tia portal v13 naar sp1

hallo iedereen
ik zit vast, kan iemand mij helpen
dus ik heb tia portal v13 normaal tia portal he en er is een project die in tia portal v13 sp1 gemaakt is.
is er oplossing voor gewoon op tia portal te laten draaien of gaat dat niet?

of kan iemand mij tia portal 13 sp1 geven en k geef jouw tia portal v13

mvg

Je tia v13 kun je toch zo updaten naar sp1 met de tia updater?

hallo bedankt voor u antwoord
dat had ik al gekijken maar da is volgend update
niet sp1

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat denk je voor een meerwaarde uit SP te halen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

hallo sorry maar ik snap jouw vraag niet

MVG

Zover ik weet kun je vanuit alle versie's 13 gratis updaten naar de laatste versie 13
13 sp1 upd 9 zo uit mn hoofd

Maar kzal het morgen nog even controleren

hallo ik heb het via siemens site afgehaald
update sp1
k laat u drek weten als het werk

bedankt voor u antwoord
fijne dag nog

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 mei 2017 21:12:30 schreef Toeternietoe:
Wat denk je voor een meerwaarde uit SP te halen?

Je wilt perce een update hebben.
Maar wat is er tov de voorgaande versie zoveel anders dat je daarvoor echt de sevicepack moet hebben?
oftwel wat kan SP1 meer dan de standaard versie?

Zover ik weet kun je elke versie van TIA kostenloos updaten. Bin de installatie wordt er ook een Updater-programma geinstalleerd, daar heb je een apart pictogram voor.
Kost je nix meer dan wat tijd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Vermoedelijk heeft hij SP1 nodig om het project te openen, welke in SP1 is gemaakt. Als je het van de siemens site download, dien je allemaal losse files te downloaden. Via de updater haalt hij alles in 1x binnen. Beide manieren werken prima.

hallo bedankt voor jullie antwoorden :)

ik heb het via site afgehaald
maar nu heb ik een vraag?
ik kan nu al beetje (beginner) programmeren met ladder en FBD maar ik heb gehoord dat zij ook vaak programmeren in Statement List stl is dat een anderen opties pakket?

MVG
fijne weekend nog

Scl bedoel je?
Stl gebruikt nagenoeg niemand meer in tia
Maar beide zouden gewoon beschikbaar moeten zijn

hallo
ah oke ik dacht dat stl vaak werd gebruikt
maar toch danku :)

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2017 11:17:44 schreef DK:
Stl gebruikt nagenoeg niemand meer in tia...

Dat is overdreven, het programmeert nl nog steeds het snelste.
Maar voor de uiteindelijke code in de PLC maakt het geen bal meer uit wat je gebruikt. In Step7 werden de hogere talen een sloom rommeltje in de processor.

Op 5 juni 2017 10:02:57 schreef GJ_:
[...]Dat is overdreven, het programmeert nl nog steeds het snelste.

Waar hebben ze die compilers eigenlijk voor uitgevonden.... ;)

GJ_

Moderator

Voor mij had het allemaal niet zo gehoeven. Ik programmeer al sinds S5 gewoon in AWL. Niemand gaat sneller programmeren in LAD of FUP. Voor wat complexere zaken zijn de hogere talen soms wel sneller om e.e.a. in te kloppen.

LAD en FBD zijn slechts een andere weergave van STL; het zijn nog altijd assembleertalen. Daarom kun je probleemloos converteren tussen deze talen.

SCL is daarin tegen een hogere programmeertaal. Het programmeren van o.a. iteraties (for/while) en selecties (if/switch..case) gaat erg snel in SCL. Het resultaat is een overzichtelijke code.

In SCL schrijf je feitelijk op wat je bedoelt. Desgewenst zet je dit zelf om naar een assembleertaal. Als je dat vaak doet, dan ontdek je dat dit een routinematige klus is. En routines zijn te programmeren: het resultaat daarvan is de SCL compiler.

Nog altijd biedt SCL geen fatsoenlijke oplossing voor stappenprogramma's. Als ik eenmaal een grafcet heb ontworpen, moet ik de staptransities en acties nog eens overtypen in de programmeeromgeving. Wat een dom werk! :-r Gelukkig blijkt dit te automatiseren. Het resultaat is een compiler voor programmeertaal Graph.

Als automatiseerder maak ik graag gebruik van automatisering. :)

GJ_

Moderator

Op 5 juni 2017 12:35:20 schreef (nog) amateur:
LAD en FBD zijn slechts een andere weergave van STL; het zijn nog altijd assembleertalen. Daarom kun je probleemloos converteren tussen deze talen.

Nee hoor. Van AWL naar LAD en FUP gaat echt niet zomaar in Step7.

Dat allerlei listige zaken in SCL beter gaan is absoluut waar.

Maar gewone stukken PLC programma typ ik veel sneller in AWL in dan wie dan ook in welke andere taal. En ook een stappenprogramma typ ik sneller over van m'n grafcet tekeningetje in AWL dan met Graph. Dat kan simpelweg onmogelijk sneller.

Een stappen programma in AWL/STL is prettiger te lezen dan graf. Ook als je wat wil aanpassen of stroring zoeken vind ik graf een draak van een systeem.

SCL programmering ben ik niet zo bekend mee maar wat ik zag is vaak een vage bedoenning in mijn ogen, mis vaak de logica en structuur, mijn mening dan he.
Gelukkig is er elk wat wils ,FBD heeft mijn voorkeur.

Je kunt wel altijd van LAD en FBD naar STL. Daaruit blijkt voor mij dat deze talen slechts een presentatievorm van een assembleertaal zijn. Andersom kun je niet altijd terug, want niet alles is in LAD en FBD geïmplementeerd. Een NOP operatie gooit bijvoorbeeld roet in het eten.

Het idee met Graph is juist dat je geen grafcet tekeningetje hoeft te maken: de software is voldoende overzichtelijk om de werking te verklaren. En daar zit een groot voordeel. Want niet iedereen is er even sterk in om een grafcet ontwerp 100% gelijk te houden aan de software. In veel gevallen is er niet eens een grafcet. Omdat de programmeur dat (voor zichzelf) niet nodig vond, of omdat de eindklant het niet heeft bewaard.

Vervolgens wordt mij gevraagd een serieuze wijziging of uitbreiding op de functionaliteit te realiseren. Het resultaat is dat ik de software zit te reverse-engineeren: uit de LAD/FBD/STL code zal ik het oorspronkelijk grafcet weer moeten herleiden.

Gelukkig soms met hulp van collega's die een generatie ouder zijn dan ik. Die doorzien die code erg snel! :)

GJ_

Moderator

Op 5 juni 2017 13:10:13 schreef (nog) amateur:
Gelukkig soms met hulp van collega's die een generatie ouder zijn dan ik. Die doorzien die code erg snel! :)

Ik vermoedde al dat je een generatie jonger was :-)

Als we een generatie verder zijn dan promoot ik hier waarschijnlijk nog steeds SCL en Graph, wat dan volgens de jonge garde al lang achterhaald is. Ik vind die diversiteit erg leuk, en bovendien nuttig. We zijn op het werk met 5 programmeurs over een breed leeftijdsbereik en kunnen elkaar goed helpen.
---
Ik zal mijn (bijna) topic-kaping hier staken :D

bij veel klanten van ons mogen wij niet eens in stl programmeren
veel storingsmonteurs zijn mechanisch aangelegd en zijn al blij dat ze online komen, laat staan dat ze stl kunnen monitoren.

verder maakt de snelheid van typen nog iets uit dan?
95% van mijn tijd gaat in vergaderen, documenteren, opzetten, lijstjes invullen, en testen zitten.
die 3 bitjes die je nog moet toevoegen/opschonen nadat de generator zijn werk heeft gedaan lukt in elke taal wel snel.
alsof een "software" engineer nog programmeert?

grafh ken ik zelf niet heel erg, omdat het een optie pakket is. wat voor de prijs niet echt iets toevoegt wat je zo niet kunt maken.
alleen voor de visualisatie zou het nog wat waard zijn, die is met tia en graph best uitgebreid

GJ_

Moderator

Op 5 juni 2017 14:26:54 schreef DK: veel storingsmonteurs zijn mechanisch aangelegd en zijn al blij dat ze online komen, laat staan dat ze stl kunnen monitoren.

Beetje onnozel om die monteurs met een laptop in de buurt van je PLC toe te laten. Zijn die bedrijven wel capabel om een beperkende "norm" te maken, maar te stom om te bedenken dat deze monteurs niks in de kast te zoeken hebben?

beetje kort door de bocht om die mensen meteen als gevaar te bestempelen
die doen ook al 30 jaar hun werk prima.
techniek gaat nou eenmaal hard, en besturingen worden nou eenmaal onderdeel van je storing zoeken.
verder is in lang niet alle bedrijven het geld om een volwaardig programmeur rond te hebben lopen. al dat soort mensen zijn allang wegbezuinigd. en het werk daarvan krijgt de volgende groep er gewoon bij, of ze er blij mee zijn of niet

GJ_

Moderator

Helemaal niet kort door de bocht. Ik blijf er bij dat het dom is om mensen die maar half weten wat ze doen met een laptop op een PLC los te laten. Ik weet dat het gebeurt omdat ik er veel geld aan verdien.
Overigens geldt dat niet alleen voor PLC's. Je moet gewoon onkundigen niet aan je dure machines laten fröbelen.