Puls generator / verlenger

Hallo MGP,

Oké ga ik proberen, alleen duurt het even want ik wil eerst de fiets weer bruikbaar maken (mechanisch).

Op 12 mei 2017 08:57:28 schreef MGP:
edit: pinnummer was verkeerd, meten aan pin 9 of eens kijken met de led erop aangesloten.

Bedoel je met bovenstaande edit dat de led aan pin 16 komt te vervallen en dat het pin 9 moet zijn?

Op 12 mei 2017 18:36:51 schreef Hans van M.:
..Bedoel je met bovenstaande

Het was idd wat verwarrend, ik had eerst geschreven aan pin6 meten maar aangezien daar een led op staat kun je die led volgen.

Maar de spanningen aan pin9 interesseren mij meer en vooral het verschil in pulslengte tussen hoog en laag, want daarop wordt de traprichting gemeten.

Zet hem maar eerst mechanisch in elkaar, we zien dan wel.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Nog even geduld aub. De fiets rijdt inmiddels weer maar ik zit nog op nieuwe beugels te wachten waar de nieuwe batterij op komt. Als dat erop zit en alles doet het goed ga ik weer aan de trapsensor beginnen en dan gaan we in de praktijk testen. Ik ga er van uit dat het volgende week nog niet is maar die week erna. Tot dan hoop ik.

Geen probleem kan mij nog zeker 2 maanden goed bezighouden ;)

LDmicro user.

Hallo MGP,

Hier ben ik dan weer eens. De nieuwe beugels en batterij zitten eindelijk op de fiets en dat werkt tot nu toe prima. De planning om het programmaatje in het echt te proberen is as zaterdag. Tot dan.

Hallo MGP,

De test is gedaan en het blijkt dat alles werkt zoals je het hebt gemaakt.
Dus bij het achteruit trappen stopt de ondersteuning netjes na ongeveer een seconde.

Zou je over het volgende nog willen nadenken aub:

1 - Bij het achteruit trappen geen ondersteuning, dus de "vertraging" eruit halen of zo kort mogelijk maken. Als het kan helemaal weg want het is een beetje "gevaarlijk" want als je stil staat en je trapt achteruit gaat de fiets al even rijden.
2 - Voor de % zou ik willen voorstellen om er ipv 10/20/30/40% bv 1/2/5/10% van te maken.

De trapsensor volger is nu ingesteld op 10% - 1s en dat werkt voldoende. Ik zou nog wel een gevoeligere versie willen proberen. Want zodra ik 20% inschakel gaat het al minder goed.

Dus nogmaals hartelijk dank voor het werk wat je er voor doet en hebt gedaan. Ik hoop dat je nog tijd wil maken voor de fine tuning.

Hans,

Oef, het heeft wat moeite gekost om mij terug in te leven in mijn (uw) programma, het was al enige tijd geleden en heb ondertussen al een tiental andere gemaakt.

Hieronder een aangepast programma.

Als je achteruit trapt stopt de ondersteuning onmiddellijk.
Omdat de schakelaars binair ingelezen worden heb ik de berekening aangepast om zo weinig mogelijk te moeten veranderen.
De instellingen (%) worden nogmaals gedeeld door 4, je krijgt dan 2,5% 5% 7.5% en 10% en als dat nog teveel is kan ik dat nog altijd aanpassen.

Ik heb het niet getest, wel gesimuleerd maar ik denk dat er geen fouten inzitten.

Ik wacht wel op feedback ;)

LDmicro user.

Hallo MGP

Ja het heeft ook even geduurd allemaal. De beugels voor de batterijen zijn speciaal voor deze fiets gemaakt dus daar moesten we even op wachten. Nu is de fiets weer helemaal in orde (eindelijk pff)

Ik ben heel blij dat de trapsensor volger zo goed werkt. Nu alleen nog de Fine tuning.

Bedankt voor de snelle reactie, maandag tijd voor het herprogrammeren en daarna hoor je hoe het werkt.

Hallo MGP,

Het opnieuw programmeren is weer gelukt. Een paar testjes gedaan met de andere instellingen maar de instelling blijft 10%-1s. Dan werkt het het beste. Met het achteruittrappen gaat ook veel beter zo. Een enkele keer (alleen als je stilstaand langzaam draaid) dan activeerd de trapsensorvolger de ondersteuning. Zeg maar een enkele keer en dan random. We willen het zo eens een poosje proberen. We (dus ook de bestuurder van de fiets) zijn er tot zo ver erg blij mee. Bedankt.

Hier zijn we ook blij ;)

Het grote probleem van programma's maken 'op afstand' is dat je niet kunt meten.
Ik heb er geen flauw idee van over welke pulslengten het gaat van de sensor als je trapt.
Ook is de afstand tussen de sensor en de magneten van belang, vooruit rijden is lang 5V en kort 0V en achteruit is kort 5V en lang 0V.
1 valse melding is hij rijdt vooruit alhoewel je achteruit trapt, zeer gevoelig bij langzame bewegingen.
Daarom de sensor goed monteren tov de magneten.

De controller maakt geen vergissingen op dat gebied enkel de hardware kan voor problemen zorgen.

De contactdender is ingesteld op 1/1000 sec, moest ik metingen kunnen doen zou dat verhoogd kunnen worden maar dan zit het risico erin dat het programma de sensor niet meer ziet bij snel rijden.

Maar het werkt en als er nog problemen of aanpassingen nodig zijn roep je maar.

LDmicro user.

Hallo Hans

Gisteren nog eens het programma overlopen en heb het nog wat geoptimaliseerd betreffende de start.
Nu zit er een startvertraging van 0.5s en ook nog wat startbeveilingingen aangepast, dat eerste dient om bij heel trage bewegingen wat meer tijd te geven aan de sensor om de set/reset duidelijker te maken.

Als je tijd hebt moet je maar eens proberen.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Super bedankt nogmaals voor je inzet en de nieuwste versie van de tapondersteuning. Ik heb de bestuurder van de fiets nog niet horen klagen over de vorige versie, dus laten we het maar even zo. Als er een keer een gelegenheid is gaan we de nieuwste versie proberen.

Hallo MGP,

Lang geleden beloofd (en gemaakt)en nu eindelijk op YOUTUBE, de filmpjes van de fiets met en zonder trapvolger. Het geluid hard zetten dan hoor je het wiel draaien (met wat bijgeluiden). Doe even copy / paste van de files op de computer en de filmpjes doen het. O ik zie dat het gelijk linkjes worden dus dat hoeft niet.

met : https://www.youtube.com/watch?v=0uUKDxKebGs
zonder : https://www.youtube.com/watch?v=sLt7_B5MeWc

Nu ongeveer 400km mee gefietst en het gaat goed.

Bedankt voor de filmpjes.

Zo'n controllertje van een paar euro kan het leven toch veel makkelijker maken hé.
Zoals het vroeger werkte was dat inderdaad niet werkbaar of rijbaar ;) om telkens terug op te starten.

Wat ik wel opmerkte is dat de spanning niet wegvalt als je stopt, dit in tegenstelling tot wat je eerder eens schreef, maargoed na 400km ben je de testfase voorbij en ik ben ook heel blij dat het goed is afgelopen.

Als de kleindochter (13j) terug is van vakantie binnen 3weken zal ze zeker geinteresseerd zijn in die filmpjes want ze vraagt mij soms wat ik nu weer aan het maken ben, ze ziet die ledjes pinken als ik bezig ben en dan komt de vraag, voor wat dient dat en dat en dat ... laat ze dus nog even staan.

En voor u is het voordeel dat je al een pic kunt programmeren :)

edit: de spanning valt weg bij het remmen, dat was me even ontglipt..

LDmicro user.