Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ziet er heel wat mooier uit dan de mijne (stukje gaatjesprint met led en (instel)potmeter.

Kun je ook de relatie tussen ingaande stroom en uitgang spanning meten ? (DC current transfer ratio, belangrijk bij analoge lineaire toepassing)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Scoop plaatjes lijken me interessant.

Als je een (vaag)sinusvormige stroom aanbiedt, en dan die stroom en de uitgang in X-Y mode op de scoop zet, dan krijg je een ovaal waarvan de dikte een maat is voor de vertragingstijd in relatie tot de aangstuurde frequentie. Eens? Heb je dat soort plaatjes ook bekeken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 9 juni 2017 09:59:02 schreef Kapee:
Gelukkig is mbv COL het typenr van de Chip achterhaald.

:-)
Mooi werk, zeg. Is nog best veel wat de PC verbruikt. Is het een zwaar workstation?

flash2b

Special Member

@Fred101
Met mijn tester is de Tattack en Trelease te bepalen. Om de DC current transfer ratio te kunnen meten zou ik de spanning over de (deels) instelbare stroombron naar buiten moeten voeren. Dit kan, maar bij mijn tester is dit signaal niet extern te meten zonder modificatie.

@rew
Wat je schrijft klopt volgens mij. Dit heb ik echter niet gedaan. Wat ik wel heb gedaan is met een blokgolf generator op de LED van de opto en een NAND poort die de blokgolf met de uitgang van de opto vergelijkt de delay tijd te bepalen. Dit werkt opzich prima, maar met mijn huidige opzet kan je veel gemakkelijker testen zonder gebruik te maken van een externe blokgolf generator.

:-)
Mooi werk, zeg. Is nog best veel wat de PC verbruikt. Is het een zwaar workstation?

Het verbruik wat je ziet, is mijn pc (al weer wat jaartjes oud) met twee 26" monitoren, plus nog wat rand apparatuur.
Totaal ca 170 watt. Als de monitoren op zwart gaan, is het nog ongeveer 70 watt. Met mijn tv erbij wordt het 260 watt.
Ach je bent oud en je wilt wat :-)

Geen project van mezelf, maar wou 'm jullie toch niet onthouden... |:-( |:-(

http://media.dumpert.nl/foto/d9499b67_20170609_084500.png.png

mel

Golden Member

Op 9 juni 2017 21:34:43 schreef Lorne Malvo:
Geen project van mezelf, maar wou 'm jullie toch niet onthouden... |:-( |:-(

[afbeelding]

En je kan ook nog achteruit.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 juni 2017 08:47:48 schreef mel:
[...]
En je kan ook nog achteruit.. :)

Zou er nog een laadpaal voor zijn of moet je bij de bouwmarkt zijn wil je die accu laten opladen?

RAAF12

Golden Member

Die dingen werden vaak met 2 accu's geleverd... Bijladen kan gewoon thuis in een uur is ie weer vol. Wel een mooie constructie, dat zal voor de aandrijving op de as een bergversnellingstandwiel zijn? Hier iemand die een kinderauto bouwt met boormachine motor. https://www.youtube.com/watch?v=PBSdB2mgcY0

Zo,

Ik werd helemaal zuur van die geluidskaart scope/generator tooltjes die je kunt downloaden. De meeste werken niet, missen functionaliteit of essentiële informatie. Ook houd ik er persoonlijk niet van als de gui lijkt op het apparaat.

Dus de oplossing: zelf maken.

Het is bij lange na nog niet af maar het begin lijkt te werken. Er moet nog veel functionaliteit toegevoegd worden. Ook wil ik nog een FFT maken.

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Hi hardbass, :-)

Alle respect dat je zelf aan het programmeren slaat, maar...
Dit gaat je veel tijd kosten en de performance die je haalt is niet al te goed,
ook wat de functies betreft die handig zijn die in een moderne generator zitten.

En dan denk ik aan dit, vergeet alles beneden de 200 euro, maar rond de 250 Euro heb je een generator voor vele toepassingen.
http://www.eleshop.nl/testen-meten/functiegeneratoren-c-78.html?___sto…

Er zijn vele tekortkomingen bij generatoren via de computer geluidskaart,
vergelijk de blokweergave maar eens met die uit een echte generator, daar ga je van schrikken hoe slecht dat is uit een geluidskaart.
Kijk maar bij de specificaties van de generatoren vaak tot 20vtt uitgangs spanning die ook nog eens makkelijk in te stellen is.
Vaak is ook het frequentie bereik doorlopend tot 0,001Hz, niet dat ik dit vaak gebruik, maar wel lage frequenties.
En bij de geluidskaarten zitten er vaak condensatoren aan de uitgang die rond de 20Hz als een flinke fase verschuiving geven.
Wat mij betreft is tijd GELD, ik weet niet hoe dit bij jou is ;-)

Zou je voor audio lage vervorming willen hebben, dan kan je altijd voor vervormings metingen de sinus uit een goede geluidskaart kunnen gebruiken.

Als je doorgaat met zelf iets te programmeren zie ik graag je resultaten!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo,

Je hebt helemaal gelijk. Het gaat nooit tegen een echte scope of functie generator op kunnen. Ook is de kwaltijd sterk afhankelijk van het merk en type geluidskaart. Die condensator had ik bij mijn geluidskaart ook al ontdekt en een blok ziet er inderdaad niet al te netjes uit. De sample frequentie bij mijn kaart is 192000Hz @ 24Bit.

Het leek me eerder een leuk projectje wat ik hier thuis kan doen zonder te veel spullen nodig te hebben. Ik zit namelijk een beetje tussen verhuizingen in en kan niet bij m'n speelgoed :)

Hoe dan ook, zo lang als ik het nog leuk vind om er aan te propgrammen zal ik er mee verder gaan en mocht ik het op een dag beu zijn dan laat ik het voor wat het is. Wellicht dat ik er een soort opensource git achtig iets van maak. Dan kunnen andere geïnteresseerde er ook gebruik van maken, en het naar hartenlust aanpassen.

PE2BAS
flash2b

Special Member

Op 9 juni 2017 19:05:19 schreef rew:
Scoop plaatjes lijken me interessant.

Bij deze:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/opto817-comparison.png

In het plaatje hierboven heb ik één type Opto, een PC817B, van vier verschillende fabrikanten met elkaar vergeleken. Hierbij is de stoom die door de led van de opto loopt gelijk.

Duidelijk is te zien dat de "Everlight" het snelste (release tijd) en bijna 2x zo snel als de "LiteOn" die de langzaamste is. Het onderdeel opschrift is voor alle 4 "817B" maar ze zijn dus niet gelijk !! De attack tijden zijn wel allemaal (ongeveer) gelijk.

De statistics onderaan zijn van de "Everlight" die ik als laatste heb gemeten zonder signaal bij deze printscreen zodat de "cur" waarden leeg "****" alsmede de frequency counter "< 15Hz" zijn. De test frequentie is in werkelijkheid ongeveer 83 KHz.

Maar in hoeverre is dit statistisch relevant ?
De datasheet staat als ik snel kijk ook zo een groot verschil in CTR toe, dat zal zijn weerslag op andere specificaties hebben.

flash2b

Special Member

Ik wilde met mijn scope plaatje duidelijk maken wat ik met mijn tester kan meten. Het geeft voor mij geen waarde oordeel of de "Everlight" beter/sneller is als de "LiteOn", want dan zou ik van beide merken er een stuk of 10 moeten per fabrikant moeten meten.

In ieder geval kan ik nu verschillende exemplaren onder dezelfde omstandigheden makkelijk vergelijken. Ik heb 3 stuks "Everlight" vergeleken met 3 stuks "LiteOn" van verschillende batches en ze vertonen het gedrag zoals op het scope beeld.

Als ik er alleen een GO/NO GO tester ervan gemaakt had, dan zou de conclusie zijn dat ze allemaal OK waren.

Zoals ik al eerder melde, wordt op internet meestal een opto getest met een langzame puls of handmatige puls waarna de conclusie kapot of OK wordt getrokken. Bij schakelende voedingen is de frequentie natuurlijk een stuk hoger, dus zo'n test is niet zo representatief.

dijkmane

Golden Member

ooit eens via https://www.aliexpress.com/item-img/LCD-converter-Adjustable-Voltage-m… Aliexpress een mooie power unit gekocht om een voeding mee te maken, leek me wel een handig ding voor weinig, huidige voeding is een mooie HP, maar die gaat maar tot 20V 0,5A, soms net te weinig.

vorig jaar hiervoor op de lichtmis al een ringkern trafo gekocht om de benodigde 55V voeding te krijgen.
geheel heeft een tijdje in de kast gelegen.
tot mn NAS stuk ging, een of andere goedkope kloon, ( die het toch 8jr volgehouden heeft ) maar het had best een mooie behuizing, dat zou wel eens kunnen passen.
eerst de inhoud er maar uit, fan kan blijven, mooi voor de koeling.

netspanning aansluiting, schakelaar en zekering in de achterkant passen en de ringkern en gelijkrichter op bodemplaat monteren, past inderdaad mooi.

2 geschikte elco's van 3300u ( weerstand voor ontlading, blijft anders bijna 1 minuut aan na uitschakelen ) en unit pas maken in voorkant. ( fan via weerstand, maakt na 8jr wat herrie )

testen met goede belasting geeft 20mV rimpel, zonder belasting zie ik met mijn scoop niets.

[attachment=5]
eindresultaat, handig apparaatje geworden.

ga bedrading nog netter maken, maar de basis is in orde..

In no Sense, Nonsense
bprosman

Golden Member

In het kader van "Creatief met desoldeerstation" , een Acorn Atom die weliswaar wel opstartte maar toch regelmatig een "corrigerende tik" nodig had hier en daar op het moederbord.
Eea uit elkaar gehaald, de processor buffers zaten nog in enkel geveerde voeten :-(
De onderste foto lijken er vlekken op de print te zitten maar is veelal verkleuring, inmiddels door een IPA badje gegaan.

Nu wachten tot die nieuwe voetjes (en andere frutsels) binnen komen :-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 2 juli 2017 00:04:53 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 2 juli 2017 00:04:07 (100%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Leuke projecten weer mannen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
KGE

Golden Member

Respect voor de Atom :-)

Ze brengen inmiddels goud geld op, mijn eigen heb ik jaren geleden verkocht. Grootste probleem was de stabiliteit inderdaad.. Eerst gedraaid met die twee 7805-jes parallel (onboard), later met een externe voeding. Bleef altijd een matig betrouwbaar apparaat door de vele IC's en voetjes.

Ik zou alle voetjes vervangen door 'echte' en een stepdown voedingmodule zo direct mogelijk aan het bord koppelen.

bprosman

Golden Member

Ze brengen inmiddels goud geld op, mijn eigen heb ik jaren geleden verkocht.

Inderdaad, heb er nu nog 1 in de doos in "mint condition", en twee in de staat als hier helaas zonder kast (heb nog 1 kast liggen die wat TLC nodig heeft ivm wat gaten teveel er in).
Deze print is nog bijna origineel , alleen LK5 doorgekrast. Een andere print (inmiddels ook geheel gestript) daar zijn de bevestigingsgaten ooit opgeboord en wat sporen verdwenen.

Volgende stap is een 19" rack op de kop tikken 80 Kolommen kaart, CP/M - en 6809 sub-borden er aan knopen alsook nog wat Elektuur kaarten die ik heb liggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

Op 10 juni 2017 20:20:12 schreef blackdog:
Wat mij betreft is tijd GELD

dat klopt niet.....want tijd heb ik genoeg :)

eigenwijs = ook wijs

@trix: Voor mij wel, ik kom altijd tekort.

@bprosman: Zoek je een gewoon 19" rackje waar zo'n din41612 backplane in kan? Heb ik misschien nog wel voor je. Ik heb nog een 3U en 6U liggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 juni 2017 08:47:48 schreef mel:
[...]
En je kan ook nog achteruit.. :)

NEE, dat kan niet vanwege het freewheel mechanisme in de achteras.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 11 juli 2017 21:40:56 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Het zou me niet zo veel verbazen als dat grote tandwiel direct aan het wiel zit, niet op de as met het vrijloop mechanisme. Zoals bij Tom's fiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten