buizenversterker met voedingstrafo's

Ik heb eens een forumdiscussie gevolgd, volgens mij hier op CO, over iemand die een simpele buizenversterker bouwde waarbij hij/zij voor de duurste onderdelen (trafo's) normale voedingstrafo's wilde gebruiken.

Alle (terechte) kritiek niettegenstaande was dat project volgens mij met succes afgerond. Met de vakantie in het voorruitzicht wilde ik die discussie nog eens nalezen of het ook iets voor mij is als een leuk niet al te duur projectje.

Ik heb me suf gezocht, maar kan de discussie niet meer terugvinden (als die al hier op CO was).

Weet iemand nog wie de TS was, of de discussie titel?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Arco

Special Member

Als je geen hoge eisen stelt aan het geluid, dan kun je sommige voedingstrafo's wel als uitgangstrafo gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Prima als je een communicatie of AM omroepontvangertje maakt. Ook voor iets dat achtergrondmuziek verzorgt zou ik het niet laten.

Voor serieus gebruik, tsja. Voedingstrafo's zijn ook niet goedkoop. Als je ze hebt, vooral gebruiken, is leerzaam. Als je ze niet hebt, ga er dan niet in investeren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 11 juli 2017 16:59:57 (56%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Zoiets? http://www.b-kainka.de/bastel88.htm
PL (TV) buizen kosten geen ruk.
Maar ik denk niet dat er HiFi uitkomt. ;-)

miedema

Golden Member

Ooit heb ik geëxperimenteerd met ringkerntrafo's als uitgangstrafo.
Dat ging behoorlijk goed! Ze zijn zeer breedbandig. Een bandbreedte van 80..100Khz is haalbaar. Goed laag er uit krijgen bleek lastiger....

Ze zijn erg gevoelig voor DC door de wikkelingen. Dus òf apart, (parallel) de eindbuis voeden, of, bij een balans eindtrap, zorgen dat de stromen zeer goed in balans zijn.

groet, Gertjan.

Hallo,

Ik heb zoiets wel eens geprobeerd,
https://www.circuitsonline.net/forum/view/112578/1/buizen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/118759/1/buizen

Geen idee of dat de thread was die je zocht. De plaatjes werken niet meer dank zij dropbox... Ik heb ze nog wel, mocht je interesse hebben. (Best ff mailen)

Hoe dan ook,
Op een beurs als rosmalen zijn veel trafos te vinden die voor deze toepassing geschikt zijn. Mocht je een beetje fatsoenlijk geluid willen zou ik dat toch overwegen. Ik heb daar zelf wel eens uitgangstrafo van 2.50 per stuk gekocht en een ingangstrafo van 20 euro. Het scheelt je veel gekloot en je luistert er met meer plezier naar.

De ingangstrafo moet je zoizo plaatsen. Zonder die trafo wordt je project levensgevaarlijk.

Trouwens, je zou misschien ook een oude buizenradio op de kop kunnen tikken, dan heb je de trafo's meteen al. Let op, ik ben niet bekend met die radio's misschien kan iemand anders je vertellen of je daar ook echt wat aan hebt.

PE2BAS
maartenbakker

Golden Member

Trafo van een sloopchassis van een buizenradio gaat meestal prima, wel even opletten dat het een trafo is die voor laagohmig is; Philips had soms hoogohmige luidsprekers met alsnog een uitgangstrafo ervoor. Ook geen fysiek heel kleine trafo kiezen als je prijs stelt op basweergave. Ik heb nog wel een of andere Duitse sloper staan, alleen verzenden is ook weer gedoe. Laat de TS maar aangeven of hij dat chassis of onderdelen ervan wil overnemen.

Op 11 juli 2017 17:36:20 schreef miedema:

Ze zijn erg gevoelig voor DC door de wikkelingen. Dus òf apart, (parallel) de eindbuis voeden, of, bij een balans eindtrap, zorgen dat de stromen zeer goed in balans zijn.

Of een uitgangselco gebruiken voor je trafo ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of een(ringkern) trafo bestellen bij Toroidy.pl dat is op www wel te vinden en dat zijn goedkope PP/Ultra lineair trafo,s goed voor +/-60Watt op 4 of 8 Ohm.
Ik zou de 6K6(trafo)PP voor een EL34 aanbevelen maar net wat je wilt.
6L6 GC Svetlana kan natuurlijk ook.
Zoek ook eens op williamson versterker en dan zie je schema,s die je heel goed kan nabouwen.
Een voedings trafo alleen kopen als ie de Anode stroom van de eindbuizen aankan en vaak is dat stereo al gauw 2x100mA!!bij 380/400 Volt.
Ia per buis is dan 50mA!!

Succes.

Hubie

Special Member

Hierboven,bedoel je deze?https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Tube-output-transformers/137
213 euro voor een UGT voor 2 x ECL86 PP,Beetje duur.
Mss dat de TS Radio Twhente ff kan bellen.De laatste keer dat ik daar was had hij nog planken vol UGT's staan.Dat is wel 10 jaar geleden maar een belletje kost niks,niet geschoten is altijd mis. ;-)

Thevel

Golden Member

213 euro voor een UGT voor 2 x ECL86 PP,Beetje duur.

Dat zijn geen euro's op de website maar Poolse zloty's.
Omgerekend kom je op ongeveer 50 euro.

Hubie

Special Member

Hoi Thevel,je hebt gelijk,heb ik weer met m'n neus gekeken. ;-)
50 euri is een koopje voor zo'n trafo.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 juli 2017 15:42:06 schreef Gadget_inc:
Dit topic misschien ?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137366

Ja bijna zelfde verhaal deze topic zat ik ook aan te denken als naslag voor TS.
De Amplimo heeft ook een studie Site voor projecten en dan zie je dat een studie project met een EL34 in klasse A op een 220V:6.3V ringkern trafo best heel goed gaat,spanning en stromen moet je even uitzoeken maar het kan zeker.....
Wat ga je aan qualiteit missen ,waarschijnlijk een kleine misaanpassing ,maar als het voor jouw goed klinkt wat dan nog...
Scheelt je i.i.g een hoop eurie.

Hubie

Special Member

Hammond kan bijna elke trafo voor Fender gitaarversterkers leveren.
Tsja,daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Op 12 juli 2017 20:30:10 schreef Electuurtje:
[...]

Maar dat kost ook wat...........

De balans trafo,s uit polen kosten +/- 45 € stuk uit polen,
dus wat doe je dan........

Gebuik hier de 2xEL34 trafo en dat gaat heel goed ,60Watts,5 Ohm op 4 Ohm tap.......

En dan 2x de 6L6 GC Svetlana,is gewoon toppie voor weinig,kan dit iedereen aanraden.......

Is dit iets voor je? Ze hebben ook buizen en ander interessant spul.

[Bericht gewijzigd door hadv op woensdag 12 juli 2017 23:00:38 (21%)

Just find out what you like and let it kill you
RAAF12

Golden Member

Die kleine trafo's lopen niet ver door in het laag. Leuk als je iets wilt met 'lampen'maar denk niet dat het kwaliteit is. Moet meer een euforisch gevoel opleveren. Met 8 transistors heb je een 10 maal betere versterker tegen een kwart van de prijs.

Volgens mij is ts al genezen :)

PE2BAS