Grondkabel

Hoi,

Ik moet een flinke grondkabel leggen, welke we op 50 ampère, mogelijke 63 ampère willen afzekeren. De afstand bedraagt 150 meter.

Ik zat zelf te denken aan een 4 aderige 25mm2 kabel.
Nu de vraag:

- Is dit genoeg voor 50 ampère, mogelijk 63 ampère?
- Mag ik de aarde over deze kabel laten gaan of is het verstandig om een aardpin aan de andere zijde ("uiteinde") te plaatsen, bij de meterkast? Zoja, moet ik dan alsnog de kabel aan de begin zeiden over een aardlek laten gaan?

M.V.G.

Harm

Thevel

Golden Member

Ik doe zelf al heel lang geen installatiewerk meer maar volgens mij is 25mm2 meer dan zat.

Er zitten op dit forum echte 'kenners' dus je zal waarschijnlijk in een mum van tijd een betrouwbaar antwoord krijgen..

mel

Golden Member

25 is genoeg.En als je grondkabel neemt,dan gebruik je de aardlitze waar hij voor bedoeld is, nl. aarde :)
Dus niet de omvlechting,maar de litze die daar net onder zit.
En als je een onderverdeling gaat voeden,dan hoef op de distributiegroep geen Aardlek te zitten,die zitten als het goed is,in de onderverdeling.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 3 juli 2017 04:33:02 (30%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

als de beveiliging een smeltpatroon is dan is 25mm2 niet genoeg om nog eruit te gaan met sluiting op het einde, je hebt dan 35mm2 nodig.

neem je echter een automaat B63 dan mag 16mm2 nog ( spanningsverlies is wel 3,5% tov 1,63% bij 35mm2 )

neem je een C63 automaat dan heb je al 50mm2 nodig om bij sluiting de beveiliging te laten trippen. verlies 0,89%.

het hangt dus sterk van je verbruiker(s) op het einde van de kabel af, en de voor beveiliging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet rekening houden met oa de tabellen A53 achter in de NEN1010

Om je helemaal te kunnen informeren hebben we meer info nodig.
Isolatie/type kabel, Grondtemperatuur warmtegeleiding, maximale lengte ivm met kortsluiting, maximale lengte ivm aardsluiting, spanningsverlies, soort beveiliging aan het begin van de kabel.
Aardlek aan het begin van de kabel? en misschien nog een paar factoren

Maar met een beetje zelfrekenkunst is natuurlijk ook niets mis mee.

- Mag ik de aarde over deze kabel laten gaan of is het verstandig om een aardpin aan de andere zijde ("uiteinde") te plaatsen, bij de meterkast? Zoja, moet ik dan alsnog de kabel aan de begin zeiden over een aardlek laten gaan?
Je MOET de aarde door je kabel laten gaan.
Tenzij je heel goed weet wat je aan het doen bent, en waar je mee bezig bent (waar ik aan twijfel) moet je altijd op 1 punt je installatie "aarden"

Een aardlek aan het begin van je kabel? Als je daar het antwoord niet op weet dan moet je je nooit aan zulke installaties wagen!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 3 juli 2017 10:00:09 (38%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wanner je kabel berekening light uitvoerd
zie http://www.kabelberekening.com/Download.html

krijg je een idee voor de doorsnede ivm met spannings verlies.

50A doorsnede 25mm2 63A doorsnede 35mm2 zekering universeel traag.

Aardlek toepassen voor de eindgroepen niet voor de voeding.

Extra aardpin is niet nodig wanneer de aarde wordt meegevoerd in de kabel.

Wel een constructie van bv stalen binten deze deugelijk aan de aarding leggen .

Wel moet bv een gebouw schuur opgebouwd uit stalen constructie de constructie met aardpinnen worden geaard dit tegen blikseminslag.

Bedankt voor de informatie. Ik had dit zelf al in een kabel calculator gegooid, maar ik wist helemaal niet dat dit ook invloed had op smeltpatroon of op automaat.
Ik heb geen idee wat de grond temperatuur op 60 diep is.

Zelf wou ik een B-karakteristiek automaat gebruiken. Waarom? Omdat alles toch nieuw aangeschaft moet worden en dan net zo makkelijk is om voor een automaat te gaan.

Dus stel ik ga voor een 63a of 50a automaat, is het dan alsnog aan te raden om voor 25mm2 te gaan (m.b.t. spanningsverlies) ?

Dan over de aardlek. Ik snap dat ik de litze kan gebruiken. Maar ik was niet helemaal zeker of ik dit nog over deze afstand mag gebruiken. Maar wat ik dus begrijp is dit gewoon toegestaan?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan over de aardlek. Ik snap dat ik de litze kan gebruiken. Maar ik was niet helemaal zeker of ik dit nog over deze afstand mag gebruiken. Maar wat ik dus begrijp is dit gewoon toegestaan?

Nogmaals,
als je het antwoord op zulke vragen niet weet dan moet je niet aan zulke installaties beginnen!!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja, het idee van de litze is dat deze over de hele lengte langs de stalen mantel ligt en als je met een schep oid ze kabel raakt dat je dan altijd eerst het aardscherm dat tegen de litze ligt, raakt en dan pas een spanningsvoerende geleider.
daarmee meteen sluiting maakt naar aarde, i.p.v. dat er spanning op de schep / graafmachine komt.

zit sinds 2009 in de PV.

Je kan aan het begin een automaat met B karaterstiek gebruiken .

Aardlek voor de eindgroepen aan begin niet nodig.

De litze in een grondkabel MOET gebruikt worden voor aarding.

ALs je meer spannings verlies toelaat 4% kan een 25mm2 ook.

Bedankt, dat levert al een hoop duidelijkheid op.
Dan ga ik hoogstwaarschijnlijk voor een B63 automaat en een 25mm2 kabel.
De eindverbruikers zullen in de meeste gevallen een aantal motoren zijn die langdurig moeten draaien. Is hiervoor een B automaat geschikt voor? Zelf zat ik te denken om C automaten te gebruiken bij de eindgroepen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aardlek voor de eindgroepen aan begin niet nodig.

Dat kun je natuurlijk zo nooit zeggen.
Hier voor moet je nadere informatie hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 juli 2017 12:31:53 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat kun je natuurlijk zo nooit zeggen.
Hier voor moet je nadere informatie hebben.

Dat schept me toch weer enige verwarring op. Wat is nou precies de bedoeling? Wat ik in gedachte had was in de eindverdeling een aantal aardlekken te plaatsen voor de groepen, deze vervolgens op de aard litze aan te sluiten en de aardlizte aan het begin doorverbinden aan een aardpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 juli 2017 12:34:37 schreef harm101:
[...]

Dat schept me toch weer enige verwarring op. Wat is nou precies de bedoeling? Wat ik in gedachte had was in de eindverdeling een aantal aardlekken te plaatsen voor de groepen, deze vervolgens op de aard litze aan te sluiten en de aardlizte aan het begin doorverbinden aan een aardpen.

Laat ik een kleine tip geven.
Hoe groot (of klein) mag de aardverspreidingsweerstand zijn?
Bij je hoofdverdeler bedoel ik dan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een B automaat is voor verlichting en bv verwarming dus waar geen inschakelpieken zijn te verwachten .

Voor motoren is een C karateriestiek gewenst.

De aardlitze MOET aan het begin aan de aarding PE, in de verdeler komen te zitten , PE strip of blok.

Aardlek voor motoren wordt niet toegepast dit voor bv wooneindgroepen

Gebruikelijk is zekeringen of automaat aan begin kabel .

bij de verdeler op afstand komt de kabel op hoofdschakelaar C automaten voor motoren en B aardlek zekering automaat voor 1 fase eindgroepen .

Wat verder van belang is de verdeler waar je begint hoe zwaar deze is afgezekerd ivm de selctieveteit dwz wanneer je nieuwe kabel bv met 63A zekering is beveiligd de zekering daarvoor 100A moet zijn .

Dus de beveiliging van de bestaande verdeler is van invloed op hetgene wat je wil maken uitbreiden .

mvdk

Golden Member

Hoe goed is je aardinstallatie? Stel, iemand steekt in die kabel, of er komt brand in de schuur. Een faseader raakt aan de aardlitz, hoeveel stroom gaat er dan lopen naar je aardpen(nen)? Is die stroom groot genoeg om de zekering of automaat te laten smelten of trippen? En hoe lang gaat het duren? Om een en ander te begrijpen zou je eigenlijk dit hele topic moeten doorlezen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131003
Een aardlekschakelaar aan het begin van de kabel is de snelste oplossing, anders moet je metingen gaan uitvoeren om erachter te komen of je beveiliging wel zal werken. Iedereen weet dat het geen comfortabele oplossing is, bij iedere aardsluiting naar het huis toelopen om de aardlek terug te zetten. Bij verstandig en veilig gebruik van elektrische apparaten, behoort dit eigenlijk niet gebeuren.

Als toevoeging nog kijken naar de voedingskabel van het energiebedrijf en uitrekenen of en hoeveel je hoofdzekeringen zwaarder moeten worden.

Voor de aardeverspreidingsweerstand gold vroeger 25 gedeeld door de zwaarste eindgroep, en in geval deze 63A groep de zwaarste wordt geld een aardverspreidingsweerstand van 25/63=o,4 Ohm.
Dit in geval er geen ALS wordt toegepast.

Als er wel een aarlekschakelaar wordt toegepast wordt dat 50V gedeeld door de max. aardlekstroom, bv bij 500mA is dat 50/0,5=100 Ohm max. aardverspreidingsweerstand.

Als aanvulling op wat mvdk, ANB en Toeternietoe enz. al naar voren brachten.
En dan zijn er nog wel dingen "vergeten".

mvdk

Golden Member

Mijn ding met knutselwerk is, het maakt mij niet uit of de lampen branden, de motoren draaien, en of de rest wel werkt. Het allerbelangrijkste is, dat je veilig onder de douche kan staan. Heel lang geleden heb ik hier het verhaal verteld van die man onder de douche die elektriciteit voelde, dat Boxtel akkefietje was een herhaling. Goede aarding is ontzettend belangrijk. Met alleen maar eindgroepen achter een aardlek is het al gauw goed. Er moet dan op z'n minst wel iets van een aarding zijn.
Er worden zo hier en daar in nederland gasaansluitingen vervangen, dat is uit veiligheidsoverwegingen. Een afgescheurde gasleiding kan tot ontploffingen en slachtoffers leiden. Helaas is in veel gevallen die gasaansluiting het laatste stukje aarding wat de klant nog bezit. Het is ongelooflijk hoeveel huiseigenaren de brieven van de waterleidingbedrijven in het verleden genegeerd hebben. Die brieven zijn echt verstuurd, en waren, toen al, in Jip en Janneke taal gesteld.
Wat de meerwaarde van een 500mA aardlekschakelaar in dit geval is, snap ik niet helemaal. Als er in de schuur, achter de 30mA een aardfout word gemaakt, gaan ze als het goed is, beiden uit. Moet je nog naar de meterkast lopen.

Op 3 juli 2017 13:52:05 schreef rwk:
Voor de aardeverspreidingsweerstand gold vroeger 25 gedeeld door de zwaarste eindgroep, en in geval deze 63A groep de zwaarste wordt geld een aardverspreidingsweerstand van 25/63=o,4 Ohm.
Dit in geval er geen ALS wordt toegepast.

Waarom niet? wie zegt dat de 0,4ohm gehaald kan worden?
(edit: ik las: je hoeft geen aardlekschakelaar toe te passen, nu ik het nog eens las ik: bij een aardverspreidingsweerstand van <0,4ohm hoeft je in dit voorbeeld geen aardlekschakelaar toe te passen)
Uitgaan van de zwaarste eindgroep kan trouwens alleen als je een dubbelgeïsoleerde verdeler hebt.
(Edit: Dit is bij de onderverdeler van de TS niet van toepassing, dit i.v.m. het tdepassen van een grondkabel).
Bij een klasse 1 verdeler ga je gewoon van je voorbeveiliging uit.
Een goede reden om bij een TT-stelsel een dubbel geisoleerde (hoofd)verdeler te kiezen.

Verder ben ik het helemaal eens met Toeternietoe.

Om een goede/volledige berekening te maken ontbreken er een hoop gegevens.

[Bericht gewijzigd door avdl op maandag 3 juli 2017 17:29:53 (10%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom niet? wie zegt dat de 0,4ohm gehaald kan worden?
Uitgaan van je eindgroep kan trouwens alleen als je een dubbelgeïsoleerde verdeler hebt..

Oei, je vergeet je grondkabel!!!, dat heeft niets met een al dan niet dubbel-geisoleerde eindverdeler te maken!
Ik dacht toch dat ik duidelijk genoeg geweest was, niet dus.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 juli 2017 15:09:18 schreef Toeternietoe:
[...]
Oei, je vergeet je grondkabel!!!, dat heeft niets met een al dan niet dubbel-geisoleerde eindverdeler te maken!

Ik doelde op de opmerking van rwk, die stelde dat je aardverspreidingsweerstand gebaseerd kan worden op de hoogst afgaande groep van een verdeler, dat klonk mij meer als een algemene tip. Die wilde ik aanvullen.
Word je verdeler gevoed door een grondkabel zoals bij de TS, ga je inderdaad uit van je voorbeveiliging van de verdeler, en niet van een hoogst afgaande groep, ook al heb je een dubbel geïsoleerde verdeler.
De grondkabel doet het dubbel geisoleerd zijn weer teniet.

Op 3 juli 2017 13:52:05 schreef rwk:
Voor de aardeverspreidingsweerstand gold vroeger 25 gedeeld door de zwaarste eindgroep, en in geval deze 63A groep de zwaarste wordt geld een aardverspreidingsweerstand van 25/63=o,4 Ohm.

Shiptronic

Overleden

Op 3 juli 2017 12:34:37 schreef harm101:
[...]

Wat ik in gedachte had was in de eindverdeling een aantal aardlekken te plaatsen voor de groepen, deze vervolgens op de aard litze aan te sluiten en de aardlizte aan het begin doorverbinden aan een aardpen.

Hoe zie je dat voor je? Al eens een Aardlek (of beter een verschilstroomschakelaar) bekeken? Daar zit geen aansluiting voor een aardlitze of aardpen op, er zit helemaal geen aansluiting op die iets met aarde te maken heeft.

Sluit me dan ook aan bij een voorganger, haal er iemand bij die weet wat hij doet, zeker met deze vermogens. Het is geen speelgoed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nogmaals:
Haal er iemand bij die verstand van zaken heeft.
Hier krijg je zoveel adviezen, vaak hebben ze er niets meet te maken, soms zijn ze niet van toepassing en soms mogen ze geeneens.
(Denk aan de 500 mA aardlek, die mag al 20 jaar al niet meer toepgepast worden, behoudens....)

Ik heb bewust enkele zaken hier niet aangehaald die toch zeer belangrijk zijn.
Niemand komt hier op het idee, geeft je te denken....

Waarom kies je een bepaalde beveiliging, je hebt het over B of misschien C. Dat kan zeer belangrijk zijn, waarom je welke beveiliging kiest, dat moet je niet maar zo doen, dat moet je onderbouwen.
Ook heb ik nog niemand gehoord over de impedantie en de daar bij behorende kortsluitstromen.
Heel voorzichtig is hier een stroomstelsel genoemd.
Wat heb je, dat is ZEER belangrijk.

Als je kabel te dun is en je installatie werkt niet omdat er teveel spanningsverlies is, dan is dat zeer jammer, maar als er bij een onverwachte (aard)sluiting de zaak niet goed gedimensioneerd is dan kan dat DODELIJK zijn.
Niet leuk als dat komt door jouw onwetendheid.

Een 63 A groepje erbij maken is voor mij 2 vingers in de neus, maar als je niet verder gekomen bent dan een flink woonhuis dan is dat toch iets van een heel andere orde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Niet om feiten goed te praten, maar op het moment is haast niks geaard en haast niks goed afgezekerd. Dit zit er ook al 15 jaar zonder problemen (hier praat ik over een stopcontact op een 25a stop over een kabel van 150 meter). Ik probeer hier een fatsoenlijke eindverdeler te maken met netjes gezekerde groepen en krachtstroom groepen. Nu zal dit allemaal wel goed komen, maar zoals je zelf zegt vind ik het wel belangrijk dat de aarde goed aangesloten word (ook al is het meeste spul wat word aangesloten uberhaupt niet geaard).
Volgensmij ben ik beter af om bij de eindverdeler een nieuwe aardpen te maken zodat ik zeker weet dat vanaf daar alles netjes is. Maar mogelijk dat jullie daar andere ideeën over hebben.

Op 3 juli 2017 15:56:44 schreef Toeternietoe:
Nogmaals:
Haal er iemand bij die verstand van zaken heeft.
Hier krijg je zoveel adviezen, vaak hebben ze er niets meet te maken, soms zijn ze niet van toepassing en soms mogen ze geeneens.
(Denk aan de 500 mA aardlek, die mag al 20 jaar al niet meer toepgepast worden, behoudens....)

Ik heb bewust enkele zaken hier niet aangehaald die toch zeer belangrijk zijn.
Niemand komt hier op het idee, geeft je te denken....

Waarom kies je een bepaalde beveiliging, je hebt het over B of misschien C. Dat kan zeer belangrijk zijn, waarom je welke beveiliging kiest, dat moet je niet maar zo doen, dat moet je onderbouwen.
Ook heb ik nog niemand gehoord over de impedantie en de daar bij behorende kortsluitstromen.
Heel voorzichtig is hier een stroomstelsel genoemd.
Wat heb je, dat is ZEER belangrijk.

Als je kabel te dun is en je installatie werkt niet omdat er teveel spanningsverlies is, dan is dat zeer jammer, maar als er bij een onverwachte (aard)sluiting de zaak niet goed gedimensioneerd is dan kan dat DODELIJK zijn.
Niet leuk als dat komt door jouw onwetendheid.

Een 63 A groepje erbij maken is voor mij 2 vingers in de neus, maar als je niet verder gekomen bent dan een flink woonhuis dan is dat toch iets van een heel andere orde.