@sparky: daar zit mijn handycap: ik begon pas op de HTS!!!
mijn keuzes waren simpel: Motorvoertuigen, WTB, E of ICT
motorvoertuigen: wist ik al veel van af en zou erg saai zijn
WTB: vond TOEN constructie berekeningen saai, maar bewerken leuk (nu ook constructies)
ICT: de hele dag saai achter een scherm zitten? NEEE
E: Weet ik weinig van: laten we die maar doen...
nooit spijt gehad! Maar ben dus pas met 19 begonnen ofzo...
Terug grijpen:
je hebt grofweg 3 besturingen:
sequentiële besturingen
combinatorische besturingen
regelingen.
de eerste is goed te doen met statemachine, flow charts of andere zaken
de 2e is VEEL lastiger te doen, en moet je goed opletten op voorwaarden en vereist veel inzicht om het GOED te doen en GOED te begrijpen. Je kunt hiervoor eigenlijk alleen flowcharts gebruiken. SFC is hier eigenlijk ook meteen uitgesloten
de laatste regelingen is met PID bouwstenen goed te doen. kan ook in ST, met een FUB, maar ladder of SFC is uitgesloten
Bedenk wel dat je ook besturingsvormen kunt combineren! Je kunt in een sequentiële besturing in een bepaalde state prima een regeling toepassen.
of in een combinatorische regeling ook.
je kunt ook bepaalde stukken in een sequentiële besturing combinatorisch maken of omgekeerd....
wat je zeker NIET moet doen i.m.o. meerdere programma's maken voor 1 machine.
ik werk altijd met POU!
daarbinnen wel meerdere functies of andere zaken maar ik wil NOOIT en dan ook NOOIT afhankelijk zijn van hoe de PLC mijn prioriteiten indeelt! heb dus heel veel moeite met task schedulers in embedded omgevingen...
Als je dus een goed programma schrijft, bevat dit geen delays en loopt op maximale snelheid steeds alles af te checken... je krijgt dus steeds een state van: moet in dit deel iets veranderen? NEE? door naar volgende blok...