JK Flipflop 0-24 teller 7segment display

Hallo,
Kan er mij iemand helpen. Ik dien voor school dit te maken. Ik kan tot 0 tot en met 15 tellen. Verder geraak ik niet. Wat doe ik fout en wie kan mij dit even duidelijk uitleggen. Zit in mijn 4de jaar Electriciteit Electronica.
Dank je wel alvast voor de hulp.
Radeloze student

Thevel

Golden Member

Ik kan tot 0 tot en met 15 tellen.

Da's niet veel, misschien terug naar de basisschool? :)

Maar stel je vraag wat duidelijker!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je tot 4 kan tellen dan kun je ook tot 24 tellen, gewoon nog een paar FF er achter plaatsen.
Bij 24 moet je een 32 teller maken, en dan een reset maken bij 25 door de desbetreffende uitgangen samen via een AND maken.
Misschien nog een NAND maar dat moet je zelf maar eens uitpluizen.
Probeer eerst de 32 teller te maken, als dat werkt maak je de rest erbij

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is de bedoeling dat dit word gemaakt op 2 seven segment displays dus wanneer de eerste display op 9 komt te staan moet die gereset worden naar 0 en de volgende display moet op 1 komen te staan en zo door tot dat display 1 op 4 komt te staan en display 2 op 2 komt te staan en dan weer opnieuw begint te tellen van 0

Op 12 juni 2017 20:41:37 schreef Toeternietoe:
Als je tot 4 kan tellen dan kun je ook tot 24 tellen, gewoon nog een paar FF er achter plaatsen.
Bij 24 moet je een 32 teller maken, en dan een reset maken bij 25 door de desbetreffende uitgangen samen via een AND maken.
Misschien nog een NAND maar dat moet je zelf maar eens uitpluizen.
Probeer eerst de 32 teller te maken, als dat werkt maak je de rest erbij

ik moet er een 7447 tussen hangen om over te gaan naar mijn seven segment display maar heb daar maar 4 ingangen en snap niet waar ik die vijfde flip flop dan moet mee verbinden.

dit is mijn schema maar begrijp nu niet hoe ik die vijfde flipflop aan men 7447 krijg?

Op 12 juni 2017 20:41:37 schreef Toeternietoe:
Als je tot 4 kan tellen dan kun je ook tot 24 tellen, gewoon nog een paar FF er achter plaatsen.
Bij 24 moet je een 32 teller maken, en dan een reset maken bij 25 door de desbetreffende uitgangen samen via een AND maken.
Misschien nog een NAND maar dat moet je zelf maar eens uitpluizen.
Probeer eerst de 32 teller te maken, als dat werkt maak je de rest erbij

Ik loop vast op het aantal ingangen. Tip van de sluier .. kan iemand mij verder helpen aub.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga je schema niet doorspitten, veel te onduidelijk.
Maar....
Je hebt ergens een reset bij 10, (of eigenlijk na 9, deze reset verbind je met de eerste FF van de 2e decade.
Zo kun je tot ..... tellen.
Probeer dat eens.

En dan moet je de totaal reset uitvoeren als je teller bij 24 is.
Moet je tot en met 24 tellen, dus 24 is er nog, volgende puls is een reset naar 0 (of naar 1?) of moet je tot 23 tellen en de volgende puls is reset?
Probeer die uitgangen uit te vlooien die hoog zijn bij 24 (of 25, dat moet je zelf nog bepalen)
Van die uitgangen moet je een AND functie nemen en de uitgang is een reset.
Kijk na of deze voorwaarde niet al bij een voorgaande (lagere) telpuls voor komt, anders moet je er nog omgekeerde (Ge-inverteerde) uitgangen bij aan maken.

Denk aan dat je bij reset 24 een reset naar 2 decaden uit moet voeren.
De eerste decade (0 -9) werd al gereset, dat heb je al. Bij deze reset komt dus ook de reset van 24 via een OR functie

Niet alles te gelijk, stapje voor stapje er bij maken, kijken of het werkt en telt en dan een volgend stapje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hensz

Golden Member

Je hebt dus twee 0-9-tellers nodig, anders krijg je het nooit goed op je display. Die 2 werken bijna helemaal onafhankelijk van elkaar.

Don't Panic!

hij moet tot 23 tellen en dan resetten naar 0 beetje het zelfde principe als klok die op 23:59 en dan naar 00:00 gaat.
en wat is een decade?

Op 12 juni 2017 21:58:13 schreef Hensz:
Je hebt dus twee 0-9-tellers nodig, anders krijg je het nooit goed op je display. Die 2 werken bijna helemaal onafhankelijk van elkaar.

ze moeten toch wel afhankelijk zijn van elkaar?
want als de eerste display op 9 komt dan pas mag de 2de optellen naar 1 en pas als de eerste weer op 9 komt dan moer de 2de naar 2 optellen

RAAF12

Golden Member

en wat is een decade?

Decade is van 0-9
Leuk dat oude TTL spul. Ik was lui en vond een schema van een 999 counter.
Met alleen J-K flipflops wordt het wat veel IC's. Kan je beter 2 counters nemen bijv. 7490
Voorbeeldje 999 counter. Je ziet wel wat weg kan in het schema.

Evt doe je linker decade met J-K flipflops ipv een counter want die doet niet meer dan een 0,1 of 2 uitlezing. En er moet een reset op zodat ie niet verder telt dan 2324....
edit
@fatbeard hieronder

Oeps ja, maar het is geen hapklare brok, de TS moet er zelf nog aan gaan sleutelen...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 12 juni 2017 22:32:55 (11%)

Op 12 juni 2017 21:49:56 schreef Toeternietoe:
Je hebt ergens een reset bij 10, (of eigenlijk na 9, deze reset verbind je met de eerste FF van de 2e decade.

Wat bedoel je hiermee ? dit snap ik niet.

fatbeard

Honourable Member

Als je de datasheet van zo'n teller raadpleegt, vindt je vaak ook het interne schema: opgebouwd uit J-K flipflops en een heleboel poortjes...:)

Er zijn werkelijk heel veel mogelijkheden om dit te doen, de makkelijkste zijn al genoemd (en uitgetekend, foei. Dit is toch de schoolvragensectie?). >:)
Maar je kunt bijvoorbeeld ook binair gaan tellen tot en met 23 (hoeveel bits heb je daarvoor nodig? wat nog meer?) en dat vervolgens omzetten naar BCD, wat dan weer via BCD-7segment decoders kan worden weergegeven op twee displays.
Die omzettingen kunnen ook weer op heel veel manieren: er bestaan speciale 74-reeks chips voor zowel de binair-BCD en BCD-7segment omzettingen maar je kunt er ook EEPROMS voor gebruiken, daarmee kan het eventueel in 1 keer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

dank je wel al voor bovenstaande info
de display loopt nu al tot 9 :). Dit lukt me al. Maar hoe connecteer ik nu een tweede display en waar moet ik mijn 5de flip flop aan verbinden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 juni 2017 22:14:37 schreef nielsvdw:
[...]

Wat bedoel je hiermee ? dit snap ik niet.

Snap je Decaden?
Decade is eigenlijk het aantal cijfers van je getal.
99 is 2 decaden, 999 is 3 decaden 9999 is 4 decaden.
Je had al 1 decade teller, een teller tot 9, de volgende puls is eigenlijk de 10 puls en geeft een reset zodat je teler weer op nul staat.

Om dat je tot 24 moet tellen heb je dus 2 decaden nodig.
De Laagste decadeteller (Het rechtse cijfer van je getal) had je toch al een heel eind klaar? Dat werkte toch, dat geef je aan in je eerste post.
Hier wordt dus een reset gegeven na de 9e puls, dus de 10 puls?
Doe je dat niet dan telt de teller ogenschijnlijk tot 15 en de volgende puls is weer 0.\

Je maakt 2 identieke tellers, dus 2 decaden. De eerste decade (Rechtse getal) heb je al. Nu maak je nog zoiets , maar de telpuls van de ze 2e decade (Linker getal) komt van de resetpuls van de eerste decade.

Op je schema zitten turen.
De uitgang van U5 links onder geeft de reset naar alle FF, deze resetpuls is de telingang voor de 2e decade, dus de clk ingang van de eerste FF van de 2e decade.
Probeer dat eerst maar een te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 juni 2017 22:44:17 schreef Toeternietoe:
[...]

Snap je Decaden?
Decade is eigenlijk het aantal cijfers van je getal.
99 is 2 decaden, 999 is 3 decaden 9999 is 4 decaden.
Je had al 1 decade teller, een teller tot 9, de volgende puls is eigenlijk de 10 puls en geeft een reset zodat je teler weer op nul staat.

Om dat je tot 24 moet tellen heb je dus 2 decaden nodig.
De Laagste decadeteller (Het rechtse cijfer van je getal) had je toch al een heel eind klaar? Dat werkte toch, dat geef je aan in je eerste post.
Hier wordt dus een reset gegeven na de 9e puls, dus de 10 puls?
Doe je dat niet dan telt de teller ogenschijnlijk tot 15 en de volgende puls is weer 0.\

Je maakt 2 identieke tellers, dus 2 decaden. De eerste decade (Rechtse getal) heb je al. Nu maak je nog zoiets , maar de telpuls van de ze 2e decade (Linker getal) komt van de resetpuls van de eerste decade.

Op je schema zitten turen.
De uitgang van U5 links onder geeft de reset naar alle FF, deze resetpuls is de telingang voor de 2e decade, dus de clk ingang van de eerste FF van de 2e decade.
Probeer dat eerst maar een te maken.

Ga dit direct es proberen..

dit is hoe ik myn 2 de seven segment aanstuur

Op 14 juni 2017 14:53:15 schreef nielsvdw:
dit is hoe ik myn 2 de seven segment aanstuur

naar waar gaat de connector i020

die komt van de reset van de vorige decade

Op 14 juni 2017 14:55:47 schreef nielsvdw:
die komt van de reset van de vorige decade

de fout zit waarschinlijk bij je eerste decade toon het eens

nee de eerste decade klopt volledig ben ik 100% zeker van heb dit al laten controleren

Op 14 juni 2017 14:57:57 schreef nielsvdw:
nee de eerste decade klopt volledig ben ik 100% zeker van heb dit al laten controleren

ok de eerste decade is dat toevallig een 0 tot 9 teller

Op 14 juni 2017 15:03:47 schreef nielsvdw:
ja das goed

werkt u 2de dislpay want ik heb het zelfde en de display werkt niet er moet iets niet kloppen