Hulp gevraagd, wat doe ik fout met adereindhuls?

Hallo allemaal!

Ik ben al een tijd lezer van deze forum en heb hier super nuttige dingen gelezen en geleerd. Elektronica is voor mij een hobby wat voortgekomen is uit mijn hobbys audio en modelbouw. Nu ben ik uit interesse mij aan het verdiepen in de verschillende krimpen en groepenkasten en daarbij loop ik tegen wat dingen aan waarvoor ik jullie hulp nodig heb.

Bij het experimenteren met verschillende krimpen ben ik nu aangekomen bij adereindhulzen met de bijbehorende krimp. Ik heb een 6 mm2 kabel met daarbij 6 mm2 adereindhuls en gebruik een knipex multicrimp om de adereindhuls te krimpen met de 6 mm2 trapezium sjabloon. Dit gaat allemaal goed en ziet er goed uit. Echter als ik deze in een aardlekschakelaar steek en dan met een momentschroevedraaier op 2.8nm aandraai (conform advies aardlekschakelaar) dan wordt de krimp stuk geplet (zie foto) wat volgens mij niet de bedoeling is.

Kan iemand mij helpen? Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor de bijdrage!

Ongeschikte persing, trapezium moet je ver van wegblijven bij Knipex tangen.

Kan ook nog aan de persdruk van je tang liggen of de bek.
Maak eens een foto van de geperste huls voordat je hem in de klem steekt?

Zelf gebruik ik een Weidmüller PZ6 ROTO.

Hierbij fotos van de krimp intact. Ik ben zojuist met experimenteren er achter gekomen dat je de krimp 180 graden moet draaien en hem er op die manier in moet doen. Dan scheurt de krimp niet. Klopt dit en is dit bekend bij anderen?

Hoi Dominic,

Ik ben net van plan om me een dergelijke : Weidmuller PZ6 ROTO tang aan te schaffen. Toch volgens de specs van deze tang (die toch tot de betere soort behoort dacht ik zo)perst ze trapeziumvormig en je vermeld dat je hiervan "moet wegblijven" ! Kan je dit even toelichten.
Heb jij enig idee trouwens wat het verschil is met de PZ6 ROTO L? Met de "L" dus achteraan ! Welke, als die er al zijn , zijn de extra voordelen van deze,iets duurdere,tang ?

@Danny G: Beter lezen, ik heb het over Knipex tangen die "trapezium" persen. Weidmüller trapeziumpersingen heb ik nog nooit (15 jaar) problemen mee gehad.

TS: Het lijkt erop dat je huls te ruim is voor de ader of dat er iets met bek is, de persing is gewoon niet goed. Je hebt teveel materiaal van de huls over dat te scherp gebogen is geweest doordat het klem gezeten heeft in de persbek. Ga je dat aandraaien dan barst hij inderdaad open

Weet je zeker dat je 6mm kwadraat draad hebt en geen 4? Dan krijg je dit beeld namelijk ook.
Let op! Kwadraad is iets anders dan de diameter van de draad! (veel mensen buiten het vakgebied vergeten dit)

Even wat duidelijker, zo moet de kopse kant eruit zien in vergelijking met de jouwe:

Zoals nummer twee dus:

het is zo te zien een veel te grote aderhuls. je bent een 6mm2 huls op een 2,5 of 4mm2 aan het knijpen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tot zover allen erg bedankt voor de hulp! Ik waardeer het!

Het lijkt er inderdaad op dat de huls te groot is. Zoals ik zei ben ik nieuw in de krimpwereld en leer ik graag. Op de kabel staat 1x 6mm2 dus ik dacht logisch na te denken en daarbij een adereindhuls van 6mm2 te gebruiken. Maar is het dan zo dat die 1x6mm2 die op de kabel staat geldt voor de draaddiameter met buitenhuls en als je die stript dat je 4mm2 overhoudt? Ik heb een foto toegevoegd van de achterkant van de krimp. Klopt het dat de draad normaal nauw aansluit met de isolatie van de adereindhuls? (wat op mijn foto niet het geval is)

even een aanvullende vraag, hoe hard moet die krimpverbinding zijn, ik had altijd het idee dat dat krimpen vooral was om te zorgen dat het hulsje er niet afvalt tijdens monteren, alle draadjes binnenboord te houden en zodat de draden niet wegliepen. En dat ie tijdens het aandraaien vst komt te zitten, vooral bij die platte tangen van Klauke, etc, die er een randje in duwen. zitten de hulsjes niet heel erg vast.

zit sinds 2009 in de PV.

Als er op de draad 1x6 mm2 staat dan gaat dat over het koper.
En bij mij sluit de huls idd meestal redelijk strak aan op de isolatie.
die draad (en vooral de isolatie) die ik gebruik is i.i.g. geschikt voor 400 VAC. Misschien gebruik je een ander draad, met dunne isolatie?

zit sinds 2009 in de PV.

Draad waar ik mee experimenteer is deze:

https://www.groepenkastbestellen.nl/Soepel-aansluitdraad-6mm2-zwart-me…

(Ik weet niet of je links mag plaatsen. Zo niet excuses. Ik heb zojuist de faq doorgenomen en kon daar niks over terugvinden.)

Volgens mij heeft deze niet perse dunnere isolatie

staat dat 6 mm op de draad of op het zakje? ze leveren ook 4mm2, een vergissing van een magazijnbediende is zo gemaakt..

Welkom hier trouwens, ja links mag wel, zeker om iets te verduidelijken, zolang je daar niet heel vervelend mee gaat doen of een (zakelijk) belang daarbij hebt.

Deze is ook voor MK geschikt dus dat zou idd goed moeten zijn.
Als het goed is en je hebt netjes aangestript (geen koper weg gestript) dan zou ook het metalen hulsje redelijk goed sluitend om het koper moeten vallen voor het krimpen.

Je bent wel al serieus bezig met een moment schroevendraaier.

Ik volg hier ook even omdat ik net een trapezium bek voor 16, 25 en 35 heb gekocht, en normaal krimp ik met een automatisch stellende krimptang.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 6 juli 2017 23:13:45 (11%)

zit sinds 2009 in de PV.

6mm2 staat op de draad zelf.

Momentschroevendraaier? Haha klopt inderdaad. Meestal als ik wat doe doe ik het goed en verdiep ik me tot in detail inzake de kwestie. Daarnaast ben ik iemand die uit neurose vaak dingen kapot draait dus dan is zo een momentschroevedraaier mega handig voor mij haha. Lekker instellen op 2.8nm en perfect. Draden zijn ook perfect gestript want als ik spullen koop koop ik direct goed. Strip kabels met de knipex automatische multistriptang die dit perfect doet. Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat mijn knipex tang geen goede krimp maakt want dat is een tang van 270 euro. Het handige aan deze tang is o.a dat hij gekalibreerd is en dus altijd een perfecte krimp maakt zonder dat hij te hard of te los is.

Het is wel duidelijk te zien dat er speling zit in de huls dus ik vermoed dat een 4mm2 huls perfect zal passen. Helaas heb ik deze niet op het moment dus die ga ik bestellen en direct uittesten.

Verder zijn alle krimpjes en stekkers mij inmiddels bekend echter is er een die ik nergens kan vinden en dat is deze (zie foto) wat is dit voor krimp en hoe maak je deze? En vooral hoe ziet deze huls er uit voor de krimp? Kan deze namelijk nergens vinden.

Volgens mij is dat er een die ze alleen in de fabriek (kunnen) maken.
Lijkt wel op de krimp van een MC4 tang.
zoek daar maar eens op.

zit sinds 2009 in de PV.

Zelf heb ik deze tang:
https://www.cvkoopjes.nl/duurzaam-en-biomassa/zonnepanelen-kits-parts/…
en dan gebruik je de bekjes meest rechts onder.

Voor deze heb ik ook de bekjes voor trapezium 16,25 en 35.

Ik denk dat ze in de fabriek dan op lange einden komen en er dan gewoon 2 van die dingetjes op krimpen, en dan ook de "huls" knippen, maar daar weet vast een andere een antwoord op.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 6 juli 2017 23:35:21 (25%)

zit sinds 2009 in de PV.
chuckie

Honourable Member

Wat je wel eens tegen komt bij het bestellen via dit soort site's, is dat ze Turkse of Chinese kabel en of draad verkopen die niet daadwerkelijk de koperdoorsnede heeft die er op staat, maar intern dunner is.
De hoeveelheid koper bepaalt de prijs en zo kun je leuk verdienen.
Aardlekschakelaars verkopen ze vaak ook (bv van Hager)uit Duitsland die niet goedgekeurd zijn voor de Nederlandse markt ( de TU b.v. mag ze dan ook niet verkopen), maar die zijn inkoop een stuk voordeliger.
Ik heb daar al eens een gesprek over gehad met iemand van Hager.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

klopt, die goedkope kabel uit het buitenland is een slechtere koperklasse, en dunner ook nog. waar hier koperklasse 2 normaal is, hebben ze daar klasse 5 . wat niet beter voor de kabelweerstand is. ook hebben ze bij meeraderige kabel vaak erg dunne aderisolatie wat hier niet voldoet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juli 2017 22:37:54 schreef andre1973:
even een aanvullende vraag, hoe hard moet die krimpverbinding zijn, ik had altijd het idee dat dat krimpen vooral was om te zorgen dat het hulsje er niet afvalt tijdens monteren, alle draadjes binnenboord te houden en zodat de draden niet wegliepen.

Ik heb connectoren aan draadjes zitten krimpen voor een project. Die moeten toch echt (de eerste paar keer) blijven zitten als een sukkel de connector er aan het draadje uittrekt. Met een goed krimptang lukt dat. Ik had zelf de allergoedkoopste uit china gekocht. Die werkte niet goed. Maar 1 klasse duurder werkte prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 6 juli 2017 23:30:47 schreef andre1973:
Volgens mij is dat er een die ze alleen in de fabriek (kunnen) maken.
Lijkt wel op de krimp van een MC4 tang.
zoek daar maar eens op.

Die kan je ook gewoon los kopen, en met een hele simpele (goedkope) tang persen. Ik daar al eens links van gepost, zal eens zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De kabel waar het om gaat is volgens mij Italiaans. Er staat op VER CAVI MORIMONDO dus ik betwijfel of dit een China kabel is. Welk merk zouden jullie anders adviseren wat gebruikt wordt in groepenkasten?

Wat ik van de groothandel (Waagmeester / Elauma) krijg is van Eupen.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 7 juli 2017 10:28:34 (20%)

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Op 6 juli 2017 22:37:54 schreef andre1973:... ik had altijd het idee dat dat krimpen vooral was om te zorgen dat het hulsje er niet afvalt tijdens monteren, alle draadjes binnenboord te houden en zodat de draden niet wegliepen.

Nee, de persing moet soort van gasdicht zijn. Dat betekend dat ook de losse kopervezels vervormen.

chuckie

Honourable Member

Goede merken zijn;
Draka, Jobarco, Eupen, Eldra, TKF, Donné en Lapp.
Die laatste gebruik ik veel omdat de TU ze in de vestigingen op voorraad heeft liggen en een goede prijs hebben.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Kruimel

Golden Member

Op 6 juli 2017 23:24:41 schreef marrone:
6mm2 staat op de draad zelf.

[...]

Het is wel duidelijk te zien dat er speling zit in de huls dus ik vermoed dat een 4mm2 huls perfect zal passen. Helaas heb ik deze niet op het moment dus die ga ik bestellen en direct uittesten.

[...]

Anders zou je even een gezette hoeveelheid draad moeten wegen. Ik kreeg laatst van de Conrad ook een verkeerd gemarkeerde spoel draad waarvoor ik zonder morren een nieuwe spoel heb gekregen nadat ik dat constateerde door te wegen. Eén meter 6mm2 koper weegt ongeveer 0.000006m3*9000kg/m3=0,054kg. Isolatie schat ik ongeveer 0,75mm dik, dus dat geeft ongeveer (uitgaande van massief, het zal dus iets te laag ingeschat zijn):

A=0,000006m2
A=πrCu2
A/π=rCu2
√(A/π)=1,38*10-3m
rtot=1,38*10-3+0,75*10-3=2,13*10-3m
Viso=(π*(2,13*10-3)2-π*(1,38*10-3)2)*1≈8,25*10-6m3
ρPVC≈1250kg/m3
miso≈0.01kg

A=dwarsdoorsnedeoppervlakte
r=straal (diameter/2)
V=volume
ρ=dichtheid
m=massa

Iets dat dus minder dan 0,064kg/m weegt zal dan waarschijnlijk geen 6mm2 zijn (of geen koper, maar dat lijkt hier niet het probleem). Het is geen massief koper, dus de hoeveelheid isolatie zal iets te laag ingeschat zijn. Als iemand een stuk van dit draad heeft liggen is die natuurlijk van harte uitgenodigd het even te wegen, want meten is weten. Ik heb hier alleen 2,5mm2 liggen.

PS Ik kan natuurlijk altijd rekenfouten maken, schroom het niet na te rekenen. O-)

GJ_

Moderator

Op 6 juli 2017 23:59:47 schreef testman:...en dunner ook nog.

De gerenommeerde merken hebben ook kabel die dunner is dan er op staat. Dan is de kabel door gebruik van materialen "geschikt voor toepassingen waar 6mm2 vereist is".

Op 7 juli 2017 17:14:56 schreef chuckie:
Goede merken zijn;
Draka, Jobarco, Eupen, Eldra, TKF, Donné en Lapp.
Die laatste gebruik ik veel omdat de TU ze in de vestigingen op voorraad heeft liggen en een goede prijs hebben.

die laatste gebruik ik ook het liefste, als er een doos op is komt er lapp voor terug, soms gaan exotische draadkleuren 15 jaar mee. echter nu alles is veranderd en je cpr kabels hebt, zijn de oude kabeltypen er niet meer, en de cpr versie is nog niet goed op voorraad.

jobarco en donne, eupen zijn vaak goedkoop, maar strippen doen ze niet altijd even super. dat is met draka en lapp beter gesteld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer