Electrocutie door mobieltje in bad?

http://nos.nl/artikel/2182732-amerikaans-meisje-van-14-geelektrocuteer…

Het verhaal gaat dat een meisje in bad is geëlektrocuteerd door gebruik van een mobieltje waarvan de lader met een verlengsnoer op een stopcontact was aangesloten. Ze zou aangetroffen zijn met een brandwond aan de hand waarmee ze de telefoon vasthield.

Dom natuurlijk. Maar het lijkt me alleen mogelijk als er een fout in de lader zat zodat de output niet meer galvanisch gescheiden was van het net. En de aardlek heeft gefaald of was niet aanwezig...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

het bekende verhaal van de goedkope namaak oplader met amper scheiding tussen secundair en primair. de states hebben niet veel aardlekschakelaars, zeker in oude bouw niet. en die iphones hebben een rvs achterkant, anders had het nog mee kunnen vallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wil best geloven dat de scheiding in chinese voedingsadapters volgens de westerse normen onvoldoende is. Maar dan moet er alsnog iets misgaan voordat eea echt ZO fout gaat.

Er zouden dan regelmatig bijna-dodelijke ongevallen moeten gebeuren voordat het een keer echt mis gaat. Ik hoor daar toch echt weinig over. Of zou iedereen z'n mond d'r over houden???

Als je SteveO heet, ga je in bad zitten met het metalen ding in je hand en ga je met een supersoaker de voeding natmaken. DAN gaat het met een chinese voeding net als een met een westerse gewoon snel mis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het is meer de slechte isolatie op de print en de smps spoel, er komt tussen primair en secundair overslag tussen de over elkaar liggende wikkelingen en dat badwater icm ijzeren kuip doet de rest wel. ook scheelt het al als je de lader andersom in het wcd hebt zitten, dan kan er tov aarde veel minder spanning op komen staan, afhankelijk van het defect.

de behuizing van de lader is redelijk dicht, zo'n ding moet eerst ondergedompeld zijn om intern nat te worden.

evengoed, een stekkerdoos in de badkamer hebben liggen is ook zo verstandig, natte vloer en bam de boel staat onder spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ook lagere en/of gescheiden spanningen kunnen gevaarlijk zijn. Er zijn telefoonmonteurs omgekomen door aanraking van de 48v lijnspanning in natte omgeving...
Als je in een metalen badkuip zit, en ook nog dingen als badzout toevoegt, kan het al gauw onaangenaam worden als je een spanning beetpakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juli 2017 10:51:44 schreef testman:

de behuizing van de lader is redelijk dicht, zo'n ding moet eerst ondergedompeld zijn om intern nat te worden.

Ze had naar verluid een brandwond aan haar hand. Daarvoor is meer nodig dan alleen een beetje lekstroom door een van binnen nat geworden lader.

Een verdeeldoos die in het badwater valt, zou wel tot elektrocutie kunnen leiden, maar dat verklaart de brandwond aan de hand niet. Die kan volgens mij alleen verklaard worden door een directe sluiting tussen primair en secundair in de lader.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op woensdag 12 juli 2017 11:49:58 (26%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

Op 12 juli 2017 10:44:14 schreef rew:
Ik wil best geloven dat de scheiding in chinese voedingsadapters volgens de westerse normen onvoldoende is. Maar dan moet er alsnog iets misgaan voordat eea echt ZO fout gaat.

Er zouden dan regelmatig bijna-dodelijke ongevallen moeten gebeuren voordat het een keer echt mis gaat. Ik hoor daar toch echt weinig over. Of zou iedereen z'n mond d'r over houden???

Neem het USB-hub voedinkje in gedachten dat Big Clive uitelkaargenomen heeft omdat het een beetje tintelde en er vonkjes afkwamen (zoiets in elk geval). Volle sluiting in de trafo tussen primair en secundair. Als je op een houten vloer staat, merk je niet zoveel. Als je in bad zit ben je dood.

Het ging vermoedelijk om 120V netspanning dus clearance of een te lichte Y2 condensator zijn minder waarschijnlijke oorzaken, hoewel je in sommige laders misschien clearance hebt die met een tik tegen de behuizing al weg zou kunnen vallen.

En de experts van de NOS kletsen ook weer es uit hun nek (als ze dat bij niet technisch nieuws ook doen, wat heb je er dan nog aan?)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 juli 2017 12:10:21 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Het schijnt voor te komen dat er zeer weinig isolatie tussen primair en secundair zit. In dit filmpje gaat het om 0,2mm tussen primair en secundair, het komt dus echt voor dat er zo weinig isolatie is. Dan is een heel klein beetje vochtige lucht genoeg om overslag te krijgen. Ik weet niet hoe vaak dit voorkomt, maar marginale ontwerpen lijken redelijk alledaags geworden. Overigens moet ik zeggen dat zolang je geen geaarde dingen vasthoudt het best nog wel eens een tijdje onopgemerkt kan blijven dat een lader niet geïsoleerd is. Hier heb ik vinyl op de vloer, en dan moet je met meer dan 230V op de proppen komen om een stroomkring rond te krijgen.

De brandwond zal waarschijnlijk pas na het overlijden van het slachtoffer zijn ontstaan, er was waarschijnlijk alleen een overstroombeveiliging, maar dat is in de VS tot 15A. Daar krijg je wel een brandwond van ja... Ik heb hier in huis trouwens ook geen aardlek, en in eerdere huizen waar ik in woonde ook niet altijd (zelfs nog even in een huis met katoenomwonden rubbergeïsoleerde bedrading gewoond). Het lijkt er op dat het hier in ieder geval tot 1978 (volgens mij is dat het bouwjaar van dit huis) niet verplicht was.

[edit]Dit was een beetje de lange versie van wat maartenbakker net iets voor mij gepost had... :)[/edit]

Op 12 juli 2017 10:27:00 schreef Roetzen:
.. En de aardlek heeft gefaald of was niet aanwezig...

't Is wel een ware uitdaging voor de aardlek om hier op tijd in te grijpen.

En zoals @maartenbakker hiervoor al schrijft, de lader maakte al langere tijd sluiting tussen de primaire en secundaire zijde. De Amerikanen zouden toch echt wettelijke minimumeisen (KEMA-keur) aan dit soort electronica moeten stellen voordat het op de markt gezet mag worden.

Het zou me echt niet verbazen dat er sluiting is tussen primair en secundair. Ik heb met m'n eigen ogen gezien hoe klein de isolatieafstand kan zijn in grijze import laders, en er zijn ook al meerdere verhalen van falende isolatie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2017 10:59:47 schreef Arco:
Er zijn telefoonmonteurs omgekomen door aanraking van de 48v lijnspanning in natte omgeving...

Bron... of duim?
Ben jarenlang telefoon monteur geweest, nog nooit van gehoord.
Ook van de lijnspanning van telex (±110v DC) regelmatig een optater gehad, terwijl ik tegen aarde kwam, 8)7 niet fijn maar ik ben er nog steeds! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Hmmm, met de slager die zijn eigen vlees keurt (CE) hoef je niet gek te kijken als dat hier ook gaat gebeuren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

In Nederland zwerven genoeg gammele Chinese opladers rond. Dat leidt vast wel tot ongelukken. Amerika heeft niet het alleenrecht op dit soort misstanden.

Op 12 juli 2017 12:17:30 schreef ohm pi:
[...]'t Is wel een ware uitdaging voor de aardlek om hier op tijd in te grijpen.

De brandwond aan haar hand wijst er op dat er een flinke stroom heeft gelopen. En langer dan een paar milliseconden. Dan is er meer aan de hand dan een aardlek die een beetje over de specs heen is.

Op 12 juli 2017 12:11:20 schreef Kruimel:
De brandwond zal waarschijnlijk pas na het overlijden van het slachtoffer zijn ontstaan, er was waarschijnlijk alleen een overstroombeveiliging, maar dat is in de VS tot 15A. Daar krijg je wel een brandwond van ja...

Dus... geen aardlek. Tja, de VS, het land van de onbegrensde mogelijkheden...

Ik heb hier in huis trouwens ook geen aardlek,

Toen ik mijn huidige woning in 1985 betrok was er ook geen aardlek. Ja en ook nog antieke bedrading met rubber en jute isolatie in stalen buis. Maar toen was er ook geen stopcontact in de badkamer, want vóór de komst van de aardlek mocht men in een badkamer helemaal geen stopcontacten hebben, met uitzondering van een scheertrafo.

Op 12 juli 2017 13:30:30 schreef ohm pi:
Amerika heeft niet het alleenrecht op dit soort misstanden.

Naar een stopcontact in de badkamer zonder aardlek moet je toch wel even zoeken in Nederland...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 12 juli 2017 13:30:49 schreef Roetzen:
Naar een stopcontact in de badkamer zonder aardlek moet je toch wel even zoeken in Nederland...

Even, ja. Het is niet de bedoeling, maar ik durf te wedden dat je er voldoende kan vinden.

Denk aan Beun de Haas die bij z'n vrienden een stopcontact in de badkamer ziet en denkt, dat is wel handig, dat wil ik ook. Die legt dat zelf gewoon aan, terwijl ie een ouder huis heeft zonder aardlek automaat. Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb recent een storing gehad een 30's huis, daar zat gelukkig niks meer van de stoffen draad in, maar wel overal randaarde wcd's die niet geaard waren. die wcd's leken netjes inbouw gemaakt, maar waren aan de achterzijde met een 1mm2 vmvl gevoed. dat was 1 van de 2 groepen die origineel in het huisje zaten, de aarde hield op in het 1e lichtpunt 2 mtr van de meterkast. op die groep zat 75% van de wcd's dus. in de stalen 5/8 buis zaten al 7 draden, waarvan 2x bruin en 2x blauw, dus ook een ingestuukte lasdoos/aftakking ergens onderweg.

die telefoon heeft echt wel aan de fase gehangen, als je elektrocuteerd word trekken spieren samen, dus die telefoon wordt harder vastgepakt ook nog. 15A zal er niet eens uitgegaan zijn, zoveel strom gaat er niet snel lopen. zeker niet als de badkuip niet is geaard, waar ik niet van zou staan kijken..

edit een wcd op de badkamer is niets abnormaals, ook in oude huizen, denk aan de wasmachinegroep waar men een contrastekker aan heeft gezet of een dubbel wcd ipv die wasmachine schakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2017 13:30:49 schreef Roetzen:

[...]
Naar een stopcontact in de badkamer zonder aardlek moet je toch wel even zoeken in Nederland...

Eh, het recht op onbetrouwbare gevaarlijke el cheapo ladertjes en andere Chinese crap.

Kruimel

Golden Member

Op 12 juli 2017 13:30:49 schreef Roetzen:
[...]
Naar een stopcontact in de badkamer zonder aardlek moet je toch wel even zoeken in Nederland...

Ho eens even, je zei zelf al dat ze de lader met een verlengkabel had aangesloten, die zal dan niet naar een wcd in de badkamer hebben gelopen toch? Als je verlengkabels gaat aanleggen kan je elke beveiliging omzeilen. :S

Op 12 juli 2017 13:44:09 schreef testman:
die telefoon heeft echt wel aan de fase gehangen, als je elektrocuteerd word trekken spieren samen, dus die telefoon wordt harder vastgepakt ook nog. 15A zal er niet eens uitgegaan zijn, zoveel strom gaat er niet snel lopen. zeker niet als de badkuip niet is geaard, waar ik niet van zou staan kijken..

Als de badkuip niet is geaard? Hoe bedoel je? Als de badkuip mooi geïsoleerd is krijg je geen stroomkring toch? Waterleidingen zijn echter vaak wel geaard, dus je zit er snel aan dat er een pad naar aarde ontstaat.

Arco

Special Member

Op 12 juli 2017 12:54:07 schreef vergeten:
[...] Bron... of duim?

Van een van zijn collega's. Als je met natte voeten in de blubber staat, geleidt je heel goed...
Wat de precieze doodsoorzaak was weet ik niet; maar zonder de schok had 'ie vast nog geleefd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sterker nog, je hoeft een metalen badkuip niet eens te aarden! als de pootjes waar deze opstaat of andere toekomende buizen als riool niet van metaal zijn hoef je een badkuip niet te aarden. je kunt immers geen vreemde spanning krijgen als er geen geleidende leidingen op die kuip uitkomen.

hetzelfde met radiatoren op de badkamer, hoeven ook niet geaard te zijn op het cap als de cv leidingen van kunstof zijn en hoger als 500kohm doormeten ( evt alu kern in de slang ) en de steunen van kunstof zijn.

ook een aardmat hoeft niet meer, als je betonijzer hebt liggen op de badkamer, mag je dat ook gebruiken en aan het cap op de badkamer aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ja maar dan wordt het ook vrij moeilijk elektrocuteren he? Ik denk stiekem dat dit bad wel geaard was/ergens aan aarde verbonden, anders had Madison het nog wel kunnen navertellen. Als de hele lader in een geïsoleerd bad valt zullen de veldsterktes heel snel afvallen.

Op 12 juli 2017 13:43:15 schreef rew:
[...]Even, ja. Het is niet de bedoeling, maar ik durf te wedden dat je er voldoende kan vinden.

Ik zeg niet dat je ze niet zult kunnen vinden. Maar het is in elk geval officieel niet toegestaan. In de VS is het kennelijk wel normaal. Als iets normaal is, tref je het uiteraard vaker aan dan wanneer het officieel niet is toegestaan.

Op 12 juli 2017 13:54:55 schreef Kruimel:
[...]Ho eens even, je zei zelf al dat ze de lader met een verlengkabel had aangesloten, die zal dan niet naar een wcd in de badkamer hebben gelopen toch?

Een meisje van 14 in het preutse Amerika dat de deur open laat tijdens het baden? Dachutniet. Stopcontacten in de badkamer zitten niet direct binnen bereik van de bader en de snoertjes van de laders zijn niet zo lang. Dus ik denk dat dat stopcontact gewoon aan de andere kant van de badkamer zat.

Als je verlengkabels gaat aanleggen kan je elke beveiliging omzeilen.

Kan. Maar ik denk niet dat er in dit geval een beveiliging omzeild is. Die beveiliging was er gewoon niet. Een lader met een sluiting tussen fase en output en het ontbreken van een aardlek waren de oorzaak van dit ongeluk.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

En het was kennelijk geen scheerstopcontact; ik meen ook dat ze dat in de VS niet kennen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn vader had in de logeerkamer van ons ouderlijk huis een scheertrafo gemonteerd voor zowel 220 als 115 volt scheerapparaten. In de 115 volt aansluiting pastte een Amerikaanse NEMA stekker. Maar dat zegt natuurlijk niks over het gebruik van scheidingstrafos voor scheerapparaten in de VS.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

hoe zou de stroomkring gesloten worden?

meisje zat in metalen bad? zijn de baden in de usa dan van RVS ofzo?

een ander metaal is toch gelakt/gepoedercoat/geëmaileerd naar mijn idee allemaal redelijk isolerende materialen

ook de kraan die dan eventueel geaard is, kan dan geen kring sluiten

alleen de kraan zelf aanraken kan dan een optie zijn, maar dan zou je brandwonden aan 2 handen verwachten