berekenen netwerk

beste,

Ik heb een probleem met deze schakeling bijgesloten in de bijlage.

Volgens mij moet je deze oefening oplossen met Thévenin en Norton.
maar hoe begin je hieraan

Alvast bedankt

Stroomnoobje2017

Je tekening op de foto is erg onduidelijk. Als ik het wel heb gaat het om de stroom door de condensator. Probeer je voor te stellen wat de spanning en de impedantie van het geheel is wanneer je de condensator verwijdert.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
GJ_

Moderator

Bedenk eerst eens een goede topictitel aub. Zet dan ook nog even een duidelijke afbeelding van die opdracht er bij, deze is niet echt helder.

mijn excuses hiervoor eerste post

zal het onthouden voor latere posts.

als er onduidelijkheden zijn kan je het altijd vragen.

Op 17 juni 2017 13:41:38 schreef stroomnoobje2017:
als er onduidelijkheden zijn kan je het altijd vragen.

Aha. Wat staat er op die foto?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ik begrijp zoiets nooit. Het moet je bij het plaatsen van de tekening toch zelf ook wel opvallen dat het beroerd/niet leesbaar is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hier is een betere tekening van de schakeling

de bedoeling is eigenlijk om de stroom te weten die door C1 gaat

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik krijg pukkels als ik naar dit schema kijk...
Daar het een schoolvraag blijkt te zijn is dit waarschijnlijk de bedoeling ?

Ik zou om te beginnen het schema anders tekenen en vereenvoudigen, omdat er twee componenten kunnen worden samengevoegd.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Lang geleden dat ik op school zat maar ik denk dat het een begin is om te zien:
Er zijn 2 bronnen, een spanningsbron en een stroombron.
De totale stroom die door een component in het netwerk gaat is de wiskundige som van de stroom die de spanningsbron veroorzaakt + de stroom die de stroombron veroorzaakt in de desbetreffende component. Omdat de frequentie gelijk is wordt de wiskundige som een kwestie van simpel optellen van de 2 stromen (ten minste als de frequenties van beide bronnen gelijklopen / in fase zijn).

Als je de bovenste kring weghaalt houd je 2 spanningsbronnen over. Deze 2 staan in serie. Maak een vervangings schakeling.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Een beetje inzicht doet veel in dit mogelijk op 1 April getekende schema. Bereken de XL van L1 en je bent er snel uit.

Volgens mij moet je deze oefening oplossen met Thévenin en Norton.

Ik denk dat de opgave bedoeld is als oefening in die twee transformaties. (Je kunt in principe ook een heleboel vergelijkingen opstellen met spanningen en stromen en dat stelsel oplossen.)
Zoals al gezegd, kijk eens wat er over blijft bij weglating van de bovenste tak. Pas daar (herhaaldelijk?) die transformaties op toe om het nog verder te vereenvoudigen. Wat ligt, gelet op de later nog aan te brengen bovenste tak, meer voor de hand: naar twee spanningsbronnen (met inwendige weerstand) toewerken of naar twee stroombronnen (met parallelweerstand) toewerken (of nog steeds naar een mengelmoesje)?