Grondkabel

dat bedoelt AB er idd mee, bij sluiting in de grondkabel tript de zekering/automaat niet omdat de aardspreidingsweerstand te hoog is om er 63A uit te krijgen. dat zou geen probleem zijn met bijv een TN-S waar de aarde aan de nul van de hoofdkast hangt.

dus de kabel is geraakt, er loopt constant 25A weg naar aarde tot de kabel opwarming voor sluiting tussen de fasen zorgt. wat de netbeheerder ook heeft, als de sluiting tussen trafo en je huisaansluiting ontstaat. enig verschil is dat dat jou geen stroom kost, en het vanzelf wordt gemaakt na een belletje dat 1 fase mist.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Dan zorg je ervoor dat die weerstand voldoende laag is.
Ik begrijp overigens per definitie niet waarom die zekering zo achterlijk hoog moet zijn, hoger dan de hoofdzekeringen..
Zorg er eerst voor dat je weet wat je wilt en pas daar de rest op aan, ook de hoofdvoeding.
Maar daar zal ik wel te stom voor zijn...

Edit, mijn aardverspreidingsweerstand over mijn systeem is 0.75 Ohm.
Dat behoud een aarde bij de hoofdkast en een bij de subkast.
De hoofdzekeringen zijn hier 3 x 25A.
De aarde's zijn gekoppeld.
Koppeling tussen de kasten is uitgevoerd met 2 maal 5 x 2.5 qmm.
Effectief dus een 5 qmm aardgeleider tussen de kasten.
Kabels lopen in een buis op 60 cm diepte.
Lengte kabels ongeveer 25 meter.

[Bericht gewijzigd door Jinny op donderdag 6 juli 2017 15:41:27 (39%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Op 6 juli 2017 15:23:45 schreef testman:
dat bedoelt AB er idd mee, bij sluiting in de grondkabel tript de zekering/automaat niet omdat de aardspreidingsweerstand te hoog is om er 63A uit te krijgen. .

Op 6 juli 2017 15:36:02 schreef Jinny:
Dan zorg je ervoor dat die weerstand voldoende laag is.

Op 6 juli 2017 13:07:43 schreef testman:
dus moet ts dat eerst bevestigen, wat voor stelsel ligt er..

Die is huilend weggelopen.
Er zou een TT stelsel kunnen liggen. TS heeft ook aangegeven dat de boel later verzwaard zal worden. En zoals ik al eerder heb aangegeven, t/m 3x80 hoeft de netbeheerder geen aardvoorziening mee te leveren. Vanaf 3x100 wél, maar ook dan moet je opletten.

Edit:

Op 6 juli 2017 15:23:45 schreef testman:
dus de kabel is geraakt, er loopt constant 25A weg naar aarde tot de kabel opwarming voor sluiting tussen de fasen zorgt.

En er staat, totdat er iets gebeurt waardoor de spanning op de gestoorde kabel word afgeschakelt, spanning op de aarding van je huisinstallatie. Kan trouwens ook gebeuren als je TN aardstelsel hebt, en er zit een fout in de netkabel.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 6 juli 2017 16:05:04 (21%)

Er is een 3*50a zekering aanwezig en er is aarde bijgeleverd. In dit geval ga ik dus geen nieuwe aardepin slaan. Bedankt voor de tip!

[Bericht gewijzigd door harm101 op vrijdag 7 juli 2017 00:07:56 (37%)

Jinny

Golden Member

Op honderdvijftig meter kabellengte zou ik dus wel een nieuwe aarde slaan.
Zoveel kost dat niet, en het maakt eea een stuk safer.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen