light versie. Dat is wel heel lastig maar dankzij mijn HP prime met solver een stukje makkelijker.
Op de HTS zei de leraar statistiek dat ik het me zelf niet zo moeilijk moest maken. Omdat ik het wel echt wilde leren en het ook wel snapte werd ik tussen het examens in bij mijn mouw gepakt en moest mee met die leraar. Omdat ik zo mijn best deed mocht ik mijn examen toelichten want hij wist dat ik het wel snapte maar dat ik het mezelf vreselijk moeilijk maakte door steeds het wiel opnieuw uit te vinden om dan via een flinke en moeilijke omweg en veel rekenfouten en omdraaien van cijfers etc het toch eigenlijk wel goed te doen en zo werd mijn zware onvoldoende een alsnog een 7.

Een moderne leraar want meestal werd ik, meestal onterecht vanwege misverstanden, de klas uit geschopt. Dus vroeger was het echt niet beter. Ik zat ook vooraan in de klas, daar konden ze me beter onder de duim houden, niet om me meer uitleg te geven (wat meestal ook niet hoefde)

Ik zou alleen willen dat ik minder woorden nodig had ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2017 20:05:04 schreef grotedikken:
Niet dat ik wil dwarsliggen, zo ben ik niet, :-) maar ik vind dat al te diepgaande discussie over autisme hier niet thuishoren. Daar zijn fora zat voor.

En wat is daar mis mee, het gaat niet alleen over autisme maar hoe er af en toe met elkaar wordt omgegaan op forums. Het geeft helemaal niets als daar eens een topic aan geweid wordt.

En als het niet goed was, dan hadden de mod's al lang een slotje geplaatst. Zie ook reactie van GJ.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

@GJ_ en @GD:

Het lijkt er op dat elektronica en het persoonlijkheidsbeeld waar we het hier over hebben, hand in hand gaan. Mij lijkt het dus vrij logisch dat er in dit kader over gediscussieerd kan worden.
Goed, het is een elektronicaforum, maar dat wil niet zeggen dat een degelijk forum, binnen bepaalde grenzen, niet ook een sociale functie heeft. We zijn allemaal mensen en geen robots (Hoewel sommige boze tongen daar anders over willen denken).

Natuurlijk moet dit soort topics niet de overhand gaan krijgen. Voor sociale vaardigheden is deels ruimte in de koffiecorner.
We moeten echter beseffen, dat een discussie, hoe technisch dan ook, altijd een sociale interactie is. Dat kan leiden tot een uitbarsting van luciditeit of een serieuze nevendiscussie, zoals deze.

Nu is sociaal denken vaak moeilijk voor mensen, behept met de een of andere autistische stoornis, maar dat wil niet zeggen dat het daarom vermeden moet worden. Naar mijn weten zelfs juist noodzakelijk.
Loopt een en ander uit de hand, dan zijn er altijd mede forumleden en zeker moderatoren, die een en ander weer in goede banen moeten kunnen leiden en niet direct met de harde hand van de onderwijzer uit vroeger tijden. *)

Wat betreft de nieuwkomers: Ik ben er voor om nieuwkomers de tijd en ruimte te gunnen om zich in de mores (naast de FAQ!) van het forum te laten inleven, in plaats van ze op de vlucht te jagen.
Het forum zou dan in de toekomst erg vergrijzen en dat zou zonde zijn. Met een beetje goede wil en mentorschap kunnen we zo het forum juist verrijken en in stand houden.

*) Straffen is vaak erger dan het foute gedrag zei Martin Gaus en dat slaat niet alleen op honden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Mooi gezegd/geschreven Tidak Ada. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

@Tidak: mijn opmerking over het off-topic gaan kwam voort uit het feit dat we van "hoe met elkaar om te gaan" intussen in een discussie verzeilt geraakt zijn over allerlei stoornissen. En zoals ik dus al zei: dat moeten twee verschillende onderwerpen zijn. Ook als iemand zich door wat voor stoornis dan ook onhandig uitdrukt zou het zo moeten zijn dat we met respect met elkaar omgaan.

Dit topic is gesloten