Meest gebruikte plc software

AWL blijft toch wel lastig. Ik gebruik het zelf meestal alleen in FC's of instance FB's als er wat met pointers gewerkt moet worden.

@GJ_: ik heb best al behoorlijk wat documentatie van siemens doorgespit maar een goed model hoe de cpu met zijn acc stack omgaat heb ik nog niet gezien. Dat is wel essentieel om goed/effficient in AWL te kunnen programmeren.

Verder is het debuggen van AWL een klein drama. (Gebruik zelf de vipa winplc sw).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Debuggen van AWL is juist een stuk eenvoudiger vind ik, in Step7 en in WinPLC.
En hoe moeilijk zijn die accu's? Er zijn er twee. Als je iets laadt komt dat in accu1 en schuift zijn inhoud naar accu2.

Ik kan veel sneller typen dan blokjes uit een bibliotheek slepen, en ik kon dus veel beter commentaar kwijt. Wellicht komt het door de achtergrond; veel PLC programmeurs zijn werktuigbouwers die ooit beginnen met een kleine besturing omdat er niemand anders is die het doet, maar ik was een embedded systems engineer (in wording, destijds) die software maakte waarmee toevallig een machine bestuurd werd. Tracking & tracing en communicatie met bovenliggende systemen waren op die manier vrij eenvoudig. Ik heb toen ook een eigen protocol over RS485 geschreven voor die communicatie met een server, want het standaard pakket van Siemens was destijds duur, traag en vooral heel onbetrouwbaar.

Anyway, voor de TS: Siemens is hier voorlopig nog wel, maar alle echt leuke dingen (motion control e.d.) worden toch wel in CodeSys gedaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 juni 2017 19:14:40 schreef GJ_:
Debuggen van AWL is juist een stuk eenvoudiger vind ik, in Step7 en in WinPLC.

Nou met winplc niet, totaal niet te zien wat er gebeurd en wat er in de accus staat.

Wat ik doe is de accu storen in een MD variable en die monitoren anders is er niet uit te komen helaas.

LD is nog het makkelijkste te debuggen, op een afstandje van het scherm kun je de meeste netwerken gewoon direct volgen.

Ook codesys heb ik gebruikt, kwa debuggen wel een stuk handiger. Behalve de echte statemachine logic.
Wat ik ook mis bij codesys is het runtime kunnen updaten van code. Dat schijnt wel in 3.5 te zitten maar in die brakke 2.3 niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.