6 inputs 1 output

Voor een project ben ik wat aan het zoeken maar ik weet nog niet precies hoe ik dit het beste kan maken.

ik wil met 6 druk puls maak schakelaars een output (ledstrip 12v) aansturen.
druk ik op schakelaar 1 dan moet de output aangaan.
druk ik daarna op schakelaar 2 dan moet de output uitgaan.
schakelaar 3 indrukken dan moet de output weer aangaan.
maar druk ik dan bijvoorbeeld nog een keer op output 3 dan moet de output ook uitgaan en dit dan totaal met 6 schakelaars.

in principe is het gewoon een schakeling met 2 wisselschakelaars en 4 kruisschakelaars zoals normaal in de huis elektra gebruikt wordt, alleen wil ik dit bereiken met 6 mini puls maak schakelaars bereiken.

ik was het denken om dit eventueel met een arduino te doen of heeft iemand eenvoudigere tips.

waarom geen flipflop nemen en gewoon 6 druk schakelaars parallel zetten?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Alvast bedankt voor je reactie.
heb je hier misschien meer info van die flipflop, een bepaald type nummer of zo dat ik eens kan gaan zoeken hoe deze dan werkt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad de drukknoppen droogweg parallel zetten. Dat heeft ook het voordeel dat je er gemakkelijk eentje kunt toevoegen, of weglaten.

En jawel een flipflop, als tweedeler geschakeld, zodat de ene klokpuls de uitgang hoog maakt en de volgende klokpuls hem weer laag stuurt.

Heel vaag herinner ik me een 7474 - maar het moet ongetwijfeld ook kunnen met een handvol transistors en weerstanden. Of wie weet zelfs met een 555.

Wel opletten met dender oftewel bouncing; een r/c-circuije zal wel volstaan om voldoende te dempen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ben inderdaad op internet het zoeken en ondertussen met crococlip een test schakeling het maken, eventueel iemand misschien een schema voor de duidelijkheid.

Op 17 juni 2017 21:27:57 schreef Danny1987:
..heb je hier misschien meer info van die flipflop

Nope, ik ben hier incognito :7

Maar ehm, flipflops genoeg in de 4xxx (CMOS) of 7xxx (TTL) series. Even googlen. Persoonlijk zou ik anno nu snel naar een micro gaan (Arduino voor de snelle instap). Je kunt eea dan wat robuuster maken, bv anti-denderen vd schakelaars, en prioriteit tussen de 6 aanbrangen. Of wat dan ook, sky is the limit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een J-K flipflop, b.v. CMOS 4027.
De J- en K-ingangen beide aan de plus hangen, de puls van je drukknoppen sluit je, na opschonen, aan de CLK ingang aan.

datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4027b.pdf

je kan een flip flop IC nemen, je kan evengoed een IC nemen met een aantal NAND poortjes in en zelf een flip flop maken.
je kan een geheugen IC nemen en zelf de waarde altijd hoog/laag zetten per druk.
je kan een start/stop schakeling maken met een paar relais...

als ik goed herinner was de 4027 een cmos JK flipflop. schakelaartje aan de clock ingang zetten

EDIT: klaas was me net voor bij het typen

update:k denk dat dit het zou moeten doen
http://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2013/12/JK-flip-flop-using-CD4027.jpg

zou ik het moeten maken, ik nam een arduino nano. kan je voeden van 7-20V en de programmering is 2 keer niks. een interupt op de ingang die een uitgang toggled.
de reden waarom is omdat ik die heb liggen, en een CD4027 waarschijnlijk niet eens heb (of althans niet meer weet liggen)
:)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 17 juni 2017 22:11:39 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri: van de CD4027 wordt maar 1 helft gebruikt. Het is aan te raden om de ongebruikte ingangen (J, K, set, reset en CLK) van de andere helft aan één van de voedingspoten te hangen.

@rwk: een impulsrelais is ook een optie. Het hangt er vanaf wat de toepassing is. Moeten er lampen of zoiets mee geschakeld worden, of moet de uitgang een elektronische schakeling in.

Volgens de openingspost moet er een ledstrip mee geschakeld worden en dat gaat prima, voor elektronica inderdaad beter even ontdenderen.

Het is me nog niet precies duidelijk wat de TS wil. Maar als ik er van uit ga dat hij 3 sets START en STOP knoppen wil hebben kun je het gewoon heel simpel met 2 relais maken.

Een klassieke start/stop schakeling gebruikt een maak+verbreek contact. Aangezien je alleen maak contacten / drukkers hebt gebruik je een klein relaistje voor de uit drukker.

De aan knoppen zet je alle 3 parallel. En je uit knoppen ook.

Het "hoofd" relais moet wel de volledige stoom van de ledstrip kunnen schakelen. Hou daar rekening mee want dat kan soms best veel zijn.

Je kunt het beste dan 12V relaistjes gebruiken want die spanning heb je toch al.

Lekker simpel en heel doeltreffend, geen gerommel met allerlei ics en soldeerwerk. Paar draadjes en 2 relais. Zoek in google op "klassieke start stop schakeling" en de eerste hits geven al het basis schematje.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 18 juni 2017 03:12:50 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 juni 2017 03:09:05 schreef henri62:
Het is me nog niet precies duidelijk wat de TS wil.

Dat werd duidelijk toen hij over kruisschakelaars begon. Hij wil een 6 voudige hotelschakeling, maar dan met momentane schakelaars.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Intussen bedenk ik me dat dit met een enkel relais toch ook kan? Werd ooit courant gedan in installatietechniek, dacht ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ah, op het verkeerde been gezet. De drukkers kunnen dus allemaal parallel.
Daarachter een toggle-schakeling of -relais.

Met een enkel relais zou met truken ook misschien iets gemaakt kunnen worden, ik dacht ook zoiets ooit gezien te hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Met enkele drukknoppen toggelen kan ook:
Met de zoekfunctie:

Op 28 januari 2007 20:42:03 schreef Sine:
De simpelste methode die ik ken met relais :

code:


 o----o------------------------------o------o------
      |                              |      |
      |                              |      |
      |                              |      |
    | o                              |      |
  |=|>                               |      |
    | o S1                           |      |
      |                              |      |
      o------o-------o-----.         |      |
      |      |       |     |         |      |
      |      |       |     |         |      |
      |      |       |     |         |      |
    | o    | o     | o     o|      | o    | o
    |      |       |        |      |      |
    | o K1 | o K3  | o K2  o| K3   | o K3 | o K2
      |      |       |     |         |      |
      |      |       |     |         |      |
      o------'       o-----'         o------'
      |              |               |
      |              |               |
      o|             o|              o|
       |              |               |
      o| K2          o| K1           o| K1
      |              |               |
      |              |               |
      |              |               |
     _|_            _|_             _|_
    |_/_|          |_/_|           |_/_|
      |  K1          |  K2           |  K3
      |              |               |
 o----o--------------o---------------o-------------

Daarvoor zijn speciale relais.
Je zou een impuls relais ofwel teleruptor kunnen gebruiken.
Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Teleruptor
Deze worden veel gebruikt met verlichtingsschakelingen.

[Bericht gewijzigd door Jury op zondag 18 juni 2017 11:42:32 (16%)

Short circuit, spiky hair

Op 18 juni 2017 11:35:51 schreef GJ_:
Met enkele drukknoppen toggelen kan ook:
Met de zoekfunctie:
[...]

Zoiets hebben we.eens toegepast (35 jaar geleden) in een transport band wissel systeem.
De relais schakeling was daar een 3-standen schakelaar. Het originele ontwerp van de schakeling met CMOS ic's was zo gevoeling dat die in de industriele omgeving gewoon nooit betrouwbaar werkte.
Alles geprobeerd om de boel te ontstoren tot zelfs de hele schakeling inblikken, was kansloos.

Toen alles eruit gekieperd en een stuk of 8 kuhnke relais erin en werkte feilloos.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.