Defecte Peavey PA400: raar fenomeen

Hallo, ik heb een Peavey PA400 versterker met een raar fenomeen.
De versterker werkt soms, en werkt soms niet. Het probleem doet zich zeker voor op de power module (ik heb de voorversterker losgekoppeld, en het probleem is er nog altijd).

http://thumbs.picr.de/29439425vc.jpg

Ik ga proberen beschrijven wat het fenomeen precies is. Op moment van inschakelen van de versterker hoor je licht gekraak uit de luidsprekers komen. Je hoort zo wat gerommel en na een second of 30 begint hij plots de ingang te versterken en komt er muziek (van draagbare cd speler in mijn geval) uit de luidsprekers.

Op de collector van de 430C links onderaan meet ik als de versterker niet werkt 10.5V, als de versterker wel werkt meet ik er 0.5V. Over de twee diodes aan de basis van de 430C links onderaan meet ik bij niet werken 0.3V. Dit loopt dan langzaam op tot 0.7V en dan begint de versterker te werken.
Ik vermoed dat de SPS761 dus langzaam wordt opengestuurd, maar begrijp niet wat hiervan de oorzaak kan zijn.
Een SPS761 die stuk is?
Iemand een tip welke meting ik zou kunnen doen om dit uit te sluiten?
Merci,
Roeland

Kapotte elco wellicht (die 25/25 net rechtsboven de door jou aangegeven diodes).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hallo,
bedankt voor de snelle reactie. Ik heb vorig jaar reeds alle elco's vervangen. Dus ik vermoed niet dat dit het probleem is.

Op basis van vermoedens kun je m.i. geen conclusies trekken. Meten = weten. Wat voor elco heb je er destijds voor terug geplaatst? Is de polariteit juist?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

IK heb NOS elco's gebruikt die ik nog had liggen. Ik soldeer hem er vanavond even terug uit voor de zekerheid (en ga eerst de polariteit eens checken).

Hallo, ik heb de elco gisterenavond vervangen door een nieuw exemplaar, maar het fenomeen blijft.
Iemand nog een voorstel wat ik kan meten/doen?

mel

Golden Member

Weerstanden in de ingang meten.wellicht is er eentje verlopen zodat de gelijkstroominstelling niet goed meer is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

OK, zal ik doen. Maar kan een verlopen weerstand het fenomeen verklaren dat het defect langzamerhand na 30 seconden verdwijnt?
mvg,
Roeland

mel

Golden Member

Op 10 juni 2017 21:39:09 schreef roebas:
OK, zal ik doen. Maar kan een verlopen weerstand het fenomeen verklaren dat het defect langzamerhand na 30 seconden verdwijnt?
mvg,
Roeland

Ik kan me voorstellen dat een elco er dan langer over doet op geladen te worden..En dat dan de gelijkstroominstelling verstoord is,tot die elco weer op peil is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok, ik laat je het resultaat van de metingen vanavond weten.
Ik zie wel dat die twee transistoren aan de ingang SP761 van een verschillend type zijn (een heeft gouden pootjes, andere niet). Dus misschien al eens vervangen geweest. Kan dit een probleem vormen indien deze niet identiek zijn, of indien deze van elk van een ander type zijn (kan niet lezen welk type ze precies zijn)?
mvg,
Roeland

[Bericht gewijzigd door roebas op maandag 12 juni 2017 12:18:08 (13%)

Sinus op zetten en meten koud en warm, met de freeze spray kan je de situatie nabootsen. Zitten er geen kleine transistoren in met zwarte pootje,s? ( Tin Whisker)

Hallo, ik heb alle weerstanden rond de ingang gemeten, maar alle waarden zijn ok.
Ik zie wel dat één van de twee SPS761 transistoren reeds is vervangen door een BC556 transistor. Zou dit het fenomeen kunnen verklaren?
De Vec max van de BC556 is slechts 65V, vind ik op internet.
Ik vermoed dat deze van de SPS761 meer is, maar ik vind hier geen datasheet van op internet.
Kent iemand een gangbaar transistor type waarmee ik de SPS761 kan vervangen (en dus ook de BC556)?
Ik vind op internet de 2N5401, maar misschien is er een type waar ik makkelijker aan kan geraken.

[Bericht gewijzigd door roebas op woensdag 14 juni 2017 23:01:40 (16%)

Mogelijk een bc 639/ 640 . Gebruik deze combinatie vaak in Japanse versterkers , nooit problemen.
Waar ruisarme gebruikt worden gebruik ik bc550.560

Heb op een website van Peavey de 2N5401 als vervangers voor de SPS761 gevonden. Heb deze besteld.
Wat ik raar vind is het volgende: als ik de spanning meet over de twee diodes op het schema onder de SPS761's, dan varieert deze spanning. IN het begin 0.2V, dan 0.3V, soms terug een beetje lager, dan weer wat hoger tot de spanning uiteindelijk 0.7V wordt.
Tijdens het oplopen van de spanning hoor ik allerlei gekraak uit de luidsprekers. Eens de 0.7V bereikt blijft de spanning stabiel en speelt de versterker normaal.
Die twee diodes zijn van het type 1N4007, en lijken me al eens vernieuwd.
Zou ik dan niet 1.4V over de diodes verwachten (want staan in serie)?

Ik zit zomaar wat te bladeren in het schema en kom de voeding tegen.

Is de 24V meteen in het begin netjes 24V? (makkelijk te meten)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo, de 24V meet met multimeter ok. Nog niet bekeken met oscilloscoop. Verdenk je deze de oorzaak van het fenomeen te zijn?
Volgens mij wordt de 24V enkel voor de voorversterking gebruikt, en die heb ik volledig afgekoppeld.
mvg,
Roeland

[Bericht gewijzigd door roebas op maandag 19 juni 2017 12:12:54 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Als de boel staat te rommelen, is de stroom kennelijk te laag, loopt geheel door de 470 ohm weerstand en wordt de drempelspanning van de diodes niet bereikt. Ze zijn dus niet onmiddelijk verdacht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 19 juni 2017 12:28:24 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

GRRRR, ik krijg nachtmerries van deze versterker!
Gisteren dus de sps761 en de bc556 vervangen door twee maal de 2n5401. Het is ongelooflijk hoeveel al aan deze versterker is geprutst (wou dat ik de uitdaging om deze te herstellen niet was aangegaan :-)).
Volgens de datasheet is de pinlayout van de bc556 zelf niet identiek aan de sps761 (daarmee was alleszins geen rekening gehouden).
Toen ik de versterker eerst aanzette na het vervangen van de 2n5401 begon de versterker uit de luidsprekers te fluiten (oscillaties?).
Na een paar maal de versterker in en uit te schakelen verdween dit plots.
Daarna kwam er muziek uit de luidsprekers, maar deze muziek klonk serieus vervormd. Wegens gebrek aan ruimte rond mijn werkplaatje is het bijna onmogelijk om met de oscilloscoop te controleren, en poog ik de versterker te repareren met behulp van een signaal tracer.
Na een tijdje verdween ook deze vervorming.
De laatste status (gisterenavond zeer laat :-)) was dat er normaal geluid uit de luidsprekers kwam, maar ik vond het volgende zeer bizar: ik 'hoor' met mijn signaal tracer muziek op zowel de basis als de emittor van de bovenste drie eindtransistoren. Ik 'hoor' echter alleen muziek op de collector van de onderste drie eindtransitoren met de signal tracer.
Dus volgens mij zijn deze ofwel defect, of staan ze niet goed ingesteld of is de driver stuk (correct?)
Is er een methode om de eindtransistoren de testen zonder deze uit te solderen?
Ik wou dat ik wat meer inzicht in deze transistorschakelingen had, dus alle hulp is welkom.
Vanavond ga ik nog wat meten, dus als er nuttige tips zijn, alvast bedankt.
Of als er iemand een artikel heeft waarin dit soort schakeling staat uitgelegd, mag deze ook steeds worden doorgestuurd.

maartenbakker

Golden Member

De oscillaties zullen wel verdwenen zijn omdat er weer ergens een halfgeleider gesneuveld is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe zou u het aanpakken? Enige tip voor mij?
Is zoeken met een signal tracer ok?

Hallo, nog een update. De versterker werkt. Als ik met mijn signaalgenerator een sinus op de ingang plaats krijg ik op een 8 ohmse weerstand een vermogen van 112W (spanning gemeten met multimeter, dus vervorming niet bekeken)
Ik zie in de datasheet dat de versterker een vermogen zou moeten hebben van 95W bij 5% vervorming, dus dit kan wel kloppen.
Als ik een cd-speler op de ingang aansluit komt de muziek luid en onvervormd uit de luidspreker.
Maar gelukkig ben ik er niet mee, want ik weet niet wat er is gebeurd.
Het enige dat ik heb gedaan zijn de twee kleine transistoren aan de ingang vervangen door een vervangtype (één was al eens vervangen, en zeker door een foutief type). Na wat oscillaties en vervormd geluid is de versterker ineens goed beginnen spelen.
Kan het zijn dat die kleine transistoren te warm geworden zijn bij het solderen, en dat dit is goedgekomen eens ze zijn afgekoeld?
Alleszins bouw ik normaalgezien enkel buizenversterkers, en is de transistortechniek vrij onbekend voor mij.
Graag had ik het volgende geweten: kan ik in de schakeling controleren of de eindtransistoren hun werk correct aan het doen zijn? Dus waar kan ik meten om te zien dat deze eindtorren correct aan het werken zijn?

Enkele foto's
Het soldeerwerk aan de linkerkant van de print (connector ertussenuit,...) is van een illustere voorganger van mij.
Ik heb enkel alle elco's vervangen en nu die twee transistortjes aan de rechterzijde.

http://up.picr.de/29555709sm.jpg

http://up.picr.de/29555710cn.jpg

http://up.picr.de/29555711zg.jpg

http://up.picr.de/29555712ow.jpg

http://up.picr.de/29555714vc.jpg

http://up.picr.de/29555715fs.jpg
Alvast bedankt,
Roeland

Meet de spanning over de 0,33 Ω weerstanden. Deze moeten allen onderling gelijk zijn binnen 20%. De spanning op de luidsprekeruitgang moet ongeveer 0V zijn. Als dat klopt dan zijn de eindtransistoren goed.
Zijn alle soldeerlassen op je printplaat goed?
Een rotte las en je krijgt dat soort fenomeen wat jij beschrijft.

Ok, dat ga ik vanavond eens controleren (zowel de spanning als de solderingen).
Kan je me een grootteorde van spanning geven die ik zou moeten verwachten bij maximaal vermogen (+- 100W)?
mvg,
Roeland

[Bericht gewijzigd door roebas op donderdag 22 juni 2017 12:24:15 (36%)

Ik zou het niet weten.
Het handigst lijkt mij de spanningen te meten zonder ingangssigaal en zonder aangesloten luidspreker. Dan zal de spanning minder dan 0,33V moeten zijn. Ik verwacht niet dat de ruststroom 1A is.