Soundbar sony en woofer sony

Hallo,

We hebben thuis een overspanning gehad op alle toestellen met als gevolg dat de helft het niet meer deed.
De meeste toestellen heb ik kunnen maken door een nieuwe zekering en transistor te steken.

Bij de soundbar en woofer was ook de transistor en zekering kapot, na deze te vervangen gaat de soundbar 5 seconden aan ( het startscherm met "hello") en valt dan gewoon terug uit zonder dat ik iets kan doen.
Nu heb ik niet direkt een idee waar dat aan kan liggen, misschien iemand van hier?

Alvast bedankt
Ps in bijlage heb ik 2 foto's

een ongeaard toestel met overslag naar het chassis, opgeven aan de verzekering en wegmikken zou ik zeggen. je hebt al geluk dat de rest nog te maken was, dergelijke inslagen kunnen na maanden nog defecten en ellende veroorzaken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Kan van alles zijn maar zoeken gaat vaak sneller met een schema. Heb je al gekeken of er een typenummer op staat? Da's meestal de eerste stap, maar de ervaring leert dat je dat vaak niet doet als de reparatie routinewerk lijkt. Ga je er vragen over stellen dan kan je er eigenlijk al meteen niet meer omheen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wat je nog kan nameten:
valt de voeding uit, of valt het toestel uit.

as de voeding uitvalt, kan die in veiligeid vallen, bv een spanningspiek tijdens het opstarten waar de voeding niet over geraakt. ff controleren op slechte elco's ofzo die net iets.

valt het toestel uit, dan vermoed ik een gare IC of de software die kapot is. na zijn hello boodschap, zal die verder moeten opstarten en daar loopt het fout. dez zou ik voor onderdelen gebruiken dan. speakers los gebruiken op een andere versterker

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Danku voor de reacties.
De elco's heb ik allemaal nagekeken, staat geen enkele bol maar kan voor de zekerheid nog eens meten.
De voeding valt niet weg voor zover ik kan meten, ik krijg 230v tot aan de eerste (hoofd) transistor. Daarna meet ik geen spanning meer, ook niet bij het startscherm hello..
Ik ga er vanuit dat alles te maken is tenzij het inderdaad ergens aan de software gaat liggen, maar daar beschermd de transistor en de zekering het toestel normaal toch tegen?

dat is al een rare dan. er komt namelijk geen 230V tot aan de eerste hoofdtransistor.
de spanning zou moeten binnenkomen aan die zekering, dan aan de diodebrug die er +300v DC van maakt en die spanning staat over die grote beker elco

ik zou de multimeter aan massa hangen secundair, en daar de andere spanningen gaan meten. je zal wel iets van 3,3V-5V-9V-12V-15V,.... meten ergens. kijk eens of daar een spanning wegvalt, vlak voor die uitvalt?

als er dan effectief spanningen wegvallen, zou je ook eens naar de power on/power good connectie kunnen gaan kijken. er zal wel een 5V standby spanning naar het processor board gaan, en die zal dan 5V terug sturen om de rest van de voeding op te starten.
als het processor board die 5V na een paar seconden onderbreekt, zal de voeding uitschakelen. als dat systeem allesinds zo in elkaar zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 24 juni 2017 11:38:56 schreef Nathanspeelmans:
Danku voor de reacties.
De elco's heb ik allemaal nagekeken, staat geen enkele bol maar kan voor de zekerheid nog eens meten.
De voeding valt niet weg voor zover ik kan meten, ik krijg 230v tot aan de eerste (hoofd) transistor. Daarna meet ik geen spanning meer, ook niet bij het startscherm hello..

Als je 230V op je schakeltransistor hebt klopt er echt iets niet. Of met je meting of met het apparaat. Nogmaals, zoek even het typenummer op! Met een schema erbij praat het makkelijker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat om een sony soundbar SA-ST9 en de bijhorende woofer SA-WST9. Een elektrisch schema vind ik niet direkt. In de bijlage staat ook een foto van de meting.
Ps ik ben maar een schrijnwerker dus zoveel ken ik ook niet van electronica..

Hoofdtransistor: "The One Transistor to Rule Them All". :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Het typenummerbeleid van Sony is wat verwarrend, maar aan de hand van de nummers van de units kon ik het nummer van het complete apparaat vinden: HT-ST9 en dan heb je heel snel een schema te pakken.

https://riverparkinc.com/wp-content/uploads/2015/07/HTST9_SERVICE_MANU…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 juni 2017 23:31:26 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 juni 2017 18:03:31 schreef Nathanspeelmans:

Ps ik ben maar een schrijnwerker dus zoveel ken ik ook niet van electronica..

let dan maar goed op wat je doet aan die primaire zijde.

het stopcontact zal een 230V binnenbrengen op je toestel. die stekker op de foto heeft blauw en bruine kabels.
daarna gaat deze door een glaszekering en eventueel zit er nog één of andere beveiliging op (die gele schijf).
de diodebrug is die zwarte rechtsopstaande blok. daar zal als opdruk iets van
~ + ~ -
op staan.
de 230V komt op die 2x ~
aan die + en - komt dan ongeveer 300V te staan (DC, dus even je multimeter van AC naar DC zetten (2 klikjes tegen de klok in, op die 600 links van de OFF stand)
de boel is daar namelijk gelijkspanning geworden door die diodebrug.
die 300V zal ook op die grote elco staan (grootste zwarte cilinder op de print met 2 aansluitpinnen).
LET OP: als je de stekker uittrekt, blijft er op dat ding nog altijd spanning staan, dat is een soort mini batterij. dus voor je iets vastpakt aan die print, meet altijd met je multimeter op die elco of er spanning op staat. alles boven de 50V ga je voelen (en van 300V krijg je een rammeling). t is nog een kleintje hier, dus die ga je overleven.

zou je ooit een microgolf openen, daar zit er eentje in die op 2000V geladen wordt en die is DODELIJK.

nu de waarschuwingen gegeven zijn:
die 300V zal nu door een zwart blokje met 3-5pinnen geschakeld worden op een kleine transformator. deze doet dat op een hoge frequentie, dus die kan je niet meten.
aan de andere kant van die transformater komt er ook zo een pulserende spanning uit, maar wel veel lager. iets van 5-20V ofzo. deze wordt ook weer gelijkgericht met wat diodes of een diodebrug en komt dan in een paar kleinere elco's. met je multimeter op de AC stand (rechts van de OFF stand dus) kan je wel 'iets' meten, maar correct zal het niet zijn.
jouw meter is gemaakt voor 50Hz te meten, en er staat iets in 20-100kHz op die transfo.

bij een schakelende voeding ga ik altijd als volgt te werk:
-230V aan de ingang?
-300V aan de elco? (als jij hier 230V AC meet, is volgens mij je diodebrug stuk, maar dan zou er veel rook uit de voeding komen en gaat die elco BOEM zeggen)
-iets pulserend aan de transfo?
-iets pulserend aan de andere kant van de transfo?
-gelijkspanning op de elcos aan de andere kant?
en als alle vragen een 'ja' hebben, dan werkt de voeding. is er ergens nee, zoek ik dat ding uit. vind ik het niet op 30min, vliegt de voeding in de vuilbak

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heel erg bedankt voor de reactie, op de ingang van de diodebrug meet ik 230v op de uitgang niks ( gelijkspanning gemeten ) op de dikke elco krijg ik aan de in en uitgang 105v. Hier zou dan eigenlijk 300v moeten overstaan dus gaat de diode stuk zijn?
Op de 2de diode op de foto krijg ik 240v binnen maar daar gaat ook geen spanning naar de uitgang..

maartenbakker

Golden Member

Gezien je metingen zou de diodebrug stuk kunnen zijn, maar ik ben niet overtuigd. Je schrijft dat je op de dikke elco 105V meet, maar waar heb je op dat moment de beide meetpennen aangesloten?

Even voor de duidelijkheid, is dit de voeding van de soundbar of van de subwoofer? Ik kwam erachter dat in het schema dat ik vond alleen de soundbar staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 juni 2017 19:17:51 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Momenteel ben ik alleen met de soundbar bezig, ik gebruik de nul van de inkomende voeding voor alles te meten. Of werkt het chassis als de min voor de gelijkspanning?

maartenbakker

Golden Member

De nul is slecht bruikbaar als referentiepunt omdat je een dubbelzijdige gelijkrichter hebt. Dan krijg je dus vage meetwaardes die ergens tussenin hangen.

De metingen in de primaire voeding (het deel tot de trafo, dus wat aan de netspanning hangt) doe je tegen de - van de hoofdelco.

De metingen in de secundaire voeding (laagspanning, netgescheiden) doe je tegen de algemene massa van het toestel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

foutieve meting dus.
die 300V moet je over de elco meten.
dus zwarte draad van je meter aan 1 pootje
rode draad van je meter aan het andere pootje.

let op, je bent hier met 300V bezig...
aan je getallen te zien, en de foutieve meet methode, denk ik wel dat alles daar ok is.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb opnieuw gemeten, ik heb 315v over de elco staan is dit net iets teveel of niet?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken