Tegen gaan van lekstromen in print

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar zorgt je optocoupler immers voor, die kan maar twee waardes hebben aan de uitgang 1 of 0.

Dat klopt eigenlijk niet helemaal.
De opto levert zelf geen uitgangsspanning; het is een 'open collector'-uitgang.
Hij trekt dus óf actief zijn uitgang naar nul, óf hij laat zijn uitgang 'los'. Doordat je een weerstand naar de plus hebt, kan de uitgang dan positief worden, c.q. kan de volgende transistor basisstroom krijgen.

Kortom; van opto-uitgang naar plus één weerstand, die berekend is op de gewenste basisstroom van de volgende transistor, is genoeg.

--
Los daarvan: het komt hier dus niet voor, maar een niet verbonden basis gaat heus niet zomaar basisstroom voeren (waar zou die heen moeten lopen?), en er zal als gevolg van een open basis dus ook niet zomaar collectorstroom lopen.
Probeer het maar eens: neem een losse transistor, laat de basis los hangen, zet 12V tussen collector en emitter, en meet hoeveel stroom er loopt.

Dat je aan een basis geen meters lange 'antenne' moet knopen in een storingsrijke omgeving is weer wat anders, natuurlijk; dan kan wat belasting geen kwaad. Maar op die paar millimeter is het niet nodig.
Maar, zoals gezegd; de opto trekt - in een gewoon schema - de basis naar nul, zodat het hele probleem dan niet eens speelt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 juni 2017 09:59:00 schreef Lambiek:
De HFE van de BC846B is 290 volgens de datasheet.

Ja klopt, heb je gelijk in was in de war met iets anders.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 10:00:15 schreef Frederick E. Terman:
Dat klopt eigenlijk niet helemaal.
De opto levert zelf geen uitgangsspanning; het is een 'open collector'-uitgang.

Zo staat hij niet getekend in de datasheet, daar is gewoon een inverter getekend en niet een open collector uitgang.

EDIT:
Sorry verkeerd gekeken, er staat nog een transistor achter getekend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had de opstelling zonder die diode en weerstand al een keer getest daar kwam uit om die diode er bij te plaatsten voor de led.

En om eventuele lek stroom/spanning te voorkomen, als de opto actief is, een weerstand te plaatsen

Lambiek

Special Member

Maar waarom heb je daar die led nodig, als je de led in serie zet met de led in je optocoupler dan heb je je indicatie toch ook? Dan is al die poespas niet nodig, of mis ik nu iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 10:52:50 schreef Lambiek:
Maar waarom heb je daar die led nodig, als je de led in serie zet met de led in je optocoupler dan heb je je indicatie toch ook? Dan is al die poespas niet nodig, of mis ik nu iets?

Het is inderdaad ter indicatie, maar aan de andere kant van de opto staat ook al een led dus dan zou ik hem weg kunnen halen.

Maar als ik het goed heb is het de bedoeling dat die led daar blijft staan omdat je daar dan een extra indicatie hebt voor twee dingen of er wel spanning aan die kant van de schakeling staat en of de opto het wel goed doet.

Arco

Special Member

Dat is onzinnig. Een extra led inbouwen om te zien of de optocoupler werkt... 8)7  
Als je die boel vervangt door een fatsoenlijke schakeling dan heb je geen extra controles nodig.

(je kruipt toch ook niet in je koelkast om te zien of het lampje wel uitgaat als de deur dicht is?)
Dit soort 'verbeteringen' is een 'kludge'; je moet de reden waarom de optocoupler niet werkt oplossen, niet nog meer problemen scheppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 31 mei 2017 14:18:09 schreef maartenbakker:
Dat zou normaalgesproken niet moeten gebeuren in een schakeling als deze. Ik denk dat er wat anders mis is.

Hiermee bedoelde ik letterlijk "lekstromen in de print". Die spelen alleen bij extreem gevoelige schakelingen of bij defecte printplaat (contactspray, verkoling etc.). Inmiddels is duidelijk dat dat inderdaad niet het probleem is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 11:22:31 schreef rein-vos:
Maar als ik het goed heb is het de bedoeling dat die led daar blijft staan omdat je daar dan een extra indicatie hebt voor twee dingen of er wel spanning aan die kant van de schakeling staat en of de opto het wel goed doet.

Van wie moet dat?, of loopt er een leerkracht rond bij jullie met één of andere kronkel?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Waarom heb je nu alle schema's verwijdert? Of mocht je ze eigenlijk niet plaatsen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.