onderverdeling schuur

trix

Golden Member

hallo,

ik heb achter in de tuin een nieuwe schuur gebouwd waar ik krachtstroom naar toe heb gelegd, heb hier al een vraag van andere aard over gesteld in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137204

werkend krijgen is geen probleem, alleen werkend volgens de huidige regels is lastiger.

hoe is het nu:
gemeente zekering 3X 25A (geel) --> woonhuis Kwh meter --> 3F aardlek 30mA (alleen voor schuur) --> 3x 16A stoppen --> grondkabel --> onderverd. schuur

ik dacht dat ik 35A gemeente zekeringen had, maar die blijken maar 25 A te zijn. tenmiste als geel = 25A & zwart = 35A klopt?

wat is nou mijn vraag ? ik zou graag de aardlek verplaatsen van het woonhuis naar de schuur, zodat ik niet dat hele eind naar het woonhuis hoef te lopen wanneer deze aanspreekt.
hoe kan ik dat het beste volgens de regels doen.

alvast mijn dank.

eigenwijs = ook wijs
mvdk

Golden Member

Lees dit topic eens door: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137422 precies hetzelfde onderwerp. Niet gaan zeggen: ja, maar hij heeft een aansluitwaarde van... en hij wil die grondkabel gaan beveiligen met...
Ook met een groep van 3x16A en onvoldoende aarding kan je narigheid krijgen. In dat topic kwam pas aan het einde de aap uit de mouw: de netbeheerder leverde daar aarde mee, zodat de bedenkingen minder zwaar werden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe je het beste kan doen?
2 mogelijkhedebn:
a: in je woonhuis een selectieve aardlekschakelaar plaatsen (300 mA)
In de schuur moet dan een ( f meerdere) "gewone" aardlekschakelaars geplaats worden, doorgaans is dit 30 mA, maar is o.a. afhankelijk waar je de schuur vooor gaat gebruiken.
In de kabel naar de schuur mogen geen aftakkingen gemaakt zijn, tnzij daar ook weer gewone aardleschakelaars in toegepast worden

b: In je woonhuis de aardlek voor de schuur laten vervallen, de schuur wordt dan alleen beveiligd met zekeringen dan wel een automaat.
In de schuur plaats je aardlekschakelaars, zie punt a.
LET OP! deze optie mag ALLEEN als je in je woonhuis een veiligheidsaarding (of een TN stelsel) hebt!

Althans volgens de NEN1010 algemeen in NL geldig

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
trix

Golden Member

dan lijkt mij optie 2 het meest geschikt voor mij, is namelijk het goedkoopst ;)
krijg dan alleen een open gat in de deksel v/d groepenkast in het woonhuis, maar dat is wel op te lossen.

eigenwijs = ook wijs
mvdk

Golden Member

Op 10 juli 2017 20:38:45 schreef trix:
dan lijkt mij optie 2 het meest geschikt voor mij...

Ja, maar wel rekening houden met wat Toet verder zegt:

Op 10 juli 2017 20:14:31 schreef Toeternietoe:
LET OP! deze optie mag ALLEEN als je in je woonhuis een veiligheidsaarding (of een TN stelsel) hebt!

Anoniem

Wat dacht je van alles te laten zoals het is?

Welke gevaarlijke activiteiten doe je in de schuur die de aardlekschakelaar om de haverklap zouden doen uitvallen?? In dat geval kun je beter je activiteiten achter een scheidingstransfo uitvoeren. Een aardlek reageert enkel bij een ernstig verlies. Een uitzonderlijke situatie. Bij mij thuis is de aardlek al in 10 jaar niet 1x uitgeschakeld. Voor die ene keer kun je wel eens tot in huis lopen zeker?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 11 juli 2017 09:45:24 (11%)

GJ_

Moderator

Op 11 juli 2017 09:43:14 schreef grotedikken:Een aardlek reageert enkel bij een ernstig verlies. Een uitzonderlijke situatie.

Of bij onweer? Tenminste, in mijn vorige huis lag de aardlek er ieder moment uit. Zeker geen uitzonderlijke situatie dus.
Nu heb ik er nooit meer last van, ik heb nu geen aardlek meer.

of zet voor de schuur een 300ma aardlek, gaan er niet snel uit.

de aarding moet wel goed zijn als je geen aardlek of een zwaardere gebruikt. hangt je nul in de hoofdkast aan de aarde ( tn-s ) dan kan het meer lijden, de zekering zal met sluiting sneller trippen.

pas in een cursus nog behandeld dat je niet zomaar aardlekjes kunt verwijderen in de meterkast, slechte aarding resulteert bij een aardsluiting dan zoals die situatie zoals in boxtel. om een zekering of automaat nog te laten trippen bij een fase/aarde sluiting moet de aarde 0,5ohm zijn. voor een kast die overal aardlekjes op heeft zitten mag een aarde van 166 ohm, in de praktijk altijd lager, maar 100ohm is nog veel te hoog om een 16A groep te laten trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik ga gewoon met 16 A naar mn hobby hok, en daar zit GEEN ALS.
Maar wel een onderverdeling voor de algemene groepen,met 30 mA ALS..
Voor mn werktafel heb ik een scheidingstrafo van 600 VA,en dat werkt heel goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hier zit het dubbel, 30ma aardlek in de meterkast, en 30ma aardlek op de werkbankgroep. alleen voor het repareren en meten aan defecte of zelfbouw apparaten. hoef ik niet naar de meterkast te lopen steeds, want de 2e aardlek zit achter een scheidingstrafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 11 juli 2017 09:54:35 schreef GJ_:
[...]Of bij onweer? Tenminste, in mijn vorige huis lag de aardlek er ieder moment uit. Zeker geen uitzonderlijke situatie dus.
Nu heb ik er nooit meer last van, ik heb nu geen aardlek meer.

Je hebt gelijk. bij sommige bodemgsteldheden kan onweer de aardlekschakelaar laten trippen. Maar het zal bij jullie wel vaker onweren dan hier. Onlangs hebben we nog wat bliksem gezien, maar het was toch ook alweer een viertal maanden geleden.

trix

Golden Member

Op 11 juli 2017 09:43:14 schreef grotedikken:
Welke gevaarlijke activiteiten doe je in de schuur die de aardlekschakelaar om de haverklap zouden doen uitvallen??

dat is door niemand hier gezegt, dat vul je zelf in.

maar wellicht laat ik het inderdaad zoals het is, zo vaak valt hij natuurlijk niet uit.

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 11 juli 2017 19:53:46 (14%)

eigenwijs = ook wijs

hoef ik niet naar de meterkast te lopen steeds, want de 2e aardlek zit achter een scheidingstrafo..

Wat is het nut van een aardlek (differentieel) achter een scheidingstransfo? Met andere woorden, welke weg gaat de foutstroom volgen om deze te laten trippen?

Met een scheidingstransfo is het net de bedoeling dat je één van de twee stroomvoerende geleiders mag en kan aanraken zonder geëlektrocuteerd te worden. Er kan geen foutstroom lopen voor elektrocutie bij het aanraken van één geleider. Er kan dus ook geen foutstroom lopen om de aardlek die in het secundaire gedeelte zit te laten trippen.

Mocht je nu nog secundair een automaat bij zetten dat wel, deze gaat er uit bij een dubbele fout (kortsluiting). Raak je beide geleiders aan, dan heb je pech, dan ben jezelf de verbruiker en word je geëlektrocuteerd.

mvg

Robbe

Op 10 juli 2017 19:52:02 schreef trix:
ik dacht dat ik 35A gemeente zekeringen had, maar die blijken maar 25 A te zijn. tenmiste als geel = 25A & zwart = 35A klopt?

In Nederland betaal je weinig vastrecht als je een kleinverbruiker bent. Dat ben je bij 1fase < 35A, of bij 3fase < 25A. Als je wilt kan je energiedistributeur je voor ongeveer 180 euro terugzetten op 1x35A. (tip: dat wil je niet). Je kan ook meer aanvragen, maar dan gaat je vastrecht omhoog.

wat is nou mijn vraag ? ik zou graag de aardlek verplaatsen van het woonhuis naar de schuur, zodat ik niet dat hele eind naar het woonhuis hoef te lopen wanneer deze aanspreekt.
hoe kan ik dat het beste volgens de regels doen.

De meest voorkomende aardlekfout is dat een grondkabel gaat lekken naar aarde. Daar reageert de huidige aardlekschakelaar op. Wel zo veilig. Het lijkt me niet zo verstandig om dat te gaan sabotteren door de aardlek in de schuur te plaatsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 juli 2017 07:00:01 schreef Robbe de Smet:
[...]

Wat is het nut van een aardlek (differentieel) achter een scheidingstransfo? Met andere woorden, welke weg gaat de foutstroom volgen om deze te laten trippen?

dit is puur voor reparatie doeleinden, bij een fout in het te repareren apparaat hoef ik dan niet naar de meterkast te lopen. op deze manier kun je toch een aardlek gebruiken van een algemene groep, zonder steeds de boel uit te hebben met repareren door een getripte aardlek. het principe werkt prima, de werkbank aarde hangt aan de nul van de wcd's achter die trafo, VOOR de 2e aardlek achter de scheidingstrafo. er zit zowel een D6 automaat primair voor de trafo als secundair.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Eng, zodra je ergens een probleem in je nul hebt staat de volle spanning op je werkbank.
Ik zou dat niet zo doen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

nee hoor, aarde van die wcd's hangt alleen aan de nul van de scheidingstrafo, niet aan het aardnet in huis. de wandgoot zelf zit wel aan het huis aardnet, want daar zitten ook wcd's in die niet achter die trafo zitten.

ik heb er een extra trafo aan toegevoegd die ervoor zorgt dat de voeding ACHTER de trafo tussen nul en aarde een 1,5V spanningsverschil heeft. zo tript de aardlek ook met een aarde nul sluiting met amper last op die aardlek, dan trippen ze nl niet, er moet een spanningsverschil zijn.

tevens heb ik onlangs de werkbank noodstop ingebouwd met een 25A magneetrelais die alles schakelt.

edit, schema duidelijker gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als je 1 poot van de trafo aan de werkbank hangt.. KAN je een aardige opdonder krijgen als je toevallig de andere poot beetpakt.
Ik ben het met Robbe de Smet eens.. een secundair circuit van een scheidingstrafo mag NOOIT met een kant aan een B.v. werkbank zitten.
Dit dient een zwevend circuit te zijn.
Dan mag je rustig een draad beetpakken, en ook tript de huis ALS niet, als je een keer met een scoop gaat meten. aan het primaire gedeelte van een B.v. schakelende voeding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Had het wel gedacht dat er meer achter zat gezien jouw technishe kennis. Ik denk dat ik dit ontwerp hier ooit al eens heb zien langs komen, dat het van jou was wist ik niet.

Heeft inderdaad zijn voor en nadelen, een lekstroom in een elektrisch toestel wordt opgemerkt door de differentieel schakelaar, terwijl het gevaar op elektrocutie blijft. Vooral dan voor een collega technicus die denkt dat hij 'veilig' achter een scheidingstransformator aan het werken is in jouw werkplaats.

Goed gevonden van die bijkomende transfo met dat geringe potentiaal verschil. Zelf zou ik er niet opgekomen zijn. Dit niet alledaags schema heeft me toch wat denkwerk gekost om het te doorgronden. Theoretisch gezien zie ik het werken met dat kleine potentiaal verschil, of het echt werkt (lek in de 'nul'), dat zal ik moeten aannemen en je geloven op je woord ;-).

Mijn gevoel zegt net zoals Mel opmerkt om het boeltje gecheiden te houden.

voorheen had ik die 1,5V trafo er niet tussen zitten, dan moest er een 100W lopen om de aardlek te laten trippen met een harde aarde nul sluiting, dat lost deze constructie op.

ik kan zowel de nul als de fase aanraken die achter de scheidingstrafo zitten, omdat de aarding niet aan de nul van de echte voeding hangt zoals een standaard huisinstallatie. er staat geen spanning tussen mij en de geleider. dat is dus hetzelfde effect als een kale scheidingstrafo gebruiken op een ongeaard wcd zoals wrs de meeste het hebben.

op deze manier kun je zgn eilandbedrijf hebben achter een huisaardlek, zonder die te trippen en 2 trappen af te moeten vanuit je hobbyhok. als ik de virtuele aarde van achter de scheidingstrafo aan de huisaarde hang, dan tript de werkbank aardlek ook als er een huisaarde/ fase" sluiting komt vanachter de scheidingstrafo. maar dan gaat de aardlek in de meterkast er niet uit.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 15 juli 2017 12:53:02 (69%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan ze beide afzonderlijk aanraken, dat wel. Het gevaar zit hem in het gelijktijdig aanraken van de metalen behuizing met de éne hand (of lichaam) en het aanraken van een actieve geleider met de ander hand tijdens een herstelling. In jouw opstelling zit de eerste fout er al in doordat de fictieve 'neuter' al met opzet aan aarde ligt. In dit geval gaat ook jouw differentieel er niet uit achter de scheidingstransfo.

je bedoelt dat je aan het chassis zit met 1 hand van een te repareren apparaat, wat aan de "aarde" hangt van de scheidingstrafo, en met de andere hand raak je de "fase" van achter de scheidingstrafo aan?

in die situatie tript de aardlek van de werkbank gewoon, de fictieve aarde zit net als in een woonhuis met TN-S stelsel in de hoofdkast aan de nul, dus VOOR de aardlek. en je hebt in een normale situatie met aardlek ook geen echte harde aarde nodig om de aardlek te laten trippen, zoals in natte toestand aan het handdoekrek blijven hangen op de badkamer, omdat er 1 schroef door een elektra leiding zit geboord.

met het verschil dat in deze opstelling wel een fysieke aanraking met de "aarde" én "fase" nodig is, omdat er geen koppeling tussen de aarde en "aarde" geleider is. die koppeling kan er overigens wel zijn, dan tript de aardlek van de werkbank ook als je er andere meetapparaten aan een te testen toestel hebt hangen, en een foutje maakt met omsteken. vaak zit de mantel van bijv antenne coax aan de aarde van het toestel.

ik heb dit getest met een 10K weerstand tussen "aarde" en "fase" waar de werkbank aardlek gewoon op tript, dit is 23ma lekstroom, rond het punt waar een aardlek tript. ook tussen "aarde"en "nul" werkt dit. test ik het met een 15K weerstand, dan tript de aardlek niet, want dit is 15ma lekstroom.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 15 juli 2017 16:02:56 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Idd, daar doelde ik op. Ik ga je bovenstaande uitleg nog eens lezen en jouw opstelling nog eens goed bekijken op een vrij momentje. De werking interesseert mij wel.

Als ik nog wat vragen of opmerkingen heb hoor je mij wel ;-)

Grtn

Robbe