Wasmachine kogellagers vervangen

High met Henk

Special Member

@jerome: be my guest: de mijne staat nog buiten wegens tijdgebrek: mijn kruis is gebroken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Happy met mijn metalen Miele hier. Gaat lang mee en vooral: blijft goed ruiken.

Moderne machines zijn niet gemaakt voor reparatie. Ze staan voor milieuvriendelijk te zijn maar alles is gewoon weggooimateriaal.

Op 27 maart 2017 21:23:45 schreef High met Henk:
@jerome: be my guest: de mijne staat nog buiten wegens tijdgebrek: mijn kruis is gebroken...

Dat is niet zo mooi ;-(. Ik hoop dat je niet al te veel pijn hebt. Morgen maar een arts bezoeken.

High met Henk

Special Member

AUW, die is pijnlijk idd.

gelukkig doelde ik op het trommelkruis...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

de sets zijn verkrijgbaar bij ... bestaande uit binnen en buitenlager en simmering, ook toelichting op het splitsen van de kuip en lijmen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 december 2021 22:26:29 (4%)

Tsja, wel leuk allemaal, maar er staat wel dat het kan en welke siliconenkit je moet gebruiken, maar ervaringen 0. Had ze gesproken hierover.

High met Henk

Special Member

ga jij het risico lopen met grote kans op water leggae in je huis en de elektra die lager ligt dan de kuip?
ik heb een ASWO 2e hands gekocht en als die in elkaar stekkert ga ik kijken of die te herstellen is.

als ik een nieuwe ga kopen dan ga ik hem eerst kantelen en kijken of de kuip te demonteren is!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 juli 2017 20:13:07 schreef High met Henk:

ik heb een ASWO 2e hands gekocht en als die in elkaar stekkert ga ik kijken of die te herstellen is.

Mis ik iets ?
ik ken ASWO...Som-Aswo eigenlijk alleen als onderdelen hut...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

Klopt, ik bedoelde asko.
Das een wasmachine en vaatwasser fabrikant

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is dat, ALS je het al los en weer in elkaar kan krijgen, nog wel betrouwbaar?
Ik bedoel als ik hier zo wel eens kijk bij onze Miele hoe hard dat gaat bij het centrifugeren.
Je moet er niet aan denken als dat wat je los gezagen hebt en weer in elkaar gebakken hebt met schroeven of lijm of kit los komt bij 1400 of 1600 toeren centrifugeren!
Nee, trommels van kunstof die niet meer op een fatsoenlijke manier open en dicht kunnen om lagers en simmerings te vervangen daar begin ik niet meer aan.
Ik houd het bij Miele, heb er al weer een gereviseerd en klaar staan (W822) als deze (W718) aan zijn eind komt, en dan nog is die gewoon te repareren!
Niet kapot te krijgen.
Inderdaad milieu, wat milieu er gaat geen enkele goedkope machine langer mee dan een jaar of 5.
De W718 die ik nog gebruik is volgens mij meer dan 25 jaar oud.
Had ik 5 nieuwe machines moeten kopen in die tijd met alle narigheid van reparaties erbij. Hoezo afvalberg!
Trommels repareren alleen miele, de rest laat ik staan.

Mvg Tien.

KGE

Golden Member

Ik zou ook een 'geplakte' kuip nooit meer vertrouwen. De hoeveelheid energie die er in een sneldraaiende volgeladen trommel zit is behoorlijk. Wanneer zo'n machine ook nog eens op zolder of in de badkamer staat is de (water)ellende niet te overzien.

In het verleden heb ik overigens wel eens gezien wat er gebeurd wanneer er, bij een bovenlader (ja van het beste merk), bij 'volgas' de trommelkleppen losschieten... De complete bovenzijde van de machine lag er af, de machine zelf stond op een andere plaats in de badkamer en de dure was kon alleen nog met een slijpschijf uit gehaald worden. Het beste merk was trouwens erg snel met het vervangen van dit soort 'probleemgevallen'.

maartenbakker

Golden Member

Die exploderende bovenladers was een paar jaar terug ook een standaardfout van Samsung. Modellen gelukkig vooral in de VS verkocht.

Toch zou ik een gelijmde trommel in principe wel vertrouwen, zeker als je hem ook nog klemt (ik meen dat sommige setjes daarvan uitgaan). Lijmverbindingen zijn wonderbaarlijk sterk.

Bij mij staat de machine trouwens standaard in de badkamer, en dat vind ik i.v.m. wateroverlast eigenlijk een heel goed idee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 juli 2017 22:05:59 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja Maarten op zich ben ik het met je eens, maar in sommige gevallen kan het echt niet zoals Indesit: onmogelijk. BSH heeft een te smalle rand om er een schroefje in te draaien. AEG kan nog,maar (nog) niet geprobeerd. Overigens doorslijpen met een 1 mm schijfje gaat goed... Maarja, er is hoop met de europese commissie...

Overigens heb ik nog een tip gekregen van een erkend witgoed reparateur: Meestal zijn het 1200 toeren of lager machines die een gesealde kuip hebben. 1400 en 1600 hebben altijd demontabele kuipen.

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 9 juli 2017 18:54:21 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Dat is een leuk weetje... Ik kan alleen maar bedenken dat een gesealde kuip kennelijk toch niet sterk genoeg is om de krachten op te vangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Onze 1600 toeren AEG heeft gewoon een plastic kuip, gelast zo te zien

Onze AEG Princes heeft een gevezen kuip. Bij het vervangen van de lagers was de dichting los uit de behuizing. Behuizing was hierdoor uitgesleten. De dichting er vervolgens in gelijmd. Doet het nu toch al terug een tijdje goed.
Al bij al toch een hele klus.

High met Henk

Special Member

Je zou er (mits metaal) ook een nieuwe bus in kunnen lassen/frezen/draaien

Bij kunstof moet je er een bus in lijmen...

Modificeren na schade is mogelijk, maar voorwaarde 1 is dat het demontabel is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Yep Peter112, plastickuipen zijn niet meer weg te denken. Ik weet (haast)wel zeker dat die demontabel is.

Ik heb er wel een paar gemaakt is een hele klus.de trommel open zagen met een zaag of diamond schijf fleks lagers en kering vervangen dan de randen heel goed schoon maken en een band Kefler er in plakken met epoxciehars laten drogen als het droog is nog een paar keer na lakken dan schoon schuren dan tweede deel er overheen passen de band steekt wat uit als je ze tegen elkaar plakt de epoxctie niet in de trommel valt. Daarna weer een band erover heen plakken na lakken klaar draait nu al weer 4 jaar heel veel werk maar ik wilde weten of het kan. Het kan wel maar is niet echt lonend veel werk. Met vriendelijke groet Rob

Hallo Rob, Ik zeg ook niet dat het niet kan,maar als pro moet je wel afkeuren,je kan bij een klant geen kortsluiting veroorloven of nog erger een vloedgolf. Zelf uitproberen kan er zijn vele mogelijkheden en blij dat je machine het nog goed doet.

Smd zal dit ook nooit bij een klant doen. Ha ha kan nooit uit ivm de kosten een nieuwe trommel is veel goedkoper.
Ging er om of het mogelijk is en ivm weddenschap heb ik het gedaan een plastic kuip kan eigenlijk niet gemaakt worden ze kunnen niet normaal open. Maar zo als ik heb omschreven is het wel mogelijk en 100% betrouwbaar,..niet rendabel maar goed .

Wel wat laat maar uit eigen ervaring is gebleken dat het gewoon kan en alles binnen 4 uur. uitbouwen kuip met trommel.splijten kuip.verwijderen lagers . plaatsen nieuwe lagers. randen kuip delen schoonmaken en insmeren met 2k lijm. kuip in elkaar zetten. droog tijd afwachten. kuip met trommel inbouwen en draaien maar.

lager set gekocht op nummer bij labflevo 15 euro. bij bauknecht soortgelijk (ze hadden geen wissel set voor mijn model) 98 euro.

alleen de droogtijd van de 2k epoxy lijm duurde 24 uur.

Inmiddels ook 3x uitgevoerd met succes! Ik bestel lagers en simmerringen los en IDD met een uurtje of 3 ben je wel klaar. Grootste probleem van de Whirlpools is dat de simmerringen te diep er ingeperst zitten en dus alleen op de vuilborst draaien en ja, dat gaat lekken ondanks ze een watervast lager gebruiken... Sukkels..

sukkels, of juist goede verkopers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was wat aan het googelen en stuitte op dit draadje herinnerend dat ik van dit forum lid was. Bij geplakte kuipen is het enige verkrijgbare reserve onderdeel inderdaad de kuip binnen- en buitenkant met lagers, allicht tegen de 300€ en dan overweeg je al sowieso eventueel en nieuwe, maar dat maakt dat je het wel zonder meer eens een keer kan proberen. Ik heb bij mij Siemens IQ500 de kuip met de multitool opengesneden, en alle lijmresten er met een beitel uitgetikt en alles mooi schoon gemaakt. De lagers en keerring zijn gewoon dezelfde als die van andere wasmachines en overal verkrijgbaar (30€ voor een set Ebay). Ik lijm mijn kuip met X-tack en doe de naad goed dicht aan de buitenkant ook daarmee. Ik ben alleen niet 100% gerust omdat de X-tack lijm slechts tot 90° temperatuur bestendig is, maat het went wel. Je kan allicht beter Lecram006 volgen en werken met 2K lijm, alleen laat die zich misschien wel moeilijker plaatsen omdat die wat lopender zou kunnen zijn. Ja toegegeven, het is wat werk, maar het spaart (toch al zeker tijdelijk) weer een 500je uit...