waarom meerdere weerstanden gebruiken

Beste vrienden ik heb een vraag omdat ik nog veel moet leren
Waarom zetten ze op elke poort een weerstand zoals op een van de schemas te zien is

En doen ze niet een weerstand zoals op het ander schema dat zou toch veel weerstanden kunnen besparen?

Thevel

Golden Member

Als er maar één LED kan branden (bijvoorbeeld een looplicht) kun je het rechter schema gebruiken.
Als er meerdere LED's tegelijk kunnen branden moet je het linker schema gebruiken.

High met Henk

Special Member

omdat je bij de ene meerder led's tegelijk aan kunt zetten zonder dat dit gevolgen heeft voor de intensiteit.

Bij de andere brandt er steeds maar 1. Je kunt natuurlijk snel afwisselen, waardoor het lijkt dat er meerder branden. dat noemen ze multiplexing, maar moet je dus in software complexer aanpakken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Ligt aan de complexiteit en opbouw van het programma dat de uitgangspins aanstuurt. Op het moment dat alle LEDs de weerstand moeten delen kan er altijd maar 1 tegelijk aan staan, of de stroom moet door de LEDs worden gedeeld, wat betekent dat de LEDs minder sterk gaan oplichten naar mate er meer aan staan.

In veel apparatuur worden LED displays gemultiplexed. Dat wil zeggen dat alle LEDs in een matrix worden geaddresseerd en om de beurten (al dan niet) worden aangezet. Vaak is de gedeelde weerstand dan ook kleiner, omdat de individuele LEDs dan maar een deel van de tijd aan staan. Waarom dat hier niet het geval is, is niet helemaal duidelijk.

Groet,
Kruimel

oke bedankt jongens weer wat wijzer geworden dank je

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zet je van het linkse schema de weerstanden achter de leds, dan kan je een sip gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Ik gebruik liever SIL weerstanden, van SIP weerstanden wordt je zo sip. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sommige mensen, waaronder Mouser op betreffende link, noemen het een Single Inline Package, SIP.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ja, dat weet ik rew. Ik maak ook maar een geintje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je hebt ze ook nog in DIP.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Op 8 juni 2017 15:39:39 schreef buckfast_beekeeper:
Je hebt ze ook nog in DIP.

In SIL ga je geen 8 onafhankelijke weerstanden vinden, in DIP lukt dat wel.

Nee, maar een 5 of 9-pins SIL/SIP (met 4 resp. 8 weerstanden) is voor deze toepassing precies prima. Je begint dan door in het originele schema de weerstand en led van plek te verwisselen. (dat maakt niet uit want ze staan in serie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 juni 2017 15:55:01 schreef Thevel:
[...]In SIL ga je geen 8 onafhankelijke weerstanden vinden, in DIP lukt dat wel.

Wel 3, 4, 5, 6 en 7. 4 en 4 is ook 8.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.