versterker JB Systems ctwo 450 kraakt na tijdje spelen

hoi,

Op mijn herstelbank staat een versterker (JBSystem ctwo450) die na 5 a 10 min krakend geluid laat horen. Linkse kanaal erger dan het rechtse)
* Zet je het signaal dicht, is de kraak weg
* Sluit ik een sinusgenerator aan, versterkt hij mooi de sinus zonder enige kraak.
Mijn indruk is dat de 'kraak' vooral doorkomt bij de lagere frequenties.
de scoop aangesloten en een muzieksignaal aangesloten (ok, is geen ideaal signaal om fouten te vinden), telkens je een 'gekraak' hoort, zie je op de scoop een kort stukje dat het signaal van 0-punt veranderd (meestal positief tov gnd. De versterker doet dit bij ieder volume, dus ook bij zeer een output van maar enkele volt top. Uiteraard hoor je het gekraak beter des te meer volume.

Mijn eeste gedacht was ergens een rotte elko, maar deze op de print zijn allen vervangen. alleen de beker-elko's niet.
Voedingen nagemeten: + en -15V vertonen geen abnormalen pieken of dippen, +18V lijkt mij alleen in het fan-circuit terug te komen en lijkt ook normaal.
+ en -35V pre voeding is stabiel (bij hogere belastinge/volume zie een een normale rimpel
+ en -80V vertoont hetzelfde als de pre-voeding.

service manuals kan ik precies niet terug vinden op het internet, dat maakt het zoeken naar deze storing wel lastig.
Kan iemand mij nog tips of ideeën geven of helemaal geweldig zou de service manual zijn.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Het probleem lijkt voor de volume regelaar te zitten. Een slechte soldeerverbinding of massa contact kan zoiets ook veroorzaken. Heb je daar al eens naar gekeken?

Groeten, Ron.

de solderingen heb ik daarnet nog eens nagelopen, ook de bekabeling van versterkerprint naar volume-print.
Ook de volumupotmeters overbrugd blijft het probleem hetzelfde.

De print van de eind-torren, zitten 4 tantaal-lijkende condensatortjes 330pF, deze heb ik juist ook vervangen door een MKP-type van 470pF, maar het probleem blijf nog steeds hetzelfde.

Als ik de scoop aansluit aan de input zie je daar ook het 'kraak-signaal' terug komen.
De fout wordt dus ergens terug geïnjecteerd naar de input, Alle op-amps zijn van het type NE5532, maar om zonder schema is dit ook een lange weg om uit te puzzelen hoe alles geschakeld is.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 12 juli 2017 14:28:16 schreef hobbyelektro:
...telkens je een 'gekraak' hoort, zie je op de scoop een kort stukje dat het signaal van 0-punt veranderd (meestal positief tov gnd...

Bedoel je hiermee dat er tijdelijk DC op de uitgang komt?

check de voeding van de opamps eens, heb een dergelijk iets gehad waar de phono voorversterker storing gaf op alle ingangen, de rotte opamp gaf dat door via de voedingslijnen.

ook kan het inzakken van 1 voedingslijn dit veroorzaken, bijv de negavieve voeding van de opamps..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Op plekken waar mechanische stress kan optreden, kunnen er ook scheurtjes in printsporen ontstaan.
Meestal heel slecht zichtbaar.

Action expresses priorities LH

Op 12 juli 2017 16:04:31 schreef Fox2:
[...]
Bedoel je hiermee dat er tijdelijk DC op de uitgang komt?

het is een heel korte periode DC signaal, boven dit DC niveau zie je wel het gewone signaal ook nog.
Het is niet dat dat deze naar de clip-grens trekt, gewoon net iets hoger dan de gemiddelde waarde van het signaal.

even een plaatje gemaakt, hier zie ik toevallig dat soms ook het signaal weg is...
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20170712_162016.jpg

[Bericht gewijzigd door hobbyelektro op woensdag 12 juli 2017 16:30:52 (26%)

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
pa3gws

Golden Member

De schakelaartjes (bridge, parallel en stereo) aan de achterkant willen ook wel een vervelend doen.
Die schoonmaken doet soms wonderen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zonet de opamps vervangen, maar dit geeft steeds geen verbetering.

Morgen eens kijken bij het schakelaartje mono-parallel-bridge...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
pa3gws

Golden Member

In dergelijke gevallen van kraken altijd eerst regelaars en schakelaars schoonmaken.
Daarna controleren op rotte solderingen.
Als dat geen resultaat geeft dan pas op jacht naar defecte onderdelen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

schakelaartje van bridge-stereo-parallel even ingespoten en contacten gesoldeerd, daarna de versterker opnieuw getest.
Heeft het eerste half uur gespeeld zonder gekraak, daarna hoorde je af en toe nog een hapering.
Daarnet het schakelaartje vervangen van uit een slooptoestel, en de afgelopen 2 uur speelt de versterker zonder kraken.

Hopelijk blijft hij morgen ook een hele dag normaal spelen...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
pa3gws

Golden Member

Zo zie je maar weer geen defect alleen maar vuil.
Zeker bij zo'n oud beestje als deze, overigens ben ik nog nooit een defect exemplaar tegen gekomen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 juli 2017 15:45:45 schreef hobbyelektro:
schakelaartje van bridge-stereo-parallel even ingespoten en contacten gesoldeerd, daarna de versterker opnieuw getest.
Heeft het eerste half uur gespeeld zonder gekraak, daarna hoorde je af en toe nog een hapering.
Daarnet het schakelaartje vervangen van uit een slooptoestel, en de afgelopen 2 uur speelt de versterker zonder kraken.

Hopelijk blijft hij morgen ook een hele dag normaal spelen...

Inspuiten geeft een probleem: de troep (kontakt60 of zo?) haalt oxide weg maar gaat door met de agressieve werking. Op zich is reinigen zeer goed hoor. Maar over enkele maanden is je probleem terug en nog erger.

Maak alles wat je ingespoten hebt na enkele uren of hooguit dagen weer schoon met reiniger hiervoor (zijn er genoeg bij Farnell/Conrad etc) of isopropylalcohol (Isopropanol, IPA). Als je wil kun je daarna nog iets gebruiken met een licht smerende werking wat de contacten smeert en beschermt tegen omgevingsinvloed maar niet iets wat oxides weghaalt.