Tegen gaan van lekstromen in print

Ik ben bezig met een print en daar heb ik last van dat de led slecht of maar half gaat branden.
Om dit te voorkomen heb ik er een diode in geplaatst.

Nu wil ik de transistor beschermen voor lek, hiervoor wil ik een spanningsdeler gebruiken (R3 en R4).

Nu zijn er 2 situaties:

- Of er gaat stroom lopen via R2 naar D1 naar de GnD van IC1A, in dit geval is de transistor dicht.

- Of er gaat stroom lopen via R2 naar R3 naar T1, in dit geval zal de transistor moeten geleiden.

Mijn vraag nu is:

- Welke weerstandswaarde zou ik moeten gebruiken voor R4 en moeten de weerstandswaarde van R2 en R3 dan ook veranderd worden. Zodat er niet een hoge lek gaat lopen in situatie 1, maar dat hij wel opengaat bij situatie 2

- is de diode 'BAS516' wel geschikt, zover ik zelf heb uitgezocht wel maar misschien heeft iemand een beter advies.

Arco

Special Member

Ik begrijp er niet veel van... ;)

Met een R4 van 0 Ohm (sluiting) gaat er zeker niets werken...
De opto heeft een logische uitgang, R2/D1/R4 kun je weglaten. Wat bedoel je met 'beschermen voor lek'?
Ik zou de led indien mogelijk in serie zetten met de led van de optocoupler...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja daar was ik al bang voor :(

Klopt dat begrijp ik, maar heb daar een 0Ohm weerstand geplaatst omdat ik de weerstandswaarde voor hem niet weet.

Het is juist de bedoeling zo, de optocoupler is bedoeld om te bepalen of de transistor moet worden geschakeld, maar mag verder niet de rest van het circuit beïnvloeden.

Aan de andere kant van de opto staat trouwens 24 V.

Met beschermen voor lek bedoel ik dat er niet zo veel stroom gaat lopen dat de transistor opengaat.

maartenbakker

Golden Member

Dat zou normaalgesproken niet moeten gebeuren in een schakeling als deze. Ik denk dat er wat anders mis is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Ik vindt het een vreemd schema als ik het zeggen mag. :)

Waarom heb je die 5VDC na je optocoupler getekend? Als je de optocoupler voed zoals het hoort is dat toch niet nodig, of heb je er een bedoeling mee.

Met beschermen voor lek bedoel ik dat er niet zo veel stroom gaat lopen dat de transistor opengaat.

Je kan daar toch een weerstand zetten met een waarde tussen de 4K7 en 10K.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Spanning aan de optocoupler input is niet interessant, je kunt de led gewoon in serie zetten. (stroom moet toch op een of andere manier begrensd zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de led (van de optocoupler) aan is, dan is de uitgang LAAG. Dan gaat de transistor UIT en zal iets wat tussen voeding en OUT hangt niet aanzijn.

Als je een weerstand naar "voeding" hangt aan out, en dan naar het signaalniveau aldaar gaat kijken, dan gaat ie na "transistor UIT" verder met "en dan zal het signaal bij OUT hoog worden.

Misschien is dat een bron van verwarring?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

En je HCPL0630 heeft nog een voeding-pin (Vcc), hoef je daar niets mee te doen?

Wat wil je eigenlijk gaan aansturen, of waar is het voor?

En waar stuur je de led in de optocoupler mee aan?

Met beschermen voor lek bedoel ik dat er niet zo veel stroom gaat lopen dat de transistor opengaat.

Je bedoeld dat je geen zwevende basis van je transistor wil, als je alles goed aansluit heb je dat ook niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 mei 2017 16:46:07 schreef Lambiek:
En je HCPL0630 heeft nog een voeding-pin (Vcc), hoef je daar niets mee te doen?

En daar MOET een 100nF naar GND naast, volgens het datasheet. Als ik het goed heb onthouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Datasheet (directe download!): https://docs.broadcom.com/docs/AV02-0940EN
Inderdaad: voedingspin (8) moet aangesloten zijn. Gnd (4) dus uiteraard minstens zo belangrijk!
Ontkoppelen moest altijd al, maar herhalen kan geen kwaad.
Datasheet bevat ook hier typical application drawings incl. pcb-layout. Allemaal hele nuttige info dus! :D

Don't Panic!

Hier onderstaand vind je voor dit stuk van de print het volledige schema, misschien maakt dat iets meer duidelijkheid.

U45 is gewoon 5.1V

Hier zie je ook dat er inderdaad een condensator van 100nF naast de opto staat, en dat de opto volledig is aangesloten.

Goed, het gaat dus om de onderste opto.

Verbeterpuntje: het is hierboven al aangegeven: de indicatorled links kan gewoon in serie met de led van de optocoupler. TENZIJ je niet kan hebben dat ie pas bij 17V schakelt, terwijl je nu op ongeveer 15V mikt.

De vraag die ook gesteld is: Wat wil je met die transistor output doen. In dit "volledige schema" zien we nog steeds de output van de transistor naar een connector gaan, maar niemand hier weet wat je van plan bent aan die connector te hangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 juni 2017 08:18:51 schreef rew:
Verbeterpuntje: het is hierboven al aangegeven: de indicatorled links kan gewoon in serie met de led van de optocoupler. TENZIJ je niet kan hebben dat ie pas bij 17V schakelt, terwijl je nu op ongeveer 15V mikt.

Wat bedoel je met 15 en 17 V de led staat nu op een voedingspanning geschakeld van 5.1V.
Dus hoe wil je daar ooit 15 V door halen?

Lambiek

Special Member

En er is weer geen voeding getekend bij je optocoupler. En waarom zet je de led aan de ingang zo neer, en niet zoals Arco aangaf?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 08:41:16 schreef Lambiek:
En er is weer geen voeding getekend bij je optocoupler.

Zeker wel heb je IC1B al gezien

Op 1 juni 2017 08:41:16 schreef Lambiek:
En waarom zet je de led aan de ingang zo neer, en niet zoals Arco aangaf?

Heb daar nog niet naar gekeken, was ik van plan zo te gaan doen.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 08:42:10 schreef rein-vos:
Zeker wel heb je IC1B al gezien

Sorry, even over het hoofd gezien. :) Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

En Met R4 als 0 Ohm gaat het echt niet werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 08:48:56 schreef Lambiek:
[...]
Sorry, even over het hoofd gezien. :) Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

Haha, maakt niet uit had al zo'n vermoeden.

Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

Ook deze staat er al boven rechts C7.

En Met R4 als 0 Ohm gaat het echt niet werken.

Dat klopt maar die staat daar omdat ik niet weet welke waarde die weerstand moet hebben.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 08:58:15 schreef rein-vos:
Ook deze staat er al boven rechts C7.

Ben nog niet helemaal wakker geloof ik, maar om eerlijk te zijn vindt ik het een vreemde plaats om te tekenen. Persoonlijk zet ik zoiets bij het component zelf.

Dat klopt maar die staat daar omdat ik niet weet welke waarde die weerstand moet hebben.

Daar had ik al een keer een waarde over gepost, even terug lezen dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 09:08:51 schreef Lambiek:
Ben nog niet helemaal wakker geloof ik, maar om eerlijk te zijn vindt ik het een vreemde plaats om te tekenen. Persoonlijk zet ik zoiets bij het component zelf.

Dat doe ik ook meestal, maar gaat niet echt makkelijk met de ruimte hier.
Dit is een ook andere tekening, dan waar die in hoort en daar staat die ookbeter.

Daar had ik al een keer een waarde over gepost, even terug lezen dus.

Ja klopt heb je gelijk in maar 4k7 of 10k als ik het goed heb maar hoezo die waarde, berekening?

Lambiek

Special Member

Die waarde is niet zo heel belangrijk, het gaat erom dat de basis van je transistor niet kan gaan zweven (wat jij lekstroom noemt).
Maar zoals ik ook al zei, als alles goed is aangesloten kan je transistor niet zomaar gaan geleiden. Daar zorgt je optocoupler immers voor, die kan maar twee waardes hebben aan de uitgang 1 of 0.

Maar ik snap nog steeds de bedoeling van DL1, R1, R2, en D1 niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit gedeelte is bedoeld voor Serial interface.

Maar zal zo wel de werking/bedoeling proberen duidelijk te maken.

Lambiek

Special Member

Nog even over dit:

maar 4k7 of 10k als ik het goed heb maar hoezo die waarde, berekening?

Als je de versterkingsfactor van je transistor weet en je weet wat je transistor moet schakelen, dan weet je ook (kun je berekenen) de stroom die door de basis moet om je transistor goed in geleiding te krijgen. Als je dat weet kun je ook je pull down weerstand bepalen. Maar zoals ik al zei, die waarde is niet zo belangrijk. 10K is in 99% van de gevallen al goed. Of het moet een speciale toepassing zijn natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 09:50:33 schreef Lambiek:
Als je de versterkingsfactor van je transistor weet en je weet wat je transistor moet schakelen, dan weet je ook de stroom die door de basis moet om je transistor goed in geleiding te krijgen. Als je dat weet kun je ook je pull down weerstand bepalen.

Oke dat is goed om te weten ga ik daar even naar kijken de versterkingsfactor is trouwens 250 uit mijn hooft.

Lambiek

Special Member

De HFE van de BC846B is 290 volgens de datasheet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.