DC offset op 1 kanaal, versterker in protection

Ik ga niet alles lezen maar wanneer je zo,n hoge dc hebt op je uitgang dan ligt er een transistor in sluiting of deze wordt vol open gestuurd.
In het laatste geval zal de transistor defect gaan en erg warm worden.
Deze klacht is zelfs alleen met een goede multimeter goed te achterhalen.
Uitwisselen met het goede kanaal las ik? NOOIT doen je hebt nu een referentie en dadelijk 2 defecte kanalen.
Ga je het goed doen dan neem je ook een variac en een toongenerator en een scoop en dan begin je de sinus te volgen welke je er op zet.
Stap voor stap ga je zo verder tot het punt waar het zeg maar vast gaat lopen of stopt.
In dit geval zal dat niet eens nodig zijn want er moet gewoon een botte sluiting zitten.
Zoals je nu bezig bent met het vervangen van 1 transistor, zinloos sorry je moet ze uitnemen en HEEL zeker weten dat ze goed zijn en dus ook niet lekken.

Zit weinig anders op dan de kleine transistoren stuk voor stuk uit te solderen en te meten. Kan dat er eentje onderbroken is, en als er dan wat parallel overheen staat is dat lastig te meten. Alles is DC gekoppeld dus oorzaak-gevolg kan je bijna niet vaststellen.
Koudspray kan ook helpen, al lijkt dit er wel erg hard in te zitten.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Semtexx

Golden Member

Ik ga jullie goede raad ter harte nemen en het degelijk aanpakken.
Qua materiaal zijn het de kosten toch niet, en hobby heeft geen uurloon.

Ik heb een transistor tester, en die meet met lage spanningen, niet met de 95V die er maximaal in het toestel heerst. (Hoe) kan ik daarmee een lekkende transistor opsporen?

Kruimel

Golden Member

Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik zit dat schema zo eens te bekijken en daar ga je nog wel last mee krijgen (al was het alleen omdat de spanningen in de schakeling so hoog zijn dat je uit moet kijken met het aanraken).

Het feit dat er niets geëxplodeerd is geeft hoop en doet vermoeden dat er iets mis is in je feedback of balanspaar. Wat staat er bijvoorbeeld voor spanning op de basis van Q203? Als daar ook -4,4 staat (net als bij Q201) dan is er al iets mis ten westen of noordwesten van dat punt en dan is je zoekgebied opeens een stuk kleiner.

Zou je ook eens kunnen kijken hoe het staat met de voedingsspanning? Ik vind het gek dat de uitgang op -88V staat terwijl er twee voedingen zijn ±95V en ±72V. In verzadiging zou je denken dat een van deze spanningen naar de uitgang komt, en niet één daar tussenin. Dat de genoemde weerstanden heet worden is niet verwonderlijk als de uitgang op -88V staat, ze zijn waarschijnlijk berekend op een worst case scenario van een 50% blokgolf of zelfs nog iets minder (audio heeft een heel grote peak/average verhouding).

Groet,
Kruimel

Semtexx

Golden Member

Nadat hij ruim 4 jaar in de "stoute hoek" heeft gestaan, ben ik vandaag opnieuw begonnen aan de NAD 2600.
Geheel zonder verleden opnieuw begonnen en dankzij jullie aanwijzingen in de goede richting gestuurd (toch de voedingsspanning).

De symmetrische 18V voeding wordt vanaf een printje op het achterpaneel vertakt naar het linker en het rechter kanaal. de +18V kabel van het rechter kanaal was -jawel, door die vermaledijde bruine oxiderende lijm- half van het printje gerot. Doordat het printje achterstevoren zit, was dit niet te zien zonder het printje te verwijderen.

Opnieuw gesoldeerd, gecontroleerd en de 2600 loopt weer prima!
Ook na 4 jaar dank aan iedereen die gereageerd heeft.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor de melding! Daarmee kunnen anderen hier ook nog iets aan hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Leuk te lezen dat het toch nog opgelost is , en belangrijker de oorzaak!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.