massief 6 mm˛ koppelen aan soepel 2,5 mm˛

Je kunt gewoon YMVK kabel in de grond stoppen mits er een installatie buis omheen zit. Is vele malen goedkoper en is net zo goed en zelfs beter.

Volgens NEN nummer xxx-yyy mag het niet, maar ja :-)

I love it when a plan comes together !
trix

Golden Member

Op 11 juni 2017 19:18:18 schreef testman:
hulzen op de soepele draden zetten en dan samen in een kroonsteen steken kan wel. de klemmenstroken in die abox 060 dozen zijn ook maar enkel..

natuurlijk aderhulzen gebruiken...dank

eigenwijs = ook wijs

Op 11 juni 2017 19:28:46 schreef ritmeester:
Je kunt gewoon YMVK kabel in de grond stoppen mits er een installatie buis omheen zit. Is vele malen goedkoper en is net zo goed en zelfs beter.

Volgens NEN nummer xxx-yyy mag het niet, maar ja :-)

Je moet dan en slagvaste buis gebruiken, dus niet de standaard gele. Je moet dan behoorlijk moeite doen om die met een schop door te steken.

Spanning staat en stroom gaat!

valt wel mee, die buis is na 10 jaar ook kort geworden en breekt net zo makkelijk als oude rioleringsbuis onder de keukenwasbak. of laat maar eens een bos hostaliet buis vallen als het rond 0 graden is, spatten de stukken vanaf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 juni 2017 16:44:17 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb verschillende beknopte versies van het AREI, maar de uitzondering die je hier beschrijft kan ik niet terugvinden. Kun je die bewering hard maken door naar een tekst te verwijzen? Gewoon uit interesse, want zo zou ik het nooit zelf uitvoeren,al is het niet persé onveilig.

ART.122/02 2de alinea

Anoniem

Op 12 juni 2017 20:05:29 schreef X3:
[...]
ART.122/02 2de alinea

Het is een interpretatie van de tekst,omdat de situatie waarbij je van dunne naar dikke draad gaat nergens expliciet beschreven is maar ik begin te geloven dat je gelijk hebt.
Toen ik de openingspost las, had ik zo iets van: dit is tegen de regels van vakmanschapen het is niet toegestaan.
Ik dacht daarbij aan de regel dat gemengde kringen volledig in 2.5 mm2 moeten uigevoerd worden.Maar daar is het logisch. Een automaat van 20 A is te zwaar voor een 1.5mm2 draad. Er staat echter ook nergens dat de hele kring in 1.5 mm2 mag uitgevoerd worden als de automaat 16A is. Men gaat uit van een stopcontactkring waarop een verlichting is afgetakt. maar het omgekeerde zou toch ook kunnen. Een verlichtingskring waar je bijvoorbeeld voor een klokradiotje een stopcontact op aftakt. En die met 16A beveiligd is.