Opdracht Elektronica

Beste mensen,

Wij moeten voor elektronica een schakeling maken op een bordje maar ook het 1 en het ander berekenen, Wij hebben wel van alles gedaan met inverterende versterkers, maar deze schakeling die wij nu erbij hebben wijkt naar ons idee af (of klopt niet helemaal). Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Ik hoop dat dit lukt!

Met vriendelijke groet,

Rogier van der Heijde

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beste Rogier,

Welkom alhier! Je lijkt echter erg veel van ons te verwachten, en wij verwachten iets meer van jou... Laat eens zien hoe ver je al gekomen bent? Welke antwoorden (of begin van) heb je reeds bij elkaar?

Als je laat zien dat je bezig bent dan krijg je wel steun, maar je mag niet verwachten dat je het allemaal gaat ingelepeld krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Die "bovenstaande schakeling" uit de tekst, is dat de schakeling onderaan?

Stap 1 lijkt me dat je moet uitrekenen wat de versterking is, wat is het probleem?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dankjewel,

En oke dan ga ik maar beginnen, sorry misschien had ik dit verhaaltje er al bij moeten zetten.

Tussen de 2 aansluit klemmen moet hoe dan ook nog een weerstand komen. (dit denken wij tenminste)

Als wij 1v op de ingang zetten en veronder stellen dat die weerstand 200ohm is dan hebben wij een spanning van 15V en 200ohms weer stand U=I*R dus I=U/R en dus 15/200=0,075Amp

Dit is hoever wij tot nu toe zijn gekomen.

Op 9 juni 2017 10:47:23 schreef flipflop:
Die "bovenstaande schakeling" uit de tekst, is dat de schakeling onderaan?

Stap 1 lijkt me dat je moet uitrekenen wat de versterking is, wat is het probleem?

Ja dat is de schakeling onderaan.

Nou hoe bereken je dus deze "versterking" dat is dus iets waar we niet uitkomen

rbeckers

Overleden

Begin bij het begin.

Wat weet je over de eigenschappen van een opamp?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Begin bij het begin, inderdaad. Wat ik dan lees als begin: door middel van berekeningen doorgronden wat de functie is van de schakeling.

Zoals ik het lees is het dan de bedoeling dat je het gedrag van de schakeling berekent bij verschillende waardes van de diverse parameters, en dat je dan de resultaten bekijkt en uit de vergelijking opmaakt wat de bedoeling is van deze schakeling.

Opdrachten 2-6 puren dat dan wat verder uit; maar de essentie zie ik in opdracht 1.

Tip: met een beetje rekenbladkunstjes kun je een heel eind komen. LibreOfficeCalc, Excel, ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 juni 2017 10:51:51 schreef Rogier1998:
Als wij 1v op de ingang zetten en veronder stellen dat die weerstand 200ohm is dan hebben wij een spanning van 15V en 200ohms weer stand U=I*R dus I=U/R en dus 15/200=0,075Amp

Wat doen die opamp, transistor, 100 ohm weerstand, en 1V aangeboden spanning in dat verhaal? Je hebt je 200 ohm transistor aangesloten op dezelfde 15V voeding, en de bestaande schakeling heeft er blijkbaar helemaal niets mee te maken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Snap je wat de opamp doet? Wat heeft een ingangsspanning U voor effect op de 100R? Wat heeft dan diezelfde ingangsspanning voor effect op je uitgang? Die effecten kun je in termen van "Uin", I100 en zo opschrijven. Dan krijg je de formule van je uitgangsspanning. Als het goed is zit daar de term Uin ook in, en dus weet je de versterking. Ahv die gevonden formule kun je alle andere vragen beantwoorden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

OpAmp wil altijd dat zijn ingang gelijk is aan zijn uitgang. Omdat de uitgang is terug gekoppeld naar zijn ingang. OpAmp = Type TL071.

Ook staat het woord current source erbij. Het is dus Gelijk Stroom, hij blijft dus altijd hetzelfde. Maakt niet uit wat je erop aan sluit. Hij zal nooit meer stroom verbruiken.

Volgens ons heet ingangsspanning U geen enkel effect op de 100R. Er is geen uitgangsspanning volgens ons. En U = I * R is de formule die we vooral zouden moeten gebruiken.

Wij zijn nu bezig hiermee, maar blijven toch beetje vast lopen.
Onze klas hebben allemaal een beetje gelijke schakelingen, behalve wij. Wij hebben namelijk een current source. Dit hebben wij ook niet behandeld tijdens de lessen, en onze leraar kan ons niet verder helpen ivm examens van andere klassen.

wat zal de opamp doen als je nu 1V aan zijn ingang zet? wat wil die bereiken?
zoals je nu zegt zou de uitgang altijd 0 zijn. dan staat er 0V over die 100ohm weerstand en gebeurt er niks. waarom zouden ze dat current source heten? current source is stroombron, en niet zozeer gelijkstroom.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 15 juni 2017 14:42:13 schreef Rogier1998:
..maakt niet uit wat je erop aan sluit. Hij zal nooit meer stroom verbruiken.

Het leuke van een stroombron is inderdaad dat ie stabiel is. 'Verbruiken' is meer een term die in Watt cq. Vermogen wordt uitgedrukt. Dus P=U*I Dat v... woord vermijden als de pest in de definitieve versie van het project :-)

Shock6805

Golden Member

Op 15 juni 2017 14:42:13 schreef Rogier1998:
OpAmp wil altijd dat zijn ingang gelijk is aan zijn uitgang. Omdat de uitgang is terug gekoppeld naar zijn ingang.

Dit vindt ik op z'n minst een vreemde formulering. Een opamp heeft er lak aan wat er met z'n uitgang gebeurd. Tenminste zolang de ingang daar niks van merkt. Ingang en uitgang zij dus niet altijd gelijk aan elkaar. Zelf zelden in vele toepassingen en ook hier. Denk ook eens na over wat er gebeurt als de ingangen ongelijk zijn. Bv wanneer er geen stroom loopt door de weerstand en Ui 1V ofzo is. Zoals fcapri hieronder al zei.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Peter_dtn

Golden Member

Hoi Rogier,

Het gaat dus om een stroombron (current source) die heeft de eigenschap dat de stroom constant blijft.

Doe maar eens een experiment door bv +1V op de ingang te zetten en dan verschillende weerstanden op de open klemmen te zetten (bv 10,100 en 1k Ohm) meet de stroom door deze weerstanden en kijk wat er opvalt..

Dan beredeneren hoe dat zo kan..

Succes!

Als ik deze taken zou krijgen, dan zou ik eerst met opdracht 2 en 3 beginnen.
Aan de hand van die resultaten zou ik opdracht 1 maken.
Ik weet niet of dat mag van de meester.

benleentje

Golden Member

Volgens ons heet ingangsspanning U geen enkel effect op de 100R. Er is geen uitgangsspanning volgens ons

Je loopt blijkbaar vast omdat in de collector van de transistor geen weerstand aanwezig is. Echter maakt dat voor de werking van de opamp niets uit. De BE overgan van een transistor kan beschouwt worden als een diode. Als je nu even tijdelijk de hele transistor vervangt voor de ene diode dan word hopelijk de schakeling wat duidelijker.

Als je nu een spanning van 0,8V op de basis van de transistor (diode) zet wat gebeurt er dan?

OpAmp wil altijd dat zijn ingang gelijk is aan zijn uitgang

Feitelijk is een opamp een verschil versterker, dus elk verschil op 1 van zijn ingangen word enorm uitvergroot en versterkt en komt op de uitgang te staan. Door nu een schakeling om de opamp heen te bouwen kan je de uitgang voor deel of geïnverteerd terugkoppelen naar de andere ingang. Dit zorgt ervoor dat beide ingang gelijk worden. Als beide ingangen weer gelijk zijn blijft de uitgang stabiel staan op dat punt, maar is dan bijna nooit gelijk aan de ingangsspanningen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 15 juni 2017 20:48:14 (33%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

OpAmp wil altijd dat zijn ingang gelijk is aan zijn uitgang.

Nee!
Opamp wil dat beide ingangen dezelfde spanning voeren.
Is de spanning op de + ingang hoger dan de - ingang, dan is de uitgangspanning hoog. Is de spanning op de - ingang hoger dan de spanning op de + ingang, dan is de spanning op de uitgang laag. De ingangen van een ideale opamp trekken geen stroom.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Opamp wil dat beide ingangen dezelfde spanning voeren.

Opamp MET TEGENKOPPELING wil dat beide ingangen dezelfde spanning voeren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
rbeckers

Overleden

Als de uitgang van die opamp niet tegen zijn voedingsrails aan staat, dus lineair werkt, dan hebben de ingangen, bij een ideale opamp, dezelfde potentiaal.

De ingangen hebben een oneindig hoge impedantie terwijl de uitgang een oneindig lage impedantie heeft bij een oneindig hoge versterking.

(Opamps zijn niet ideaal. ;) )

de laatste antwoorden verwachtte ik eigenlijk van TS, maar ik vermoed dat TS het hoofdstuk opamps niet volledig begrepen heeft

@ ohm pi: er is toch niks moeilijks aan om met opdracht 1 te beginnen? je hebt een vast weerstand aan de uitgang van de opamp naar massa. die uitgang zal in functie staan van de ingang. daarmee creeer je de stroombronwerking

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vaak wordt een opamp gebruikt in een schakeling waarbij het zo is dat z'n ingangen op dezelfde potentiaal zitten. Voor de analyse van het circuit kan je daar in de eerste instantie van uitgaan. Vervolgens moet je controleren of dat zo is en blijft. Dus: wat gebeurt er als ik een pietsie meer ingangsspanning aanbied?

Redenen waarom dat gelijke ingangsspanning niet altijd zo is, kunnen zijn:
* de terugkoppeling werkt de verkeerde kant op of ontbreekt.
* de uitgang is vastgelopen tegen de voeding.
* de boel verandert zo snel dat de opamp geen tijd heeft om op tijd bij te regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 juni 2017 20:58:24 schreef big_fat_mama:
Opamp MET TEGENKOPPELING wil dat beide ingangen dezelfde spanning voeren.

Correct.

Op 16 juni 2017 08:34:41 schreef fcapri:
@ ohm pi: er is toch niks moeilijks aan om met opdracht 1 te beginnen? ...

Voor mij niet. Maar de werking van een schakeling doorgronden gaat mij gemakkelijker af als ik een werkend voorbeeld heb.

Even de hersens laten kraken...

-Wat is de theoretische weerstand tussen beide ingangen?
-Hoe groot is de stroom die daar dan door loopt?

Bereken dan de spanningsval met de wet van Ohm.